Säkerhet vid handladdning

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

DarrenB
Has thanked: 11 times

Re: Säkerhet vid handladdning

Inlägg av DarrenB »

Nu börjar man nästan bli lite orolig :| man vill ju inte bli av med några fingrar eller synen.

Ett par frågor till:

1. Märker man tydligt, med hörselkåpor och allt, om man får en fjösig avlossning med för lite krut i hylsan? Är det tex tydligt i rekylen eller finns en risk att det känns som ett ordinarie skott men att det ändå sitter en kula i loppet? I så fall vågar man ju knappt skjuta utan att titta efter varje avfyrning.

2. Hur mycket mindre krut måste man ladda i en pistolhylsa för att kulan ska fastna i loppet? Pratar vi någon Grain hit eller dit eller pratar vi halvering av minsta vikten eller likn?

3. Är det inte mindre risk för dubbelladdningar om man kör i en press som Dillons Square B där snurrebrickan inte låter en ladda dubbelt?

4. Vilken ammunition är lättast/säkrast att börja ladda som nybörjare, 9mm, .38/357 eller .45 ACP?

5. Med så många saker som kan gå fel (tändhatt för långt ut/för långt un, för lite krut, för mycket krut, kulan för långt ner, kulan för långt upp) hur ser statistiken ut? Vad är sannolikheten att något går fel? Man ser ju på YT folk som "pumpar" ut patron efter patron från sin Dillon, utan att inspektera varenda patron. Och de pratar om att ladda patroner i bulk.

flowerflower

Inlägg av flowerflower »

DarrenB skrev:Nu börjar man nästan bli lite orolig :| man vill ju inte bli av med några fingrar eller synen.

Ett par frågor till:

1. Märker man tydligt, med hörselkåpor och allt, om man får en fjösig avlossning med för lite krut i hylsan? Är det tex tydligt i rekylen eller finns en risk att det känns som ett ordinarie skott men att det ändå sitter en kula i loppet? I så fall vågar man ju knappt skjuta utan att titta efter varje avfyrning.

2. Hur mycket mindre krut måste man ladda i en pistolhylsa för att kulan ska fastna i loppet? Pratar vi någon Grain hit eller dit eller pratar vi halvering av minsta vikten eller likn?

3. Är det inte mindre risk för dubbelladdningar om man kör i en press som Dillons Square B där snurrebrickan inte låter en ladda dubbelt?

4. Vilken ammunition är lättast/säkrast att börja ladda som nybörjare, 9mm, .38/357 eller .45 ACP?

5. Med så många saker som kan gå fel (tändhatt för långt ut/för långt un, för lite krut, för mycket krut, kulan för långt ner, kulan för långt upp) hur ser statistiken ut? Vad är sannolikheten att något går fel? Man ser ju på YT folk som "pumpar" ut patron efter patron från sin Dillon, utan att inspektera varenda patron. Och de pratar om att ladda patroner i bulk.
Mina tankar ang dina frågor, jag har en Dillon 650. Laddar bara till pistol och revolver.

1. Jag har aldrig varit med om det men jag känner skillnad med min 9a på en laddning med 4,5 grains kontra en 5,5 om det är samma kula, skjuter du 50 skott och en är klenare så märker man det. Om det blir en fjuttig avfyrning så mantlar inte vapnet och du blir uppmärksam p g a det.

2. Nån grain mindre är absolut ingen fara, jag tror att du kan halvera mängden krut utan att det är nån fara att kulan fastnar.

3. Förstår inte frågan riktigt.

4. Jag tror att 9mm är bäst att börja med, det tyckte jag i alla fall.

5. Peppar peppar.. Jag har bara varit med om att det fattas nån tändhatt nångång annars så funkar det kanon.
Jag kom på att det har hänt att en tändhatt har satt sig lite snett men det ser jag då jag stoppar alla klara skott uppochner i en ram för att kontrollera att längden är ok och att tändhatten sitter som den ska.
Jag laddar ca 4-500 hundra 9:or åt gången och det jag håller mest koll på är att det är krut i varje hylsa innan jag sätter i kulan.
Jag tycker Dillon 650 är väldigt pålitlig med allt.

