7mm-08 Remington

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
mecke
Moderator
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

7mm-08 Remington

Inlägg av mecke »

Som nybliven ägare till 7-08 har jag sett att det finns flera forister som har samma kaliber. Är intresserad att höra era jaktliga erfarenheter, kulval och laddtips. När jag för första gången nu laddar en .308Win baserade patron känns det obekant och spännade :roll:

Hur löser ni hylsor? Köper eller omformar? Vilka omformar ni och hur har det gått?
Just nu har jag hundra omformade Laupa .308Win hylsor att trixa med. Troligen blir det att köpa fler framöver.
Någon som kör med Normas fabrix 7mm-08 hylsor?

Har i dagsläget arbetat fram en banladdning med 130grs Sierra MatchKing och Norma 202 som verkar lovande, behöver dock testas mer. Och håller på med framtagandet av en jaktladdning med 140grs Barnes TTSX och Vv-550 som verkar skjuta bra med god fart. Innan jag presenterar några data behöver jag göra några flera kronografskjutningar (första var i 28 graders sommarvärme och gav förvånansvärt höga farter..).

Så här långt är 7mm-08 en trevlig bekantskap, dock ställs man inför ee utmaning som jag aldrig tidigare mött. Hänsynen och med att välja vettig jaktkula/friflykt som går ned i den korta lådan utan att sättas för djupt i hylsan och stjäla krututrymme.
Inget man ta hänsyn till i min 7x57 och Ruger #1, där har man friheten att göra patronerna hur långa man vill :D

Jo, bössan är en byggd Rem 700 med shilen pipa 24" och pelarbäddad.
Bild
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST

Foppmeister

Re: 7mm-08 Remington

Inlägg av Foppmeister »

VIsst är det en trevlig bekantskap? :D

Jag använder normas fabrikshylsor. (Lapuas hylsor sägs dock hålla hågre kvalité normas.) Jag har även några omformade 308:a-hylsor, det är inga konstigheter att omforma, och iom att max hylslängd för 7-08an är 51.5mm behöver dom normalt inte kortas heller. Dom väger lika mycket med det kan ju ändå va dumt att blanda. Speciellt om man skulle råkas tappa/glömma nån patron är det ju bra om den är märkt rätt på hylsbotten.
Hur är VV N550 jämfört med andra krut?

Själv har jag 1mm friflykt med nosler accubond 160 gr, oal blir då, om jag inte missminner mig, 73.4m.

Kul tråd! Bra initativ mecke!
Mvh /uffe
Ulf, som jagar med norrbottenspets. Och väntar på älg...

garage

Inlägg av garage »

Mecke: Hur långa patroner får du ned i din 7-08?

/ Johan

Användarvisningsbild
PerN
Moderator
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av PerN »

Använder omformade Norma 308 till allt utom älgjakten då jag använder remingtons 7-08 hylsor så att det inte ska bli någon hopblandning.
Efter en omformning så så har jag oftast en liten valk vilket gör att första gången så använder jag de hylsorna på älgbanan eller testa laddningar.
Första 2 älgarna sköt jag med BarnesX 160gr (~800m/s) men tyckte effekten var lite för klen så jag laddade med den gamla 170gr Oryxen och sköt en kalv. Även den gången tyckte jag skottreaktionen kunde varit bättre. Laddade upp med 140gr Nosler Accubond (835m/s) men har bara skjutit ett rådjur med den, vilket gav stor effekt och ett ordentligt blod och lungsprut på andra sidan. Jag hade däremot svårighter att nå upp till klass 1 med den kulan utan att ligga på väl högt tryck, provade aldrig V550 vilket kanske skulle ha varit en idé. Håller nu på att ladda upp Barnes TSX 140gr men MRP tog slut så nu funderar jag för fullt vad/hur jag ska ladda. Min 7-08 är egentligen inte min äglbössa (har en 458Win) utan jag vill ha en laddning som skjuter bra rådjur/räv men som jag också jag kan använda till älg om något strular med den andra bössan eller som lånebössa under älgjakten.
FörVadDetÄrVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)

garage

Inlägg av garage »

Får du inte sätta Accubonden väldigt djupt i hylsan för att få plats i magasinet? De flesta kulor med hyffsat BC är långa...

/ Johan

Foppmeister

Inlägg av Foppmeister »

Svar ja!
det knastrar en del när man trycker ned 160grainaren ovanpå 48gr n160 i en så pass liten hylsa. :)
Senast redigerad av 1 Foppmeister, redigerad totalt 12 gånger.

Foppmeister

Inlägg av Foppmeister »

men även friflykten kräver att den sätts ganska djupt.

Foppmeister

Inlägg av Foppmeister »

mecke skrev:Så här långt är 7mm-08 en trevlig bekantskap, dock ställs man inför ee utmaning som jag aldrig tidigare mött. Hänsynen och med att välja vettig jaktkula/friflykt som går ned i den korta lådan utan att sättas för djupt i hylsan och stjäla krututrymme.
Inget man ta hänsyn till i min 7x57 och Ruger #1, där har man friheten att göra patronerna hur långa man vill :D
Vad har du för maxlängd att ta hänsyn till?
73.5 är vad som går ned i magasinet på sakon, så det är det jag får hålla mig efter.
Mvh /uffe

Är vi förresten bara 4st med 7-08or på forumet? Är ju iofs inte så vanlig, men det florerar ju ändå en del udda kalibrar på dethär stället :)

garage

Inlägg av garage »

Foppmeister skrev: Vad har du för maxlängd att ta hänsyn till?
73.5 är vad som går ned i magasinet på sakon, så det är det jag får hålla mig efter.
Mvh /uffe
71,3 mm är det som går ned i magget på min titan. Nu vet jag att det finns custom magasinboxar att passa in i lådan och dessa är hela 0,11" längre. Då blir det 74,1 mm om jag räknat rätt.

/ Johan

Foppmeister

Inlägg av Foppmeister »

Jasså, såpass.
Då skulle jag tro att tyngre och spetsiga kulor måste du sätta ganska mycket mer än med 1-1,5mm friflykt, och då ger det väl lite högre tryck också. Om jag nu inte har missuppfattat nåt.

garage

Inlägg av garage »

Nu har jag beställt Wyatt magasinbox som ska möjligöra 2.995" (ca 76 mm). Dock kräver det en del jobb av en smed...

Mecke: Ursäkta att jag sabbar din tråd men du hade jo lite synpunkter på patronlängd så detta kan kanske vara av intresse även för dig? :D

/ Johan

Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Jo, i min 700 är det max 71,3mm långa patroner som gäller. Wyatt magasinbox låter intressant! Pris? Har du beställt? Vad är det som behöver göras av smed?

garage

Inlägg av garage »

Så här svarade Wyatt (ctg=cartridge):

The MBE-5 will allow for a ctg. length of 2.995". If ordering, please advise that the box will be used for a std. ctg. Kevin

Observera att detta är för min 7-08 titan. Det som ska göras är lite fräsning i bakkant av hålet för magasinboxen samt att slutstyckstoppet ska kortas (om jag kommer ihåg rätt).

http://www.wyattsoutdoor.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

/ Johan

Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Ok, tack för svaret. Blir att undersöka till vintern.

Har hunnit med att kronografskjuta några laddningar ännu en gång för att få ett säkert resultat.
Min pipa ligger på 23 1/2".

Övning/banladdning
130grs Sierra MatchKing
Norma 202 40,0grs
Laupa hylsor (omform .308)
CCI200
COL 70,5mm
860m/s
En trevlig laddning som skjuter bra.

Jakt klass1
140grs Barnes TTSX
Vv-550
42grs - 845m/s
43grs - 870m/s, allt ser bra ut. Dock snabbare än Barnes egna maxdata för 24" pipa (kan vara Vv-550 som gör det)
44grs - 890m/s, tendenser till kärvande slutstycke (absolut max i mitt vapen)
Laupa hylsor (omform .308)
CCI250
En jaktladdning laddad åt det tuffare hållet :twisted: I vissa fall över max i mitt vapen... Laddningarna skjuter fullgott precisionsmässigt.

Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Jo, kommer jaga med TTSX och 42grs laddningen. Tillräcklig fart för att klara klass1, lugn och fin att skjuta med. Vill inte heller slita onödigt mycket på den välskjutande pipan och är övertygade om att den levererar sitt budskap :twisted:
C:a +4cm på 100m och -4cm på 200m ger en fullt praktisk kulbana, ligger -15cm på 250m vilket kan korrigeras med riktpunkten om så krävs.

Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Lite ändringar... En Bushnell Elite 4200 4-16x50 sitter nu på bössan :D Ska komma någon mer bild.
DSC00010 (Small).JPG

Ja, för tillfället sitter det på en ext.bas fast jag väntar på en vanlig.
Är väl ca 3mm mellan pipa och objektiv (medium ringar Warne).
DSC00020 (Small).JPG
Skillnaden på en 140grs Barnes TSX och TTSX, skiljer mer än vad jag först trodde :shock:
Ska testa vanliga TSX och se hur det fungerar, kommer bli kortare friflykt och mer plats för krut och borde sänka gastrycket också. Iofs en rilla mindre vilket kan påverka gastrycket... :?:
DSC00022 (Small).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Har ni andra 7-08 jägare några nya erfarenheter?

Foppmeister

Inlägg av Foppmeister »

Nej!
jag är en dålig dålig människa!
Däremot har jag just beställt 130gr smk som ska provas, plus att jag har kvar att provskjuta 168:orna.
Återkommer med resultat när jag har tagit tag i mina intressen igen. :D

Användarvisningsbild
PerN
Moderator
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av PerN »

Jag laddade upp ett antal TSX i min 7-08:a i fjol men de provades bara på papper
Träffbilden helt OK, men jag har inte kommit på någon användning för dem ännu :mrgreen:
Hade tänkt att använda dem som universal laddning när 140gr Accubond är slut. Tyvärr har precisons och varmint laddningar haft företräde i 7-08:an i väntan på Accubondens utgång. Då jag har använt 458:an till älgjakten så har jag nöjt mig med att ha de gamla fungerande klass 1 laddningarna i 7-08:an i stället för att testa mer med TSX laddingarna.
FörVadDetÄRVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)

Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Har skippat TTSX nu, den längre kulan bygger tryck ruskigt snabbt mot slutet när man vill ha fart. När jag kör med Barnes blir det TSX i fortsättningen. Köpte hem ett gäng 140 Accubond att prova framöver.

Foppmeister, hur har det gått med 130grs SMK?? De fortsätter skjuta bra i min 7-08, kant-i-kant om jag gör mitt på 80m.