Nollställer ni köpta hylsor?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

jmkhenka

Re: Nollställer ni köpta hylsor?

Inlägg av jmkhenka »

potatiskastare skrev: 24 jan 2023, 10:16 Det finns ett skäl att alla verktygstillverkare rekommenderar full kalibrering. Det funkar. Man kommer igång. Sedan, när man är varm i kläderna. Då kan men börja greja.
Amen brother.

Egentligen känns anpassad kalibrering överkurs för billiga kalibrar som 308 o 6.5. Har nog 20kg hylsor hemma som inte kostat mig ett öre, man sparar 5-10 st varje gång man är på banan som kan ligga lite varstans eller när är på älgbanan. Bristvara är det inte. Vill man kan man återbörda dom slutskjutna hylsorna till insamlingen, så snikar man inte tomhylsor.

Men när hylsorna kostar 20kr st och är bristvara så man inte direkt kan köpa nästa vecka, då blir man lite mer rädd om dom. O andra sidan ligger man kanske inte o matar på banan med dom heller.
Användarvisningsbild
ronnie¤

Inlägg av ronnie¤ »

"Problemet" med 2 olika kalibreringsverktyg då du har 2 olika bössor går ju att lösa så att du kör anpassad kalibrering till bössan med tightare patronläge och då funkar ju samma inställning till den amdra bössan också!
Enda skillnaden är att du arbetar mässingen nån hundradel mera på vissa hylsor!
Från .17 super jet till .50-110wcf och en hel del andra däremellan :mrgreen:
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Skjutna = alltid
Nya = aldrig

Är dom skjutna är det lika bra att köra tycker jag, går ju nästan lika fort som att testa dom först..
Söker Topp/ Älg/Varg/Lo/Björn/Järvjakt. Inte nödvändigtvis jakt utan också deltagande, hjälpreda, filmare - ute efter upplevelsen och miljön i första hand.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Redding Competition Shellholders är "da shit" som man säger 8) Dessa har förenklat kalibreringen för mig avsevärt.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Huggved skrev: 24 jan 2023, 09:23
Kontroller för att upptäcka begynnande hylsseparation, alltså status på hylsan helt enkelt var det jag tänkte på. Med två vapen i samma kaliber behövs två verktyg vid anpassad kalibrering".
Det känns onödigt lyxigt att ha två verktyg för att slippa ställa in verktyget vid anpassad kalibrering. Det behövs inte om man gör sig det lilla besväret att antingen markera (med spritpenna t.ex) på verktyget hur långt det skall skruvas ned för respektive bössa (mot en markering på pressen). Alternativt tar man ett par hylsor och mäter in kalibreringen vid varje omladdning.
Huggved

Inlägg av Huggved »

jmkhenka skrev: 24 jan 2023, 10:04
Huggved skrev: 24 jan 2023, 09:28
jmkhenka skrev: 24 jan 2023, 09:20 Jag helkalibrerar nya (så mycket jag kan) för hylsorna kan skilja i hårdhet och status. En del är i slappa patronlägen, andra i tighta. Men om dom har olika hårda så kan det vara så att en "min-kalibrering" som jag gör med egna hyslor, inte går att kamra efteråt.

För att slippa det kör jag dom i botten. 6.5x55 o 308 hylsor finns ju gott om. Men som andra säger, jag skjuter dom tills jag känner att tändhatten är slapp - märks vid isättning. Många kalibrar, likt 308 och dom med tämligen raka kroppar, tål en hel del laddningar innan man riskerar separation. Om man har problem med att man får trimma ofta eller mycket, så beror det troligen på att hylsan sträcks vid skjutning. Det är först efter kalibrering som den växer på längden.
Det är egentligen hylsbristning som jag är "orolig" över, i och med att jag är rätt ny på handladdning och det blir min första klass 1 som jag laddar till. Att då betala 200kr extra per år genom att inte återanvända hylsorna, för att inte behöva fundera på den risken, kändes som en rimlig kostnad.
det behöver du inte vara orolig över, iaf inte i en modern framlåsande 308. Hylsan är stark och "modern".
Det är mer ett problem i system som låser baktill som sträcker hylsan mer per skjutning, eller randpatroner där man har dåligt stöd i halsen eller väldigt flack kropp.
Jag har en tikka t3 och tänkte eventuellt köpa en till 308 dedikerad till älgjakten. Finns det tendenser att se hos tillverkarna att t.ex. sako har tighta patronlägen medan remington rymligare etc? Vore ju fint med en billig beggad tikka/sako om så var fallet.
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Huggved skrev: 24 jan 2023, 13:39
Jag har en tikka t3 och tänkte eventuellt köpa en till 308 dedikerad till älgjakten. Finns det tendenser att se hos tillverkarna att t.ex. sako har tighta patronlägen medan remington rymligare etc? Vore ju fint med en billig beggad tikka/sako om så var fallet.
Jag ser inte riktigt problemet här....du väljer ju inte bössa efter patronlägets mått, det fixar sig vid kalibrering och du behöver inte två verktyg för detta om du inte vill lyxa i onödan. Dessutom dräller det av engångsskjutna .308 win hylsor på varenda skjutbana så du kan i praktiken ha gratis hylsor hela ditt jägarliv även om du så bara använder hylsorna 1 gång, dvs helkalibrerar alla plockhylsor och laddar dem en gång, slänger och plockar nya.
Huggved

