Kalibrering för Dummies

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Nordin87

Re: Kalibrering för Dummies

Inlägg av Nordin87 »

Lånar tråden.
På bilden är en kalibrerad hylsa som jag kalibrerat tills den kamra lätt. sotade En sista gång. På bilden syns de vart patronen varit i kontakt vid kamringen..Är detta en lämplig kalibrering? Eller har jag överkalibrerat? Kalibern är 300 win mag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 193 times

Inlägg av potatiskastare »

Det är jättesvårt att avgöra med bara en bild. Det beror bland annat på hur ditt verktyg och ditt patronläge lirar ihop. Men om du utgått från en patron som inte går lätt och kalibrerat tills den går lätt har du inte kalibrerat för lite. :D

Jag tycker det är enklare att se om jag sotar en okalibrerad hylsa och sedan kalibrerar tills sotet precis börjar försvinna från bröstet. Då är man i vilket fall nära rätt. Men allra helst mäter eller känner jag.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Nordin87

Inlägg av Nordin87 »

Hylsan var trögkamrad ifrån start. Har sotat innan varje gång jag justerat verktyget. Och även kamrat. ☺️ Sen när jag kalibrerade sista gången så var sotet skavt/borta på bröstet. Så jag sotade och kamra mest för å se vart de ”tog i” i patronläget.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 193 times
Been thanked: 182 times

Inlägg av Anders Ö »

Området utan sot är kontaktpunkten/området mellan patronläget och hylsbröstet.
Att det är så litet område som har kontaktat är normalt och breror på skillnader i vinkel på patronläget och kalibreringsverktyget, inget att göra åt det :idea:

Att patronen går lätt och samtidigt har kontaktmärke betyder/bevisar inte att det är lämpligt kalibrerat med minimalt låsglapp.

Detta pga att när du kammrar patronen så trycker både utdragare och utkastare patronen mot kontaktytan innan full låsning så det är ingen indikator.

Om du gjort små steg i kalibrering tills det gick lätt så är du förmodligen väldigt nära och det är mycket vunnet mot att helkalibrera :idea:

Vill du veta exakt..? så kan du med en kalibrerad patron, sätta i en tändhatt halvvägs och kammra den , sedan så mäter då med en hylsnyckelhylsa stående mot bröstet, mät mellan tändhatten och hylsnyckelhylsan.
Hylsnyckelhylsan bör vara i den storleken så att den stödjer på bröstet i samma område som sotmärket.
Detta är ditt absoluta nollvärde :idea:
Kalibrera så att du har ca 0.05 - 0.1mm glapp
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 270 times

Inlägg av börje »

Harkel, 300wm har magnumbälte :idea: Den heddspejsar alltså inte mot bröstet, utan mot bältet. Kalibreras bara tills den går lätt att kamra, dock inte så lite att kulan inte sitter ordentligt.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Nordin87

Inlägg av Nordin87 »

börje skrev:Harkel, 300wm har magnumbälte :idea: Den heddspejsar alltså inte mot bröstet, utan mot bältet. Kalibreras bara tills den går lätt att kamra, dock inte så lite att kulan inte sitter ordentligt.

Tack för svar!

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

börje skrev:Harkel, 300wm har magnumbälte :idea: Den heddspejsar alltså inte mot bröstet, utan mot bältet. Kalibreras bara tills den går lätt att kamra, dock inte så lite att kulan inte sitter ordentligt.
Förvisso...
Men om man vill ha långt hylsliv så är det bröstet som gäller :!: :idea:

Beroende på hylsfabrikat och fabrikspatronläge så kan det faktiska glappet mellan bröst på hylsan och motsvarande i patronläget vara avsevärt mer än lämpligt på en helkalibrerad patron.
Inte det du skrev... Men OM man missförstår och inte tror det spelar roll.. Så gör det det :wink:

Jag mäter alltid mot bröstet vare sig det gäller Magnumbälte, Rand eller vanlig patron :idea:

Men man gör som man vill :wink:

Nordin87

Inlägg av Nordin87 »

Anders Ö skrev:Området utan sot är kontaktpunkten/området mellan patronläget och hylsbröstet.
Att det är så litet område som har kontaktat är normalt och breror på skillnader i vinkel på patronläget och kalibreringsverktyget, inget att göra åt det :idea:

Att patronen går lätt och samtidigt har kontaktmärke betyder/bevisar inte att det är lämpligt kalibrerat med minimalt låsglapp.

Detta pga att när du kammrar patronen så trycker både utdragare och utkastare patronen mot kontaktytan innan full låsning så det är ingen indikator.

Om du gjort små steg i kalibrering tills det gick lätt så är du förmodligen väldigt nära och det är mycket vunnet mot att helkalibrera :idea:

Vill du veta exakt..? så kan du med en kalibrerad patron, sätta i en tändhatt halvvägs och kammra den , sedan så mäter då med en hylsnyckelhylsa stående mot bröstet, mät mellan tändhatten och hylsnyckelhylsan.

Hylsnyckelhylsan bör vara i den storleken så att den stödjer på bröstet i samma område som sotmärket.
Detta är ditt absoluta nollvärde :idea:
Kalibrera så att du har ca 0.05 - 0.1mm glapp
Satt i en tändhatt i den hylsan jag postat tidigare och mantla! Rejält motstånd! Hade tyvärr ingen hylsa hemma. Men mätte utstick till 0.21mm. Ifrån hylsbotten. Kanske inte säger så mkt men men. Ska kolla med hylsa imorgon
.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Ja det går rejält trögt attan trycka i tändhatten :idea:
Sen är det lite fjäderverkan i hylsan och tändhatt också.., så du kan nog dra av ca 0.05 mm och kalla det ditt nollvärde

Nordin87

Inlägg av Nordin87 »

Kalibrerade en hylsa enligt wikiboken hade 67.45 på en skjuten hylsa kalibrera tillbaka den Till 67.40 sotade hylsa och mantla nu fick jag markering på samma ställa som mitt mäthjälpmedel ligger an på bröstet . Mantlade den med en tändhatt fick då måttet 67,53 .har jag nu ca 0.12mm marginal?

