En Wikibok om handladdning

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Internationelle Mats
Been thanked: 3 times

Re: En Wikibok om handladdning

Inlägg av Internationelle Mats »

Jag har språkvårdat och skrivit till lite grann. Ska fortsätta när tillfälle ges.

-- Mats
Det är patetiskt. Bara patetiskt.

Användarvisningsbild
hgnyberg

Inlägg av hgnyberg »

Hejsan

Ett strålande jobb ni gjort. Jag skall genast länka till denna wikibok från vår kretshemsida.

Mvh Hans
Born to hunt, forced to work

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Superbra Internationelle Mats jag vet i alla fall att din korrektur behövs på de texter jag skrivit :lol:

Är det någon som kan bidra med en Screenshot från RCBS LOAD eller QuickLoader skulle det tacksamt tas emot.
Grundare av Wikiboken "Handladdning för jakt och övningsskytte"
Grundare och medlem i Robsofts Browning BAR "One of 300" Sällskap.
Medlem i Robsofts 30-06 Sällskap.
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben

Internationelle Mats

Har ikväll skrivit i lite utförligare smörjråd och, framför allt, en beskrivning av hur man justerar verktyget för rätt kalibrering. Kolla gärna, hojta om nåt verkar galet.

-- Mats

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Det ser mycket bra ut även om jag funderar på om vi ska lägga detta stycke en liten bit längre ner i boken.

Min ursprunglia tanke var att Handladdningens 1.2.3 är en så kallad snabbguide till handladdning. Denna är primärt avsedd för nybörjare som vill orientera sig.

Vad säger du om att lägga ditt stycke någonstans under Handladdning på djupet stef för steg?

http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdni ... 3.B6r_steg" onclick="window.open(this.href);return false;

Snyggt jobbat :D

Internationelle Mats

Visst kan vi göra det. Dock: ifall det aktuella stycket ska vara "en liten snabbis" så borde det skrivas mer allmänt. Nu var/är det ganska detaljerat på sina håll och det gick/går att följa då man laddar patroner - det tycker jag inte är bra, en orientering ska vara en orientering och inte en instruktion. A little knowledge is a dangerous thing, som det heter: innan man går i skarpt läge ska man ha god förståelse för de risker som finns.

"Handladdningens 1-2-3" borde se ut så här:

1) Tomhylsorna rengörs och inspekteras noga.
2) Med hjälp av ett speciellt verktyg i en s.k. laddpress kalibreras hylsan - det innebär att man återställer rätt mått och pressar ut den gamla tändhatten.
3) Efter att ha satt dit en ny tändhatt fyller man på krut och pressar i en kula. Klart!

Efter det kan man bena ut de olika stegen och vad de innefattar.

-- Mats

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Du har givetvis rätt ...

Jag har funderat lite under natten och kom på att det blir bäst att ha en beskrivning med bilder osv så jag köper ditt förslag.

Fasen det här kommer blir bra :D

Användarvisningsbild
c2h5oh
Has thanked: 1 time

Inlägg av c2h5oh »

mfr02 skrev:Du har givetvis rätt ...

Jag har funderat lite under natten och kom på att det blir bäst att ha en beskrivning med bilder osv så jag köper ditt förslag.

Fasen det här kommer blir bra :D
Jag kommer nominera dig till nobelpriset bara så du vet! Nej men alltså detta är så sjukt tacksamt att få i näven om man ska börja handladda.

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Jag är glad att berätta att en hel del nytt har tillkommit till Wikiboken. Benny Andersson som har sidan http://come.to/handladdaren har bidragit med en hel del innehåll.

Glöm inte att alla bidrag är välkommna. Var inte rädd för att redigera, kommentera eller bidra på annat sätt.

Användarvisningsbild
PerN
Moderator
Has thanked: 13 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av PerN »

Svarade på en fråga om reducerade laddningar och passade på att lägga in en liten blänkare om tryck och hastighet, som ni gärna får gör om, under rubriken Innerballistik.
Bland annat kunde jag inte få till att bilden, wordritad :), visades utan var tvungen att länka till den?
Bild
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Nu finns bilden även på plats.

Trixet är att använda sig av bildlänkverktyget som finns i editorn och sedan spara. När man sparat ser man en länk bland texten som man kan klicka på och ladda upp bilden.

Härligt bidrag. :D

Användarvisningsbild
Noldorin
Been thanked: 1 time

Inlägg av Noldorin »

Här sitter man och funderar på att börja handladda och stöter på denna fantastiska wiki. :D
Stort beröm till er som bidrar med all denna information! Framförallt alla bilder som beskriver stegen är väldigt lärorikt för en som aldrig varit med om handladdning tidigare.

Användarvisningsbild
JOBEno1

Inlägg av JOBEno1 »

Hittade precis länken och måste säga att informationen är helt fantastisk och mycket välskrivet.
Tack för hjälpen!

/Johan

Joachim

Inlägg av Joachim »

Instämmer i kören av tacksamma!
Själv har jag tänkt börja handladda, börjar få fason på hobbyrummet nu, och den länken är ju perfekt, i symbios med några handladdningsböcker. (Fördelen med wikipedia är ju uppenbar, lätt att uppdatera allt eftersom).
Som sagt, fin-fint arbete du lagt ned!
CG3000 .308W Zeiss Diavari 1.5-6x42
J.P. Sauer&Sohn mod. 175
Brno ZKK601 .222R Swarovski PV 3-12x50

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Det roliga med Wikin är att vi är flera som bidrar och den reflekterar vår gemensamma kunskap. Jag hoppas att vi ska kunna jobba vidare med Wikin under senhösten.

/MFR02

eyesman

Inlägg av eyesman »

Tusen tack för denna förträfliga länk.
Gick i tankar att börja handladda själv,men velade p.g.a okunskap.
Nu jäklar ska det tas nya tag.. :)

Användarvisningsbild
balo

Inlägg av balo »

Utmärkt "bok" som jag ska försöka läsa igenom vid tillfälle.

Saknar dock ett kapitel om felsökning. I många manualer finns det någon form av felsökningsschema sist i boken där man kan få några möjliga förklaringar till vissa typiska fel.
Vore bra för oss nybörjare som har svårt att avgöra vilken del av laddningshanteringen som kan ha påverkat om det inte blir som man man tänkt. Det mesta finns säkert beskrivet redan men inte samlat på ett ställe.
Några typiska fel med möjliga lösningar och en länk till rätt kapitel vore snyggt.
/balo

Användarvisningsbild
Cazorp
Has thanked: 20 times
Been thanked: 42 times

Inlägg av Cazorp »

Wikin är bra, lite "skrämmande" på sina håll & kanter, tog mig tre gånger innan jag hade samlat mod och vågade ladda klart mina första laddningar.

Två synpunkter;

1. "Nya" hylsor, tex. engångsskjutna fabrikshylsor svarade i mitt fall ytterst dåligt på knepen om hur man bör gå tillväga för att justera helkalibreringsverktyget efter sitt eget patronläge, de blev helt enkelt aldrig kortare utan måste nog "fire-formas" något skott till. Som jämförelse så står det i mina Redding-instruktioner "Use a used cartridge that is tight in your chamber"

2. "Inställning av kulisättare
Börja med att skruva ner kulisättaren så att den möter hylshållaren. Lås kulisättaren så att den inte rör sig under ditt arbete. Se sedan till att pistongen som ser till att pressa ner kulan på önskat djup är i sitt översta läge. Nu kan du börja med att placera en hylsa i hylshållaren och med hjälp av fingrarna placera och styra en kula i hylsmynningen. Dra kontrollerat ned laddpressens handtag i botten och tillbaka till sitt ursprungsläge. Nu skall kulan ha placerats men troligen inte med en patronlängd som motsvarar dina önskningar. Justera ned pistongen en bit och dra i laddpressens handtag igen. Upprepa proceduren tills patronen har en friflykt som passar ditt vapen."

