Gamla preppade hylsor, vad göra?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
kumpe

Gamla preppade hylsor, vad göra?

Inlägg av kumpe »

Ska ladda upp lite ammo för älgbanan, och gick igenom några gömmor hemma. Hittade några hundra hylsor som jag plockat från skjutbanan och preppat för kanske fyra år sedan, helkalibrerade och med tändhattar. De har legat i en plastpåse i ett torrt utrymme, men mässingen har ändå oxiderat en aning på vissa hylsor. Vad är lämpligast att göra med dessa?

Är dom ok att skjuta som dom är om man putsar av dom lite? Bör man sortera bort de som är mest oxiderade? Spelar oxidation på insidan någon roll i praktiken?
Bör tändhattarna vara okej med tanke på hylsornas oxidation eller ska man satsa på att trycka i nya, och kanske även tvätta hylsorna när hattarna är ute?

Vad hade ni gjort? Kan tillägga att dessa hylsor kommer att användas en gång till för att sedan vara förbrukade, kommer inte stå att plocka upp dessa från golvet på älgbanan.
FN/Browning Trombone .22LR
FN/Browning Auto-5 12g
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Browning BBR 300WM
ctrl

Re: Gamla preppade hylsor, vad göra?

Inlägg av ctrl »

Ladda upp 5st och testa.... fungerar de tändhattarna problemfritt så skulle jag inte dra mig för att ladda upp resten till älgbanan.
För jaktskott så skulle jag ta ut tändhattarna, rengöra hylsorna och sedan kalibrera om, använda nya tändhattar osv.
Användarvisningsbild
kumpe

Inlägg av kumpe »

ctrl skrev: 28 dec 2024, 18:48 Ladda upp 5st och testa.... fungerar de tändhattarna problemfritt så skulle jag inte dra mig för att ladda upp resten till älgbanan.
För jaktskott så skulle jag ta ut tändhattarna, rengöra hylsorna och sedan kalibrera om, använda nya tändhattar osv.
Var väl lite min tanke också. Har dock inte låtit hylsor "åldras" på detta sätt innan så ville bara kolla så jag inte gör något dumt.
De kommer endast användas till älgbana/övning. För jakt har jag dedikerade hylsor.
FN/Browning Auto-5 12g
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Browning BBR 300WM
Användarvisningsbild
Ryggskott1

Inlägg av Ryggskott1 »

Beror ju på hur oxiderad dom är, de är upp till ditt omdöme men lägg upp bild här så kan vi säkert hjälpa dig :D
300 Win Mag
223 Rem
22Lr
12/76
20/76
Användarvisningsbild
kumpe

Inlägg av kumpe »

Ryggskott1 skrev: 28 dec 2024, 19:04 Beror ju på hur oxiderad dom är, de är upp till ditt omdöme men lägg upp bild här så kan vi säkert hjälpa dig :D
Har inte möjlighet att ta bild just nu, men ska försöka fixa. Vi pratar alltså en ytlig grön hinna av oxidation, på vissa delar av hylsan eller i hylshalsen vad jag kan se, och det verkar ha drabbat knappt 10% av hylsorna i påsen, resten ser helt ok ut.
Jag är inte särskilt orolig för hylsorna, särskilt inte de med oxidation på utsidan, det kommer jag helt enkelt putsa bort.
Tänker mer på om oxidation på insidan kan påverka på något sätt vid laddning, samt hur tändhattarna kan ha påverkats efter att ha legat “öppet” i några år i en miljö där oxidation uppenbarligen har skett, om än i liten skala.
FN/Browning Auto-5 12g
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Browning BBR 300WM
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

ctrl skrev: 28 dec 2024, 18:48 Ladda upp 5st och testa.... fungerar de tändhattarna problemfritt så skulle jag inte dra mig för att ladda upp resten till älgbanan.
Håller med!
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

fråga, varför gör folk så? Preppar hylsor med tändhattar alltså..

Ja, en gång i tiden var dom kanske billiga men det förvandlar "metallskrot" till "licenspliktigt skrot".. All hantering av dom blir ju plötsligt besvärligare och man sparar ju knappt nå tid med det heller.. Kanske minns man inte ens vad det var för tändhattar, så ens laddningar 5 år senare kanske är fel.
Användarvisningsbild
kumpe

Inlägg av kumpe »

jmkhenka skrev: 28 dec 2024, 23:52 fråga, varför gör folk så? Preppar hylsor med tändhattar alltså..

Ja, en gång i tiden var dom kanske billiga men det förvandlar "metallskrot" till "licenspliktigt skrot".. All hantering av dom blir ju plötsligt besvärligare och man sparar ju knappt nå tid med det heller.. Kanske minns man inte ens vad det var för tändhattar, så ens laddningar 5 år senare kanske är fel.
Ja du, folk gillar att göra saker på olika sätt? Jag laddade förr all min övningsammunition men slutade med detta pga tidsbrist. Tänker nu ta upp det igen.
Jag gillar att ha hylsor klara för krut och kula och inte behöva kludda med några av dom föregående momenten så fort jag ska ladda. Preppade därför stora mängder hylsor åt gången. Dessutom är det inte särskilt avancerat att hålla koll på vilka tändhattar man använt.
FN/Browning Auto-5 12g
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Browning BBR 300WM
Hermod

Inlägg av Hermod »

Förklara gärna varför en tändhatt skulle bli dålig av att sitta i en hylsa några år, om allt förvarats torrt och i normal rumstemperatur?
Laddad ammo blir inte dålig av att ligga i skåpet vare sig 5 eller 10 år.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Är de till älgbana/träning och inte Tävling så skulle jag ladda dom och skjuta , MEN... :!: :wink:

Om hylsorna ärgat/oxiderat så har de inte förvarats torrt med jämn temperatur :idea: , mässing oxidrrar inte utan vatten eller hög luftfuktighet...

Hög luftfuktighet som i ett garage edy kan ha påverkat tändhatten så att det blir klick eller efterbrännare , har erfarenhet av detta från en kompis som förvarat tändhattar i garaget ,jag köpte de billigt och torkade dem i pannrummet :wink: :lol:

Sååå... ladda inte mer än 24 skott och hopas att de funkar , gör du det så kan du ladda 24st till .
Att ladda hinkvis med skott som kanske inte funkar är onödigt då det är jäkligt tråkigt att dra kulor :roll:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningarnas Mästare.... ;-)

https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==

Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
Lenfold

Inlägg av Lenfold »

Som andra skrivit, jag skulle inte lita på dem vid jakt.
För övning så ladda 10st och skjut. Funkar alla bra så kan du nog ladda upp resten också men inte för jakt.
Skjut dem som övning, kalibrera och ladda om för jakt :-)
Användarvisningsbild
kumpe

Inlägg av kumpe »

Tack för all input. Har noga kontrollerat alla hylsor och endast några verkar drabbade och dom är nu utsorterade. Laddade en liten batch med kulor som är tänkta för älgbanan, ska skjuta och se hur det går. Vid minsta konstigheter så skrotar jag hela gänget. Har som sagt aldrig tänkt använda dessa för jakt, det har jag separata hylsor för som jag har stenkoll på.
FN/Browning Auto-5 12g
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Browning BBR 300WM