Kalibrering för Dummies

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
stezze
Been thanked: 1 time

Re: Kalibrering för Dummies

Inlägg av stezze »

Glömde nämna att det med smörjning och yta på hylsan får störst inverkan om man har en lite vekare byggd press och man inte drar verktyget i bott mot hylshållaren plus lite till. För då kommer själva laddpressen svikta av krafterna som blir, olika från gång till gång. Då får man olika kalibreringar.
222r, 6XC, 6,5x55, 30-06, 300Wby, 300WM, 22lr, 12ga. Tyskt, Svenskt, Japanskt, Italienskt och Jänkare.
Bara för att det låter bra är det inte säkert att det är rätt

Sulan83

Inlägg av Sulan83 »

Tack för era inspel. Jag smörjer med Lymans vanliga case lube olja. Tycker den är ganska tjock och trög. Jag tror jag har en lagom insmorning. Funderar på om det kan vara expanderknappen som ställer till det på vägen ut. Ska prova kalibrera några hylsor utan den iskruvad för att se om det blir jämnare resultat så. Blir det bättre så kanske jag ska fokusera på att få bättre smörjning på den vid återinstallation.

/Samuel
"Det har varit uppförsbacke hela livet, det är först nu det börjar gå utför."

Användarvisningsbild
stezze

Inlägg av stezze »

Jag skulle inte bry mig om en variation på 0,02mm!
222r, 6XC, 6,5x55, 30-06, 300Wby, 300WM, 22lr, 12ga. Tyskt, Svenskt, Japanskt, Italienskt och Jänkare.
Bara för att det låter bra är det inte säkert att det är rätt

Sulan83

Inlägg av Sulan83 »

Nej, 0,02 mm bryr jag mig inte så mycket om. De som skjutits i min bössa varierar ju mellan +/- 0,02 mm. Innan jag började rota i detta så varierade de jag kalibrerade inom 0,09 mm vilket jag tycker är för mycket. Det är ju nära på en tiondels mm. När man då pratar om att låsmåttet ska vara inom 0,08-0,1 så tycker jag det är lite för stora variationer mellan de individuella hylsorna. Sen om jag är inne på farligt mycket headspace tror jag inte, men ska jag lägga ner den tid som behövs för att göra egen ammunition så vill jag ju inte att det ska bli en sämre produkt än fabriksladdat. Sen är jag också medveten om att mina mätningar innehåller en del osäkerheter, det är möjligt att variationerna bland de skjutna faktiskt inte är variationer utan mätfel...

I vilket fall: jag tog bort expandern för att börja felsöka och genast upphörde spridningen i måtten. Felet måste ha berott på att expandern härjade med hylsbröstet. Jag monterade tillbaka expandern och toppsade noggrant varje hylshals invändigt med smörjmedel och var varsam i handhavandet och med det så upphörde problemen. Förhoppningsvis tar hylstvätten hand om smörjan invändigt så inte laddningen kontamineras av olja.

/Samuel
"Det har varit uppförsbacke hela livet, det är först nu det börjar gå utför."

Sir Ville

Inlägg av Sir Ville »

Bra tråd !

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.

smen22
Been thanked: 2 times

Inlägg av smen22 »

Här kommer ytterligare ett par dummiefrågor.
Jag har precis börjat med handladdning, faktum är att dessa är de första hylsorna jag kalibrerar. Kalibern är 6.5x55 och utrustningen är ett Lee-kit med aluminiumpress.
Verktyget är injusterat enligt instruktionen, jag nuddade hylshållaren och skruvade ner ytterligare ett 1/4 varv. Verktyget är ett "full lenght sizing die".
Hylsorna är smorda så att dom precis är lite feta på ytan med RCBS caselube och hylshalsen är smord invändigt med Lee´s fett med en nylonborste.
Tyckte det verkade bra eftersom Lee´s fett inte ska påverka krutet :wink:

Vad jag inte blir klok på är:
1* Att bröstet på hylsan knappt har varit i kontakt med verktyget.
2* Att det blir en glipa på uppskattningsvis 0,15 mm mellan hylshållare och verktyget. Ska inte dom bottna?

