Dom hylsor man lyckas hitta får man vara rädd om. Och är piskad att ladda om dom. I min Remington som jag har kapat pipan till 63 cm skjuter orginal Norma 650 m/s. I tex. gamla ladd data från Norma och Vihtavuori så har dom haft i ända upp till 46 grains krut, n140 eller 203B. Med 43,6 grains n140 får jag 650 m/s med 196 alaska.
Jag har laddat och skjutit en 50 ask Nosler Partition 200 grain men dom sprider över hela byggden, har inte vågat ta dom till jakt. Är 650 för sakta? Dom gamla blanka eller koppar färgade orginal kulorna ligger så pass bra att dom kan man jaga med.
Verktyget är från RCBS och den får man plocka isär och ta bort tändhatts pinnen från. För att få bort Berdan hatten så borrar jag ur hatten något så att den blir tunnare i godset. Sen slår jag en syl igenom den och lyfter upp den. Gjort på några sekunder. Utan borningen går det att slå en syl igenom men betydligt svårare och risk för skador på hylsan.
För en tio år sen köpte jag 20 patroner från en svensk laddare. Dom var gjorda från någon annan hylsa som inte passade specielt bra. Vid varje skott fick man krutstänk i ansiktet, inte så kul. Men dom var för LR hattar. Kanske att man i nödfall får ta fram dom och ladda om dom.
Som riktmedel har jag en Leupold 2x med långt ögon avstånd fast satt i hålen för orginal siktet. Satt på en bygel förut. Skulle vilja prova att sätta en Docter i skenan.
Och det är bara så,
att skjuta med 140 år bössa gjord i stål är bara bra mycket roligare än med en ny i plast och lättmetall. Och om den skjuter lika tät också så är dagen toppen