Börja handladda - vad behöver jag?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Varberger717

Re: Börja handladda - vad behöver jag?

Inlägg av Varberger717 »

Nu har även jag tänkt att börja ladda själv.. Någon här som kan tipsa om ett komplett kit? Skriv gärna om något i kitet saknas (förutom kulor, hylsor och krut) saknas. :wink:

Kan slanta upp 5000kr, då vill jag helst att allt (förutom kulor, krut osv) ryms inom den budgeten om möjligt. :)

Så alla tips och råd om laddutrustning till en som förhoppningsvis ska in i träsket uppskattas enormt :)
Carl Gustaf 4000 6.5x55 Helia CSX 3-12x56 (Rävbössa)
Blaser R8 Professional Success .308W Kahles Helia 5 2.4-12x56 (Vakbössa/allround)
Sauer 303 Synchro XT .30-06 Swarovski Z6i G2 1-6x24 (Drevpang)
Beretta A400 Xtreme Unico

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 98 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av jdrotz »

Börja med ett Rcbs kit. Komplettera med Redding-verktyg.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 67 times
Been thanked: 37 times

Inlägg av greyling »

jdrotz skrev:Börja med ett Rcbs kit. Komplettera med Redding-verktyg.

Ja! Helt rätt kombo.

Kan komplettera med att rock chucker kitet är det som gäller. En Kulhammare är bra. En kruttricklare med. Något extra laddbrätte, en bok att skriva upp laddningar, askar till ammo, märkpennor att märka laddvikter på hylsor. En ultraljudstvätt är bra. Bakpulver att göra hylsorna glänsande i nyskick.

Egentligen är allt icke måsten utom bakpulver.
Greyling

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

greyling skrev:
jdrotz skrev:Börja med ett Rcbs kit. Komplettera med Redding-verktyg.

Ja! Helt rätt kombo.

Kan komplettera med att rock chucker kitet är det som gäller. En Kulhammare är bra. En kruttricklare med. Något extra laddbrätte, en bok att skriva upp laddningar, askar till ammo, märkpennor att märka laddvikter på hylsor. En ultraljudstvätt är bra. Bakpulver att göra hylsorna glänsande i nyskick.

Egentligen är allt icke måsten utom bakpulver.
Instämmer. Lymans kulhammare och Reddings trickler har jag. Funkar bra. Kitet som greyling nämner är också fint, jag började med ett sådant.

Fredrik FN
Been thanked: 3 times

Inlägg av Fredrik FN »

Hej!'
'
Skjuter man lätta kulor är kulhammare inte rolig, personligen använder jag oftast tång...men det blir inte ofta, tänker man till och är noggrann är det ju inte ofta kulor måste dras...

Så länge det rör sig om standardverktyg vet jag inte om skillnaden mellan märkena är så stor,

Mvh F

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Jag tänkte också till en början att jag inte behövde kulhammare. En dag satt jag där och svor över att jag snålade på 200kr...Jag har även använt den för att plundra ammo som jag inte tänkt skjuta. Bra och billigt hjälpmedel. Funkar även till lätta kulor, iallafall 150gr i 308w.

Tång funkar också, risken är dock att man deformerar både hylsa och/eller kula om man gör på fel sätt eller är oförsiktig.

Fredrik FN
Been thanked: 3 times

Inlägg av Fredrik FN »

Hej!

Jag har kulhammare, tång och pressmonterad kulutdragare, prova att slå ut kulor till 222r! det är en upplevelse!

//F

ultradonkey

Inlägg av ultradonkey »

RCBS bullet puller (monterad i pressen) är överlägset en kulhammare, speciellt om du crimpar. Men visst är den dyrare än en kulhammare.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Fredrik FN skrev:Hej!

Jag har kulhammare, tång och pressmonterad kulutdragare, prova att slå ut kulor till 222r! det är en upplevelse!

//F
Hehe...222 har jag faktiskt aldrig provat, det erkänner jag.

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

.222 - nä det måste vara svårt med kulhammaren. Men å andra sidan är det inte så mycket värde i kula och krut i en sådan. Har man laddat fel eller så i en större kaliber kan det vara en del att tjäna på att banka ut kulor och krut.

en fråga i sammanhanget - vad gör ni med era hylsor efter ni dragit ut kulan? Som jag ser det finns tre - fyra alternativ. 1) Kalibrera om men bara själva halsen (tändhattsutkastaren måste då tas bort såklart) 2) I med ny kula bara (även om den går lite lätt kanske) 3) avfyra tändhatten och kalibrera om hela faderullan 4) släng hylsan.

