Säkerhet vid handladdning

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Trond Åsly
Moderator

Säkerhet vid handladdning

Inlägg av Trond Åsly »

Viktigt att tänka på !

Kari
---------

Mina egna "säkerhetsregler" ser ut som följer:

- använder jag mig av andras gamla hylsor, inpekterar jag dom noggrant och känner också noga efter hur isättningen av tändhatt känns. Är den för lös, kasseras hylsan, ty då har hylsan varit utsatt för extremt höga gastryck.
- händer något onormalt, som t.ex att slagstiftet slår hål i tändhatten eller något onormalt händer, bryter jag direkt efter det aktuella skottet och undersöker vad som är problemet.
- när tändhattsläget förstörs, är man på spränggränsen. Iofs kan det handla om dålig hylsa. Men det är också dessa dåliga hylsor, som kan leda till vapensprängning.
- jag har bestämt mig att inte vara en snållänning när det handlar om handladdning. Mina ögon och fingrar är alldeles för värdefulla och därför köper jag nya hylsor eller om beggade används, kommer de alltid från någon kamrat eller annan känd person som skjutit det första skottet.
- av egen erfarenhet, kan jag säga att saker och ting har börjat hända, när jag blivit för styv i korken och betraktat handladdning som ofarligt rutingöromål. Därför dubbel- och trippelkollar jag allting. Jag vill nämligen fortsätta med mitt hobby all evighet.

Handladdning är ett trevligt hobby, men tappa aldrig respekten för det !

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=41893" onclick="window.open(this.href);return false;

AKI
-------------------------------------------------------------------------------------
- Bara ett krut, _rätt_ krut på bordet.
- Plockar hylsan ur brättet för krutpåfyllning så att inte korn kan ramla ur tratten i andra hylsor.
- Kikar i hylsorna att krutnivåerna är samma och rimliga.
- Skakar varje patron för att ännu kolla att de har krut.
- Försöker vara observant på avvikelser, vad de än må vara.
- Kollar en gång extra att laddningarna ligger inom laddata i laddböckerna.
- Mäter friflykten.
- Antecknar alla laddningar, patronlängder, kalibreringshistoria, v0, trycktecken osv.
- Bara en kulask, _rätt_ kulask på bordet.
- Skyddsglasögon då knallarna är framme.
- Knallar ALDRIG ur oskjutna knallar.
- Aldrig trött eller stressad. Är aldrig bakfull efter som jag aldrig heller är framfull...
- Aldrig barnen i samma rum.
- Blandar aldrig hylsor.
- Har alla hylsors historia klar.
- Kollar att vågen står på noll allt emellanåt.
- Experimenterar ELLER mängdladdar. Aldrig både och på samma gång.
- Laddar med stängt fönster eftersom drag påverkar vågen, kraftigt.
- Om jag tvivlar på nånting: Slå ur kulorna. Skjut ALDRIG för att testa.
- Går aldrig direkt på skarpa laddningar om jag tar krut ur nån burk som inte varit med på en längre tid.
- Följer säkerhetsföreskrifterna i laddmanualerna.
- Följer MYCKET intensivt med trycktecken vid skyttet.

VIKTIGAST: RÄTT KRUT, ALDRIG STRESSAD OCH ALLTID NYKTER (om man har böjelser som kan påverka omdömet på kemisk väg)

AKI
-------------------------- -------------------------------------

då man glömt krutet ur ett par hylsor, glömt knallen, laddat med 40gr i stället för 53gr kulor i 222 (såg som tur var att ogiven var "fel" och slog ur kulorna). Efter detta litar man aldrig på någon, framförallt inte på sej själv. Och definitivt inte på nån annan heller. Då utvecklar man proceduren så att det inte ska kunna gå fel. Aldrig trött, aldrig stressad, aldrig fler krut på gång.

Nybörjare! Så här ÄR det: Som NYbörjare är man trygg därför att man är rädd för att göra fel. Man kollar och dubbelkollar, har startladdningar, har mätt allt, tre gånger osv. Nej, det är då man börjar bli en van laddare, då man kan alla grepp, mått och steg. Det är DÅ man, plötsligt och TOTALT oväntat, får sin första klick... Va FFFFFFFFFF...... Bara total tystnad istället för smällrekyl. Börjar i småpanik fundera vad man skulle göra vid klick...