Inlägg av Huggved »

Tomps skrev: 24 jan 2023, 15:08
Huggved skrev: 24 jan 2023, 13:39
Jag ser inte riktigt problemet här....du väljer ju inte bössa efter patronlägets mått, det fixar sig vid kalibrering och du behöver inte två verktyg för detta om du inte vill lyxa i onödan. Dessutom dräller det av engångsskjutna .308 win hylsor på varenda skjutbana så du kan i praktiken ha gratis hylsor hela ditt jägarliv även om du så bara använder hylsorna 1 gång, dvs helkalibrerar alla plockhylsor och laddar dem en gång, slänger och plockar nya.
Jag övertänker säkert. Trevar mig fram själv utan nån laddande kompis så det blir en del funderingar som kanske är onödiga.
Iofs är det ju svårt att se om en hylsa är engångsskjuten på skjutbanan, även om majoriteten lär vara det.
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Huggved skrev: 24 jan 2023, 15:23 Jag övertänker säkert. Trevar mig fram själv utan nån laddande kompis så det blir en del funderingar som kanske är onödiga.
Iofs är det ju svårt att se om en hylsa är engångsskjuten på skjutbanan, även om majoriteten lär vara det.
Ja, du övertänker nog lite :wink: men det är ju ett sunt ingångsläge jämfört med att börja experimentera hej vilt. Det går förstås inte att avgöra till 100% om en plockhylsa är engångsskjuten, men som du skriver lär majoriteten vara det. Det finns flera trådar om man söker, men några tips på vägen är ju att (1) alltid hålla sig till ett och samma fabrikat och ett välrenommerat sådant (Norma bör vara vanligast), (2) inspektera varje hylsa så att den ser ok ut, (3) vara lite uppmärksam vid kalibrering så att det känns ungefär likadant när du kalibrerar och (4) inspektera efter kalibrering

Det är ju allra enklast att passa på när man ev skjuter med några vänner, att plocka deras tomhylsor. Det du annars kan kika efter för att vara lite säkrare på att det är engångsskjutna hylsor är ju att de ska vara blanka och i princip sakna spår/märken från bearbetning efter verktyg. Sedan bör du sortera bort hylsor som är ansvällda i nedre delen (pga rymligt patronläge), utstickande tändhatt (samma orsak) eller längre än CIP maxlängd (oftast också samma orsak).

Har du gott om gratis hylsor kan det ändå vara värt att sortera dem genom att t.ex. använda dem 1 gång till jaktskott och sedan lägga dem i en låda för omladdning till övningsskott några gånger. Du kan alltid välja att successivt sortera ut alla som överskrider maxlängd efter kalibrering - då slipper du trimma dem och vet samtidigt att inga av hylsorna har sträckt sig onödigt mycket. Finns som sagt många sätt att förenkla handladdandet, i synnerhet om man har god tillgång till gratis plockhylsor.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Köp utmärkta Norma 308win hylsor av denna herre.
Engångsskjutna och billigt pris för att slippa gräva I hylsbingen vilket sällan uppskattas av banchefen då hylsorna ofta säljs som mässingsskrot och tillfaller klubben.

Det är oftast även en salig blandning av budgetmärken som S&B , Partisan och Fiocchi.

viewtopic.php?f=61&t=270966

Engångsskjutna hylsor är fortfarande blank inuti, vid första omladdning så blir de svart .
Här är en Engångsskjuten bland mina handladdade.

Om nån har stav-tumlat eller ultraljudstvättat så blir det naturligtvis svårare... :wink:
Screenshot_20220908-175542_Dropbox.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , är MIN Mentor 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö