Peterson hylsor till 6XC

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Bullen

Re: Peterson hylsor till 6XC

Inlägg av Bullen »

macggu skrev: 14 jan 2022, 14:01
Bullen skrev: 14 jan 2022, 10:03 Hur står sig dessa Magnetospeed kronografer, overkill eller praktiska då de tål mynningsbromsar m.m.
Tål inte Labradar rekylbroms? (Jag har tidigare skjutit med naken pipa eller med ljuddämpare men har skaffat en broms till 6XC-pipan och vill ju inte skjuta sönder kronografen).
Min andra fundering handlar om krutvalet. Är det alldeles befängt att använda 500-serien? Med N550 fick jag två serier med C-C max 6 mm på 100 meter, men har ännu inte provskjutit på tabellens maxladdning eller ännu högre).
Min tredje fråga handlar om Peterson vs Norma. Finns det några tumregler angående hur mycket man skall reducera laddningen i Peterson jämfört med Norma?
Jag uttryckte mig fel, Labradar klarar rekylbromsar men det finns andra modeller som vad jag förstår har lite mera svårt med placeringen när man använder broms.
Det övriga du frågar får stå öppet och är frågor jag gärna delar....
Wellibite

Peterson hylsor till 6XC

Inlägg av Wellibite »

Bullen skrev:
johaneriksson skrev: 14 jan 2022, 10:37 Magnetospeed är tillförlitliga. Testat några magnetospeed mot en labradar och alla låg inom 1 m/s.
Tack för info. Hur påverkar det precisionen när man man hänger på mätaren anbringad i pipan/stocken. Finns en risk kanske att svängningarma i pipan ger annorlunda träffbilder?
Det är det enda jag är rädd för, då försvinner en del av vitsen med kronografen!!
Förhoppningsvis har jag fel?
Jag testar precision i separat moment från kronografering.
När jag hittat en laddning med precision då kommer kronon fram (har en Magnetospeed V3).
För mig är farten mindre viktig än precision.
Senast redigerad av 1 Wellibite, redigerad totalt 14 gånger.
Limpan

Inlägg av Limpan »

Har ganska färska siffror på skillnader mellan Peterson och Norma hylsor. I Peterson hylsorna har Fed 205 fått stå för starten och i Norma hylsorna är det Murom knallar. Krut N150. Kula Norma (Berger) DL 105 gr.
Krutvikt Peterson Norma
33,5 862 m/s 861 m/s
33,7 866 m/s 865 m/s
33,9 865 m/s 868 m/s
34,1 872 m/s 872 m/s

Inte stor skillnad alltså. Kollade gamla siffror men då med N 160 och Scenar L 105 i övrigt samma knallar. Skillnad 4 m/s. Jag har en Magnetospeed sporter och den tål då att skjutas med broms på. Fantastisk manick som alltid levererar. Det finns ju några i Sverige som skjutit 6xc mycket och borde sitta på en hel del kunskap om kalibern. Emil Haglund i Borlänge och Krister Jakobsson i Skövde är dom jag kommer på. Finns säkert fler.
Användarvisningsbild
Bullen

Inlägg av Bullen »

Limpan skrev: 14 jan 2022, 15:49 Har ganska färska siffror på skillnader mellan Peterson och Norma hylsor. I Peterson hylsorna har Fed 205 fått stå för starten och i Norma hylsorna är det Murom knallar. Krut N150. Kula Norma (Berger) DL 105 gr.
Krutvikt Peterson Norma
33,5 862 m/s 861 m/s
33,7 866 m/s 865 m/s
33,9 865 m/s 868 m/s
34,1 872 m/s 872 m/s

Inte stor skillnad alltså. Kollade gamla siffror men då med N 160 och Scenar L 105 i övrigt samma knallar. Skillnad 4 m/s. Jag har en Magnetospeed sporter och den tål då att skjutas med broms på. Fantastisk manick som alltid levererar. Det finns ju några i Sverige som skjutit 6xc mycket och borde sitta på en hel del kunskap om kalibern. Emil Haglund i Borlänge och Krister Jakobsson i Skövde är dom jag kommer på. Finns säkert fler.
Jaha du har laddat för Molykulor? Visst menar du Normas Berger 105 Diamond Line (som ju är Molykulor)?
De skickade jag iväg med 36,0 g VV N150 i en Kriegerpipa (ja en allt för bra sådan för 10 år sedan , en sådan pipa får man säkert bara en gång i livet)) på 300 meter. Inga övertryck där inte då Moly verkar klara en del och ge pipan långt liv..
Ja Pipan var en fullprofil på 66 cm från smeden Jan Stenroos/Åland.
Nu förstår jag att det tycktes lite höga laddningar på mina nakna kulor när jag kom upp till 34,5.
Min pipa är dock 72 cm och med snabbare stigning nu med nya förutsättningar så det blir till..... att bygga nya stegar med både nytt krut och nya hylsor.

Det är verkligen en utmaning det här.....
Desto trevligare när man hittar rätt.. en resa mot målet och ibland blir den krokig...
Användarvisningsbild
Bullen

Inlägg av Bullen »

Wellibite skrev: 14 jan 2022, 15:43
Bullen skrev:
johaneriksson skrev: 14 jan 2022, 10:37 Magnetospeed är tillförlitliga. Testat några magnetospeed mot en labradar och alla låg inom 1 m/s.
Tack för info. Hur påverkar det precisionen när man man hänger på mätaren anbringad i pipan/stocken. Finns en risk kanske att svängningarma i pipan ger annorlunda träffbilder?
Det är det enda jag är rädd för, då försvinner en del av vitsen med kronografen!!
Förhoppningsvis har jag fel?
Jag testar precision i separat moment från kronografering.
När jag hittat en laddning med precision då kommer kronon fram (har en Magnetospeed V3).
För mig är farten mindre viktig än precision.
Oket jag förstår, respekt för det.
För mig är också precisionen i slutändan det viktiga såklart.
Men det känns som att kronografen bara blir som en "kul" koll efteråt.

Skall fundera på hur viktigt det är att få all info direkt i samband med laddstegar eller om det kan göras i 2 steg.
Tack för din input.
Wellibite

Peterson hylsor till 6XC

Inlägg av Wellibite »

Alla metod är bra och ingen är fel men bara så länge dom fungerar
Min egen metod kräver i sin höjd 30 skott att hitta rätt. Ofta klarar jag det på 20-25 skott.
Det gäller dock att ha en humm om vilken fartspann kulan i fråga trivs bäst i innan jag sätter igång.
Senast redigerad av 1 Wellibite, redigerad totalt 14 gånger.
Limpan

Inlägg av Limpan »

Japp. Det är Diamond line kulor med moly. Dom kräver mer krut än nakna för att nå liknande farter. Om pipan håller längre återstår att se. Vissa hävdar det men eftersom krutmängden ökar så kan det ju ge kortare pip liv. Skulle vara kul att höra från någon som testat. Precisionen kan man då inte klaga på. Klart prisvärd kula.
Användarvisningsbild
Bullen

Inlägg av Bullen »

Ja att den kulan fungerar det vet jag fram till 300 meter.
Vet också en riktigt duktig långhållsskytt här i min närhet som också skjutit med den på betydligt längre håll med bra precision.
Efter att min pipa skjutit klart så får jag se om det blir tillbaks till Berger DL 105 eller om tester visar en annan väg.. för närvarande Berger Long Range Hybrid Target 109.
Vill i alla fall pröva ut till 600 m nu när det dyker upp tävlingar i Sundsvall på 600 Meter ;)

Hoppas nu allt hinner komma hem och att man hinner både träna och skjuta in sig lite....
Hoppas ses under 2022.

Det blev en beställan igår på en LabRadar skyttekronograf med tillbehör.
Petersonhylsorna var lite svårare tydligen att få fram med det blir den långa vägen så fram tills dess skjuter jag Norma. ( men med Fabians fina verktyg denna gång)

Tack för alla tips.