Jag har märkt att jag gör bort mej då jag gör patronerna färdiga en i taget. Dvs man krutar och kular en patron i taget i följd. Plötsligt, då allt går så bra och automatiskt, tar man en hylsa klämmer i kulan, och har en patron som det inte susar i då man skakar den. Om man inte testskakar patronerna får man alltså en klick. Tycker man klickar är ofarliga kan man lika gärna kapa handen av sej direkt. Det kommer ändå förr eller senare.

Av detta följer att man ska vara extra noga med patroner som blir fyllda upp till kulan med krut, så att det inte hörs då man skakar. 458 WinMag är en klassiker. Som väl är är den enkel att kolla, man sticker in huvudet i hylsan och ser efter om det finns krut innan man klämmer i kulan.

Av detta följer också att det värsta som _kan_ hända är att en patron saknar krut. En patron får alltså ALDRIG ha FEL krut, FEL kulvikt, FEL laddning. F Å R A L L L D R I G ! ! !

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=41648" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyr

cjjb

Re: Säkerhet vid handladdning

Inlägg av cjjb »

Om man som nybörjare har gjort allt detta.

Ren fräsch hylsa.
Tändhatt isatt
Krut i hylsa, kontrollvägt 4 ggr ungefär.
Trippelkollat att det är krut i hylsa
satt i kula.

Men ändå fått 2 klick på 200 laddade patroner, fint märke i tändhatt efter slagstiftet.

Har jag gjort något fel eller är det så enkelt att jag köpt dåliga tändhattar?
Medlem i N.T.K med en Tikka i 9,3*62

Tikka i majoritet i skåpet =)

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inlägg av Kari Lindström »

Tänkbara orsaker är bl.a:

- felaktiga tändhattar
- kontaminerade tändhattar
- för tjocka tändhattar beträffande plåt, t.ex CCI
- svag slagstiftsfjäder
- överkalibrerade hylsor i kombination med någon av ovanstående punkterna
- skit i slutsycket som hindra framfarten av slagstift
- fett som torkat och geggat ihop i slagstiftet som hindrar framfarten av slagstift
- mm. orsaker

cjjb

Inlägg av cjjb »

Så det är inte 100% säkert att det beror på min inkompetens.

Jag har tvivlat starkt på mig själv i slutet. Funderat på att jaga med fabriksladdat.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av potatiskastare »

För dåligt isatta tändhattar och/eller för hård kalibrering. Det är i 97% av fallen där felet ligger och där man skall börja felsöka om vapnet fungerar med fabriksladdat.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

cjjb

Inlägg av cjjb »

Varför smäller det ej om man kalibrerat för hårt?

Jag skulle tro att mina problem beror på fel isatta tändhattar. Har kalibrerat så lite att slutslycket gick lite tungt.

Användarvisningsbild
Micke-71

Inlägg av Micke-71 »

Jag tillhör de som kollar, dubbelkollar och trippelkollar.

Har en del procedurer förutom de vanliga att vara nykter, ostressad, en krutsort framme osv

Trimmar varje gång. Då vet jag att ingen hylsa är för lång. Men om jag nu skulle missa en hylsa så är den trimmad gången före.

Knallar med kanske 20-30 som max i tändhattsisättaren. Vänder det bort från ansiktet när jag pressar i. Kollar SAMTLIGA hylsor så tändhatten sitter under hylsbotten. Jag är i jobbet tränad på att kunna känna små nivåskillnader på fingertopparna, men har ändå missat hattar som legat kanske 5 hundradelar utanför på ena sidan. Därför drar jag en stållinjal över botten på hylsan.

