Boken behandlar enbart områden som är direkt eller indirekt relaterade till handladdning.
Boken är skriven primärt för handladdningskollektivet som brinner för jakt och handladdning. Boken är vårt sätt att orgnisera och strukturea erfarenheter som finns inom kollektivet. Författarna hoppas givetvis att nybörjare och mer erfarna handladdare ser boken som ett värdefullt uppslagsverk innehållande kunskap som leder till säker och precis handladdning.
*****URSPRUNGLIGT MEDDELANDE*****
Jag har funderat på att skriva en bok om handladdning men kommit till insikten att det nog vore smartare att skriva en bok tillsammans med flera som är intresserade av ämnet. Finns det några i detta forum som skulle kunna tänka sig att hjälpa till och skriva/verifiera/editera mm en bok? Tanken jag har är att skapa en Wikibok som är gratis för alla?
Jag ser ett flertal nyttiga användningsområden:
* En grundbibel på svenska för nya och mer erfarna handladdare
* En stomme till handladdningskurser som bedrivs runt om i landet.
Vad säger ni? Skriv gärna kommentarer och om ni är intresserade av att bidra. Det finns ju så mycket kunskap på det här forumet varför inte strukturera allt till en bibel om handladdning?
Senast redigerad av 9 mfr02, redigerad totalt 17 gång.
Utmärkt initiativ, jag kan bidra litet om tändhattar och utrustning samt hur man anpassar laddningar efter ett nyinköpt gevär.
"först när det sista trädet huggits och den sista floden förgiftats, först då kommer den vite mannen att inse att pengar inte kan ätas"..... Creeindianerna
--------------------------------------------------------------------------------
Jag skulle önska att alla ser innehållet som fritt och att alla som ser felaktigheter eller otydligheter som kan leda till farligheter ändras.
Görs ändringar så kan det vara positivt att man lämnar någon typ av kommentar till ändringen.
Finns det någon på forumet som har god kontakt med moderatorerna så kanske vi kan få denna tråden klistrad högst upp på sidan så att länken inte försvinner i alla nya frågor på detta forum.
MVH
Mfr02
Senast redigerad av 3 mfr02, redigerad totalt 8 gång.
Det är ett mycket bra jobb du gjort, men det bästa är att börja med och ta bort irrlärorna.
Man rengör inte tändhålet inifrån, utan det verktyget som visas i bild är ett tändhålsbrotch som används en gång i allra första brörjan för att uniformera tändhålet och ev. brotcha bort en grad som kan finnas på insidan efter stansning av tändhålet.
Jag har funderat på att skriva en bok om handladdning men kommit till insikten att det nog vore smartare att skriva en bok tillsammans med flera som är intresserade av ämnet. Finns det några i detta forum som skulle kunna tänka sig att hjälpa till och skriva/verifiera/editera mm en bok? Tanken jag har är att skapa en Wikibok som är gratis för alla?
Jag ser ett flertal nyttiga användningsområden:
* En grundbibel på svenska för nya och äldre handladdare
* En stomme till handladdningskurser som bedrivs runt om i landet.
Vad säger ni? Skriv gärna kommentarer och om ni är intresserade av att bidra. Det finns ju så mycket kunskap på det här forumet varför inte strukturera allt till en bibel om handladdning?
Det var en fin länk som Du har bidragit med! Tack för det! Ska bli intressant att läsa igeom hela den.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Du ser, det finns stora anledningar till att jag inte vill skriva en bok själv. Irrlärorna ska bort det är därför vi ska vara fler i detta projekt. Förändringen är noterad och snart korrigerad. Hittar någon fler irrläror eller fel så skriv om det eller ändra det själv, det är också tillåtet.
Syftet med boken är att strukturera handladdningskollektivets kunskap, jag är relativt ny och ingen tung auktoritet som många andra på forumet.
Som ny handladdare så märkte jag dock att alla svaren finns på forumet och att forumet fyller en mycket viktig funktion. För nybörjaren behövs dock en grundstuktur något jag hoppas att vi tillsammas skall få till.
Åter igen tack fel ska bort och det så snart som möjligt.
Lite tips till er som vill jobba vidare med boken på Wikibooks.
Läs gärna igenom reglerna för att editera på http://en.wikipedia.org/wiki/Category:W ... guidelines innan ni gör tillägg till boken. Administratörerna på Wikibooks är hårda vad det gäller det material som skrivs och publiceras.