Har olika hylsfabrikat olika djup på tändhattshålet?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarens profilbild
Anders Ö

Re: Har olika hylsfabrikat olika djup på tändhattshålet?

Inlägg av Anders Ö »

Det intressanta är att alla andra standardtändhattar funkar hur bra som helst utan svarvning och speciella metoder :idea:

Jag har använt de flesta märken av tändhattar och där är det inga problem :idea:

Att beskylla hylstillverkaren känner jag är fel väg .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningarnas Mästare.... ;-)

https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==

Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
macggu

Inlägg av macggu »

Islänningen skrev: 25 aug 2025, 13:47 .... 0.5mm skillnad mellan två RCBS #2 hylshållare. Det kan ju avgöra hur djupt hatten sätts.
Berätta hur? Jag använder för närvarande en Redding-press, men har intrycket att det är tändhatten som stoppar tändhattsisättaren, och inte hylshållaren som är begränsningen. Huvudet på tändhattsisättaren sticker upp så det räcker och armen på pressen verkar inte bli fullt utnyttjad när jag sätter i tändhattarna i hylsorna.
Användarens profilbild
Islänningen

Inlägg av Islänningen »

macggu skrev: 09 sep 2025, 08:32
Islänningen skrev: 25 aug 2025, 13:47 .... 0.5mm skillnad mellan två RCBS #2 hylshållare. Det kan ju avgöra hur djupt hatten sätts.
Berätta hur? Jag använder för närvarande en Redding-press, men har intrycket att det är tändhatten som stoppar tändhattsisättaren, och inte hylshållaren som är begränsningen. Huvudet på tändhattsisättaren sticker upp så det räcker och armen på pressen verkar inte bli fullt utnyttjad när jag sätter i tändhattarna i hylsorna.
Vad jag syftade på, är att om det är toleransfel på 0.5mm inom samma fabrikat, så kan det ju hända att en hållare är högre en vanligt. Och då kanske blir stången som trycker in hatten lite för kort.
Tikka T3 8X57IS, Pard FT32
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Primary Arms SLx 1-10x28
Diamondback RPT-223 Custom, LW-pipa, Arken EPL4 6-24X50 FFP
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
Skriv svar