SAKO Finnwolf 308
Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, NuBreed
Kategoriregler
Här kan ni tipsa om blocket klipp, Ämnesraden skall innehålla "Blocket tips samt vad det är för vara som säljs.
Här kan ni tipsa om blocket klipp, Ämnesraden skall innehålla "Blocket tips samt vad det är för vara som säljs.
- Pyrius
SAKO Finnwolf 308
Ligger en Sako Finnwolf (vl63) bygelrepeter i 308 på blocket nu. Vet inte om den ligger vettigt i pris (11papp), men tycker den såg trevlig ut. De sprutar ju inte ut på begagnatmarknaden direkt, så tänkte tipsa om det är någon som letat. (Inte min)
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /106280893
Mvh Pyrius
Mvh Pyrius
Till skogs, jå.
Till baks, nä.
Till baks, nä.
- daniel.nordin
Re: SAKO Finnwolf 308
Det är säkert rätt pris då den är fin 
Har haft funderingar på att sälja min, men den tillhör kategorin sliten och välanvänd
så den ligger i ett annat prisspann.
Men jäkligt trevlig bössa!!

Har haft funderingar på att sälja min, men den tillhör kategorin sliten och välanvänd

- Pyrius
Kul! Jo, de ser riktigt trevliga ut! Upplever du den som smidigare än repeterstudsare eller bara annorlunda?daniel.nordin skrev: ↑13 jan 2023, 19:39 Det är säkert rätt pris då den är fin
Har haft funderingar på att sälja min, men den tillhör kategorin sliten och välanvändså den ligger i ett annat prisspann.
Mvh Pyrius
Till skogs, jå.
Till baks, nä.
Till baks, nä.
- daniel.nordin
Allmänt jäkligt trevlig bara 
Lätt, smidig, laddar om snabbare än en halvautomat (vad man nu har för nytta av det)
Min är dock kinkig med ammo, men det flesta köpeammo går bra, handladdat har aldrig gått bra

Lätt, smidig, laddar om snabbare än en halvautomat (vad man nu har för nytta av det)

Min är dock kinkig med ammo, men det flesta köpeammo går bra, handladdat har aldrig gått bra