En kommentar om att verktyg som har crimp-möjlighet INTE skall skruvas i botten utan backas ut ett varv och sedan sänka kulisättaren istället, om man inte skall crimpa givetvis. (gäller iaf. för Reddings verktygssats). Kvaddade två hylsor och sprang runt med lätt panik kl. 02.30 inatt innan jag lärde mig detta ;)
R8 Ultimate .308 + 6,5x55 + .22LR Z6i 1-6, S&B PM2 5-20, Thermion XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12

stadsbo

Inlägg av stadsbo »

Cazorp skrev:Wikin är bra, lite "skrämmande" på sina håll & kanter, tog mig tre gånger innan jag hade samlat mod och vågade ladda klart mina första laddningar.

2. "Inställning av kulisättare
Börja med att skruva ner kulisättaren så att den möter hylshållaren. Lås kulisättaren så att den inte rör sig under ditt arbete. Se sedan till att pistongen som ser till att pressa ner kulan på önskat djup är i sitt översta läge. Nu kan du börja med att placera en hylsa i hylshållaren och med hjälp av fingrarna placera och styra en kula i hylsmynningen. Dra kontrollerat ned laddpressens handtag i botten och tillbaka till sitt ursprungsläge. Nu skall kulan ha placerats men troligen inte med en patronlängd som motsvarar dina önskningar. Justera ned pistongen en bit och dra i laddpressens handtag igen. Upprepa proceduren tills patronen har en friflykt som passar ditt vapen."

En kommentar om att verktyg som har crimp-möjlighet INTE skall skruvas i botten utan backas ut ett varv och sedan sänka kulisättaren istället, om man inte skall crimpa givetvis. (gäller iaf. för Reddings verktygssats). Kvaddade två hylsor och sprang runt med lätt panik kl. 02.30 inatt innan jag lärde mig detta ;)
Håller inte med här. De flesta "vanliga" kulisättare har väl crimpmöjlighet så att skruva ner för mycket blir fel*. Jag skulle vilja skriva så här:

Sätt en tomhylsa i pressen och kör upp den i verktyget. Skruva ner kulisättarverktyget tills du känner ett motstånd. Detta är när crimp-skuldran inuti verktyget möter hylshalsen. Skruva nu upp verktyget minst 1/4 varv. Om du inte ska crimpa kan du låsa verktygets låsmutter.
Skruva ut kulisättarens skruv flera varv.
Sätt en kula på hylsmynningen och för upp hela "ekipaget" i verktyget. Du bör känna att kulan börjar att tryckas ner i hylsan.
Omväxlande "sänk hylsan - skruva ner skruven - höj hylsan" ända tills kulan sitter på önskat djup.
Om du är nöjd låser du nu verktygets kulisättarskruv.

Om du nu också vill ha crimp:
Skruva ut kulisättarskruven flera varv från kulan.
Med patronen i högsta läget: Skruva försiktigt ner hela verktyget tills du känner crimpskuldran gå emot hylsmynningen. Sänk och skruva ner verktyget en aning. Upp igen för att crimpa. Ta ur patronen och inspektera. Gör detta tills du är nöjd med crimpen. OBS du måste crimpa i rillan. En för kraftig crimp kan göra att hylshalsen "sväller upp" så att halsen inte passar patronläget (och kulan faktiskt sitter sämre).
Kör upp patronen fullt. Skruva nu ner kulisättaren emot kulan och lås fast. Lås även verktygets låsmutter mot pressen.

* LEEs kulisättare för deras Collet Die Set ska skruvas dikt emot hylshållaren. Det saknar crimpskuldra.

Ser att Wiki'n kallar kulisättarskruven för "pistong". Varför det, pistong är väl en ålderdomlig beteckning på "kolv"...

Pebe
Been thanked: 5 times

Inlägg av Pebe »

Härligt gubbar!
Sitter med en ny RCBS laddapparat (Turret något tror jag att den heter) i kartong , vågar inte ens packa upp den.

Nu kan jag kanske börja lära mej hur den ska monteras upp till att börja med... Är det kapitel ett ?

Pebe
(som förmodligen får ta hjälp av någon till att börja med)
CG 1900 .308 Win.
Krieghoff Neptun 16/16-7x65R.
Merkel 12/12.
PBGV Hugo (SE JCH) (SE UCH) (SE VCH)
BFDB Molly (SE JCH)