Kan 1* bero på att det är engångsskjutna hylsor som inte har blåst upp sig helt än eller hänger det ihop med 2*??

Jag gjorde som det står tidigare i denna tråd att jag kalibrerade en hylsa och satte sedan i en begagnad tändhatt, därefter kamrade jag hylsan i min bössa.
Tändhatten stack då ut 0,07mm, så headspace verkar ju vara okej iaf.
Har jag fattat det rätt??

Ett par bilder på hylsan där man ser att bröstat ackurat har nuddats och att det har tagit lite i nederkant på hylsan.
https://www.dropbox.com/s/kw0b1ugecfute ... 4.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/wxf0ze6mldlzv ... 4.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 194 times

Inlägg av potatiskastare »

1: Vanliga laddverktyg tar inte riktigt ända ned på hylsan. Det finns sk small-base verktyg som gör det och kan vara bra till vissa automater mm men normalt skall det inte behövas eftersom hylsan inte skall expandera där. Om den expanderar märkbart ända ned är det normalt ett rejält problem med trycket.

2: Om du vill kalibrera maximalt skall verktyget komma i kontakt med hylshållaren. Det låter som din press flexar mer än det kvarts varv du skruvat ned hållaren. Nu är det inte helt säkert att ditt patronläge är så litet att du vill kalibrera maximalt, men om det behövs mer kalibrering kommer du snart nog märka det.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 193 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av Anders Ö »

smen22 skrev:
Jag gjorde som det står tidigare i denna tråd att jag kalibrerade en hylsa och satte sedan i en begagnad tändhatt, därefter kamrade jag hylsan i min bössa.
Tändhatten stack då ut 0,07mm, så headspace verkar ju vara okej iaf.
Har jag fattat det rätt??
Inte riktigt :wink:
Du måste mäta låsmåttet mellan tänhatten och bröstet :idea:

Med din metod att bara mäta utskicket på tändhatten på tändhattstestet så vet du bara
att du "minst" har 0.07mm glapp.

Ta en 10mm hylsa från en hylsnyckelsats edy rörbit och ställ på bröstet och mät alltihopa tillsammans.

Gör du tändhattstricket så får du
ditt Noll-mått direkt :idea:

När du sedan ställer in verktyget så är lämpligt minusmått från testhylsan med tändhatten ca 0.05 - 0.1mm.

Om det blir glipa mellan verktyget och hylshållaren så flaxar nog pressen och du bör skruva ned 1/4 till och prova...
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

smen22

Inlägg av smen22 »

Tack för svaren :D

Ok, då har jag svarvat till ett litet verktyg och mätt en tomhylsa med utstickande tändhatt efter att ha gjort "tändhattstricket" :wink:
Måttet blir då 45,22 vilket då borde vara mitt låsmått, nu har jag väl ändå fattat rätt?
Med den första inställningen av verktyget så har jag fått motsvarande mått från 45,18 - 45,21 mätt på 10 av 50 hylsor.
Efter att jag hade justerat ner verktyget ett 1/4 dels varv så blev måttet 45,08 mätt på 4 av 4 hylsor.
Mätte även 5 st helt orörda engångsskjutna hylsor och fick måtten 45,16 - 45,18.

Om det ska vara helt rätt så borde jag alltså ligga någonstans emellan 45,12 - 45,17?
Kan jag ändå skjuta de första jag kalibrerade till 45,18 - 45,21 utan att riskera något, dom ligger ju trots allt under låsmåttet :?:
Jag frågar av den anledningen att jag har satt i tändhattar, annars hade jag utan tvekan kalibrerat om dom :!:

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 193 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av Anders Ö »

Japp :D
Nu har du gjort rätt och dragit rätt slutsatser :idea: :wink:

Du kan använda hylsor upp till 45.22 och säkert någon hundradel över också men då kommer det gå tungt att stänga slutstycket och det är risk att du nöter onödigt på låsytan på låsklackarna.

