En Wikibok om handladdning

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
mfr02

En Wikibok om handladdning

Inlägg av mfr02 »

Hej Alla!

Länk till wikiboken :arrow:
http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdni ... ingsskytte

Boken behandlar enbart områden som är direkt eller indirekt relaterade till handladdning. :!:

Boken är skriven primärt för handladdningskollektivet som brinner för jakt och handladdning. Boken är vårt sätt att orgnisera och strukturea erfarenheter som finns inom kollektivet. Författarna hoppas givetvis att nybörjare och mer erfarna handladdare ser boken som ett värdefullt uppslagsverk innehållande kunskap som leder till säker och precis handladdning.

Materialet som publiceras gäller under Public Domain för mer information se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... sr%C3%A4tt

*****URSPRUNGLIGT MEDDELANDE*****
Jag har funderat på att skriva en bok om handladdning men kommit till insikten att det nog vore smartare att skriva en bok tillsammans med flera som är intresserade av ämnet. :roll: Finns det några i detta forum som skulle kunna tänka sig att hjälpa till och skriva/verifiera/editera mm en bok? Tanken jag har är att skapa en Wikibok som är gratis för alla?

Jag ser ett flertal nyttiga användningsområden:
* En grundbibel på svenska för nya och mer erfarna handladdare
* En stomme till handladdningskurser som bedrivs runt om i landet.

Vad säger ni? Skriv gärna kommentarer och om ni är intresserade av att bidra. Det finns ju så mycket kunskap på det här forumet varför inte strukturera allt till en bibel om handladdning? :wink:
Senast redigerad av 9 mfr02, redigerad totalt 17 gång.

Användarvisningsbild
Zejtan

Inlägg av Zejtan »

ge mig länken till den så fort det kommer nått som ens kan likna en version av en bok !!!

handladdnings träsket är både brett långt å dJävligt djupt på sina ställen.

Jag som sitter i gropen att börja ladda själv skulle uppskatta det nått fruktansvärt.
Mycket bra initiativ imho !

Användarvisningsbild
c2h5oh
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Inlägg av c2h5oh »

Du har min uppskattning!

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Jag ska försöka hitta lite tid i kväll för att lägga upp den text och de bilder som jag producerat hittils.

Det vore roligt att höra något från moderatorerna på forumet, Ni har ju en oftantlig kunskapsbank efter allt ert mixtrande och svarande på frågor.

kynoch

Inlägg av kynoch »

Utmärkt initiativ, jag kan bidra litet om tändhattar och utrustning samt hur man anpassar laddningar efter ett nyinköpt gevär.
"först när det sista trädet huggits och den sista floden förgiftats, först då kommer den vite mannen att inse att pengar inte kan ätas"..... Creeindianerna
--------------------------------------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Bullen
Been thanked: 2 times

Inlägg av Bullen »

Mina herrar.

Det här är guld värt för oss inte allt för vana :wink:

Bra initiativ och tror också att det är bra att ni är fler med olika erfarenheter.
/Janne

Användarvisningsbild
Patrik Strandquist

Inlägg av Patrik Strandquist »

Jag bara laddat ca 500 patroner ännu, men jag hjälper gärna till med vad jag kan.

Internationelle Mats

Inlägg av Internationelle Mats »

Jag är på.

-- Mats
Det är patetiskt. Bara patetiskt.

Användarvisningsbild
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

mfr02 skrev:Jag ska försöka hitta lite tid i kväll för att lägga upp den text och de bilder som jag producerat hittils.

Det vore roligt att höra något från moderatorerna på forumet, Ni har ju en oftantlig kunskapsbank efter allt ert mixtrande och svarande på frågor.
Hoppas du har tid!

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Hej Igen!

Nu har jag lagt upp en grundtext till boken som fått namnet:

Handladdning

Ni finner länken till boken högst upp på sidan samt nedan

http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning#

Jag skulle önska att alla ser innehållet som fritt och att alla som ser felaktigheter eller otydligheter som kan leda till farligheter ändras.

Görs ändringar så kan det vara positivt att man lämnar någon typ av kommentar till ändringen.

Finns det någon på forumet som har god kontakt med moderatorerna så kanske vi kan få denna tråden klistrad högst upp på sidan så att länken inte försvinner i alla nya frågor på detta forum.

MVH

Mfr02
Senast redigerad av 3 mfr02, redigerad totalt 8 gång.

Användarvisningsbild
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

Otroligt bra och fylligt. Jag har bara skummat igenom men ska läsa mer noggrannt senare. Tack för detta arbete!

