Kalibrering för Dummies

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 98 times
Been thanked: 75 times

Re: Kalibrering för Dummies

Inlägg av jdrotz »

capercock skrev:
jdrotz skrev:
capercock skrev:Någon som pedagogiskt kan förklara hur jag ska använda Redding Competition Shell Holders för att enklast möjligt göra en anpassad kalibrering efter mitt patronläge?
Börja kalibrera med den högsta hylshållaren. Passar inte hylsan i vapnet går du på nästa hållare osv...mycket enkelt. Finns beskrivet på Reddings hemsida också.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ah, så man behöver inte sota och dona?
Nej. Inget sånt trams. Dessa shellholders är Guds gåva till oss handladdare:-), har alltid ett kit till varje kaliber.

Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Förutsatt att hylsorna är utskjutna till mått i din bössa så stämmer det jdrotz skrivit .

Normalt så blir först låsmåttet något på plus-sidan , dvs bröstet trycks först frammåt och det går trögt att kammra hylsan, sen får bröstet kontakt med motsvarande i kalibreringsverktyget , därefter så börjar bröstet tryckas tillbaka steg för steg med minskat värde på hylshållaren .

Har man hylsor som ej är fullväxta eller inte äns skjutna i vapnet så blir det krångel att veta var man är... eller få fel uppfattning om att man ligger rätt fast det bara är så att hylsan inte växt färdigt ...

Jag är en mätare... dvs... jag vill veta :idea: , därför mäter jag hur det ligger till med en mäthylsa stående mot bröstet .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
capercock

Inlägg av capercock »

Anders Ö skrev:Förutsatt att hylsorna är utskjutna till mått i din bössa så stämmer det jdrotz skrivit .

Normalt så blir först låsmåttet något på plus-sidan , dvs bröstet trycks först frammåt och det går trögt att kammra hylsan, sen får bröstet kontakt med motsvarande i kalibreringsverktyget , därefter så börjar bröstet tryckas tillbaka steg för steg med minskat värde på hylshållaren .

Har man hylsor som ej är fullväxta eller inte äns skjutna i vapnet så blir det krångel att veta var man är... eller få fel uppfattning om att man ligger rätt fast det bara är så att hylsan inte växt färdigt ...

Jag är en mätare... dvs... jag vill veta :idea: , därför mäter jag hur det ligger till med en mäthylsa stående mot bröstet .
Testade med en hylsa (Lapua 6.5 Creedmoor) och +.010-hållaren och den kamrade utan problem (Blaser R8). Skruvade ned verktyget så den låg stumt mot hylshållaren, men att den ändå kunde ”vända”. Korrekt utfört?

En skjuten hylsa mätte 40.60mm från hylsbotten till datumlinjen på bröstet, kalibrerad med +.010-hållaren var det 40.58mm. Dock så hade den förstnämnda tändhatt.

Laddningarna är primärt för jakt, men vill minska hylsslitaget så mycket som möjligt - hur mycket bör jag bumpa tillbaka bröstet? Vad är tillräckligt med marginal?

Användarvisningsbild
turbo87
Has thanked: 67 times
Been thanked: 90 times

Inlägg av turbo87 »

0.05-0.07mm är lagom att bumpa
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Användarvisningsbild
LGH
Has thanked: 39 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av LGH »

Tag i beaktning det Anders Ö skrev om fullvuxna hylsor - efter bara en skjutning har dina hylsor förmodligen inte växt färdigt. Blaser har också ofta generösa patronlägen. I min Blaser kalibrerade jag hylsor minimalt de första gångerna innan jag hittade den hylshållare som passade mitt vapen och mina hylsor bäst.

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 98 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av jdrotz »

LGH skrev:Tag i beaktning det Anders Ö skrev om fullvuxna hylsor - efter bara en skjutning har dina hylsor förmodligen inte växt färdigt. Blaser har också ofta generösa patronlägen. I min Blaser kalibrerade jag hylsor minimalt de första gångerna innan jag hittade den hylshållare som passade mitt vapen och mina hylsor bäst.
Japp. Min R93:a har riktigt rymligt patronlöge, jag kör på högsta hylshållaren får minimal kalibrering.

Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

lrshtr
Has thanked: 1 time

Inlägg av lrshtr »

Själv har jag bara följt instruktionerna för verktyget och gjort "one size fits all ammo".
Ska bli ändring på det.

Har mätt upp nya Norma 6XC hylsor mot en- och tvågångs skjutna.
Det skiljer ca -0,25mm. Är inte det lite väl mycket?

För en- och tvågångsskjutna så diffar måtten också, men de är inom 0,05mm.
Är förväntan att det inte ska diffa alls på skjutna hylsor?

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Det är normalt att hylsan inte blir full-lång på första skottet .
Gör du anpassad kalibrering med minimal eller ingen bump på bröstet så växer den nog till noll på andra skottet.

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 40 times

Inlägg av Ålandsjanne »

Har ju laddat egna patroner frå tidigt 70 tal och har alltid använt flata knallar som mått och i början var man ivrig att ladda så högt som möjligt och dom flata knallarna uppstod bara vid max eller över max laddningar,jag har nog provat laddningar som knallarn försvunnit med trögt att öppna slutstycket efter.
Eftersom jag numera bara har Sako Mauser98 lås så har jag trott att mauserutdragaren håller hylsan tillräckligt så den inte blir framknuffad av slagstiftet om det är fel headspace?
Jag har också funderat på hur utstötarstiftet som finns på flera push feed bössor påverkar patronen? Jag har förstått att det kan knuffa fram patronen tillräckligt så att det kan bli klick när stiftet inte når fram vid fel head space,detta har framfört i någon tråd om klick här på forumet.
Bara lite mina tankegångar,om det är någon som kan svaren så får dom gärna berätta.
MVH Ålandsjanne

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Med anledning av plattatändhattar-tråden och PMT's råd om att skjuta en tändhatt utan kula och krut .

Så har jag nu provat det , har hör och häpna aldrig testat att mäta på detta sättet :roll:

Jag kan säga att efter att provat detta upprepade med olika kalibreringsgrad i de två bultbössor jag har då är jag för närvarande FRÄLST :mrgreen:

I 6.5x55 så blev måttet exakt på hundradelen varje gång jag provade .
På 308an så varierade det från exakt noll låsmått till ca 2-3 hundradelar över med kärvande slutstyckshandtag som följd , det blir ungefär som när man gör tändhattstricket att man får nån hundradel extra i låsmått , men det känns ju naturligtvis i slutstyckshandtaget :idea:

I platta tändhattar tråden så skrev Potatiskastare att han fått lit opålitliga resultat av denna smäll-metoden , så jag kan inte svara för alla kalibrar och bössor, är man osäker då gör man Tändhattstricket :wink:

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 40 times

Inlägg av Ålandsjanne »

Ålandsjanne skrev:
04 dec 2020, 12:10
Har ju laddat egna patroner frå tidigt 70 tal och har alltid använt flata knallar som mått och i början var man ivrig att ladda så högt som möjligt och dom flata knallarna uppstod bara vid max eller över max laddningar,jag har nog provat laddningar som knallarn försvunnit med trögt att öppna slutstycket efter.
Eftersom jag numera bara har Sako Mauser98 lås så har jag trott att mauserutdragaren håller hylsan tillräckligt så den inte blir framknuffad av slagstiftet om det är fel headspace?
Jag har också funderat på hur utstötarstiftet som finns på flera push feed bössor påverkar patronen? Jag har förstått att det kan knuffa fram patronen tillräckligt så att det kan bli klick när stiftet inte når fram vid fel head space,detta har framfört i någon tråd om klick här på forumet.
Bara lite mina tankegångar,om det är någon som kan svaren så får dom gärna berätta.
MVH Ålandsjanne
Detta inlägg kom på fel plats.
MVH Ålandsjanne