Antar att du med tanke på måttet dragit ifrån längden på mäthylsan...?
Det är inte nödvändigt då alla mått i dessa sammanhang är helt personliga och kan inte överföras på någon annans bössa, mät du hela längden och bry dig inte om att dra ifrån mätdonet :idea:

Om du inte redan gjort det så är det lämpligt att göra mäthylsan så lång att det går att mäta med kula isatt.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

smen22

Inlägg av smen22 »

Tack för hjälpen!
Nu har jag lite bättre koll på vad jag pysslar med :D

Ja, jag har dragit av längden på mäthylsan och jag har även svarvat den lång nog att kunna användas med en laddad patron.
:wink:

Å föresten, hylsorna som blivit för korta, vad kan man göra med dom? Är det bara att kassera dom eller går det att rätta till dom på något vis?
Kan ju vara bra att veta inför framtida kalibreringsäventyr :D

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Dina hylsor är inte så mycket för korta att det borde vara någon fara. De kommer antagligen töja sig något mer än dina övriga men inte mer än så. Jag tycker inte riktigt om tändhattstricket eftersom jag inte kan få det att fungera. Jag tycker bättre om att utgå från skjutna hylsor och se till att backa dem en gnutta. På rena jaktskott tycker jag 0,1mm är bra för att säkerställa felfri funktion även när det kommer med ett barr eller liknande. Det är där du är nu.
Brenneke

smen22

Inlägg av smen22 »

Tack för ditt svar!
Nu är det bara fyra stycken hylsor så dom får bli träningshylsor inför nästa moment.
Men tack för informationen den kommer garanterat bli användbar i framtiden :!:

Användarvisningsbild
Pionen

Inlägg av Pionen »

Ok nu har jag läst guiden 8 ggr men vet fortfarande inte om jag förstår fullt ut :shock:

Fungerar inte anpassad helkalibrering till engångsskjutna hylsor? Jag har engångsskjutna Norma Jaktmatch 308 - dessa är under rekommenderad trimlängd och kamrar i min bössa utan problem. Längden varierar, lite men ca 50,70 mm, rekommenderad trimlängd är 50,93. Ska jag halskalibrera dessa tills de går trögt o kamra, och sedan göra en anpassad kalibrering? Och när jag gör en anpassad kalibrering så ska jag skruva ned verktyget lite i taget tills sotet på bröstet försvinner helt? (Tycker denna metod verkar enklare, slipper hålla på och mäta m.m..)

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Pionen skrev:Ok nu har jag läst guiden 8 ggr men vet fortfarande inte om jag förstår fullt ut :shock:

Fungerar inte anpassad helkalibrering till engångsskjutna hylsor? Jag har engångsskjutna Norma Jaktmatch 308 - dessa är under rekommenderad trimlängd och kamrar i min bössa utan problem. Längden varierar, lite men ca 50,70 mm, rekommenderad trimlängd är 50,93. Ska jag halskalibrera dessa tills de går trögt o kamra, och sedan göra en anpassad kalibrering? Och när jag gör en anpassad kalibrering så ska jag skruva ned verktyget lite i taget tills sotet på bröstet försvinner helt? (Tycker denna metod verkar enklare, slipper hålla på och mäta m.m..)
Jag anser att det fungerar med engångsskjutna hylsor om de är skjutna i ditt vapen. Det som kan vara svårt är att det ofta/ibland inte blivit så mycket expansion på en skjutning att hylsorna går trögt. Då är det svårt att utgå från just det. Om du tycker det är enklare att sota än att mäta så gör så. Om du är relativt ny vad gäller laddning och inte skall ladda skott som "måste" fungera kan det gå att kalibrera ganska snålt och sedan öka kalibreringsgraden när du väl har en hylsa som går trögt. Det är inget jag skulle rekommendera på just björn-skotten kanske. Egentligen håller jag delvis med de som tycker att anpassad kalibrering är dum överkurs som gör allt onödigt svårt för nybörjare. OM du har ett modernt friskt vapen i en normal kaliber. Har du den enastående .436 Waldogrindern har du säkert redan märkt att hylstillgången är knaper och vill maximera livslängden. Eller om du har en förkrigare med rymligt skuret patronläge, eller om du... Ja du fattar nog.