Användarvisningsbild
ppgtony

Inlägg av ppgtony »

Detta är ju helt suveränt för mig som är i startgroparna :D :D
VVV
Finnstövare
Sauer STR
SAKO Hunter 7mm rem mag
Anschütz match54
CZ 453 Varmint
SvS 12

Användarvisningsbild
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

Vänligen skriv här om och vad ni uppdaterar i boken.

Malla
Ort: Roslagen / Bergshamra. Fd. Småland / Kronoberg / Häradsbäck, mittimellan Knoxhult och Knihult!

Inlägg av Malla »

Suveränt mfr02!

Stora ovationer härifrån :D
Miroku 800S, Skeet + jaktpipa
Mauser 9,3 x 62 Jubileums 98 S&B 1,5-6 x 42
Tikka Continental 6,5 x 55, Bushnell Elite 6500, 2,5-16 x 50
Anschütz 22WM
Webley Tracker 22
LH Vorsteh & Strävhårig Tax

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inlägg av Kari Lindström »

Det är ett mycket bra jobb du gjort, men det bästa är att börja med och ta bort irrlärorna.

Man rengör inte tändhålet inifrån, utan det verktyget som visas i bild är ett tändhålsbrotch som används en gång i allra första brörjan för att uniformera tändhålet och ev. brotcha bort en grad som kan finnas på insidan efter stansning av tändhålet.
/Kari

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 590 times
Been thanked: 159 times

Re: En Wikibok om handladdning

Inlägg av lsjonsson »

mfr02 skrev:Hej Alla!

Jag har funderat på att skriva en bok om handladdning men kommit till insikten att det nog vore smartare att skriva en bok tillsammans med flera som är intresserade av ämnet. :roll: Finns det några i detta forum som skulle kunna tänka sig att hjälpa till och skriva/verifiera/editera mm en bok? Tanken jag har är att skapa en Wikibok som är gratis för alla?

Länk till wikiboken
http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdni ... A5_svenska

Jag ser ett flertal nyttiga användningsområden:
* En grundbibel på svenska för nya och äldre handladdare
* En stomme till handladdningskurser som bedrivs runt om i landet.

Vad säger ni? Skriv gärna kommentarer och om ni är intresserade av att bidra. Det finns ju så mycket kunskap på det här forumet varför inte strukturera allt till en bibel om handladdning? :wink:
Det var en fin länk som Du har bidragit med! Tack för det! Ska bli intressant att läsa igeom hela den. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Tack Kari!

Du ser, det finns stora anledningar till att jag inte vill skriva en bok själv. Irrlärorna ska bort det är därför vi ska vara fler i detta projekt. Förändringen är noterad och snart korrigerad. Hittar någon fler irrläror eller fel så skriv om det eller ändra det själv, det är också tillåtet.

Syftet med boken är att strukturera handladdningskollektivets kunskap, jag är relativt ny och ingen tung auktoritet som många andra på forumet.

Som ny handladdare så märkte jag dock att alla svaren finns på forumet och att forumet fyller en mycket viktig funktion. För nybörjaren behövs dock en grundstuktur något jag hoppas att vi tillsammas skall få till.

Åter igen tack fel ska bort och det så snart som möjligt.

Användarvisningsbild
TJ

Inlägg av TJ »

Tycker det är ett synnerligen gott initiativ av dig mfr02!

Jag tittade igenom den igår och det jag tyckter är lite fel är meningen:

"Man jagar aktivt under Augusti tills Januari och planerar jakt och övning under resten av året."

Jaktsäsongen är ju för många av oss längre än så, med t.ex. räv, kråk och bockjakt utanför denna period.

Men det ska bli intressant att följa utvecklingen av boken!
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
Medlem i .308Winchesterklubben

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Noterat TJ.

Grundstommen skrev jag för åtta månader sedan och då skrev jag mest för mig själv och ur mitt perspektiv. Jag kommer ändra den här delen.

Samtidigt så blir jag positivt avundsjuk att många har längre jaktsäsong än jag. :lol:

Användarvisningsbild
mfr02

Inlägg av mfr02 »

Lite tips till er som vill jobba vidare med boken på Wikibooks.

Läs gärna igenom reglerna för att editera på http://en.wikipedia.org/wiki/Category:W ... guidelines innan ni gör tillägg till boken. Administratörerna på Wikibooks är hårda vad det gäller det material som skrivs och publiceras. :!: