En Wikibok om handladdning

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Cazorp
Has thanked: 20 times
Been thanked: 42 times

Re: En Wikibok om handladdning

Inlägg av Cazorp »

Installation av själva pressen har du nog i RCBS-manualen, däremot installation och inställning av verktyg kan handladdningswikin hjälpa dig med! Var lite försiktig med de tips & råd som du får av verktygstillverkaren, jämför de gärna med tex. handladdningswikin innan du börjar kalibrera dina hylsor så du får lie referens på vad de skriver i din manual! ;)

Och som vanligt, är man osäker vid handladdning, avbryt och fråga om råd istället för att chansa :!:

Lycka till!
R8 Ultimate .308 + 6,5x55 + .22LR Z6i 1-6, S&B PM2 5-20, Thermion XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12

Användarvisningsbild
Molinder

Inlägg av Molinder »

Jag som nybörjare saknar engelska namn på vissa saker.

Har kollat på Lees verktyg och vissa kit har tre verktyg med. Vad är det tredje?

Tack för en mycket bra info!
Du kanske vill ringa mig?
070 33 21 888

1 gram = 15,43 grain
1 grain = 0,065 gram

Användarvisningsbild
JOBEno1
Been thanked: 1 time

En Wikibok om handladdning

Inlägg av JOBEno1 »

Glömmer ständigt att dunka här, men om jag inte skulle vara nöjd, skulle jag definitivt talat om det för er..

Men jag är mkt nöjd med alla affärer på detta forum.
Tack ska ni ha!!

Användarvisningsbild
45-70GOV

Inlägg av 45-70GOV »

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 3311,d.bGg" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=jxBMLOmKx8A" onclick="window.open(this.href);return false;

Min egna filmer o hemsida

PerT
Has thanked: 43 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av PerT »

Läst wikiboken om handladdning igen. Första gången var för ngr år sen när jag började ladda eget. Den är fortfarande suveränt bra. Funderade idag lite kring texten kring kulor. Om tiden börjar bli sån att man vågar förorda blyfri ammunition. Vi börjar bli rätt många nu som har fler goda erfarenheter från blyfritt än från blyammo.
Mvh Per

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 40 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

Hej, jag är ny på det här, och läser därför boken med stort intresse. Men det här fattar jag inte:

"Hur laddas en jaktpatron?
Detta alternativ finns egentligen inte för den seriöse jägaren. Antingen du köper eller laddar din jaktammunition själv måste du säkerställa både funktion och träffbild och normalt kan du räkna med att minst få skjuta 2 - 3 fyraskotts serier för att hitta "rätt" på tavlan."

Ett skäl till att jag vill ladda själv är ju just att jag kan ladda jaktpatroner mycket billigare än vad de kostar att köpa. När jag räknar så kan jag ladda en koppar TSX t ex för (konservativt) 12-13 SEK, men att köpa den kostar ju uppåt 40 SEK. (I .308)

Men därmed inte sagt att jag tänkte öva med den ammunitionen, utan med någon (egenladdad) övningskula som slår lika, dvs ta fram laddningar som är tillräckligt samskjutande (och har samma rekyl etc.) s.a. övningen blir "realistisk" utan att för den sakens skull skjuta samma kula.

Men jag är då alltså "oseriös"? :)

Vad är det jag inte fattar?

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 57 times

Inlägg av Ingvar »

Välkommen hit!
Glöm det där med samskjutning.
Om du har ett kikarsikte som du kan "nolla" så är det enkelt att hantera två "träfflägen".
Ladda övningspatroner skjut och njut.
Ladda jaktpatroner skjut och njut samt jaga och njut.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Ingvar skrev:Välkommen hit!
Glöm det där med samskjutning.
Om du har ett kikarsikte som du kan "nolla" så är det enkelt att hantera två "träfflägen".
Ladda övningspatroner skjut och njut.
Ladda jaktpatroner skjut och njut samt jaga och njut.
Ah, då fattar jag ännu mindre vad författarens invändning går ut på... :)

Och jag förstår vad gäller nollning. Har inte tänkt på det förut. Jag har ett Swarowski Z6i, men är det "nollningsbart"? Dvs kan jag lossa på skalor på tornen med det? (Ja, det går väl att slå upp, men jag frågar istället)

Hsberger

Inlägg av Hsberger »

Fantastiskt jobb imponerande kör på.
Fyll på med att utkastaren ska demonteras vid mätning "head space" om den sitter i slutstycket.
Bra jobb
Ingenjör i att förstöra via att funders, räkna, fundera igen och sen leverera RS-274

wallin60

Inlägg av wallin60 »

lasse-a skrev:
04 okt 2018, 08:48
Hej, jag är ny på det här, och läser därför boken med stort intresse. Men det här fattar jag inte:

"Hur laddas en jaktpatron?
Detta alternativ finns egentligen inte för den seriöse jägaren. Antingen du köper eller laddar din jaktammunition själv måste du säkerställa både funktion och träffbild och normalt kan du räkna med att minst få skjuta 2 - 3 fyraskotts serier för att hitta "rätt" på tavlan."

Ett skäl till att jag vill ladda själv är ju just att jag kan ladda jaktpatroner mycket billigare än vad de kostar att köpa. När jag räknar så kan jag ladda en koppar TSX t ex för (konservativt) 12-13 SEK, men att köpa den kostar ju uppåt 40 SEK. (I .308)

Men därmed inte sagt att jag tänkte öva med den ammunitionen, utan med någon (egenladdad) övningskula som slår lika, dvs ta fram laddningar som är tillräckligt samskjutande (och har samma rekyl etc.) s.a. övningen blir "realistisk" utan att för den sakens skull skjuta samma kula.

Men jag är då alltså "oseriös"? :)

Vad är det jag inte fattar?
Kan det vara citatet: "skjuta 2 - 3 fyraskotts serier " som du undrar över?

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

wallin60 skrev:
22 dec 2020, 10:05
Kan det vara citatet: "skjuta 2 - 3 fyraskotts serier " som du undrar över?
Ingen aning. Jag har inte på rak arm komma ihåg vad jag hade för frågeställningar för mer än två år sedan. ;)

Jag har laddat hela den tiden och känner mig numera ganska varm i kläderna...