Minitest av krutvågar

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Minitest av krutvågar

Inlägg av fonkystuff »

Hiss eller diss?:
http://www.racerback.se/digital-vaag-p-1814.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(gissar på det senaste.....)
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

Användarvisningsbild
LAREMA
Been thanked: 5 times

Inlägg av LAREMA »

fonkystuff skrev:Hiss eller diss?:
http://www.racerback.se/digital-vaag-p-1814.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(gissar på det senaste.....)
Om du bara skall ha den för att väga hylsor så är den OK!

Jag skulle aldrig väga krut med den. Har aldrig stött på någon billig, elektrisk våg som har tillräcklig repeterbarhet.
Gamla hederliga balansvågen väger alltid rätt, om man sköter den och skyddar den från mekaniska skador.
LAREMA

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Inlägg av fonkystuff »

Tack för bra svar :) . Köpte en 5-0-2 våg som jag tycker verkar helt suverän (5-0-5 kanske är bättre men den här är iaf ljusår lättare att jobba med än Lee´s som följde med kitet).
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

Användarvisningsbild
Suomengunslinger
Been thanked: 2 times

Inlägg av Suomengunslinger »

Har en skitbillig våg jag köpte från deal extreme :D Och såklart en RCBS 5-0-5 också. Den digitala vågen är faktiskt alltid överens med 5-0-5an så jag brukar använda den för att snabbt kolla saker.
Katt > Gud > Människa

zupermac

Inlägg av zupermac »

Suomengunslinger skrev:Har en skitbillig våg jag köpte från deal extreme :D Och såklart en RCBS 5-0-5 också. Den digitala vågen är faktiskt alltid överens med 5-0-5an så jag brukar använda den för att snabbt kolla saker.
Menar du att den digitala vågen väger fel?
2 x MC8
Beretta 682
Sauer 200 .308 Bushnell Elite 4200 6-25x50
Anschutz 1451 Sporter Target 22lr Bushnell Elite 4200 3-12x44

Användarvisningsbild
Suomengunslinger
Been thanked: 2 times

Inlägg av Suomengunslinger »

Nä det är väl precis tvärtom jag menar? Den verkar väga rätt hela tiden när jag jämför med 5-0-5:an, men jag litar ändå mera på den analoga vågen så att säga. Det blir så lätt man börjar oja sig över decimalerna på digivågen också, det gör man inte med den analoga. Jag väger mest kulor med den digitala, eller om jag snabbt vill kolla att krutdoseringen är korrekt.
Katt > Gud > Människa

Användarvisningsbild
ben hogan

Inlägg av ben hogan »

Har använt en Lee i tjugo år nu så jag tänkte att det var dags att uppgradera till en RCBS digital RM 750.
Nu har jag testat digitalvågen och jämfört den med "skitvågen" Lee.

Tio doser om 40 grains enligt Lee kontrollvägdes på digitalen, fem vägde enligt den 40,1, två 40,0 och tre 40,2 grains.
Kanske går det lite snabbare att väga med digitalen men med rätt teknik så går det ganska fort med Lee vågen också.

Brukar ställa krutmåttet så jag får en mängd så att bommen börjar lätta lite sedan är det bara att snurra tricklern några varv så är det klart.
Man kan fundera på om digitalvågen verkligen är 1200kr bättre..

Användarvisningsbild
apersson69

Inlägg av apersson69 »

ben hogan skrev:Har använt en Lee i tjugo år nu så jag tänkte att det var dags att uppgradera till en RCBS digital RM 750.
Nu har jag testat digitalvågen och jämfört den med "skitvågen" Lee.

Tio doser om 40 grains enligt Lee kontrollvägdes på digitalen, fem vägde enligt den 40,1, två 40,0 och tre 40,2 grains.
Kanske går det lite snabbare att väga med digitalen men med rätt teknik så går det ganska fort med Lee vågen också.

Brukar ställa krutmåttet så jag får en mängd så att bommen börjar lätta lite sedan är det bara att snurra tricklern några varv så är det klart.
Man kan fundera på om digitalvågen verkligen är 1200kr bättre..
Leevågen är snabb och exakt när man har kommit på hur man gör, uppgraderade till en Lyman för något år sedan men den fick nytt hem igen för jag kände inte alls samma exakthetskänsla i den. Tyckte jag kunde lägga dit 10-15 korn utan att det syntes speciellt på nålen, på Lee:n ser man tydligt skillnad på 2 korn extra. Använder Lee:s gula skopor eller doserare som är ställd lite under och tricklar laddningarna på vågen.

mjand

Inlägg av mjand »

Har en digital inköpt för att väga svartkrut (jag vet, det mäts normalt i volym, men har man fritid så har man!) sedan ett par år.
Testade den på kulor som jag hade hemma, testade även med RCBS 5-0-2

Intressant nog visar digitalvågen samma som RCBS ner på 0.1 grain
Det upptäckte jag efter att jag vägt en hög med kulor, och det visade sig att mina lapua scenar med moly vägde 0.4 grain mer än det stod på paketet enligt digitalvågen och jag kontrollerade.

Hade inte kalibrerat vågen sedan ett år tillbaka när jag vägde upp laddningar för att göra en krut-skopa till salutkanonen, så ganska nöjd är jag.

Problemet är att den kommer se rätt ut även om den är fel, så klokt är ju att kontrollväga ett par referensvikter innan man drar igång en session bara...
Annars skopar jag mitt krut till vågskålen lättar och tricklar sista delen.
.31, .40, .58 samt 16mm hagel

jontese

Re:

Inlägg av jontese »

Har precis börjat handladda och köpte ett lyman-kit
har stött på exakt samma problem som du med Lyman 500.

