Frågor och svar till Mitt val i handladdningsdjungeln!

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Kristian.F

Re: Frågor och svar till Mitt val i handladdningsdjungeln!

Inlägg av Kristian.F »

Hej, Jag är medbrukare av en Lee turret press som primärt skall användas till pistolammunition i .38 och .45.

Jag undrar över krutdoserare:
För närvarande används lee's pro auto disc. Den har ett par problem:
Först gick det inte att få skivans hål att löpa hela vägen till doseringhålet.
Det löstes genom att lätta fjädern en smula.

Men "slaget" på handen som för måttet fram och tillbaka är kortare än sträckan som krävs för att måttet skall indexera fullt både vid krut"hämtnings"hålet, och krut"släpps"hålet.
Litet funderande ledde till att vi ställde in skivan så att den inte indexerar fullt vid "hämtning/påfyllning", men indexerar fullt vid "släpp".
Resonemanget är att doseringsdelen har de andra tre "slagen"(4-hålsturret) på sig att skaka ner krutet i doseringhålet på skivan, men att släppet bara har ett slag, så det behöver vara i linje.

Åsikter? Kommentarer?
Kontrollvägning (c:a 150 av 300) visar på att den släpper korrekt mängd. Till och med enligt tabell och inte litet mindre.

Men: Dels så innebär inställningen med höjdskriv att den sitter litet.. otajt. Känns sådär.
Dels så sitter man hela tiden och är osäker på den, så man kontrollväger en hel del. Inget fel i att kontrollväga, men det känns som att det skall göras som en bekräftelse på att allt fortfarande stämmer, och inte för att man är orolig för att krutdoseraren är opålitlig.

Frågor:
Är detta normalt? Skall något reklameras? Finns det en enkel "fix"?
Om man skulle byta ut doseraren (lutar åt det) Vilken bör man välja? varför?

En digitalvåg verkar som ett lämpligt inköp för att öka snabbheten på kontrollvägning, just nu används RCBS magnetvåg. Vilken vore lämplig? Varför?

Slutligen: en doserare som kontrollväger vore ju en mysig produkt, men jag antar att ingen sådan ännu finns till en progressiv/turret press(man kan drömma)?

Användarvisningsbild
mikebike

Inlägg av mikebike »

Jag har svarvat egna hylsor till flera kalibrar för att få hålet exakt över hylsan.
Jag menar alltså de kaliberspecifika hylsorna som knuffar upp mojängen som påverkar armen....
Airgunners have more fun

Kristian.F

Inlägg av Kristian.F »

mikebike skrev:Jag har svarvat egna hylsor till flera kalibrar för att få hålet exakt över hylsan.
Jag menar alltså de kaliberspecifika hylsorna som knuffar upp mojängen som påverkar armen....
Du syftar på hylsorna i verktygen antar jag?

Okej, så det är inget unikt fenomen? Jag grunnade på om man kunde lägga i brickor, eller o-ringar för att justera, men då jag såg att distansen som "kruttrissan" rör sig är kortare än mellanrummen mellan krutpåfyllningshålet och krutnedsläppningshålet så valde jag att avvakta...

Har du också problem med "slaglängden"?

Användarvisningsbild
mikebike

Inlägg av mikebike »

Nej, inget problem med slaglängden....
Airgunners have more fun

Användarvisningsbild
klofbom
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av klofbom »

Köpte en krutdoserare från RCBS

Fattar fan inte hur man använder den. Inga manualer medföljde.

Iom att krutet fastnar i den så har jag förstått att man måste tvätta ur den innan första användning.

Men sen då? Hur fungerar själva måttinställningen?

Ytterst tacksam för svar.

/K

edit: en sån här:
http://www.rcbs.com/Products/Powder-Mea ... asure.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Säljer en BAR Match

Pm:a för mer information

fossman

Inlägg av fossman »

klofbom skrev:Köpte en krutdoserare från RCBS

Fattar fan inte hur man använder den. Inga manualer medföljde.

Iom att krutet fastnar i den så har jag förstått att man måste tvätta ur den innan första användning.

Men sen då? Hur fungerar själva måttinställningen?

Ytterst tacksam för svar.

/K

edit: en sån här:
http://www.rcbs.com/Products/Powder-Mea ... asure.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

hjälper det här?
http://www.rcbs.com/RCBS/media/RCBSMedi ... English%20(EN" onclick="window.open(this.href);return false;)/Uniflow_Powder_Measure_Instructions.pdf
“The issue with quotes on the internet is that you can never be sure of their authenticity.” — Abraham Lincoln

Användarvisningsbild
klofbom
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av klofbom »

men va gött!

tackar!

länken var lite paj, man måste göra om den:

http://www.rcbs.com/RCBS/media/RCBSMedi ... ctions.pdf
Säljer en BAR Match

Pm:a för mer information