Minitest av krutvågar

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
BumpaBerra
Been thanked: 2 times

Re: Minitest av krutvågar

Inlägg av BumpaBerra »

Har en RCBS 5.0.5. Har haft den sedan 1985. Kollade den här om dagen genom att väga Berger 168 grains kulor. Den stannade å pricken 168,0 grain. Har aldrig ens funderat på om jagskall byta,

Användarvisningsbild
Kylling
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Inlägg av Kylling »

Även jag kör RCBS 5-0-5 och är ruskigt nöjd. Just denna tråden var till stor hjälp för mitt beslut och lämpligt nog hittade jag en begagnad våg här på forat i samma veva.

Mezzlock

Inlägg av Mezzlock »

Beställt en http://peroett.se/Laddv%C3%A5g%20-%20Kr ... 5g%20YHA60" onclick="window.open(this.href);return false; efter att jag fått nog av 0.2 gr upplösning på min hornady digitalvåg som nollan kunde vandra iväg upp till 0.8gr på.. Återkommer med ett litet test när jag fått hem den :)

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 101 times

Inlägg av Giobbi »

Ser ut som en kopia på Gemspro och då är den suverän. Gränsen till för känslig bara.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Mezzlock

Inlägg av Mezzlock »

Giobbi skrev:Ser ut som en kopia på Gemspro och då är den suverän. Gränsen till för känslig bara.
Ja det är väl risken, att man sitter och försöker jaga hundradelar.. Köpte till en 5 grams kalibreringsvikt, 20 och 50g ingår.
Fanns ett snabbtest på YHA30 på skytteforum och den fick bra betyg. Kommer framförallt köra den här med nätadapter så slipper man förhoppningsvis variation pga förändringar i batterispänning

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Rätt.

Dock är den så känslig att en mobil, halogenlampa stör ut den. Har problem med det nu på min rostfria bänk, inte riktigt listat ut vad som stör ut den, ibland, men misstänker min bordshalogen.
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Sir Ville

Inlägg av Sir Ville »

Mezzlock skrev:Beställt en http://peroett.se/Laddv%C3%A5g%20-%20Kr ... 5g%20YHA60" onclick="window.open(this.href);return false; efter att jag fått nog av 0.2 gr upplösning på min hornady digitalvåg som nollan kunde vandra iväg upp till 0.8gr på.. Återkommer med ett litet test när jag fått hem den :)
Hornady suger minsann :D Jag har en RCBS Range Master som har uppfört sig stadigt - så länge den är kopplat i vägguttag. Har tänkt o skaffa en till Våg och denna där kunde vara nåt jag vill ha.
Skriv gärna en recension om den när du hinner.
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.

Sir Ville

Inlägg av Sir Ville »

Giobbi skrev:Rätt.

Dock är den så känslig att en mobil, halogenlampa stör ut den. Har problem med det nu på min rostfria bänk, inte riktigt listat ut vad som stör ut den, ibland, men misstänker min bordshalogen.
Du har inga Lee laddgrejer i närheten ? De kan reta upp mer känsliga grejer , mycket likt Blääser -bössor o dyl spett. :shock:
Tikka T3 Tac A1 .308 .

Sir Ville

Inlägg av Sir Ville »

Undrar om denna är värd pengarna. Tillverkad i Tredje Riket så den borde hålla måttet.
http://peroett.se/Laddv" onclick="window.open(this.href);return false;åg%20-%20Krutvåg/Laddvåg%201003PCB

Jävla länken funkar ju inte så kanske inte vågen heller ... :oops:
Tikka T3 Tac A1 .308 .

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Jooo, det har jag. Tack, ska kolla upp lite mer vad för metall som är där..

Mezzlock

Inlägg av Mezzlock »

Sir Ville skrev:
Mezzlock skrev:Beställt en http://peroett.se/Laddv%C3%A5g%20-%20Kr ... 5g%20YHA60" onclick="window.open(this.href);return false; efter att jag fått nog av 0.2 gr upplösning på min hornady digitalvåg som nollan kunde vandra iväg upp till 0.8gr på.. Återkommer med ett litet test när jag fått hem den :)
Hornady suger minsann :D Jag har en RCBS Range Master som har uppfört sig stadigt - så länge den är kopplat i vägguttag. Har tänkt o skaffa en till Våg och denna där kunde vara nåt jag vill ha.
Tänkte försöka skriva en kort recension iaf, när jag nu får den. Beställningen "behandlas" fortfarande och då ska allt finnas i lager :?: Är inte riktigt van vid att varorna inte skickas iväg senast dagen efter

Mezzlock

Inlägg av Mezzlock »

Mezzlock skrev:
Sir Ville skrev:
Tänkte försöka skriva en kort recension iaf, när jag nu får den. Beställningen "behandlas" fortfarande och då ska allt finnas i lager :?: Är inte riktigt van vid att varorna inte skickas iväg senast dagen efter
Tydligen så var det visst semestertider på peroett fram till 1a dec. Får väl klara mig till nästa vecka..

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Giobbi skrev:Jooo, det har jag. Tack, ska kolla upp lite mer vad för metall som är där..
...Flyttade vågen från den rostfria bänken till hylla, nu fungerar den som den ska. Får lista ut nu vad det var som fukkade upp den. :)

Användarvisningsbild
Magnus M
Been thanked: 51 times

Inlägg av Magnus M »

Giobbi skrev:
Giobbi skrev:Jooo, det har jag. Tack, ska kolla upp lite mer vad för metall som är där..
...Flyttade vågen från den rostfria bänken till hylla, nu fungerar den som den ska. Får lista ut nu vad det var som fukkade upp den. :)
Pröva att jorda din bänk i ett element eller ännu bättre, jordstiften i ett eluttag.