Sedan är det två helt olika saker med längden där hylsan headspacear och hyls/trimlängden. Det första är hur långt det är från hylsans bakplan till mitt på bröstet(i de flesta fall) Det är det måttet man ställer kalibreringsgraden efter. Totallängden är något man skall ha koll på och när den är för lång måste hylsan trimmas eller kasseras. Om man kalibrerar hårdare brukar hylsorna länga sig aningen mer men det är enda sambandet mellan dessa mått.
Brenneke

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 98 times
Been thanked: 77 times

Inlägg av jdrotz »

Ett enkelt sätt att anpassa sin kalibrering är ju annars att skaffa Redding competition shellholders. Guds gåva till handladdaren;-)

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Användarvisningsbild
Pionen

Inlägg av Pionen »

Tack för era svar! Redding competition shellholders ligger i varukorgen, ska bara trycka på "beställ" :lol: När jag väl får hem dessa ska jag alltså:

1)Montera den lägsta hylshållaren i pressen, köra upp den helt, skruva ned verktyget tills den nuddar hylshållaren, sänka tillbaka och skruva ned verktyget 1/12 till.

2) Skruva ur utstötarstången från verktyget, sota bröstet på en hylsa, smörja och sedan kalibrera.

3) Om sotet inte har gått bort, montera nästa hylshållare och upprepa kalibreringen.

4) Upprepa tills det att sotet har gått bort.

5) När sotet gått bort, montera tillbaka utstötarstången och kalibrera resten av hylsorna med samma inställningar.

Låter det rätt eller bör något ändras? Bör man efter några omladdningar upprepa processen ovan?

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Pionen skrev:Tack för era svar! Redding competition shellholders ligger i varukorgen, ska bara trycka på "beställ" Bild När jag väl får hem dessa ska jag alltså:

1)Montera den lägsta hylshållaren i pressen, köra upp den helt, skruva ned verktyget tills den nuddar hylshållaren, sänka tillbaka och skruva ned verktyget 1/12 till.

2) Skruva ur utstötarstången från verktyget, sota bröstet på en hylsa, smörja och sedan kalibrera.

3) Om sotet inte har gått bort, montera nästa hylshållare och upprepa kalibreringen.

4) Upprepa tills det att sotet har gått bort.

5) När sotet gått bort, montera tillbaka utstötarstången och kalibrera resten av hylsorna med samma inställningar.

Låter det rätt eller bör något ändras? Bör man efter några omladdningar upprepa processen ovan?
Börja med den högsta hylshållaren, prova sedan om hylsan kamrar. Enligt Reddings instruktioner.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Jag har inte testat dessa hylshållare men baserat på hur jag tror de fungerar skall du göra några små steg till.

1: Testa att hylsan går i patronläget innan du monterar expandern.
2: Testa att hylsan går i patronläget efter du monterat expandern.
3: Testa att nästa hylsa som du kalibrerar enligt normal procedur går i patronläget.

Det är väldigt mycket jobbigare att upptäcka problem efter att ha gjort skotten mer eller mindre färdiga. Kalibreringsproblem skall helst identifieras bums.
Brenneke

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

potatiskastare skrev:Jag har inte testat dessa hylshållare men baserat på hur jag tror de fungerar skall du göra några små steg till.

1: Testa att hylsan går i patronläget innan du monterar expandern.
2: Testa att hylsan går i patronläget efter du monterat expandern.
3: Testa att nästa hylsa som du kalibrerar enligt normal procedur går i patronläget.

Det är väldigt mycket jobbigare att upptäcka problem efter att ha gjort skotten mer eller mindre färdiga. Kalibreringsproblem skall helst identifieras bums.
Precis så gör jag. Enkelt och smidigt.