.338 hylsa gick mitt av.

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Tore H

Re: .338 hylsa gick mitt av.

Inlägg av Tore H »

Vad för bössa.?
[/quote]

Browning A-Bolt
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Gem-metoden är bra och enkel. Rengör hylsorna och kolla och känn efter defekter. Jag har laddat en del olika kalibrar i några år nu och har använt mig av Competition-hylshållare, vilket för min del har fungerat klockrent. Enkelt och funktionellt, inget mätande, förutom längden på hylsorna såklart.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Tips, med dom kalibrar jag laddat så kan man med en ficklampa se om den har börjat separera på insidan.
Om du lyser ner i hylsan med lampan gärna så nära ögat du kan, så får du en skugga där sträckningen är. Det kan gå att känna det med en bit böjd ståltråd också eller annat, men då separationen inte sker helt uniformt så blir det snabbt jobbigt då du måste testa hela omkretsen av hylsan.

Sätter man ett gäng i en laddbräda så kan man snabbt kolla igenom hylsorna. Det underlättar om dom är smutsiga/sotiga på insidan då får man bättre kontrast.

På dom som är i riskzonen ser man väldigt tydligt, kan dock vara lite bängel med 222 hylsor men 6.5 grendel, 6.5x55, 308 går det utmärkt.

Hade tagit en bild för o illustrera, men om du har hylsor i samma "batch" som den där så kan du nog se på dom.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Här är en tydlig sådan ring :idea:
Screenshot_20210711-095002_Dropbox.jpg
Ena sidan och andra sidan ... :wink:
Screenshot_20210711-130613_Dropbox.jpg
Screenshot_20210711-130621_Dropbox.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Tore H

Inlägg av Tore H »

Nästa fundering så. Bör man glödga dessa hylsor?
Såklart inte för att kompensera en ev felaktig kalibrering utan rent allmänt för att förlänga livslängden.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Efter ca 10-20 omladdningar så kan halsen eventuellt spricka så tror du att du kan få så många omladdningar så kan du glödga var 5te kalibrering .
Men det känns som överkurs på en magnumhylsa då det brukar bli andra problem tidigare som tex svälld botten precis ovanför magnumbältet som inte går att kalibrera bort/ihop.
Är det en precisions långhållsbössa där man tänker skjuta på 500m+ så brukar man glödga för att få jämn fart .
På en jaktbössa är det överkurs om nån frågar mig :wink:

Tore H

Inlägg av Tore H »

Såja Nu har jag fått lite tid över att kolla på mina hylsor. Synade först utsidan och lade undan de som såg misstänkta ut. Körde sedan med ett bockat gem och kände på insidan runt om. Någon av de jag sorterat undan verkade ok någon kändes lite ojämn. Har nu gått igenom samtliga o sorterat undan de som känns lite dåliga. Hur gör jag med de som har en antydan till vit ring på utsidan men som känns släta och fina ut på insidan?
Dessa borde väl vara ok?
Ska jag helt kassera dom tveksamma hylsorna eller de duger att skjuta övningsammo med.
Ska se om jag kan justera upp kalibreringsverktyget också
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Tore H skrev: 18 jul 2021, 15:19 Såja Nu har jag fått lite tid över att kolla på mina hylsor. Synade först utsidan och lade undan de som såg misstänkta ut. Körde sedan med ett bockat gem och kände på insidan runt om. Någon av de jag sorterat undan verkade ok någon kändes lite ojämn. Har nu gått igenom samtliga o sorterat undan de som känns lite dåliga. Hur gör jag med de som har en antydan till vit ring på utsidan men som känns släta och fina ut på insidan?
Dessa borde väl vara ok?
Ska jag helt kassera dom tveksamma hylsorna eller de duger att skjuta övningsammo med.
Ska se om jag kan justera upp kalibreringsverktyget också
Gem tycker jag är svårt att känna med om det inte är nära brott , JAG tycker ficklampa är överlägset att se begynnande dike med :idea:

Den vita ringen på utsidan kan vara svår att tyda rätt , men är det det minsta dike/skugga på insidan med ficklampan så blir det skrot .

Det viktigaste :!: :!: :!: :!: :!:
Kolla upp inställningen av verktyget i förhållande till skjuten hylsa/låsmått .
Gör du inte det utan kör på samma spår med full kalibrering så blir alka hylsor förstörd inom kort :!:

apocalypse

Inlägg av apocalypse »

Och gör en egen undersökning; såga isär en hylsa du tycker känns suspekt.
Hur ser den ut? Verkar din ”gemkänsla” rätt?
Finns okulära tecken som kan bekräfta?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Håller med de två föregående.

Jag skulle skrota alla hylsorna. Ibland gör man bort sej. Sånt är livet. Bästa man kan göra är att lära sej av sina misstag, ändra på det felaktiga och gå vidare.

At såga isär hylsor är ett bra sätt att se vad man håller på med. Har man skrotat dem, så kan man gott ta ut det man kan ur dem genom att lära sej nånting!

Låt inte snålheten bedra visheten. :wink: