Reducerade hylsor, verktyg?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

tundrahunter

Reducerade hylsor, verktyg?

Inlägg av tundrahunter »

Jag har köpt reducerade hylsor 6,5x55 från Tyskland.
Hur kalibrera jag dessa och hur får man ut tändhatten ur den :roll:
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Re: Reducerade hylsor, verktyg?

Inlägg av Fritz Kraut »

Är det Samereiers hylsor? Du ska ha en särskild dorn för att slå ur tändhatten. Fick du inte med den? Som du ser på bilderna i länkarna, är eldhålet mycket långt. Du bör kunna tillverka en egen dorn genom att slipa den en skruvmejsel eller liknande, så att du får en passande spets. Använd sedan hylshållaren eller en mutter som underlag när du slår ur tändhatten.

https://samereier.de/en/reduzierhuelsen/

https://samereier.de/reduzierhuelsen/
Det är ynkesam röst att kvida och lida. Man måste det onda genom goda råd bota och borttaga.
Krieghoff3

Inlägg av Krieghoff3 »

Halsverktyget som du behöver har art nr SMH655 + tändhatts utstötaren nr SM0001.
Reimer Johannsen.de har verktygen.
Kalibrera bara halsen max 3 mm ner och hylsorna håller minst 100 omladdningar eller för evigt.
Var bara noga med tänd hålet, borra upp var 5 omladdning så slipper du dålig förbränning.

/ T
tundrahunter

Inlägg av tundrahunter »

Fritz Kraut skrev: 30 jul 2024, 07:43 Är det Samereiers hylsor? Du ska ha en särskild dorn för att slå ur tändhatten. Fick du inte med den? Som du ser på bilderna i länkarna, är eldhålet mycket långt. Du bör kunna tillverka en egen dorn genom att slipa den en skruvmejsel eller liknande, så att du får en passande spets. Använd sedan hylshållaren eller en mutter som underlag när du slår ur tändhatten.

Yes, samereiers hylsor. Fick inte med något mer en hylsorna..
tundrahunter

Inlägg av tundrahunter »

Krieghoff3 skrev: 30 jul 2024, 08:32 Halsverktyget som du behöver har art nr SMH655 + tändhatts utstötaren nr SM0001.
Kalibrera bara halsen max 3 mm ner och hylsorna håller minst 100 omladdningar eller för evigt.
Var bara noga med tänd hålet, borra upp var 5 omladdning så slipper du dålig förbränning.

/ T
Aha tack, är det ett vanligt halvkalibrering verktyg det där? Ska beställa detta tack / A
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Du har nog inte riktigt tänkt igenom dethära med reducerade hylsor innan du bestämde dig att köpa ett gäng ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Glooie

Inlägg av Glooie »

tundrahunter skrev: 29 jul 2024, 19:46 Jag har köpt reducerade hylsor 6,5x55 från Tyskland.
En nyfiken fråga, vad är ditt mål med hylsorna? Skjuta subsonic i klass 2 eller liknande?
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

tundrahunter skrev: 30 jul 2024, 22:14
Fritz Kraut skrev: 30 jul 2024, 07:43 Är det Samereiers hylsor? Du ska ha en särskild dorn för att slå ur tändhatten. Fick du inte med den? Som du ser på bilderna i länkarna, är eldhålet mycket långt. Du bör kunna tillverka en egen dorn genom att slipa den en skruvmejsel eller liknande, så att du får en passande spets. Använd sedan hylshållaren eller en mutter som underlag när du slår ur tändhatten.

Yes, samereiers hylsor. Fick inte med något mer en hylsorna..
Köpte du från Samereier?
Det är ynkesam röst att kvida och lida. Man måste det onda genom goda råd bota och borttaga.
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Är inne på den där varianten med jämna mellanrum men har hittills inte kommit till skott.

En idé som jag haft är att använda LEE:s Collet-verktyg för kalibern men köpa till en extra utstötarstång och korta den så att den får plats i hylsan. Om man beställer ifrån Grauwolf kostar de mellan 5 och 6,5 Euro beroende på om man väljer standard eller "Untermaß": https://www.grauwolf.net/catalogsearch/ ... trize+.262

På så sätt är det bara den delen som är special och resten av verktyget behåller funktion och värde. (Utstötarfunktionen försvinner naturligtvis och får lösas enligt ovan.)

IMG_1490.jpg

EDIT: Bilden visar hur en lös utstötarstång till LEE:s Collet-verktyg ser ut. Det ska inte uppfattas som att jag rekommenderar den storleken till 6,5x55.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Skicka gärna email till: suhl.robsoft(at)gmail.com
Fält

Inlägg av Fält »

Suhl skrev: 31 jul 2024, 11:47 Är inne på den där varianten med jämna mellanrum men har hittills inte kommit till skott.

En idé som jag haft är att använda LEE:s Collet-verktyg för kalibern men köpa till en extra utstötarstång och korta den så att den får plats i hylsan. Om man beställer ifrån Grauwolf kostar de mellan 5 och 6,5 Euro beroende på om man väljer standard eller "Untermaß": https://www.grauwolf.net/catalogsearch/ ... trize+.262

På så sätt är det bara den delen som är special och resten av verktyget behåller funktion och värde. (Utstötarfunktionen försvinner naturligtvis och får lösas enligt ovan.)

IMG_1490.jpg
Det tycker jag att borde fungera, Lee Collet Die kan göra lite märken i halsen om halsen är tunn och måtten på patronläget gör att det måste kalibreras ner mycket. Om du vill kalibrera en mindre del av halsen så bör du kunna använda en tjock bricka som du släpper ner över hylsan innan du kalibrerar den.
Krieghoff3

Inlägg av Krieghoff3 »

tundrahunter skrev: 30 jul 2024, 22:15
Krieghoff3 skrev: 30 jul 2024, 08:32 Halsverktyget som du behöver har art nr SMH655 + tändhatts utstötaren nr SM0001.

/ T
Aha tack, är det ett vanligt halvkalibrering verktyg det där? Ska beställa detta tack / A
Har lees halsverktyg till 222,7x57r men inte till 308, tycker att original verktyget fungerar klart bättre till red hylsor.
En kapad virknål i stål fungerar som utstötare till hatten.

/ T
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Vanliga halsverktyg ger normalt en för trång hals om man använder dem utan expandern. (Svarvade hylshalsar jada, jada ... )

Att Samereier kommer undan med det är rimligen för att det bara är deras egna hylsor som används och verktyget anpassat och att innermåttet därför blir rätt och jämnt.

Dagens stolleblixt: Vänd utstötare och flyttad expander på Forster BR (i 6,5x55 faktiskt). Funkar bara i kaliber.26 och uppåt eftersom de andra inte har samma gänga hela vägen.

IMG_1491.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Skicka gärna email till: suhl.robsoft(at)gmail.com
tundrahunter

Inlägg av tundrahunter »

Glooie skrev: 31 jul 2024, 07:54
tundrahunter skrev: 29 jul 2024, 19:46 Jag har köpt reducerade hylsor 6,5x55 från Tyskland.
En nyfiken fråga, vad är ditt mål med hylsorna? Skjuta subsonic i klass 2 eller liknande?
Jag har en drilling till trädskällare. Har ni hittat det optimala som passar mig.
Krieghoff3

Inlägg av Krieghoff3 »

tundrahunter skrev: 31 jul 2024, 23:24
Glooie skrev: 31 jul 2024, 07:54
Jag har en drilling till trädskällare. Har ni hittat det optimala som passar mig.
Testa H&N kulan i 140 grain är ganska säker på att den håller i farter upp till 400 m/s i fågel men misstänker att max skjutavstånd är 65 m.
7 grain n110 så är du uppe ca 400 m/s
Har deras 7 mm kula i min drilling och den håller men max 65 meter ,spridningen blir för stor på en orre.
Något bättre går det med 308 med stigning 1/8 och deras 165 grains kula i farter runt 320 m/s (4,5 grain n32c)
/ T
tundrahunter

Inlägg av tundrahunter »

/ T
Tack för tipsen, funka utmärkt. Dok lite svårt att just ha koll på exakt 3mm när man kör upp.