Fält
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Inlägg av Fält »

På vintern när luftfuktigheten går ner väldigt mycket så har min kinavåg alltid varit lite krånglig. Krutmått, trattar, skålar skopor med mera får också problem med statisk elektricitet när luftfuktigheten går ner inomhus.

Plastskålen med inbyggd tratt från RCBS gick inte att använda över hela vintern, det gick inte att få ur den statiska laddningen ur den så det blev kvar krut i den och den statiska laddningen påverkade vågen mycket. Metallskålarna fungerade som de skulle.

Jörgen

Mezzlock

Inlägg av Mezzlock »

Mezzlock skrev:
Mezzlock skrev:
Sir Ville skrev: Hornady suger minsann :D Jag har en RCBS Range Master som har uppfört sig stadigt - så länge den är kopplat i vägguttag. Har tänkt o skaffa en till Våg och denna där kunde vara nåt jag vill ha.
Tydligen så var det visst semestertider på peroett fram till 1a dec. Får väl klara mig till nästa vecka..
Har fått hem vågen och provat den lite lätt, enkel att använda men väldigt känslig! Satt vid matbordet med vågen inkopplad med nätadaptern.
Nollade vågen och började sedan filma för att provväga min 5g klass M1 vikt, vågen linjärt kalibrerad med medföljande 20g och 50g vikt.

När jag började filma så stack nollan upp till 0,012g och svajade till lite, just när jag satte ner vikten visade den dock 0,000 igen.
Efter 3s så visade vågen 5,001g, svajade upp till 5,007 och sen ner igen till 5,001g vilken den stannade på och visade "klart" med en liten cirkel nere i hörnet. Total tid ca 5s.
Testet upprepades och jag placerade även vikten med flit en bit ifrån centrum för att undersöka hur känslig den var för korrekt positionering.
Vägningarna visade:
5,001 - vikt ocentrerad
4,998
5,000 - vikt ocentrerad
(därefter låg tare på -0,004)
5,000
(Tare tillbaka på 0)
5,001 - vikt ocentrerad
4,999 - belastade senare plattan lite med pincett och tog sedan bort den, vågen stannade då på 5,002
5,002
4,999

Så lite svajig (om man kan räkna +-0.002 gram som svajigt?) men nöjd, kommer bli ett stort lyft över min hornady. Verkade inte heller superkänslig för placering av testvikten, ska göra lite mer tester där jag väger krut så jag hamnar ännu längre ner på skalan från kalibreringen.

Sir Ville

Inlägg av Sir Ville »

Kanon!
Lägg löpande info om/när du hinner. Måste snart bestämma mig vad jag ska ha som andra våg ...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Tac A1 .308 .

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 15 times
Been thanked: 48 times

Inlägg av Tomps »

Jag köpte också en sådan tidigare i höstas, efter en del googlande och även diskussioner med en trevlig person på Peroett. Enligt utsago skall den tillverkas på samma ställe som den tyska firman Kern tillverkar sin Tab20, vad nu det kan vara värt. Men jag har använt KERN vågar i andra sammanhang (dock stora, dyrare grejer) och det är bra vågar.

Hursomhelst - jag hade lite problem med min Lyman 500, den strulade ibland med att det var svårt att nolla den samt att nålen kunde verka "trög". Tror felet låg i att den stod utan skydd och fick en del damm på sig under tiden som den inte användes och vid några tillfällen fick jag helt tokiga resultat och ojämna laddningar. Jag beslutade att skaffa en digitalvåg att jämföra med (har nytta av en sådan våg i andra sammanhang också).

Peroetten ska, som andra digitalvågar, ges lite tid att värma upp och sedan måste den stå plant och utan drag och temperaturskiftningar. Den får inte heller utsättas för starka värmekällor som direkt solljus eller, som någon nämner ovan, en halogenlampa (som avger mycket värme) - då kommer det bli tokiga värden. Man bör även ha för vana att antingen göra en enkel kalibrering varje gång man ska ladda, eller åtminstone checka att det stämmer med kontrollvikten. Likaså brukar jag efter ett antal vägningar kontrollera att den väger rätt genom att checka med kontrollvikten.

En annan grej som man ska tänka på är att dessa små, relativt billiga vågar, egentligen inte är gjorda för dynamisk vägning - dvs. att man belastar vågen med mer vikt medan den väger, precis som när man tricklar de sista grainen på en mekanisk våg. Då finns risk att vågen kommer vandra lite, men inte mycket. Jag brukar dock trickla i de sista kornen, och handlar det inte om mer än ca 0,5-1 grain så har jag inte märkt att den vandrar nämnvärt. Likaså har jag slutat pilla för mycket med den sista hundradelen - vill jag t.ex. väga upp 43,2 grain så nöjer jag mig med vikter kring 43,23 och 43,18 annars blir det väldigt tidsödande och kommer troligen inte inverka på resultatet heller (inom felmarginalen för vågens noggrannhet). Min mekaniska Lyman har en nogrannhet på 0,1 grain och det kan säkert diffa minst lika mycket och troligen lite mer.

Min erfarenhet hittills är att peroetten väger bra och är tillförlitlig, och ganska snabb. Jag kan även använda krutskålen i mässing från min gamla Lymanvåg (då slipper man att krutkornen fastnar i den medföljande plastskålen).

Slutligen så gjorde jag en del jämförelser med min gamla Lymanvåg, efter att jag rengjort den och checkat så den verkligen funkar. Den vägde mycket exakt.....bra att veta ifall digitalvågen strular eller lägger av helt.

Sir Ville

Inlägg av Sir Ville »

Tack för utförlig info!
Har fastnad på denna pjäsen :
http://peroett.se/Laddv%C3%A5g%201003PCB" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Tac A1 .308 .

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Det där är en fin våg!