Nordin87

Inlägg av Nordin87 »

Nordin87 skrev:Kalibrerade en hylsa enligt wikiboken hade 67.45 på en skjuten hylsa kalibrera tillbaka den Till 67.40 sotade hylsa och mantla nu fick jag markering på samma ställa som mitt mäthjälpmedel ligger an på bröstet . Mantlade den med en tändhatt fick då måttet 67,53 .har jag nu ca 0.12mm marginal?

Värt att tillägga. Får skruva ner verktyget till kontakt med hylshållare linjerar då med en spets på 6kantsmuttern i botten på pressen, lär sedan vrida till nästa spets. Så något 1.5 mm glapp ifrån start är inget för mina verltyg. Använder rcbs

jonven01

Inlägg av jonven01 »

Hej
Liten fråga från en nybörjardummie. Ett nyinköpt laddverktyg. Varför måste det rengöras det första man gör?

Med vänlig hälsning Johan

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

jonven01 skrev:Hej
Liten fråga från en nybörjardummie. Ett nyinköpt laddverktyg. Varför måste det rengöras det första man gör?

Beror nog på fabrikat...
Det jag kan tänka mig är att det är rostskyddat med något tjockflytande gunk som man kan skölja ut med någon tunnflytande rostskyddsolja typ 5-56 eller WD40.
Spruta i rikligt och låt verka en minut, spruta i lite till och låt rinna ut.
Någonstans mitt på verktyget mitt för bröstet finns ett
ca 0.5mm evakuerings-hål för överflödig kalibreringsolja.
Kolla att detta hål inte är igensatt.
Rensa med ett utvikt gem edy.

Sen är det bara att köra igång :D

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 98 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av jdrotz »

jonven01 skrev:Hej

Alla nya laddverktyg jag köpt har alltid varit infettade i någon sorts förvaringsfett, just för att de inte skall rosta. Jag har löst det genom att lägga nya verktyg i en burk med avfettning över natten.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

jonven01

Inlägg av jonven01 »

Har kalibrerat mitt nyinköpta laddverktyg (Hornady helkalibrering) i sinne och nu hittat till ett läge där det trycker ner hylsbröstet (skjuten i mitt eget gevär) med ca 3 tiondels mm under kalibrering och tändhattsutstötning. Vid inköpet nämndes att en tillbakatryckning på några hundradels mm är tillräckligt. Är det ens möjligt att med hjälp av 9*19mm pistoltomhylsa och digitalt skjutmått från Jula göra en sån precis mätning. Nej skulle jag säga. Är 3 tiondels mm för mycket? För litet? Har en del hylsor nedtryckta med ca 6 tiondels mm. Är de en risk? Vilken marginal har man och vad bör man försöka uppnå för att få bra livslängd på hylsorna och bra precision på skotten?

Sir Ville
Been thanked: 1 time

Kalibrering för Dummies

Inlägg av Sir Ville »

Min åsikt : 3/10 är max. 6/10 för löst.
Själv kalibrerar jag mina till 0.05mm, dvs 5 hundradelar.
Kör med RCBS Prec. Mic i daxläge = mäter 1/1000 av tum / 0.025 mm steg.
Har också Shooting Shed verktyg till detta. Betydligt billigare än RCBS PM men lite klyddigare o använda.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.

Användarvisningsbild
capercock

Inlägg av capercock »

jonven01 skrev:Har kalibrerat mitt nyinköpta laddverktyg (Hornady helkalibrering) i sinne och nu hittat till ett läge där det trycker ner hylsbröstet (skjuten i mitt eget gevär) med ca 3 tiondels mm under kalibrering och tändhattsutstötning. Vid inköpet nämndes att en tillbakatryckning på några hundradels mm är tillräckligt. Är det ens möjligt att med hjälp av 9*19mm pistoltomhylsa och digitalt skjutmått från Jula göra en sån precis mätning. Nej skulle jag säga. Är 3 tiondels mm för mycket? För litet? Har en del hylsor nedtryckta med ca 6 tiondels mm. Är de en risk? Vilken marginal har man och vad bör man försöka uppnå för att få bra livslängd på hylsorna och bra precision på skotten?
Tycker det är svårt att mäta så exakt med skjutmått. Mäter med Hornadys Headspace-bussningar och bumpar tillbaka bröstet någonstans mellan 0.03-0.08mm, lyckas inte mäta pålitligare än så. Men hylsorna kamrar fint, så det borde funka.

Sir Ville

Inlägg av Sir Ville »

Själv vill jag gärna ha de kalibrerade så att man känner lite motstånd när man stänger slutstycket.
Detta för banskytte.

Tikka T3 Tac A1 .308 .

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 98 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av jdrotz »

Nåt som är riktigt smidigt när man håller på med detta är Redding competition shellholders.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Sir Ville

Inlägg av Sir Ville »

+ 1 för de !
Suveräna grejer.
Har även upptäckt att man måste ha olika hållare för Norma/Lapuahylsor för att få de i samma mått. Skiljer sig 0.002” mellan de.
Enkelt med dessa hållare.

Tikka T3 Tac A1 .308 .