DarrenB skrev:Nu börjar man nästan bli lite orolig

man vill ju inte bli av med några fingrar eller synen.
Ett par frågor till:
1. Märker man tydligt, med hörselkåpor och allt, om man får en fjösig avlossning med för lite krut i hylsan? Är det tex tydligt i rekylen eller finns en risk att det känns som ett ordinarie skott men att det ändå sitter en kula i loppet? I så fall vågar man ju knappt skjuta utan att titta efter varje avfyrning.
2. Hur mycket mindre krut måste man ladda i en pistolhylsa för att kulan ska fastna i loppet? Pratar vi någon Grain hit eller dit eller pratar vi halvering av minsta vikten eller likn?
3. Är det inte mindre risk för dubbelladdningar om man kör i en press som Dillons Square B där snurrebrickan inte låter en ladda dubbelt?
4. Vilken ammunition är lättast/säkrast att börja ladda som nybörjare, 9mm, .38/357 eller .45 ACP?
5. Med så många saker som kan gå fel (tändhatt för långt ut/för långt un, för lite krut, för mycket krut, kulan för långt ner, kulan för långt upp) hur ser statistiken ut? Vad är sannolikheten att något går fel? Man ser ju på YT folk som "pumpar" ut patron efter patron från sin Dillon, utan att inspektera varenda patron. Och de pratar om att ladda patroner i bulk.
Mina tankar ang dina frågor, jag har en Dillon 650. Laddar bara till pistol och revolver.
1. Jag har aldrig varit med om det men jag känner skillnad med min 9a på en laddning med 4,5 grains kontra en 5,5 om det är samma kula, skjuter du 50 skott och en är klenare så märker man det. Om det blir en fjuttig avfyrning så mantlar inte vapnet och du blir uppmärksam p g a det.
2. Nån grain mindre är absolut ingen fara, jag tror att du kan halvera mängden krut utan att det är nån fara att kulan fastnar.
3. Förstår inte frågan riktigt.
4. Jag tror att 9mm är bäst att börja med, det tyckte jag i alla fall.
5. Peppar peppar.. Jag har bara varit med om att det fattas nån tändhatt nångång annars så funkar det kanon.
Jag kom på att det har hänt att en tändhatt har satt sig lite snett men det ser jag då jag stoppar alla klara skott uppochner i en ram för att kontrollera att längden är ok och att tändhatten sitter som den ska.
Jag laddar ca 4-500 hundra 9:or åt gången och det jag håller mest koll på är att det är krut i varje hylsa innan jag sätter i kulan.
Jag tycker Dillon 650 är väldigt pålitlig med allt.