Hornady pacific hylssvarv?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Galtmeister

Hornady pacific hylssvarv?

Inlägg av Galtmeister »

Blivit erbjuden att köpa en gammal pacific Hornady hylssvarv.

Finns det piloter att köpa till dom? Någon som har ett gäng liggande kanske? Är det samma som till nya Hornady-svarvarna? Är det en vettig svarv att köpa eller ska man köpa en ny Hornady eller lyman direkt?
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Re: Hornady pacific hylssvarv?

Inlägg av Fritz Kraut »

Galtmeister skrev: 16 feb 2025, 23:27 Blivit erbjuden att köpa en gammal pacific Hornady hylssvarv.

Finns det piloter att köpa till dom? Någon som har ett gäng liggande kanske? Är det samma som till nya Hornady-svarvarna? Är det en vettig svarv att köpa eller ska man köpa en ny Hornady eller lyman direkt?
Häromveckan fick jag hem en Hornady från Grauwolf i Tyskland. Ikväll svarvade jag ett gäng hylsor. Det gick väldigt fint och smidigt, och mindre pilligt än med Lees billiga trimmer. (Som är hur bra som helst men långsam och lite pillig.)

Man ska bara se till att man har Hornadys egna hylshållare till svarven. Andra fabrikat har för små hål för låsningen i svarven. Jag fick dremla upp hålet i en RCBS-hållare, och det tog en stund, trots att skillnaden i diameter bara är 1/2 mm.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)