- killerberra
Helt sinnessjukt dyr tycker jag.
Sako 75 6br Zeiss V6 3-18/Sightron S3x45
Sako 75 358win/308win
Bat Machine 6ppc/6br Nightforce 42x44
Ruger PC9 Hawke Vantage 1-8
"Fast is fine, but accuracy is everything"
Sako 75 358win/308win
- Pyrius
Gött! Går i lite bygel-tankar, men lutar åt en jänkare...daniel.nordin skrev: ↑13 jan 2023, 21:19 Allmänt jäkligt trevlig bara
Lätt, smidig, laddar om snabbare än en halvautomat (vad man nu har för nytta av det)![]()
Min är dock kinkig med ammo, men det flesta köpeammo går bra, handladdat har aldrig gått bra![]()
Till skogs, jå.
Till baks, nä.
Till baks, nä.
-
Har man av någon anledning fastnat för att det är en bygel-bössa man vill ha så ser jag inte att priset är problemet då Sako Finnwolf av en del anses vara den bästa som tillverkats. Är skicket bra kan den vara prisvärd medan ett slitet exemplar kanske inte bara är i dåligt skick utanpå. Att utbudet på billiga begagnade repeterstudsare är hur stort som helst på grund av vapengarderobens begränsningar och att man kan köpa en alldeles utmärkt sådan för halva slanten gör inte automatiskt att priset är satt för högt. Hur många lägger inte rätt mycket mer pengar på en själlös, plastig bössa bara för att den är ny? Kanske också påhejad av en handlare som vill tjäna pengar. Men...
Jag hjälpte en jaktkamrat, vänsterskytt, som när han i ungdomen började jaga köpte sig en Finnwolf. Han har varit rädd om den, använt den i över 50 år men så havererade den. Åtog mig att se vad problemet kunde bestå av och det var en liten 5mm tjock axel vars uppgift var att få slutstyckshuvudet att rotera/låsa genom att styras av spår och den axeln hade gått av. Jag var mest förvånad över att den trots allt hade varit hel så länge då genom axeln fanns ett 3mm avlångt hål varigenom slagstiftet gick. Det var alltså minimalt med gods på båda sidor om den lilla axeln och det var alltså där den hade gått av. Kollade med min vän Sune på Åland om han (vapenhandlare med goda kontakter med Sako) kunde ordna en reservdel. Svaret var att det finns inte längre några reservdelar. Tillverkningen nedlagd 1987 om jag minns rätt. Nu fick jag hjälp av min kompis Stefan som tillverkade en ny med en 5mm borr som material. Väl så långt så hade jag ett rätt komplicerat arbete med att montera ihop allt. Det var många lösa delar som skulle hållas på plats samtidigt som man skulle knacka in pinnar som skulle få det att sitta kvar. Den det löste sig till slut och jaktkamraten kan förmodligen ha sin bössa återstoden av tid han kommer att jaga vilket gläder mig mycket och värt all möda. Under arbetet så reflekterade jag inte bara över svagheter i konstruktionen och bristen på reservdelar utan också över vad som krävs i form av underhåll. Orsaken till att det var extra svårt att få ihop mekanismen visade sig vara att kuggar som löper på båda sidor i var sin kuggbana hakade upp sig. När jag insåg det slipade jag lite lätt på kuggkanterna så att de letade sig rätt. Försökte även fixa fram en fjäder som om den mattas ger tändningsproblem vilket jag inte klarade. Tändningsproblem hade det varit vid några tillfällen så det blev att fuska genom att sträcka ut fjädern lite. Att smörja den och göra rent pipan är alls ingen enkel sak. Rengöra pipan utan att skita ner i mekanismen? Slaggprodukter lär slita. Hur smörja på rätt sätt? Det är inte uppenbart hur de ska göras i alla fall.
Jag hjälpte en jaktkamrat, vänsterskytt, som när han i ungdomen började jaga köpte sig en Finnwolf. Han har varit rädd om den, använt den i över 50 år men så havererade den. Åtog mig att se vad problemet kunde bestå av och det var en liten 5mm tjock axel vars uppgift var att få slutstyckshuvudet att rotera/låsa genom att styras av spår och den axeln hade gått av. Jag var mest förvånad över att den trots allt hade varit hel så länge då genom axeln fanns ett 3mm avlångt hål varigenom slagstiftet gick. Det var alltså minimalt med gods på båda sidor om den lilla axeln och det var alltså där den hade gått av. Kollade med min vän Sune på Åland om han (vapenhandlare med goda kontakter med Sako) kunde ordna en reservdel. Svaret var att det finns inte längre några reservdelar. Tillverkningen nedlagd 1987 om jag minns rätt. Nu fick jag hjälp av min kompis Stefan som tillverkade en ny med en 5mm borr som material. Väl så långt så hade jag ett rätt komplicerat arbete med att montera ihop allt. Det var många lösa delar som skulle hållas på plats samtidigt som man skulle knacka in pinnar som skulle få det att sitta kvar. Den det löste sig till slut och jaktkamraten kan förmodligen ha sin bössa återstoden av tid han kommer att jaga vilket gläder mig mycket och värt all möda. Under arbetet så reflekterade jag inte bara över svagheter i konstruktionen och bristen på reservdelar utan också över vad som krävs i form av underhåll. Orsaken till att det var extra svårt att få ihop mekanismen visade sig vara att kuggar som löper på båda sidor i var sin kuggbana hakade upp sig. När jag insåg det slipade jag lite lätt på kuggkanterna så att de letade sig rätt. Försökte även fixa fram en fjäder som om den mattas ger tändningsproblem vilket jag inte klarade. Tändningsproblem hade det varit vid några tillfällen så det blev att fuska genom att sträcka ut fjädern lite. Att smörja den och göra rent pipan är alls ingen enkel sak. Rengöra pipan utan att skita ner i mekanismen? Slaggprodukter lär slita. Hur smörja på rätt sätt? Det är inte uppenbart hur de ska göras i alla fall.
- Pyrius
Jo, dåliga ska de inte vara i alla fall. Till och med jänkarna tillstår sig att tillägna dem förstaplatsen bland byglarna. Det är rätt talande.Bo Petersson skrev: ↑14 jan 2023, 00:44 Har man av någon anledning fastnat för att det är en bygel-bössa man vill ha så ser jag inte att priset är problemet då Sako Finnwolf av en del anses vara den bästa som tillverkats. Är skicket bra kan den vara prisvärd medan ett slitet exemplar kanske inte bara är i dåligt skick utanpå. Att utbudet på billiga begagnade repeterstudsare är hur stort som helst på grund av vapengarderobens begränsningar och att man kan köpa en alldeles utmärkt sådan för halva slanten gör inte automatiskt att priset är satt för högt. Hur många lägger inte rätt mycket mer pengar på en själlös, plastig bössa bara för att den är ny? Kanske också påhejad av en handlare som vill tjäna pengar. Men...
https://www.youtube.com/watch?v=5XZIfkJ ... annel=USOG
Kul att ni fick ordning på den! Trägen vinner!
Mvh Pyrius
Till skogs, jå.
Till baks, nä.
Till baks, nä.
- Tetrix
Denna har legat ute rätt länge för 15000kr, men såklart inte blivit såld för det priset...Pyrius skrev: ↑13 jan 2023, 15:15 Ligger en Sako Finnwolf (vl63) bygelrepeter i 308 på blocket nu. Vet inte om den ligger vettigt i pris (11papp), men tycker den såg trevlig ut. De sprutar ju inte ut på begagnatmarknaden direkt, så tänkte tipsa om det är någon som letat. (Inte min)
Mvh Pyrius
Tror jag sålde min för 6-7000kr nånting för rätt många år sen nu. Med två magasin och i mycket finare skick.
Det priset känns fortfarande mer rimligt för en bössa i orört originalskick.
Synd att den inte är i originalskick längre

Hade inte betalat mer än hälften än vad hen begär
/J
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
- killerberra
Korrekt bedömning enligt mig.Tetrix skrev: ↑14 jan 2023, 18:08Denna har legat ute rätt länge för 15000kr, men såklart inte blivit såld för det priset...Pyrius skrev: ↑13 jan 2023, 15:15 Ligger en Sako Finnwolf (vl63) bygelrepeter i 308 på blocket nu. Vet inte om den ligger vettigt i pris (11papp), men tycker den såg trevlig ut. De sprutar ju inte ut på begagnatmarknaden direkt, så tänkte tipsa om det är någon som letat. (Inte min)
Mvh Pyrius
Tror jag sålde min för 6-7000kr nånting för rätt många år sen nu. Med två magasin och i mycket finare skick.
Det priset känns fortfarande mer rimligt för en bössa i orört originalskick.
Synd att den inte är i originalskick längre![]()
Hade inte betalat mer än hälften än vad hen begär
/J
Sako 75 6br Zeiss V6 3-18/Sightron S3x45
Sako 75 358win/308win
Sako 75 358win/308win
-
Nostalgi. Min första .308:a. Första älgen.
-
Har en Browning BLR 81 i 308 som ska avyttras om intresse finns