Frågor och svar till Mitt val i handladdningsdjungeln!

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Robban
Administratör
Been thanked: 1 time

Frågor och svar till Mitt val i handladdningsdjungeln!

Inlägg av Robban »

Här kan ni ställa frågor och svara på frågorna angående tråden "Mitt val i handladdningsdjungeln!" http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=39622

Uppdatera gärna inlägget i "Mitt val i handladdningsdjungeln!" med svaret på frågan.

Användarvisningsbild
CrazyZeiss

Inlägg av CrazyZeiss »

tja, ser inga elektriska tillbehör?? ingen digitalvåg?? de visade någon typ av elektrisk krutdoserare i förra vapentidningen, inget för er?? eller är det bara för pryl"bögarna"
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
Robsofts 30-06 sällskap

Användarvisningsbild
Karelare

Inlägg av Karelare »

Inget fel på en digital krutvåg, bara det att dom kostar rätt mycket mer, sen är en "analog" mer exakt men den lilla skillnaden har knappast nån betydelse.

Digitalt krutmått är bara för prylbögar (undrar varför inte jag har ett :wink: ) och såna som laddar så in i helsike många patroner, dessutom är det inte mycket snabbare än ett vanligt kanske lite mer exakt, smidigt är det ju då det bara är att knappa in vikten man vill ha, men jag hade nog ändå kontrollvägt, då det enda man igentligen kan helt o hållet till 99.9% kan lita på är en krutvåg och då helst inte en digital.

/Mvh S.
VEGETARIAN - Ancient Indian word meaning "poor hunter".

Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.

Användarvisningsbild
Krister.B.

Inlägg av Krister.B. »

Intressanta bilder av Robbans och PerNs laddbänk. Jag önskar att jag hade haft möjlighet till en fast bänk att montera utrustningen på.
Tillsvidare får jag hålla tillgodo med köksbordet och en planka. Fungarar det oxå.

Vi kanske kan ha en liten tävling om vem som ser flest krutburkar på respektive bild. :?:

På Robbans ser jag 11 x 0,5kg + 1 x 3,5kg på golvet och möjligtvis 1 x 0,5kg och 2 x 3,5kg snett upp till vänster om denna.

På bilden till PerN ser jag 3 x 0,5kg + 2 x 1kg.

Vi kan konstatera att bägge använder Norma och VV fast PerN har hämtat en box from over there och att Robban är den som är den ivrigaste handladdaren och konsumerar mest.

OBS! Jag insinuerar inte för ett ögonblick att burkarna innehåller krut eller att jag vet när bilderna togs, host host. :shock: :oops: :oops: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

MvH

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inlägg av Kari Lindström »

Nu har jag inte testat så många olika digitala, men jag upplever dom långsammare än en bra magnetdämpad balansvåg.
/Kari

rydberg

Inlägg av rydberg »

CrazyZeiss skrev:tja, ser inga elektriska tillbehör?? ingen digitalvåg?? de visade någon typ av elektrisk krutdoserare i förra vapentidningen, inget för er?? eller är det bara för pryl"bögarna"
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag använder en RCBS-digitalvåg. Jag har i och för sig inte använt någon bra magnetdämpad våg men den digitala är gansk långsam, kanske främst för att jag vill väga med 0.1 gr nogrannhet och vågen bara redovisar ner till 0.1 gr. Om den visade (och hade noggranhet) ner till 0.01 gr kulle det bli betydligt lättare och snabbare att väga. Noggrannhetsmässigt är den dock helt OK, jag har tillgång till referensvikter på jobbet och har använt dessa för att kontrollera min våg. Efter att jag köpte mitt Harrell's krutmått väger jag dock inte längre några laddningar, utan använder vågen enbart för att väga hylsor och kolla hur mycket krutmåttet ger vid olika antal "klicks".

Appropå digitalavågar så hävdas det ofta att de är mindre exakta och långsammare än analoga, magnetdämpade, vågar. Detta är inte helt sant. En digitalvåg behöver mer omsorg, t.ex. att man ser till att den får bli varm innan den används, att denkalibreras och att man underhåller den. Om detta görs funkar de mycket bra (även de billiga som säljs av RCBS m.fl.). Vad gäller snabbheten så beror den till stor del på priset på vågen och här ligger t.ex. RCBS-vågen ganska långt efter de betydligt dyrare vågar jag använder på jobbet. Även noggranhetsmässigt är det priset som styr, den våg jag använder på jobbet väger ner till 0.1 mikrogram (0.0000001 g) vilket nog får betraktas som fullt tillräckligt för handladdning.

/johan.

Användarvisningsbild
firebullet

Inlägg av firebullet »

Är intreserad av vilka tändhattsläges brotchar och tändhåls brotchar som ni använda er av då min Lee inte är så funkis längre.
Vad innebär magnetdämpad våg?

Användarvisningsbild
bevada

Inlägg av bevada »

Magnetdämpad våg innebär helt enkelt att vågarmens svängningar dämpas av en magnet - dvs den slutar gunga ganska omgående.

För att göra rent tändhattsläget använder jag en hornadymojäng. http://www.midwaysverige.com/apps/eprod ... mID=814124

/Johan

Svengren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Inlägg av Svengren »

Jag började använda mitt RCBSkrutmått i veckan. Tidigare har jag vägt varje laddning och trivs väl egentligen med det. Nu följde ju krutmåttet trots allt med i paketet jag köpte och då skall det ju i alla fall "tämjas" tänkte jag.

Efter att ha kört igenom krut i en kvart eller så verkade krutmåttet ha gottat till sig. I början fastnade hälften av krutet i "uppmätningshålet" men det blev som sagt bra efter en stund. Jag klippte också till en "baffel" av plåt och stoppade i.

Vad jag dock lade märke till var att spaken ibland låste till lite och förmodar att det berodde på att ett av de "stora" krutkornen satt sig på tvären. När det hände kunde laddningarna stick iväg bort åt ett grain så när jag anade att spakrörelsen "avvikit" så hällde jag tillbaka krutet och tog ett nytt drag.

Jag skulle ladda 6,5x55 med MRP och hade ju läst mig till att grövre krut skall vara svårare att få jämna laddningar med. Efter att ha ställt in måttet och övat jämn "spakföring" så tyckte jag att det blev rätt jämnt. Laddningarna svajade ~0,25gr och frågan är då om det är jag som är duktig på att mäta krut eller om jag helt enkelt accepterar variationer i laddmängd som ni andra skulle gå i taket över?

När jag tittade igenom mina hylsor efter att ha fyllt på krutet så såg det lika jämnt och fint ut som vanligt.
Det är tur att jakt i regn, hagel och storm är frivilligt för sådant hade man inte kunnat tvinga någon till!

Användarvisningsbild
LAREMA
Been thanked: 5 times

Inlägg av LAREMA »

Svengren skrev:Jag började använda mitt RCBSkrutmått i veckan. Tidigare har jag vägt varje laddning och trivs väl egentligen med det. Nu följde ju krutmåttet trots allt med i paketet jag köpte och då skall det ju i alla fall "tämjas" tänkte jag.

Efter att ha kört igenom krut i en kvart eller så verkade krutmåttet ha gottat till sig. I början fastnade hälften av krutet i "uppmätningshålet" men det blev som sagt bra efter en stund. Jag klippte också till en "baffel" av plåt och stoppade i.

Vad jag dock lade märke till var att spaken ibland låste till lite och förmodar att det berodde på att ett av de "stora" krutkornen satt sig på tvären. När det hände kunde laddningarna stick iväg bort åt ett grain så när jag anade att spakrörelsen "avvikit" så hällde jag tillbaka krutet och tog ett nytt drag.

Jag skulle ladda 6,5x55 med MRP och hade ju läst mig till att grövre krut skall vara svårare att få jämna laddningar med. Efter att ha ställt in måttet och övat jämn "spakföring" så tyckte jag att det blev rätt jämnt. Laddningarna svajade ~0,25gr och frågan är då om det är jag som är duktig på att mäta krut eller om jag helt enkelt accepterar variationer i laddmängd som ni andra skulle gå i taket över?

När jag tittade igenom mina hylsor efter att ha fyllt på krutet så såg det lika jämnt och fint ut som vanligt.
Det är helt acceptabelt med 0.25 grain i diff. Du kommer i alla fall inte att se någon skillnad på tavlan. Gissar att dina hylsor ställer till med större variationer i gastrycket än 0,25 grain diff i krutvikten.

Gör om det hela till procent av laddvikten så får du lite insikt i hur stor diff det är.

När jag laddar till min Walther PP i kaliber 7,65 så är max laddvikt 2,2 grain då är 0,25 grin stor diff > 10% med snabbt krut Vv N310 då får man vara försiktig.

Samma diff när jag laddar .308W ger en diff på ca. 0,6% och det är inte så mycket att snacka om. (41,4 grain Vv N140)
LAREMA

Fredrik_S

Re: Frågor och svar till Mitt val i handladdningsdjungeln!

Inlägg av Fredrik_S »

Fråga från mig som just skall till att börja ladda till er som har hållit på ett tag:

Om ni skulle köpa en ny enpetare idag, vilken skulle ni då välja och varför? Jag har kollat runt lite och det lutar just nu åt en Redding Big Boss för 129 EUR från smartreloader, samt en Lee Reloader för tändhattsutstötningen. Låter det vettigt, eller finns det någon annan press i samma prisläge som Redding Big Boss, som ni anser vara ett bättre köp? Är det onödigt att lägga pengar på en separat press för tändhattsutstötning, eftersom man ju ändå måste skifta verktyg mellan kalibrering och kulisättning?

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Det är väl inget fel på den pressen :D Sköter du den vä så kommer dina barnbar att ta över den :mrgreen:

Skall du bara peta ut tändhattar så fungerar LEE:s press utmärkt, skall du däremot kalibrera så är det stora pressen som gäller.
LAREMA

Användarvisningsbild
maddog
Been thanked: 2 times

Inlägg av maddog »

jag tycker det låter omständigt att ha en press för bara ta ut tändhatten varför gör man så.
big bossen tycker jag är finemang köp den och skit i lee.

Fredrik_S

Inlägg av Fredrik_S »

maddog skrev:jag tycker det låter omständigt att ha en press för bara ta ut tändhatten varför gör man så.

Jag har aldrig laddat gevärspatroner förut, utan skall börja nu. Däremot har jag tidigare laddat enorma mängder pistol och revolverammo med en progressiv Dillonpress och då var min gång:

Peta ut tändhatten
Tvätta hylsorna i tvättmaskinen
Ladda om

Jag har alltså en "Lee universal decapping die" till utpetning av tändhattarna och min tanke var att det kunde vara värt de få hundralappar som den billigaste Leepressen kostar, att helt enkelt slippa några verktygsskiften. Vid närmare eftertanke är det ju dock så att ett verktygsskifte på en enpetare tar ju bara några få sekunder, att jämföras med min Dillon Square Deal B, där det ju tar upp mot 15-20 minuter att byta verktyg. Jag skippar nog Leepressen och lägger de pengarna på något annat.

Internationelle Mats
Been thanked: 3 times

Inlägg av Internationelle Mats »

En decapper i en press som inte duger till annat är ingen dum idé, ifall man har plats. När det gäller Big Boss så är de inte alls dumma - till mer än tändhattsutpetning, alltså.

-- Mats
Det är patetiskt. Bara patetiskt.

Användarvisningsbild
maddog
Been thanked: 2 times

Inlägg av maddog »

tack för upplysningen fredrik_s.

little__georges

Inlägg av little__georges »

Måste fråga va ni använder för laddbänkar/bord? Jag är själv ute och kollar men inte va jag ska köpa?! Om jag ska köpa ett som saluförs som laddbänk eller något annat och meka till de?
Karelare
Gråhund
Smålandsstövare
Tysk jakt terrier

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

little__georges skrev:Måste fråga va ni använder för laddbänkar/bord? Jag är själv ute och kollar men inte va jag ska köpa?! Om jag ska köpa ett som saluförs som laddbänk eller något annat och meka till de?
Jag har ett skrivbord från KINNARPS, helt suveränt. Framför allt så går dom att få tag på billigt :D

Fördelen som jag ser det är att du kan hänga lådorna på höger eller vänster sida samt att skrivbordet är stadigt. Sedan så finns dom i olika storlekar från riktigt stora till mitt lilla som är 70x140cm bordsyta. Det räcker i mitt pojkrum, det är trång i det rummet ändå :D
LAREMA

little__georges

Inlägg av little__georges »

LAREMA skrev:
little__georges skrev:Måste fråga va ni använder för laddbänkar/bord? Jag är själv ute och kollar men inte va jag ska köpa?! Om jag ska köpa ett som saluförs som laddbänk eller något annat och meka till de?
Jag har ett skrivbord från KINNARPS, helt suveränt. Framför allt så går dom att få tag på billigt :D

Fördelen som jag ser det är att du kan hänga lådorna på höger eller vänster sida samt att skrivbordet är stadigt. Sedan så finns dom i olika storlekar från riktigt stora till mitt lilla som är 70x140cm bordsyta. Det räcker i mitt pojkrum, det är trång i det rummet ändå :D
Okay låter ju hyfsat vettigt, jag vill nämligen ha mkt plats på mitt bord!

Ingen som har en sk laddbänk?
Karelare
Gråhund
Smålandsstövare
Tysk jakt terrier

Användarvisningsbild
Micke-71

Inlägg av Micke-71 »

Jag har ett stort kraftigt bord men det får tjänstgöra som det mesta i mekarväg och det blir trångt med att förvaring. Så jag ska införskaffa gamla köksskåp som ska få en riktig bänkskiva.
Never argue with an idiot. They drag you down to their level then beat you with experience.