Jag har testat alt 2 samt 4.... Det känns som att hylshalsen inte borde utvidgas just något alls av att bara man slår ut den. Men det känns som om att man upprepar den där proceduren många gånger kommer det att "glappa" till sist.
Greyling

RozKidoo
Has thanked: 1 time

Inlägg av RozKidoo »

greyling skrev:vad gör ni med era hylsor efter ni dragit ut kulan?
Jag tar mitt LEE halskalibreringsverktyg, plockar bort utstötaren och pressar mycket lätt ihop halsen någon tiondel.
Alltid perfekt och fungerar klockrent särskillt efter avslutande crimpning med LEE Facktory Crimp.
BSA CF2 .30-06
Tikka M55 .308 Winchester
BRNO 502.2 12/7x57r + 12/12
Obersdorf Mauser m/96 6,5x55
Winchester 400 12/12
Colt Army 1860 .44
Husqvarna 22LR

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

RozKidoo skrev:
Jag tar mitt LEE halskalibreringsverktyg, plockar bort utstötaren och pressar mycket lätt ihop halsen någon tiondel.
Alltid perfekt och fungerar klockrent särskillt efter avslutande crimpning med LEE Facktory Crimp.
Ok. alt 1) alltså. Ja det är nog så man bör göra.

Factory Crimp får man nog ta och köpa sig en. Ingvar har alltid talat sig varm om denna.
Greyling

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

greyling skrev:
RozKidoo skrev:
Ok. alt 1) alltså. Ja det är nog så man bör göra.

Factory Crimp får man nog ta och köpa sig en. Ingvar har alltid talat sig varm om denna.
Det gör han rätt i. Crimpar man är den helt klockren.

Användarvisningsbild
älg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av älg »

greyling skrev:en fråga i sammanhanget - vad gör ni med era hylsor efter ni dragit ut kulan? Som jag ser det finns tre - fyra alternativ. 1) Kalibrera om men bara själva halsen (tändhattsutkastaren måste då tas bort såklart) 2) I med ny kula bara (även om den går lite lätt kanske) 3) avfyra tändhatten och kalibrera om hela faderullan 4) släng hylsan.
Att sätta i ny kula utan att kalibrera om upplever jag som omöjligt. Halsen har vidgats för mycket. Så en halskalibrering skulle jag köra på. Annars ska det tydligen gå att pressa ut tändhatten försiktigt. Jag har inte provat själv men har läst om andra på forumet som har gjort så. Slänga hylsan skulle jag inte göra. De är allt för dyrbara. 30-06 hylsor får man visserligen tag på ganska lätt, men 222-hylsor är det värre med.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!

Nilmo

Inlägg av Nilmo »

Har suttit och kollar runt lite på olika kit. Har börjat skjuta mer på bana och intresset har då sakta börjat arta sig.

Nåt som står som nyhet på vildsvin.se är följande kit.
http://vildsvin.se/handladdning/komplet ... g-laddset/" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns även det något billigare som tidigare har länkats ett antal gånger i tråden.
http://vildsvin.se/handladdning/komplet ... aster-kit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skiljer bland annát med digital våg plus annan hylssmöjning som jag inte vet hur det funkar.
Är det nån större skillnad mellan dessa kit eller spelar det roll vilken i så fall?
9,3x62
6,5x55
12/76
22lr

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Nilmo skrev:Har suttit och kollar runt lite på olika kit. Har börjat skjuta mer på bana och intresset har då sakta börjat arta sig.

Nåt som står som nyhet på vildsvin.se är följande kit.
http://vildsvin.se/handladdning/komplet ... g-laddset/" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns även det något billigare som tidigare har länkats ett antal gånger i tråden.
http://vildsvin.se/handladdning/komplet ... aster-kit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skiljer bland annát med digital våg plus annan hylssmöjning som jag inte vet hur det funkar.
Är det nån större skillnad mellan dessa kit eller spelar det roll vilken i så fall?
Jag skulle valt kitet med balansvågen, den lär vara bättre än digitalvågen. Rock chuckern är dessutom en riktigt bra press.

Nilmo

Inlägg av Nilmo »

Ok på så vis. Har förstått att vågen är viktig men det finns väl bättre grejer att komplettera med senare.

Men man klarar sig bra med ett sådant kit alltså? Förutom verktygen till kalibern då förstås.
9,3x62
6,5x55
12/76
22lr

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Nilmo skrev:Ok på så vis. Har förstått att vågen är viktig men det finns väl bättre grejer att komplettera med senare.

Men man klarar sig bra med ett sådant kit alltså? Förutom verktygen till kalibern då förstås.
Jag började med det kitet och är mycket nöjd i efterhand. Vågen som följer med är ansedd som en av de bästa och jag tror inte du blir missnöjd.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

jdrotz skrev:
Nilmo skrev:Ok på så vis. Har förstått att vågen är viktig men det finns väl bättre grejer att komplettera med senare.

Jag började med det kitet och är mycket nöjd i efterhand. Vågen som följer med är ansedd som en av de bästa och jag tror inte du blir missnöjd.

Du behöver som sagt bara verktyg för att komma igång. Senare behlver du en hylstrimmer också, men det klarar du dig utan i början.

Nilmo

Inlägg av Nilmo »

Tack ska du ha för snabb och bra input, mycket värt för en simpel bonne :D

Dum fråga igen. Verktyg för en aktuell kaliber, består det av en komponent eller är det flera då jag tycker det varierar när man söker runt?
9,3x62
6,5x55
12/76
22lr