Så jag beställde en digital våg nu.

whisper skrev:Sätter krutskålen i gungning jag med, detta för att jag inte litar till 100% på min lyman500.
Det känns som om den kan stanna/låsa sig lite och vipps ett krutkorn så går den upp en eller två tiondelar.
En annan sak med 500an är att jag kan tvinga fram mätfel beroende på hur jag sätter skålen i hållaren (låter den kantra).

blir nog en 505 eller någon digital våg för mig snart
Mossberg 590A1
Winchester 9422 22lr
Ruger 10/22
Marlin 1895GS 45-70 govt, Meopta Meostar R2 1-6x24
Ruger SR22PB
Sig Sauer 1911 TACOPS

Användarvisningsbild
nickson

Inlägg av nickson »

Kör på med min Hornady jag haft i 20 år drygt, tröttnade rätt snabbt på att behöva använda Lee:s leksaksvåg. Till sist gav jag bort skiten..........
(redigerade litet skrivfel som Ingvar så bra påpekade) :lol:
Senast redigerad av 1 nickson, redigerad totalt 8 gånger.
Den som spar han har, men inte så roligt..........

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 54 times

Inlägg av Ingvar »

nickson skrev:Kör på med min Hornady jag haft i ett par sekel drygt, tröttnade rätt snabbt på att behöva använda Lee:s leksaksvåg. Till sist gav jag bort skiten..........
Tack för den "informationen" det förklarar varför övriga svenskar har en sådan liten tilltro till vad "värmlänningar" påstår / säger. 8)
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

g26

Inlägg av g26 »

Kanske....

http://peroett.se/index.php?route=produ ... ry&path=48" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns även ett grymt test av digitala vågar på

http://skytteforum.com/default.aspx?g=posts&t=27581" onclick="window.open(this.href);return false;
winchester 94 307
winchester 23 cal 12
husqvarna 640 8x57is
cg 63 heympipa 6,5x55
Sako l46 25-20
husqvarna hanbössa cal12
CZ 75 SP01 Shadow "Viper" 9x19
morini cm22m 22
ruger vaquero 45colt
Smith&Wesson K-38
Manurhin MR73 Sport 357Mag

Användarvisningsbild
NickeF
Been thanked: 1 time

Inlägg av NickeF »

Den här vågen borde ha testats också, den ska tydligen vara det enda som alltid fungerar i det kärva nordiska klimat vi har här.

Bild
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 13 times
Been thanked: 46 times

Inlägg av Tomps »

Har en Lyman våg men inget annat att jämföra med. Det jag upplever ibland är att den "låser" sej vilket är irriterande - då får jag vicka till den för att den ska komma i gungning och ställa sig rätt. Är det något fel eller normalt att vågen uppför sig så här? Antar att det har med magnetdämpningen att göra, 9 gånger av 10 (eller mer) är det bra och effektivt men när den plötsligt låser sej blir jag osäker och väger om ett par gånger. Går att leva med i och för sig, men det är ju ett viktigt moment som man inte vill dabba sig i.

emiltj

Inlägg av emiltj »

Jag är inte riktigt med på hur man nollställer 5-0-5:an, ska man lägga något under till vänster?
Sako Finnlight 30-06 A-tec - Swarovski z6i II 1-6 x 24
Thompson Center 223. Sonic 45 - Vortex Viper PST 4-16 x 50
Tikka M77k 222/12
Rizzini Hombra 12

Användarvisningsbild
Rimborambo

Inlägg av Rimborambo »

emiltj skrev:Jag är inte riktigt med på hur man nollställer 5-0-5:an, ska man lägga något under till vänster?
Foten till vänster går att skruva på för att justera höjden.
mvh
Klas

"Det är inte lätt att vara frisk i en sjuk värld!"

Älgbett är inte att leka med!

Användarvisningsbild
tiggre

Inlägg av tiggre »

Har personligen numera erfarenhet från följande...

- Redding #2 Master Magnetic Powder Scale
- RCBS 10-10
- Smartreloader iSD Automatic Powder Scale & Dispenser Gen II
- Hornady GS-1500

Redding - optimal, märker skillnad per krutkorn då jag tricklar och kan få till perfekta laddningar

RCBS 10-10 var en stor besvikelse - inte alls så känslig som jag hoppats vad gällde inställning men känns robust och mitt andrahandsval av de ovan

Smartreloader - samma problem som Hornady - kör man 100 patroner så kan det diffa 1 grain från man startar tills man slutar.

Hornady - den drar sakta uppåt vilket gör att laddningarna blir "mindre och "mindre" - duger till att väga hylsor och som snabb sanitycheck på manuella viktningarna så man inte ställt in den fel.
1 fru, 3 barn, 2 kissar

Användarvisningsbild
J S K

Inlägg av J S K »

Tomps skrev:
Har en Lyman våg men inget annat att jämföra med. Det jag upplever ibland är att den "låser" sej vilket är irriterande - då får jag vicka till den för att den ska komma i gungning och ställa sig rätt
Även jag har upplevt detta.
I mitt fall berodde det på att vågens arm då och då kom i kontakt med "plåtkringlan" som omsluter armen i den ända där "visaren" sitter.
Jag åtgärdade problemet genom att försiktigt kröka armen så att den alltid gick fritt från "kringlan".
Efter detta fungerar vågen perfekt. Den reagerar på varje enskilt krutkorn.
Underligt var att armen var krökt redan före mitt ingrepp. Jag ökade endast denna krökning något.
Gissar att man justerat för dåliga toleranser i tillverkningen.

GAUP

Inlägg av GAUP »

Testa Dillon´s mekaniska är riktigt bra dämpning på den... samma firma som gör RCBS vågar fast till (oftast) billigare pris...
har en digital carat våg som jag använder när jag är riktigt kinkig... ( gillar möjligheten att kunna tara)