Om 8x58RD

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Redhorse

Om 8x58RD

Inlägg av Redhorse »

Finns gamla trådar om den men jag startar en ny ändå :)
Dom hylsor man lyckas hitta får man vara rädd om. Och är piskad att ladda om dom. I min Remington som jag har kapat pipan till 63 cm skjuter orginal Norma 650 m/s. I tex. gamla ladd data från Norma och Vihtavuori så har dom haft i ända upp till 46 grains krut, n140 eller 203B. Med 43,6 grains n140 får jag 650 m/s med 196 alaska.
Jag har laddat och skjutit en 50 ask Nosler Partition 200 grain men dom sprider över hela byggden, har inte vågat ta dom till jakt. Är 650 för sakta? Dom gamla blanka eller koppar färgade orginal kulorna ligger så pass bra att dom kan man jaga med.
Verktyget är från RCBS och den får man plocka isär och ta bort tändhatts pinnen från. För att få bort Berdan hatten så borrar jag ur hatten något så att den blir tunnare i godset. Sen slår jag en syl igenom den och lyfter upp den. Gjort på några sekunder. Utan borningen går det att slå en syl igenom men betydligt svårare och risk för skador på hylsan.
För en tio år sen köpte jag 20 patroner från en svensk laddare. Dom var gjorda från någon annan hylsa som inte passade specielt bra. Vid varje skott fick man krutstänk i ansiktet, inte så kul. Men dom var för LR hattar. Kanske att man i nödfall får ta fram dom och ladda om dom.
Som riktmedel har jag en Leupold 2x med långt ögon avstånd fast satt i hålen för orginal siktet. Satt på en bygel förut. Skulle vilja prova att sätta en Docter i skenan.
Och det är bara så,
att skjuta med 140 år bössa gjord i stål är bara bra mycket roligare än med en ny i plast och lättmetall. Och om den skjuter lika tät också så är dagen toppen :)
Bild

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator
Been thanked: 7 times

Re: Om 8x58RD

Inlägg av Stefan.K »

Jag har lite 8x58 RD hylsor och även berdanhattar om du är intresserad.
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Användarvisningsbild
PeterC
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av PeterC »

Visst är det skoj med rullblockare! Min har en pipa kortad till 54,5 cm, kanske lite i kortaste laget med tanke på utgångshastigheter. 60 cm skulle nog varit bättre. Monterade först på en Husqvarna jaktdiopter, men min syn är inte riktigt på topp så den blev för svår att skjuta med. Beställde då en Weaverskena och ett Burris Scout 2,75x kikarsikte, så nu är bössan både trevlig och användbar :) .

Bild

Laddar också Norma Alaska 196 grains, med 44 grains Vv N-140. Laddata finns som sagt upp till 46 grains med nämnda krut, jag ska kronografera laddningen för att se om den håller klass 1. Har också ett antal askar Norma fabriksammunition som jag spar på, hehe. Har faktiskt letat berdanhattar så att jag skulle få nytta av hylsorna men inte hittat. Så då beslutade jag mig för att använda Starline`s 45-90 hylsor som kortas en aning och omformas. Med glödgning av hylshalsen går det bra att direktkalibrera i 8x58-verktyget. Flänsen är också några tiondelar för stor i diameter så jag måste svarva ner dessa, men det är inget problem. Så nu har jag hylsor som räcker ett bra tag samt kan användas med vanliga tändhattar.

Som sagt, ett roligt och trevligt projekt!
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----

Redhorse

Inlägg av Redhorse »

Stefan, hur många hylsor och vad vill du ha för dom?
Sako, tändhattar går väl att beställa hos vapen handlaren?
Finns en artikel om rollingblock på, http://www.jaktojagare.se/se/tip.php?id=298379&context=" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

Redhorse skrev:.....
Sako, tändhattar går väl att beställa hos vapen handlaren?
.....
Tyvärr så är det lite si och så med vapenhandlare där jag bor, och den erfarenhet jag tidigare haft när det gäller beställning av tändhattar gjorde att jag löste problemet på det andra sättet. Nu ska jag erkänna att jag inte ansträngde mig så mycket för att hitta berdanhattar, men det blev ju bra ändå. Får jag tag på ett antal så ska jag prova att ladda med de Normahylsor jag har.
Köpte en ask Norma Vulkan av en forumist ifjol till bra pris som reservkula. Tänkte att Vulkan kanske fungerar bättre i de hastigheter det rör sig om här :)
/Peter

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator
Been thanked: 7 times

Inlägg av Stefan.K »

Jag ska kolla hur många hylsor det finns och vilket skick dom är i. Det blir inga jättepengar!
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Användarvisningsbild
hva1900

Inlägg av hva1900 »

Hejsan!
Detta kan kanske vara en utväg när det gäller hylsor.
Han vill ha dock ha ganska bra betalt.........
http://www.blocket.se/kronoberg/Laddver ... ?ca=21&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Förövrigt roligt att se att det jagas med lita gammla uddabössor oxå.

Lycka till!
/ MVH Per
Jag klimatkompenserar för din miljöbil.

Användarvisningsbild
Tira

Inlägg av Tira »

Hejsan.

