6,5x55SE

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Orbitol

6,5x55SE

Inlägg av Orbitol »

Märkningen på 6,5x55 har ändrats med ett tillägg med SE.
Jag har inte läst att något beslut om att döpa om kalibern.
Det finns ju 6,5x50 från Japan men den heter ju inte samma så det lär ju inte vara problemet, creedmoore finns ju oxå m.m.
Scand och KJ strular till det lite förstås.

Jag vet inte om alla tillverkare har lagt till "SE"
Norma har jag både med och utan "SE".
Lapua har ju det tillägget på nätet men har inte sett det på mina Lapuahylsor än så länge.

Är det någon som har lite info om varför namnändringen blivit av...

sneträff
Been thanked: 1 time

Re: 6,5x55SE

Inlägg av sneträff »

Har troligen något med att det skiljer några hundradelar i mått mellan 6,5x55 swedish och 6,5x55 scandinavian, att göra.
jag vet inte om 6,5x55 swedish mauser är något officielt registrerat namn, men så kallas den oftast i usa.

sneträff

Orbitol

Inlägg av Orbitol »

Nu kontrollvägde jag ett 100st 6,5x55 och 100st 6,5x55SE

Alla engångsskjutna: helkalibrerade, trimmade och tvättade på samma sätt.

100st 6,5x55 vägde 1139g =11,39g/st
100st 6,5,55SE vägde 1134g =11,34g/st

Har inte orkat väga dom individuellt.
Sen vet jag inte om stansningen av hylsbotten ändrar vikten på hylsan.
Är det fräst så försvinner ju maretial medan stansning bara förflyttar materialet.
Skulle gissa att en vanlig dödlig aldrig skulle märka någon skillnad även om jag själv sorterar dom efter fabrikat.
Till vanligt stående skytte så är jag sämre skytt 7dagar i veckan än vad hylsorna är oavsett fabrikat skulle jag vilja påstå.

Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

Det är stansat. Ända hylsorna som har materiel bortaget är antingen överskott där man måste ta bort märkningen eller omladdat på industriell skala.

Förövrigt var det sauer som introducerade ett patronläge som var på min mått och kanske lite under. Därmed kom annan laddata för dom patronlägena och även kan det komma att 6.5 med maxmått kanske inte kamrar.
Hdf titan 2 .308
M96 6.5x55
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12
Llama 9mm
S&W m17 22lr

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.

Tuna

Inlägg av Tuna »

Noterade också detta fenomen då jag tvättade ett gäng hylsor sist.

Lite rörigt detta kan jag tycka, men som tidigare skrevs så är inte 6,5x55 swedish och 6,5x55 scandinavian samma sak även om skillnaden är minimal.

Har några frågor ,

1. Norma hylsor märkta 6,5x55 , är dessa swedish eller scandinavian ?

2 Norma hylsor märkta 6,5x55 SE , är dessa swedish eller scandinavian ?

3 antar att svaret på fråga 1 och 2 är swedish men finns det så specifika scandinavian hylsor eller blir det scandinavian hylsor då man kalibrerar dem med
ett sådant verktyg ?

4. Säg att man ska beställa en tikka t3x i 6.5x55 , vad får man då swedish eller scandinavian ? måste man specificera eller är det underförstått att det är swedish man menar ?

Skulle vilja ha lite klarhet i detta.

Mvh
Johan

apocalypse

Inlägg av apocalypse »

”Vår vanliga 6,5x55” är standardiserad hos CIP med beteckningen 6,5x55 SE.

Därav ändringen av instansad beteckning.

Jämför t.ex. ändringen av stans på 308 Winchester.
Där stansades ”308” innan ändring till 308 Win (CIP).

Samma fabrik.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)

Tuna

Inlägg av Tuna »

apocalypse skrev:
29 dec 2019, 06:38

Samma fabrik.
Den vanliga 6.5x55 är väl den som i bla USA kallas swedish mauser. Köper man exempelvis ett redding verktyg för vår "vanliga" 6.5x55 så är det märkt "Swedish mauser" http://www.thss.se/Handladdning/Laddver ... ish-Mauser

Nu till det underliga kollar man exempelvis på Vihtavuoris hemsida är de uppdelade i följande :
spec.JPG
Borde det inte vara : 6.5x55 Swedish mauser /SE och 6.5x55 SKAN ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

jmkhenka
Has thanked: 1 time

Inlägg av jmkhenka »

Tuna skrev:
28 jun 2020, 01:13
apocalypse skrev:

Samma fabrik.
Den vanliga 6.5x55 är väl den som i bla USA kallas swedish mauser. Köper man exempelvis ett redding verktyg för vår "vanliga" 6.5x55 så är det märkt "Swedish mauser" http://www.thss.se/Handladdning/Laddver ... ish-Mauser

Nu till det underliga kollar man exempelvis på Vihtavuoris hemsida är de uppdelade i följande :
spec.JPG

I VV laddata handlar det mer om relationen gamla M98 och moderna gevär i 6.5. Högre tryck i SCAN, det är det enda som skiljer.
Har du en modern byssa, dvs inte en m98 action, så kan du gå på SCAN laddata. Men jag får uppfattningen att dom som handladdar redan är uppe i SCAN tryck då det är dit man kommer om man går efter klassiska trycktecken och samtidigt jagar lite mer fart.

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 6 times

Inlägg av Ingvar »

M98 ovan skall nog läsas som M96.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Tuna

Inlägg av Tuna »

jmkhenka skrev:
28 jun 2020, 07:47
Tuna skrev:
apocalypse skrev:

Samma fabrik.

spec.JPG

I VV laddata handlar det mer om relationen gamla M98 och moderna gevär i 6.5. Högre tryck i SCAN, det är det enda som skiljer.
Har du en modern byssa, dvs inte en m98 action, så kan du gå på SCAN laddata. Men jag får uppfattningen att dom som handladdar redan är uppe i SCAN tryck då det är dit man kommer om man går efter klassiska trycktecken och samtidigt jagar lite mer fart.
Har försökt fördjupa mig i detta och det ser mycket riktigt ut att vara som du säger men det underligga är ju att alla "vanliga" kulor ligger under kategorin 6.5x55 Swedish mauser och det finns inte mycket alls under 6.5x55 SKAN /SE borde det inte vara tvärsom enligt det tidigare förda resonemanget ?

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Inlägg av Fritz Kraut »

I den här diskussionen tror jag man läser in mer än nödvändigt. SE står helt enkelt för samma som 6,5 Svensk Mauser, 6,5x55 Swedish osv - SE är ju en etablerad internationell förkortning för Sverige/svensk. Märkvärdigare är det inte. Laddningarna följer CIP:s värden, och är anpassade till svensk armémauser och framför allt norsk Krag-Jörgensen som är en ganska klen mekanism.

Skandinavian är ammunition som är laddad till de tryck som Sauers skyttegevär och andra moderna vapen tillåter. Det är därför Vihtavuori har två tabeller - en för M96 och Krag, en för Sauers skyttegevär. I övrigt ska specifikationerna vara samma.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Tuna skrev:
28 jun 2020, 23:06
jmkhenka skrev:
28 jun 2020, 07:47
Tuna skrev:

spec.JPG

Har försökt fördjupa mig i detta och det ser mycket riktigt ut att vara som du säger men det underligga är ju att alla "vanliga" kulor ligger under kategorin 6.5x55 Swedish mauser och det finns inte mycket alls under 6.5x55 SKAN /SE borde det inte vara tvärsom enligt det tidigare förda resonemanget ?
Förklaringen är att jägare kör med m98-lådor och skyttar med moderna STR200 lådor.. så därför datan ser ut som den ska.
Tex kan man inte få klass 1 laddning med 9gram/140grain med "normala" tryck anpassade för 120 år gamla gevär, men det är inga problem i en Sauer101 med 56cm pipa..

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 15 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av sevehem »

@jmhenka
Som det står tidigare i tråden är det mausers 96-mekanism och Krag-jörgensen som används/använts av norska och svenska försvaret, hemvärnet och den breda skytterörelsen i båda länderna som inte tål moderna tryck. M98 är en urstark mekanism som matchar de flesta moderna skapelser.

M96 har också använts till jaktgevär, bland annat av Husqvarna så det är en ordentligt spridd mekanism därav att laddata är så moderat och därav att det finns alternativa.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Tuna

Inlägg av Tuna »

Fritz Kraut skrev:
28 jun 2020, 23:16
I den här diskussionen tror jag man läser in mer än nödvändigt. SE står helt enkelt för samma som 6,5 Svensk Mauser, 6,5x55 Swedish osv - SE är ju en etablerad internationell förkortning för Sverige/svensk. Märkvärdigare är det inte. Laddningarna följer CIP:s värden, och är anpassade till svensk armémauser och framför allt norsk Krag-Jörgensen som är en ganska klen mekanism.

Skandinavian är ammunition som är laddad till de tryck som Sauers skyttegevär och andra moderna vapen tillåter. Det är därför Vihtavuori har två tabeller - en för M96 och Krag, en för Sauers skyttegevär. I övrigt ska specifikationerna vara samma.

F.
Låt oss säga så här , jag har en Tikka T3x, det får man väl säga ändå är ett modernt vapen och således borde jag då kunna ladda med "sauers" tryck eller hur ? Låt oss sen säga att jag vill ladda en mega eller naturalis enligt "sauer tryck" men dessa kulor finns exempelvis bara specificerade under Svensk Mauser på vihtavuoris hemsida dvs "M96 och Krag tryck". Det är ju här det blir lite underligt i vihtavuoris data . Hade inte varit några konstigheter om samma kulor hade varit tillgängliga i båda tabellerna fast med olika ladddata.

Men faktum är att vihtavuori i "Skandinavian tabellen" bara specar några Scenar kulor. Man får väl vidare anta att de flesta idag skjuter moderna vapen som tikka, sako,blaser osv således borde det finnas mest data i den kategorin och inte tvärsom .

Det är främst vihtavuoris ologiska uppdelning och tillgång på data som stör mig inte själva definitionen mellan kategorierna.

Någon som kan sen någon annan logik än mig i varför det finns så mycket data i den ena tabellen och inte i den andra givet de skillnader som tidigare diskuterats i tråden ?

jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Tuna skrev:
30 jun 2020, 00:45
Fritz Kraut skrev:

F.
Låt oss säga så här , jag har en Tikka T3x, det får man väl säga ändå är ett modernt vapen och således borde jag då kunna ladda med "sauers" tryck eller hur ? Låt oss sen säga att jag vill ladda en mega eller naturalis enligt "sauer tryck" men dessa kulor finns exempelvis bara specificerade under Svensk Mauser på vihtavuoris hemsida dvs "M96 och Krag tryck". Det är ju här det blir lite underligt i vihtavuoris data . Hade inte varit några konstigheter om samma kulor hade varit tillgängliga i båda tabellerna fast med olika ladddata.

Men faktum är att vihtavuori i "Skandinavian tabellen" bara specar några Scenar kulor. Man får väl vidare anta att de flesta idag skjuter moderna vapen som tikka, sako,blaser osv således borde det finnas mest data i den kategorin och inte tvärsom .

Det är främst vihtavuoris ologiska uppdelning och tillgång på data som stör mig inte själva definitionen mellan kategorierna.

Någon som kan sen någon annan logik än mig i varför det finns så mycket data i den ena tabellen och inte i den andra givet de skillnader som tidigare diskuterats i tråden ?
Dom vill väl inte spendera massa pengar på att producera data? Mauser datan är fullt duglig för gemeneman, sparar pipliv, hylsliv och pengar.
Men om man laddar själv är data bara en grund och lär man sitt eget vapen så är det inte så svårt att experimentera. Läser man publicerad data så är ju inte VV's data det absoluta max, men det är vad dom känner sig trygg med att publicera.

Så jag tycker inte det är konstigt, dom har andra patroner som är mer populära att bygga data för. Fördelen med att dom ens har två tabeller är att du kan kolla på A o B och därifrån extrapolera data, men verifiera allt med krono!

Tuna

Inlägg av Tuna »

jmkhenka skrev:
30 jun 2020, 07:46

Dom vill väl inte spendera massa pengar på att producera data? Mauser datan är fullt duglig för gemeneman, sparar pipliv, hylsliv och pengar.
Men om man laddar själv är data bara en grund och lär man sitt eget vapen så är det inte så svårt att experimentera. Läser man publicerad data så är ju inte VV's data det absoluta max, men det är vad dom känner sig trygg med att publicera.

Så jag tycker inte det är konstigt, dom har andra patroner som är mer populära att bygga data för. Fördelen med att dom ens har två tabeller är att du kan kolla på A o B och därifrån extrapolera data, men verifiera allt med krono!
Vill börja med att säga att för att inte verka allt för dryg och att vilja dra detta in absurdum så ska jag försöka runda av diskussionen. Känns som att det börja bli lite off topic också.

så slutligen:

När jag rannsakar mig själv inser jag att mina inlägg mer rör sig om ett allmänt missnöje med vad jag tycker är en knapphändig och slarvig hantering av data från VV´s sida, men det är det väl bara jag som tycker?

För att bemöta ditt inlägg. du skriver "Dom vill väl inte spendera massa pengar på att producera data?" det ser uppenbarligen ut så och det är väl där i min kritik ligger , det är väl dumt om man tillverkar en produkt som kräver data för att använda och sen förser man kunden med så lite data som möjligt , logiskt ? får man sälja mer då ?

Du skrev "Mauser datan är fullt duglig för gemeneman" så är det säker och varför publicerar man då inte den datan i båda kategorierna om den fungerar för båda ? problemet löst.

Du skrev "dom har andra patroner som är mer populära att bygga data för" ja de har de säkert som exempelvis 308 men datan på den kalibern är ju inte mer omfattande utan lika dålig . Med tanke på att det är ett finskt krut vi pratar om och 6.5x55 är lite av en nationalkaliber i Sverige så borde i alla fall prioriteringen hos VV på den kalibern vara förhållandevis hög.

Du skrev: " Fördelen med att dom ens har två tabeller är att du kan kolla på A o B och därifrån extrapolera data" Ja visst hade det varit bra om det hade varit så att det funnits ett A och ett B och data att jämföra problemet är att det i detta fallet i princip bara finns ett A och inget B så det går inte att jämföra något och dra några slutsatser av det.

Jag tycker personligen att kruttillverkarna är ganska dåliga på att publicera laddata för sina krut. Borde finnas en korrelation mellan mängden data och storleken på försäljningen. VV har ju i princip inte utökat sitt "kulsortiment" på fler år.

Som mer erfaren handladdare så får kruttillverkarens data mindre betydelse då man, som du var inne på kanske har köpt sig en krono och har kunskapen för att ta fram data själv men vi är alla barn i början och min erfarenhet är att "nybörjaren" ofta börjar med att helt enkelt ladda "fabriksammo" genom att kopiera data för COL och laddvikt och då kan tillgången på data vara avgörande för att minska tröskeln in i handladdningsdjungeln.

Jag har varit med om fler som ska börja handladda och exempelvis köper en vanligt förekommande kula från norma som man vill ladda med ett VV krut men sen hittar man ingen data för VV krutet och eftersom att man är nybörjare och lär göra det enkelt för sig så byter man då till ett Norma krut där det finns data. VV går här miste om en kund och kunden blir missnöjd för han kan inte använda det krut som han egentligen vill .

Om syftet är att få sälja så mycket krut som möjligt vilket det borde vara för VV så skulle man nog göra klokt i att vara lite mer lyhörd vad folk använder för kulor och ta fram lite mer data. Att ha data för de, säg 50-60 vanligaste kulorna ser jag inte som en orimlighet . Lite data för exempelvis GGG och s&B som många använder för mängdskjutning vore inte fel.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

För skoj skull har jag tagit fram tre jämförbara laddningar från tillverkarna med 139/140 grs kula: Norma 6,5x55 SM, Lapua 6.5x55 SM samt Lapua 6,5x55 SE/Scand. Därefter har jag kört laddningarna i Gordons Reloading Tool för att jämföra trycken. Jag har bara använt maxladdningarna. (Intressant nog hade VV men inte Norma data för Normas 130 grs hålspets. Jag förmodar att data för den och andra skyttekulor hittar man bara på kanistrarna med Normas Skytteskrut. Är skilda data för Mauser och SE/Scand på de kanistrarna?)

Resultat
Norma med kula Hornady 140 grs och MRP 48 grs ger med Normas patronlängs 3501 bar.

Lapua Swedish Mauser med Lapua Scenar 139 grs och 47,8 grs N165 ger med Lapuas patronlängd 78 mm ger 3619 bar.

Lapua SE/Scand med Lapua Scenar 139 grs och 50,2 grs N165 ger med Lapuas patronlängd 78 mm ger 3793 bar.

Alla laddningarna klarar formellt CIP-normen 3800 bar, men det är inga marginaler med SE/Scandladdningen, förutsatt att programmet räknar någorlunda rätt.

Det innebär ju troligen att man inte behöver vara övernervig om man laddar efter tabell med VV-krut och en modern studsare, eftersom man ju håller sig inom normen. Högst fart i förhållande till trycket med 140 grs verkar f.ö. VV N560 att ge, och där kan man rent av ligga något grain under max och ända få fart.

F.

Nisnes
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av Nisnes »

Fritz Kraut skrev:

F.
Nej, det är fysiska skilnader i mått mellan Skan och SE

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Nisnes skrev:
01 jul 2020, 10:02
Fritz Kraut skrev:

F.
OK.

Vilka skillnader? Vilka mått? Vad för källa finns?

/ F.

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 2 times

Inlägg av Kronhjorten »

Fritz Kraut skrev:
Nisnes skrev:
01 jul 2020, 10:02
Fritz Kraut skrev:

F.
OK.

Vilka skillnader? Vilka mått? Vad för källa finns?

/ F.
Jag har ingen koll på det här med vad som är och inte är, men man kan ju undra varför tex Redding har olika verktyg och hylshållare för kalibrarna.
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!