Geco 9mm Luger

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

3Per

Geco 9mm Luger

Inlägg av 3Per »

Hej
Första frågan/tråden i detta forum.
Sitter på nästan en full "murarhink" med hylsor engångsskjutna Geco 9mm Luger. Dessa känns lite trögare att få ur tändhatten på än exempelvis CBC, G.F.L och T.V.S (lite osäker på bokstavsordningen på de två sista exemplen...). Detta har gjort att jag undrar om Geco hylsan har en krimpt tändhatt. Tittar man noga så skall man kunna se detta men jag blir osäker.
Så min fråga är. Kan man använda Geco hylsan till omladdning? Kommer jag få i en ny tändhatt? Någon som vet?
soul

Re: Geco 9mm Luger

Inlägg av soul »

Jag har laddat en massa gecohylsor i 9x19, inga problem.
Har inte märkt några svårigheter att få i tändhattar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Martin308win

Inlägg av Martin308win »

soul skrev: 04 jun 2021, 05:16 Jag har laddat en massa gecohylsor i 9x19, inga problem.
Har inte märkt några svårigheter att få i tändhattar.

Samma här! Laddat ett tusental utan problem.
3Per

Inlägg av 3Per »

:D Tack för svaren. Härligt att höra. Då var det bara jag som krånglade med utstötaren.
Då har jag ju helt plötsligt många hylsor att ladda.
Tänker hålla i sär de olika hyls fabrikaten för att slippa det som variabel i laddningen.
Martin308win

Inlägg av Martin308win »

3Per skrev: 04 jun 2021, 19:32 :D Tack för svaren. Härligt att höra. Då var det bara jag som krånglade med utstötaren.
Då har jag ju helt plötsligt många hylsor att ladda.
Tänker hålla i sär de olika hyls fabrikaten för att slippa det som variabel i laddningen.
Nu vet jag inte vad du laddar för syfte men jag laddar flertalet olika fabrikat blandat. Märker ingen direkt skillnad i träffresultat. Däremot kan olika hylsor vara olika hårda eller mjuka i pressen.
3Per

Inlägg av 3Per »

Den huvudsakliga syftet med laddningen är för träning, men det kommer även bli tävlingar också. Både pression och IPSE.
När jag laddade lite till gevär så brukade jag hålla i sär fabrikaten på hylsorna.
Men det låter lovande om man slapp det på pistol.

Ni som laddar 9x19 vilka krut sorter använder ni? Jag har som plan att använda Vectan BA9 mer federals tändhatt. Fick ett "recept" på detta som skall ge en ok hastighet.
Fält

Inlägg av Fält »

Jag använder Vihtavuori N320 för IPSC laddningar med Frontier 124gr RN och för precisionsladdningar med H&N 115 HP. Comtri/Ammotech/Pream FP 123gr kulan fungerar bara med 4.8-5.0gr N330 krut av någon anledning. Den öppnar upp så att den inte håller tian med N320 och N340.

Frontier 124 RN kulan jag använder för IPSC går inget vidare, men den träffar för det mesta 25cm plåt på 50m när jag är noga med skyttet. Vilket är mycket bättre än vad som krävs av den.

Federals tändhatt är alltid ett bra val så länge som det inte är väldigt höga tryck på laddningen. I övrigt så spelar tändhatt sällan någon roll så länge vapnet slår tillräckligt hårt.

Tex CCI pistoltändhattar är lite hårdare än andras, men om CCI ger klick så är det vapnet som har blivit modifierat med för slaka fjädrar.

Vissa tillverkare tycks göra felaktiga tändhattar oftare än andra, jag har drabbats av dåliga från Magtech och Murom. Murom har jag skjutit tusen helt utan problem, de två nästa tusenpackarna klickade ganska ofta. Magtech har varierat från enstaka klick i en låda till att jag kunde vara säker på att få minst ett klick per magasin. Samtidigt gick CCI tändhattar som sägs vara svårtända helt felfritt.
soul

Inlägg av soul »

Jag använder wv 340 krut och fiocci tändhattar till mina laddningar, gillar att 340 krutet fyller hylsan bra och tändhattarna har jag inte haft nåt problem med.
Fiocci hattarna tar dessutom betydligt mindre plats i skåpet samt är väsentligt billigare än federal.

Martin308win

Inlägg av Martin308win »

Fält skrev: 06 jun 2021, 10:22 Jag använder Vihtavuori N320 för IPSC laddningar med Frontier 124gr RN och för precisionsladdningar med H&N 115 HP. Comtri/Ammotech/Pream FP 123gr kulan fungerar bara med 4.8-5.0gr N330 krut av någon anledning. Den öppnar upp så att den inte håller tian med N320 och N340.

Frontier 124 RN kulan jag använder för IPSC går inget vidare, men den träffar för det mesta 25cm plåt på 50m när jag är noga med skyttet. Vilket är mycket bättre än vad som krävs av den.

Federals tändhatt är alltid ett bra val så länge som det inte är väldigt höga tryck på laddningen. I övrigt så spelar tändhatt sällan någon roll så länge vapnet slår tillräckligt hårt.

Tex CCI pistoltändhattar är lite hårdare än andras, men om CCI ger klick så är det vapnet som har blivit modifierat med för slaka fjädrar.

Vissa tillverkare tycks göra felaktiga tändhattar oftare än andra, jag har drabbats av dåliga från Magtech och Murom. Murom har jag skjutit tusen helt utan problem, de två nästa tusenpackarna klickade ganska ofta. Magtech har varierat från enstaka klick i en låda till att jag kunde vara säker på att få minst ett klick per magasin. Samtidigt gick CCI tändhattar som sägs vara svårtända helt felfritt.
Ska ladda 1000st Prekam FP med N330 i sommar är tanken. Tänkte köra på 4,9gr. Ska användas till övning men även PCC.