Jag har fått ärva en "en sån där" Remington med kaliber 8x58RD, efter min farfar i slutet på 80 talet.

På den gula licensen står det under fabrikat "Okänt" och ändamål "minne" och under särskilda villkor "Skott får ej avlossas med vapnet".
Bössan är ej pluggad eller liknande.

Har Ni haft problem med att få den godkänd som jaktvapen vid licensansökan?
Jag har fem andra vapen så garderoben kanske kan fyllas ut med ett till.
Elgamo 300, toppat med Tasco 4x15

Sanning är färskvara.

Användarvisningsbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

Bertramhylsorna i blocketannonsen ska enligt vad jag hört vara rent skräp, jag skulle aldrig kamra dom i mitt vapen...
Laddverktyget däremot är säkert toppenbra. Jag har verktyg från CH4D.

Angående licens så hade jag vissa problem med att få jaktlicens på min, men efter lite konsultation av Håkan Spuhr och Ola Wälimaa att bemöta polismyndighetens övervägande att avslå ansökan så löste det sig. Numera finns ett prejudikat som gör att det inte längre ska vara något som helst hinder att söka jaktlicens på dessa.
/Peter

Redhorse

Inlägg av Redhorse »

Kalibern är godkänd klass 1 så det ska inte finnas några formela hinder, annat än licens skrivarens tyckande. Och lagen går före det. Så bara att ansöka.

Användarvisningsbild
Tira

Inlägg av Tira »

Hej igen.

Tack för svaren, ringer och pratar med handläggaren imorgon.
Elgamo 300, toppat med Tasco 4x15

Sanning är färskvara.

Användarvisningsbild
Thula
Has thanked: 1 time

Inlägg av Thula »

Du sako den Hva-dioptern du skriver om, är det nått du har kvar och vill sälja?

//Sture
Jag är oxå predator, det är naturens gång.
If you cant do it with a 30-06 you probably cant do it.

Användarvisningsbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

Thula skrev:Du sako den Hva-dioptern du skriver om, är det nått du har kvar och vill sälja?

//Sture
Tyvärr, jag har den bara till låns och om kikarsiktet skulle fallera så vill jag ha den som reserv. Funkar bra ut till ca 70-80 meter för mig ändå.
/Peter

Användarvisningsbild
Markus A
Been thanked: 1 time

Inlägg av Markus A »

Typiskt att jag missat den här tråden! Jag har hållit på och joxat en del på sistone med Norma 202-krut och 196gr Alaska.

Jag återkommer när jag vet vilken laddning det blev, men jag har en tråd under Allmänt om Vapen, där finns lite mer laddata.

Jag skall upp och kronografera i morgon så får vi se hur det blev :-)

/M
"Respice post te! Hominem te memento!"

inkognito

Inlägg av inkognito »

Att byssa sprider över hela bygden, kanske kan avhjälpas om du lossar klamret som sitter spänt över framstock och pipa?

Användarvisningsbild
Markus A

Inlägg av Markus A »

Då skulle ju framstocken lossna.

På en RollingBlock är framstocken inpassad mot pipan, vilket är "det andra" sättet att få precision.

Dessutom brukar hantverksmässigheten vara förvånande hög, men glappar framstocken mot pipan så kan det vara läge att plastbädda den.

/M

Användarvisningsbild
455_webley

Inlägg av 455_webley »

Hur högt kammartryck klarar de där gamla rullblockarna av egentligen...?
För kung och böveln!

Användarvisningsbild
Markus A

Inlägg av Markus A »

Enligt gamla Normatabeller 1950 bar

http://dutchman.rebooty.com/8x58rd.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men helt klart är att det finns många rullblockare som laddats betydligt högre än så och skjutits i många år utan haveri.
Inte därmed sagt att det är lämpligt.

/M

Användarvisningsbild
Markus A

Inlägg av Markus A »

Jag var och sköt lite 8x58 i helgen... Helt klart är väl att de ladd-data Norma hade för N202 är väl eh. i minst sagt lägsta laget.

Jag har ju tagit det lugnt och skjutit laddstegen i omgångar, nu trodde jag att jag var i mål, men 37gr N202 gav inte mer än 620m/s ... Men nu går laddningarna betyyyydligt jämnare i hastighet i alla fall. Det diffade bara några m/s... Enligt beräkninggar borde en laddning som ger 680m/s alltså ligga på ca 41gr mot normas maxladdning på 35,5.

Jag kommer gå vidare lugnt och sansat, men jag vill upp till kring 700m/s för fabriksammon sköt väldigt bra och den låg på 714m/s i min bössa. Gissningsvis skall man väl upp dit någonstans för att hitta precisionen då. Det lär jag väl märka.

Någon som har en siktesring till Elit-korntunnel med en _smal_ stolpe att avvara förresten?!

/M

MatsN
Been thanked: 2 times

Inlägg av MatsN »

Enligt Ql är maxtryck 2600 bar :?

Om jag laddar 45 gr N-202 med en Oryx i min med 60 cm pipa ska den prestera 717 m/s med 2549 bar i tryck. Backar man till 44 gr så hamnar man på 704 m/s med 2416 bar. Betydligt beskedligare tryck och 13 m/s märker knappast viltet av.