Lee Collet Die sällskapet.

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Jisse

Re: Lee Collet Die sällskapet.

Inlägg av Jisse »

Vad är det för pressar som ni dragit sönder verktyget i?
"För att veta måste man se"

.22 lr
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Det räcker nog med en vitlökspress och lite hårdare nypor .. :lol:
Jisse

Inlägg av Jisse »

Wellibite skrev: 21 mar 2025, 10:59 Det räcker nog med en vitlökspress och lite hårdare nypor .. :lol:

Nja, skillnaden i kraft mellan olika konstruktioner av pressar inverkar nog i hög grad på om "säkerhetsventilen" på ett sådant här verktyg löser ut, utan att man tycker sig ta i speciellt mycket.

.22 lr
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag är övertygad om att det är dimensionen på stången som är onödigt stor man måste trycka överjävligt hårt :idea:

Enkelt fixat med slippapper och borrmaskin :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningarnas Mästare.... ;-)

https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==

Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Ett av mina första ämnen jag skapade på det här forumet för 22 år sen hette nåt i stil med ”Lee-verktyg är SKIT!”.

Tänk va klok jag var redan då :mrgreen:
/ Rikard
Jisse

Inlägg av Jisse »

Anders Ö skrev: 21 mar 2025, 19:48 Jag är övertygad om att det är dimensionen på stången som är onödigt stor man måste trycka överjävligt hårt :idea:

Nja, jag vet inte, jag tycker då det går betydligt lättare än då man kör med ett verktyg för helkalibrering.

Men jag kanske har varit för försiktig än, jag vet inte, men kulorna sitter då fast ordentligt i hylsan, och som sagt utan större kraftanvändning.

Men jag har iofs en enkel press från LEE, kanske är så att "lika barn, leka bäst" i detta fall? :D

.22 lr
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Jag har en Redding Big Boss II som alltså i sig själv kan ta 1¼"-verktyg och har en lös bussning för att kunna ta normalstora verktyg. Att jag inte haft sönder mina beror rimligen inte på pressen.
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Skicka gärna email till: suhl.robsoft(at)gmail.com
Jisse

Inlägg av Jisse »

Suhl skrev: 21 mar 2025, 21:16 Jag har en Redding Big Boss II som alltså i sig själv kan ta 1¼"-verktyg och har en lös bussning för att kunna ta normalstora verktyg. Att jag inte haft sönder mina beror rimligen inte på pressen.
Nej, pressen allena knäcker knappast någon topphatt, men om man ställer in så att pressen kammar över (om man har en sådan press) så lär nog hatten ryka all världens väg vid överkamningen?

.22 lr
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jisse skrev: 21 mar 2025, 20:33
Anders Ö skrev: 21 mar 2025, 19:48 Jag är övertygad om att det är dimensionen på stången som är onödigt stor man måste trycka överjävligt hårt :idea:

Nja, jag vet inte, jag tycker då det går betydligt lättare än då man kör med ett verktyg för helkalibrering.

Men jag kanske har varit för försiktig än, jag vet inte, men kulorna sitter då fast ordentligt i hylsan, och som sagt utan större kraftanvändning.

Men jag har iofs en enkel press från LEE, kanske är så att "lika barn, leka bäst" i detta fall? :D
Hur hårt kulorna sitter kan du mäta dig till.
Mät halsen före och efter du satt i kulan ,skillnaden är necktension :idea:
Har du mindre än 0,05mm så är det för lite i min bok .

Man kan inte få mer necktension genom att trycka hårdare var min "point"

180kr .
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Så länge materialet har någon form av spänst tror jag faktiskt att man kan påverka halsens slutliga innerdiameter genom olika sätt att klämma och genom att klämma flera gånger.
Men hur man än gör kommer den ju aldrig att kunna bli mindre än stången.

En av finsesserna med verktyget är väl annars just den begränsade bearbetningen som i sin tur ger mindre behov av att mjuka upp halsarna?
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Suhl skrev: 22 mar 2025, 10:39 Så länge materialet har någon form av spänst tror jag faktiskt att man kan påverka halsens slutliga innerdiameter genom olika sätt att klämma och genom att klämma flera gånger.
Men hur man än gör kommer den ju aldrig att kunna bli mindre än stången.

En av finsesserna med verktyget är väl annars just den begränsade bearbetningen som i sin tur ger mindre behov av att mjuka upp halsarna?
Men det där är ju värdelöst. Hur ska det kunna bli jämnt resultat då ?? ”Genom olika sätt att klämma och klämma flera gånger” låter ju inte som något som ger ens någorlunda jämn neck tension.
Nejdå - haft min CD med båda pinnarna och gjorde rätt kvickt av mig möget ;-)
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Man kan få samma effekt med en vanlig expanderkula, fast åt andra hållet, om man drar den igenom halsen långsamt och/eller flera gånger.

I många fall har det väl visat sig vara överlägset att mjuka upp halsarna vid varje omladdning, men Collet Die är en kompromiss som funkar för mig på min nivå.

Klorin fungerar utmärkt för att ta bort vissa fläckar om man gör på rätt sätt. Men den som försöker använda det på färgat bomullstyg riskerar att bli besviken. Man måste förstå vad det gör och använda det därefter.

Fält

Inlägg av Fält »

Det är ett verktyg som man behöver se om det fungerar för en själv eller om den inte fungerar av olika anledningar. Men behovet att skrika ut att det är skit bara för att man själv av en eller annan anledning inte tycker om det förstår jag verkligen inte.

Det är lika dumt som att säga att det är det bästa för alla och att alla som inte lyckas få bra resultat är odugliga eller dumma i huvudet. Till och med att kamma över så att man får ta i så man kräks är lätt hänt om man är lite tankspridd och är van vid att låta pressen kamma över.

Man kan säga att det inte är någon mening att prova eftersom det inte går att bygga vidare på till extrem precision. Men är det verkligen ett relevant argument när någon vill återuppliva sina jaktmatch med nya komponenter snabbt och enkelt eller när någon är nöjd med att det håller sig under 1 MOA?

Att det finns en liten inlärningströskel och att man även kan få en kombination av hylsa, kula och centrumpinne som inte fungerar ihop kan lägga krokben för en ny användare och kanske passar bättre för en van användare som verkligen vet vad de är ute efter eller en ny användare som får hjälp av en van användare med instruktion och bedömning av funktionen.

Tidsbesparingen med halskalibrering oavsett om det är med bussningsverktyg eller Lee collet die beror på övrig utrustning. Kan man sätta tändhatten i samma operation som den gamla tändhatten trycks ut och halsen kalibreras så går det fort.
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Bara en fundering: Finns det ett mönster av att de som laddat solida kopparkulor är mindre nöjda med hur verktyget fungerar?

När frågan om neck tension nu kommit upp funderar jag om en tunnare stång inte leder till förändringar i geometrin som gör att bara en kortare del av halsen får mindre innerdiameter?
Att högre neck tension skulle kräva en annan/modifierad klämma också, inte bara en tunnare stång?

Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Suhl skrev: 22 mar 2025, 12:36 Man kan få samma effekt med en vanlig expanderkula, fast åt andra hållet, om man drar den igenom halsen långsamt och/eller flera gånger.

I många fall har det väl visat sig vara överlägset att mjuka upp halsarna vid varje omladdning, men Collet Die är en kompromiss som funkar för mig på min nivå.

Klorin fungerar utmärkt för att ta bort vissa fläckar om man gör på rätt sätt. Men den som försöker använda det på färgat bomullstyg riskerar att bli besviken. Man måste förstå vad det gör och använda det därefter.
Fair enough :wink:
Jag har dock aldrig märkt någon skillnad i necktension beroende hur snabbt jag drar expanderkulan genom halsen och har aldrig heller dragit kulan genom halsen flera gånger.
Dock så använder jag expander mandrel för expansion och kör bussningsverktyg utan expanderkula.
CD funkade helt enkelt inte för mig.
Jisse

Inlägg av Jisse »

Anders Ö skrev: 22 mar 2025, 10:23

Halloj, halloj.

Har necksizat 2 stycken flergångsskjutna hylsor alldeles nu precis.

De mätte 6,45 mm innan kalibrering, efter kalibrering var måttet 6,3 mm, och efter att kulan satts så var måttet 6,35 mm, så jag verkar ligga däromkring 0,05 mm med nuvarande setup.

Om jag vill öka necktension så är det nedslipning av pinnen som gäller?

Är det någon nackdel med ökad necktension, eller bör det räcka så som det är?

(Upplevd känsla vid sättande av kulorna efter att collet dien användes är att motståndet känns vara aningem högre än då jag satt kulorna efter den anpassade kalibreringen jag använt mig av tidigare, ökad necktension ifall detta är korrekt upplevt?)

Mvh

.22 lr
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jisse skrev: 22 mar 2025, 16:55
Anders Ö skrev: 22 mar 2025, 10:23

Halloj, halloj.

Har necksizat 2 stycken flergångsskjutna hylsor alldeles nu precis.

De mätte 6,45 mm innan kalibrering, efter kalibrering var måttet 6,3 mm, och efter att kulan satts så var måttet 6,35 mm, så jag verkar ligga däromkring 0,05 mm med nuvarande setup.

Om jag vill öka necktension så är det nedslipning av pinnen som gäller?

Är det någon nackdel med ökad necktension, eller bör det räcka så som det är?

(Upplevd känsla vid sättande av kulorna efter att collet dien användes är att motståndet känns vara aningem högre än då jag satt kulorna efter den anpassade kalibreringen jag använt mig av tidigare, ökad necktension ifall detta är korrekt upplevt?)

Mvh

Hög necktension är bra om du frågar mig, ju mer desto bättre = högt starttryck för kulan .

Men.. nånstans runt 0.07mm blir det väldigt viktigt med kvalitativa hylsor och inline-kulisättare som Forster och Redding comp .

"För hög" necktension gör att kulan måste vidga halsen... , kulan är inget bra verktyg för denna operation och det finns risk för sneda hylshalsar :| .

Ligger du på 0.05mm utan att vålda när du kalibrerar med LEE halsverktyget så duger det ☆

180kr .
Jisse

Inlägg av Jisse »

Ok.

Ja, jag behöver verkligen inte "ta i" då jag kör igenom hylsan.

Provar så här då.

Har du några enkla knep för att förenkla att få kulan rakt i hylsan, något lite snett borde det ju rimligen bli, sett ur ett perfektionistiskt perspektiv, inline kulisättare var någonting nytt, får forska kring det kanske. :mrgreen:

.22 lr
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Jisse skrev: 22 mar 2025, 17:21 inline kulisättare
https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php? ... 5#p3430555

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jisse skrev: 22 mar 2025, 17:21

Har du några enkla knep för att förenkla att få kulan rakt i hylsan, något lite snett borde det ju rimligen bli, sett ur ett perfektionistiskt perspektiv, inline kulisättare var någonting nytt, får forska kring det kanske. :mrgreen:
Ett kalibreringsverktyg som inte kalibrerar ihop halsen mer än 0.10mm under slutgiltiga dimensionen med kalibreringskulan.
Ju mer bearbetning av halsen, ju större risk att det blir snett...

Bussningsverktyg är en shortcut till detta, men vill själv ändå ha antingen kalibreringskulan kvar eller separat vidga halsen till lämplig dimension .

Med LEE hylskalibrering så är det fixat från början, om.. halsen blir rak vid denna kalibrering.

Forster kalibreringsverktyg har också en väldigt smart funktion där kalibreringskulan börjar kalibrera ut halsen medans den fortfarande är kvar/styrs i kalibreringsverktygets halsdel ,dvs kalibreringskulan sitter väldigt långt upp i verktyget.
Det går att efterlikna med ett standarverktyg om man först trycker ut tändhattar separat .
https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php? ... 1#p3472121

En annan viktig sak är att längdsvarva hylsmynningen, inte nödvändigtvis till trimlängd.... men det viktiga är att mynningen blir plansvarvad så att kulan inte kantrar när den skall sättas :idea:
Tråd om trimlängd...
https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=7&t=304916

Sedan kommer inline-kulisättare som grädde på moset ,gillar mina Forster skarpt :!:

Sen är frågan hur mycket lite sneda hylshalsar gör för precisionen på standardbössor/kalibrar :?:, det är säkert många faktorer som kulläge i patronläget, vilken kula osv ... som spear in :?: jag har fåt finfina träffbilder med rejät sneda hylshalsar på ca 0.2mm TIR i både 308win och 6.5x55, men nog känns det bra när indikatorklockan bara dallrar lite när man testar 8)

Appropå indikatorklocka .
Jag gjorde en 100% funktinell hylsmätare för noll kronor om man bortser från indikatorklockan :idea:
Det behövs inte ens en plåtbit ,det funkar lika bra med en plankbit med 4 kullagerkulor och en spik och en pålimmad plåtbit att fösta magnetfoten på :lol: :idea: :idea:
https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php? ... 4#p3706344

180kr .