Islänningen

Inlägg av Islänningen »

Bara en liten kommentar angående tändhattar.
Jag laddar bland annat 6.5X55, och har använt Federal, CCI och Winchester utan några problem. Däremot, så har kompisen som laddar samma ammo fått många klick på Winchester, men aldrig på Federal. Han har fått slutstycket kontrollerat, och det var inte något problem med slagstift/fjäder. Skillnad på hårdhet i materialet? Skulle vara intressant att testa.

njohan44

Inlägg av njohan44 »

Hej,
Jag är helt ny inom handladdningensvärld och läser bara på ännu.

Jag har funderat lite kring diskussionen om för lite krut.
Skulle man kunna lägga till ett extra säkerhetsteg när man laddat klart och kontrollväga varje patron för att minimera risken att det är för lite/inget krut i någon patron :?:

Man kan ju få tag i hyffsade vågar med 0.1/0.01 grams precision för en inte allt för stor peng?
Eller är det bara löjligt?

M.v.h Niklas
Niklas Johansson

Tikka T3x Super Varmint 308w
Tikka T3 Varmint Stainless 223rem
Tikka T1x 22lr

Användarvisningsbild
LAREMA
Been thanked: 5 times

Inlägg av LAREMA »

njohan44 skrev:
14 okt 2020, 10:26
Hej,

Skulle man kunna lägga till ett extra säkerhetsteg när man laddat klart och kontrollväga varje patron för att minimera risken att det är för lite/inget krut i någon patron :?:

Man kan ju få tag i hyffsade vågar med 0.1/0.01 grams precision för en inte allt för stor peng?

M.v.h Niklas
Tänk bara på att kula och hylsa måste väga lika mycket, det skiljer en hel del mellan olika hylsor och likaså kulorna.

Om du har hylsor som inte diffar ett dugg och likaså kulor, då kan du väga varja färdig patron, inte annars.
LAREMA

regnskogII
Has thanked: 158 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av regnskogII »

Man, jag, de flesta jag vet, gör en synkontroll innan man sätter kula, dvs att man faktiskt inspekterar varje hylsa för krut.

Man kan så klart väga patronerna men det säger ganska lite, vikt diffarna på främst hylsorna gör att det blir en ren gissning om det är mässing eller krut man väger, kör man inte komprimerade laddningar kan man alltid skaka hylsan och lyssna efter rasslet.
njohan44 skrev:
14 okt 2020, 10:26
Hej,

M.v.h Niklas

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 38 times
Been thanked: 109 times

Inlägg av kattafan »

Vänta va?

Ta ett exempel med 6.5x55:

Hylsa 11 gram= 165 grain
Kula 130 grain
Krut 45 grain

Visst att du kanske inte kan mäta om du har ett grain för lite krut, men att väga färdiga patroner för att säkerställa att du inte glömt krut kan du absolut göra. Har du kul/hylsor som diffar +- 45 grain då är något galet.

Jag kontrollvägde mina patroner häromdagen av anledningar och med lapua hylsor och kulor så skiljde det mindre än 1 grain på 30 patroner.

Pistolpatroner är såklart mindre och har mindre krut, men ändå
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

regnskogII
Has thanked: 158 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av regnskogII »

Gevär ja, pistol nej, eller tja men där är laddningen, ibland så låg som 3-4 grain krut,

så svaret beror på och då inte bara vikten.

njohan44

Inlägg av njohan44 »

Tack för era kommentarer,

Kanske är kan vara värt för att man som nybörjare ska känna sig något säkrare när man redan dubbelvägt och trippelkollat allt :)
Niklas Johansson

Tikka T3x Super Varmint 308w
Tikka T3 Varmint Stainless 223rem
Tikka T1x 22lr