Varmluftugn

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Nutcase
Been thanked: 2 times

Varmluftugn

Inlägg av Nutcase »

Hade tänkt att torka hylsorna i 50 grader varmluftugn. Har svårt att se hur detta skulle på något sätt kunna påverka hylsan. Googlar jag får jag lite olika bud, men 50 grader!?
Baron von Blaser

Användarvisningsbild
cmk

Re: Varmluftugn

Inlägg av cmk »

Ingen fara. Minns inte säkert men det krävs nog minst det dubbla, eller tredubbla, innan det händer nåt med mässingen.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder

PM:a

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Jag kör också i varmluftsugn, men har den inställd på ca 110-120 grader. Vatten som ligger som en hinna försvinner ju väldigt snabbt oavsett, men droppar nere i och kring hålet för tändhatten kan ta rätt lång tid annars.
Det är absolut ingen fara att köra högre än så men de blir bara onödigt varma då.

Ska man anlöpa mässing så måste du upp över 250 C innan något händer över huvud taget. Och för att det ska kunna ske på några sekunder, som när man anlöper hylshalsen, behöver du ligga närmare 400 grader.

Användarvisningsbild
Nutcase
Been thanked: 2 times

Inlägg av Nutcase »

Kan väl ge en uppdatering nu när det gått ett tag om någon i framtiden läser denna tråd.

Bästa metoden är att UL-tvätta efter tändhatten är avlägsnat. Detta eftersom hylsan blir lättar att få tom på vatten när det är två hål. Kör jag en plåt på 70 grader så räcker det med 2 timmar. Har inte kollat om det skulle räcka med 1,5 timme.

Provade med tre plåtar häromdagen, 500 hylsor. De var inte kalibrerade och slarvades nog lite med att få dem helt tomma på vatten misstänker jag. Varmluftsugnen hade svårt att ta hand om allt vatten och jag fick torka dem i två omgångar med torkning av vatten under ugnen och på plåtarna emellan.

Orkar inte göra ett nytt test då det blev blött och en fru som nog spärrar ugnen för hylstorkning om jag fortsätter. Så fortsättningsvis max två plåta åt gången och efter kalibrering.

Efteråt, ställ dem alltid upp, upp och ner och se till att luft kan cirkulera igenom. Ladda ej samma dag. Då torde det vara hängslen och livrem så det räcker.
Baron von Blaser

Blaser338

Inlägg av Blaser338 »

Köp en svam/frukttork på Jula. Funkar superbra.
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.

Puttete

Inlägg av Puttete »

Blaser338 skrev:Köp en svam/frukttork på Jula. Funkar superbra.
Japp, bästa investeringen för 249:-!

// P

Snaphook

Inlägg av Snaphook »

Blaser338 skrev:Köp en svam/frukttork på Jula. Funkar superbra.
Om du har en varmluftsugn så kan du hoppa över det. Varmluftsugn funkar superbra.