Tvätta hylsor i Ultraljudstvätt

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarens profilbild
Anders Ö

Re: Tvätta hylsor i Ultraljudstvätt

Inlägg av Anders Ö »

Vill man riskera..
# Att ha vatten kvar i hylsan .

# ta bort all sot på insidan på hylshalsen, med högre ES och med tiden klättrande hastighet .

Så skall man vattentumla med stavar eller ultraljuda :wink:

Vill man ha super-crasy-shiny hylsor på utsidan och förövrigt perfekta hylsor för omladdning så väljer man vibratirumlare med lämpligt polermedia och tillsatt polermedel .

Det är möjligt att det tar lite tid ,ca 8 timmar... ,men sedan är det bara att direkt ladda >> ,ingen torkning eller annat krågel .

Jag brukar dra den här harangen i varje sådan här tråd för perspektiv... ,så... nu var det gjort :lol:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningarnas Mästare.... ;-)

https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==

Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
smen22

Inlägg av smen22 »

Bor man i lägenheten så är det troligen ganska få som tycker det är en bra idé att bröta loss med varken vattentrumlare eller vibrationstrummlare.
Fält

Inlägg av Fält »

För att slippa problemet med oxid så sköljer jag hylsorna noga med vatten efter tvätt, efter ett par sköljningar så ger jag dem en spray eller två med Ballistol eller sprayvax för bilar, rör runt ordentligt och sköljer sedan i varmt vatten. Då kan hylsorna förvaras så länge man vill utan att mörkna.

Någon brukar i de här trådarna säga något om att diskmedel neutraliserar syran då det är basiskt. Yes är både ganska neutralt och används i liten mängd. Yes och citronsyra samtidigt fungerar.

Har man kalibrerat hylsorna innan tvätt så brukar jag tvätta dem i Yes och vatten i en hink först. Citronsyran är dålig på att ta sig genom fettlagret. T sprit tar smörjmedlet bättre, men spriten späds ut med smörjmedel snabbt när man tvättar många hylsor, vilket gör att man lämnar smörjmedel på hylsorna.

Som Anders säger så behöver det torkas VÄLDIGT noga, torkar man inte aktivt så kan man fortfarande hitta fukt i hylsor när de torkat flera veckor.

För att spara tid på mindre antal hylsor som skjutits många gånger utan att få tändhattsläget rengjort så brukar jag skrapa ur det innan tvätt. Tex om man har femtio eller hundra hylsor som halskalibrerats många gånger och behöver fräshas upp. Hylsorna brukar bli rena på en kvart när man tvättar mindre antal, men med så mycket ackumulerad smuts tändhattslägena behöver de mycket mer tid.

För mindre antal hylsor som inte hamnar på marken så ersätter smörjning och avtorkning med imperial wax i samband med kalibrering nästan all rengöring. Det är inte ett alternativ för allt skytte.
Användarens profilbild
Islänningen

Inlägg av Islänningen »

Jag våttumlar med pinnar efter kalibrering. 1 rågat krm citronsyra och kanske en tesket YES i två liter vatten. Sköljer noga efteråt.
Hylsorna blir skinande blanka, och de håller sig ganska blanka under lång tid.
På bilden nedan är 8X57 hylsor, tvättade för ca. två år sedan.
8X57.jpg
Jag spara hylsorna i en plastburk, och ser till att alltid ha hyfsad mängd kalibrerade hylsor på lager. Då slipper man tänka på om de har torkad tillräckligt eller inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tikka T3 8X57IS, Pard FT32
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Primary Arms SLx 1-10x28
Diamondback RPT-223 Custom, LW-pipa, Arken EPL4 6-24X50 FFP
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
Manfred

Inlägg av Manfred »

Jag tar ur tändhatt, ultraljudstvättar, torkar i en svamptork, kalibrerar, tumlar med valnöt sen laddar och får kanonfina patroner. Tar lång tid absolut men känns som att ladda nya hylsor. Har lite grafit i hylshalsarna så inte kulorna fastnar.
Pilavusa

Inlägg av Pilavusa »

Anders Ö skrev: 23 aug 2025, 19:21 Vill man riskera..

# ta bort all sot på insidan på hylshalsen, med högre ES och med tiden klättrande hastighet .
Kan du utveckla, menar du att en sotfri hylshals ger högre ES och hastigheter? Hur?
Användarens profilbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Pilavusa skrev: 14 maj 2026, 14:22
Anders Ö skrev: 23 aug 2025, 19:21 Vill man riskera..

Kan du utveckla, menar du att en sotfri hylshals ger högre ES och hastigheter? Hur?
Tänk en minut.. ;-)
En ren hylshals ger klart högre friktion än en med lite sot som agerar lite som grafitpulver på ytan mot kulan.
Pilavusa

Inlägg av Pilavusa »

Rimligt. Egna erfarenheter att det sprider mer?

Att utgångsläget alltid är samma; alltid sot kvar vid laddning eller alltid rena hylsor borde väl vara det viktigaste?
Användarens profilbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Det är en enkel sökning bort med väldigt många vittnesmål att helt rena våtumlade insida-hals ger sämre resultat.
Tror inte jag sett något vittnesmål om motsatsen .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningarnas Mästare.... ;-)

https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==

Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
Användarens profilbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Pilavusa skrev: 14 maj 2026, 16:53 Rimligt. Egna erfarenheter att det sprider mer?

Att utgångsläget alltid är samma; alltid sot kvar vid laddning eller alltid rena hylsor borde väl vara det viktigaste?
Det sprider mer.
Jag själv tvättar aldrig hylsor utan bara torkar av dom med en trasa innan kalibrering men mina hylsor ligger aldrig på gyttja och smuts heller utan antingen på skyttebordet eller på skyttemattan. Banskytte här , ingen jakt.
Pilavusa

Inlägg av Pilavusa »

Jag ser nu, finns uppenbarligen en del på ämnet bara man vet att leta efter det, som du säger Anders.

Att kratsa bort det värsta ur tändhattshålet räcker vad gäller renlighet där?

Wellibite skrev: 14 maj 2026, 17:30
Pilavusa skrev: 14 maj 2026, 16:53 Rimligt. Egna erfarenheter att det sprider mer?

Det sprider mer.
Jag själv tvättar aldrig hylsor utan bara torkar av dom med en trasa innan kalibrering men mina hylsor ligger aldrig på gyttja och smuts heller utan antingen på skyttebordet eller på skyttemattan. Banskytte här , ingen jakt.
Låter vettigt. Sällan jag skjuter två skott vid jakt pga jaktformen så hylsorna åker oftast från bössan till fickan.

Föredrar du då en skjuten hylsa mot en helt fabriksny av anledningen att den skjutna är sotig? (Utöver alla andra effekter en skjuten hylsa medför)
Användarens profilbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Svar : Ja :-)
Fast det har inte med just sotet att göra (det ordnar grafitpulver) utan att hylsan får sin form efter att den blivit skjuten ett par gånger.
MrMirage

Inlägg av MrMirage »

Fungerar klockrent att ultraljudstvätta hylsorna. Alla skrymslen blir rena...
Risk för fukta kvar i hylsan? Nej, inte om man kör dem i ugnen på 50 grader i en timme.

Ultraljud Tvättrecept

Moment #1
30 min – Tvätt med ättikslösning

Moment #2
Skölj i vanligt vatten

Moment #3
20 min – Tvätt med bikarbonatslösning

Moment #4
Skölj i vanligt vatten

Moment #5
20 min - Tvätt med vanligt varmt vatten
Totalt tvättid: 70 minuter

Recept ättikslösning
1 del 24% Perstorps ättika + 9 delar vatten.

Recept Bikarbonatslösning
Bikarbonat och vatten (2g /liter vatten)
HQA1640

Inlägg av HQA1640 »

MrMirage skrev: 23 maj 2026, 10:49 Fungerar klockrent att ultraljudstvätta hylsorna. Alla skrymslen blir rena...
Risk för fukta kvar i hylsan? Nej, inte om man kör dem i ugnen på 50 grader i en timme.

Ultraljud Tvättrecept

Moment #1
30 min – Tvätt med ättikslösning

Moment #2
Skölj i vanligt vatten

Moment #3
20 min – Tvätt med bikarbonatslösning

Moment #4
Skölj i vanligt vatten

Moment #5
20 min - Tvätt med vanligt varmt vatten
Totalt tvättid: 70 minuter

Recept ättikslösning
1 del 24% Perstorps ättika + 9 delar vatten.

Recept Bikarbonatslösning
Bikarbonat och vatten (2g /liter vatten)
Planerar man lite så slipper man även att köra dom i ugnen.
Låter man dom ligga en dag eller två så lär dom vara kruttorra inuti (höhö).
Har aldrig kört i ul tvätt men har nån gång tvättat i vatten med diskmedel och jag har aldrig haft problem.
macggu

Inlägg av macggu »

jmkhenka skrev: 20 aug 2025, 09:09
macggu skrev: 20 aug 2025, 06:27 Varför är ni så fixerade vid att hylsorna ska bli blanka? Det viktiga är väl att de skjuter bra och gör det gång efter gång efter gång? Jag inbillar mig att det är viktigt att det inte blir några luftfickor inne i hylsan när man lägger den i ultraljudstvätten, så jag tog ett laddbrätte, borrade hål i botten på varje patronhål och tvättar hylsorna stående. Vatten + yes. Vattnet blir skitigt så något borde väl detta ta med sig. Det jag inte provat ännu, men som kanske någon annan provat, är att slänga i någon offeranod. När man tvättar silver kan man väl slänga i en bit aluminiumfolie och får oxidationen på silvret att släppa silvret och istället oxidera aluminiumen.
Jag efterskäljer x flera. låter hylsorna rinna av stående med hylshalsen nedåt, rullar hylsorna på en handduk och torkar dem i varmluftsugn 70 grader.
det är för att det ser fint ut :)
Men funktionellt är det ju ganska slöseri med tid. Men alla vill vi ha ursäkter för att köpa onödiga saker. Personligen föredrar jag torrtumlare med lämpligt media. RCBS Corn Cob med tillhörande "vita pulvret" gör hyslorna oförskämt fina på utsidan.

Insidan ser man ändå aldrig och det är inte heller önskvärt att det är 100% rent.

Om jag inte ägde någon rengöringsmetod och övervägde köpa nått så hade det varit våttumlare med rostfritt media 100%.
Med det och lite LQ9 eller motsvarande blir hylsorna som nya. Fördelen över torrtumling är att då kan ja ta banplock direkt från lervällingen och köra något som annars kräver förtvätt+tork om man ska köra torrt eller i UL.
Det var det jag misstänkte. För mig spelar det ingen roll om hylsorna är blanka eller ej, bara de skjuter så bra som jag kan åstadkomma.
Användarens profilbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

^^^ Ett mycket bra summerat inlägg om ämnet :-)
Skriv svar