Laddar med Lee's Perfekt Powder Measure så jag räknar ut volymen på den tänkta laddningen och ställer krutmåttet på det. Nollar vågen. Då bör laddningen från krutmåttet vara mycket nära direkt. Är den inte det så är det något knas. Finjusterar så jag får rätt vikt, kollar vilken volym det blev och ser så att det är tillräckligt nära beräknad volym. Kollar vikten mot tabellen en gång till så jag inte snurrat till sifforna. 42.7 kan ju bli 47.2 i huvudet. Jag har vänt på siffror i huvudet när jag programerat o räknat på jobbet trots att man dubbelkollat. Än så länge aldrig när jag laddat.

Krutar alla hylsor och kollar över laddbrättet så krutnivån ser rätt ut. Känner jag mig lite tankspridd så brukar jag be tanten göra en dubbelkoll åt mig. Plockar ut några hylsor och väger krutet.

Sätter kulor och skakar hylsan så det "låter" rätt.

När smällarna sedan går till ammoboxen så skakas dom en gång till. Är de så fulla att det är tyst så vägs dom om jag inte är 110% säker.

Har väl laddat och skjutit kanske 2-3000 smällar så här långt. Har aldrig haft en klick eller otäcka överaskningar. En bult som var lite trög att lyfta och en utsmetad tändhatt har jag fått på en smäll. Det hade letat sig med en RWS hylsa ibland Norma hylsorna och det var ändå en laddning en bit under max.

Mikael
Never argue with an idiot. They drag you down to their level then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Beatless

Inlägg av Beatless »

Jag är en ganska ny handladdare. Mina regler är som följer.

- Inte trött osv
- En krutsort framme, de andra i vapenskåpet, en kula framme, de andra i vapenskåpet
- Skriver upp data för aktuell laddning, dvs COL, laddvikter, max hylslängd på papper innan jag börjar ladda (Fastnar bättre i minnet då)
- Så fort en operation är utförd på en hylsa åker den från första laddbrättet till andra laddbrättet. Går alltid i samma riktning i laddbrättet, dvs börjar nedifrån vänster och laddar alltid laddbrättet på samma sätt så det blir naturligt att ta hylsan efter hålet som blir av den man arbetat med
- Sätter i tändhattar med hörselskydd på
- Mäter alla hylsor och trimmar vid cirka 0,003" under maxlängd
- Har en automatisk krutdispenser för närvarande (lånad), kalibrerar alltid vid start och kontrollväger en laddning med analog våg
- Fyller upp en hylsa med krut, sätter en ny laddning på utmatning, tittar i den fyllda hylsan och tar sedan denna direkt till laddpressen och sätter i kulan.
- När jag arbetar nära maxladdning eller vid "okända" laddningar är det alltid bara engångsskjutna hylsor som gäller, dvs i så bra skick som möjligt.

Och sist men inte minst, blir jag det minsta osäker på om jag gjorde rätt så kollar jag igen!

Tyvärr kan jag inte skaka på hylsorna och höra om de är fyllda för hörseln är för kass.
- Ruger .223 - TSX 55
- T3 6.5x55 McM A3-5 - Bushnell 3.5-21x50 - VLD 140
- Rem 700 308 B&C Medalist Shilen trycke - Partition 165
- Rem 700 30-06 BDL SS - Scirocco 150
- Rem 700 338-06 Riktad låda L-W 24" B&C Medalist Shilen trycke - AB 225

sprktdrkt

Inlägg av sprktdrkt »

Tack för bra info, lärt mig mycket av detta.

elvis
Been thanked: 1 time

Inlägg av elvis »

Beatless skrev:- Sätter i tändhattar med hörselskydd på
Byt ut dem mot skyddsglasögon istället, hörseln tål en tändhattssmäll bättre än ögonen.

Mvh

pefo

Inlägg av pefo »

Har gjort en riktig tabbe som jag vill dela med mig av:
Vid min första laddningssession i våras så tänkte jag att krut kanske inte är så nyttigt att fingra på så jag använde engångshandskar. Det var ett riktigt pillgöra att väga upp laddningarna på vågen, en RCBS 750 digitalvåg, men med lite envetenhet och stort tålamod gick det. Efteråt skulle jag av någon anledning väga något annat och nu, utan handskar, gick det som en dans. Alltså hade statisk elektricitet stört vågen och mina laddningar var inte att lita på. Nu har jag skaffat en kulhammare och öppnat och kontrollvägt. Det visade sig att jag hade i snitt 5 gr för mycket i hylsorna! Någon hade 7... :shock:

Hobbyhunter

Inlägg av Hobbyhunter »

På tal om statisk el . Jag är helt ny på handladdning t.om så ny att jag inte ens har börjat ! Endast börjat skaffa utrustning så som laddares och våg .
Och så spontanköpte jag ett gäng trattar ! I plast . Nu börjar jag tänka - kan jag använda plasttratt vid krutfyllning eller är de en risk för statisk el-smäll ? :roll:
Bevara vargarna - skicka dom till en konservator !
Sako Hunter .375 H&H Mag
Win .22 LR Mag
Browning .12 / 76 Mag pump
Tikka .243 + 3 - 9 x 56 Tikka tub
Tikkakoski .12 side by side
Smith & Wesson model 686 stainl i .357 Mag .

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av potatiskastare »

Röksvagt krut är inte så lätt att få fjutt på. Svartkrut däremot kräver metallredskap. Det som kan vara lite segt är om krutet vill fastna i början men om du häller lite krut genom tratten, måttet etc brukar det lossna aningen kolpulver som så att säga coatar plasten så den blir mindre statisk.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Luigi

Inlägg av Luigi »

Hur kalibrerar ni vågen?
Det finns kalibreringsvikter på vagexperten.se
Jag såg heller inte något om att kontrollera att friflykten är rätt för att inte öka gastrycket i onödan.
Använd samma krut som i laddats och inte försöka uppskatta brinnhastighet fö andra krutmärken.

DarrenB
Has thanked: 11 times

Inlägg av DarrenB »

Har inte börjat handladda men funderar kraftigt på det.

Jag läser ofta om faran med klick eller att ha för lite krut eller inget krut alls.
Vad kan hända om detta inträffar?

En annan fråga vid felladdad patron eller felinsatt tändhatt; om olyckan nu är framme och man lyckas avfyra en sådan patron, vad kan då hända rent konkret? Ryker fingrarna? Ansiktet? Synen?

Om man spränger sitt vapen, är det bara att köpa helt nytt eller går det att rädda? Kan man ta en sprängd pipa på drulleförsäkringen?

Användarvisningsbild
älg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av älg »

För lite krut (för låg fyllnadsgrad) kan så vitt jag förstår leda till att allt krut mer eller mindre tänds på en gång, med kraftigt övertryck som följd.
Inget krut alls kan leda till att trycket från tändhatten pressar in kulan i loppet där den fastnar. Om man då inte är uppmärksam är risken att man bara repeterar och skjuter på nytt, vilket får förödande konsekvenser.
Om olyckan ändå är framme: Det finns en del historier om Blaser (och andra rakrepetare) som skickar slutstycket i ansiktet på dig. Vill minnas att en sådan händelse berodde på felproducerad fabriksammo, men jag kan också minnas fel. Tillverkaren återkallade i alla fall en hel batch för några år sedan. Men som regel vid för högt tryck får du nog bara krutgaser i ansiktet. För säkerhets skull har jag alltid skyddsglasögon när jag prövar nya laddningar. Inte för att det stoppar ett slutstycke, men det känns rätt bra ändå. Men googla gärna "exploderande studsare" så hittar du nog ett och annat.
Det som är fint med handladdning ur säkerhetssynpunkt är att du själv ansvarar för säkerheten. Noggranna rutiner minimerar risken för fel. När du skjuter köpeammo så har du inte en aning om ifall nån bakfull och sinnesslö medarbetare har stått och halvsovit på jobbet. (Inte för att det är särskilt troligt, men du överlåter åtminstone säkerheten till någon annan.)
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!

DarrenB
Has thanked: 11 times

Inlägg av DarrenB »

Tack för svaret!

Skall tilläggas att jag endast skjuter pistol/revolver och endast tänkt handladda för dessa.

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av Fält »

DarrenB skrev:Har inte börjat handladda men funderar kraftigt på det.

Jag läser ofta om faran med klick eller att ha för lite krut eller inget krut alls.
Vad kan hända om detta inträffar?

En annan fråga vid felladdad patron eller felinsatt tändhatt; om olyckan nu är framme och man lyckas avfyra en sådan patron, vad kan då hända rent konkret? Ryker fingrarna? Ansiktet? Synen?

Om man spränger sitt vapen, är det bara att köpa helt nytt eller går det att rädda? Kan man ta en sprängd pipa på drulleförsäkringen?
Ett klick är bara farligt om man inte hanterar det på rätt sätt, dvs mata inte ut patronen direkt och se till att håll vapnet i säker riktning tills patronen är utmatad. Jag hade problem med Magtech tändhattar och en felaktig batch med tvåtusen Murom tändhattar så jag har haft en hel del klick tills de var slut. Ingen av patronerna som klickat har smällt i efterskott, men jag skulle aldrig få för mig att inspektera patronen direkt efter ett klick ändå.

Allmän praxis vid klick är att vänta två minuter med vapnet riktat mot vallen. Det är sällan någon gör det, jag skulle följa praxis med ett vapen eller ammunition som aldrig klickat för mig tidigare. Men med de billiga tändhattar som jag använder i mycket av 9mm ammunitionen så matar jag bara ut den direkt och tar upp den senare. MEN se för f-n till att det är ett klick och inte att krut saknas i hylsan enligt nedan!

När det gäller enhandsvapen så är för lite krut eller inget krut alls är BARA farligt om du inte upptäcker det när skottet avfyras, kulan fastnar i loppet och när nästa skott avfyras så blir trycket mycket högt med mycket stor risk att blir en tur till akuten. Det är givetvis MYCKET farligare med gevär än med pistol då trycken är enormt mycket högre och då man har mekanismen uppe i ansiktet när man skjuter.

Man bör kontrollera så att det kommit krut i varje patron när man laddar progressivt, så man bör placera pressen på ett sådant sätt att man ser det när man står i den normala arbetsställningen. När man tex laddar 38 special så blir det så lite krut i hylsan att det är svårt att se. .38 special har också den tråkiga egenskapen att det får plats 2-4 normala krutladdningar i hylsan.

Om man inte har automatisk kulmatare så har tex dillon 650 plats för en krutvakt som kontrollerar så att ungefär rätt mängd krut kommit ner i hylsan.

Om en tändhatt kommer åt helt fel håll så är min erfarenhet som iofs bara består av två tändhattar att det bara blir ett klick. Tändhatten smäller inte.

Något märke av tändhattar ville gärna komma helt på tvären, det var några som inte blev upptäckta förrän vapnet avfyrades. Konstigt nog så small tändhattarna utan problem i samtliga fall, men de kom inte åt krutet i patronen då de riktades ut i mekanismen istället. Mycket odramatiskt.

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 37 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

Fält skrev:När man tex laddar 38 special så blir det så lite krut i hylsan att det är svårt att se. .38 special har också den tråkiga egenskapen att det får plats 2-4 normala krutladdningar i hylsan.
Det tål väl att upprepas och skiljer sig från gevärsladdning. Det går i normala fall inte att dubbel-ladda en gevärspatron. Då flödar krutet ut på bänken även med minimal fyllnadsgrad.

Men med vissa pistol/revolverpatroner så kan man som sagt om man inte är uppmärksam få i dubbla (eller ännu mer) laddningen och göra patronen färdig ändå.

På en bana i USA jag var på en gång så hade man hängt upp bitarna från en S&W .44 magnum revolver som var resultatet av en sådan smäll. Ramen spräckt i två delar, och cylindern i tre (tänk "granat"). Skytte hade klarat livhanken men inte alla fingrar (vill jag minnas). Så här skadar det inte att vara extra uppmärksam.

Användarvisningsbild
k-Hornet
Has thanked: 64 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av k-Hornet »

Ett något besvärande fenomen kan uppstå om man är oförsiktig.

Bild
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.