Obalanserad kula?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
arnold
Has thanked: 1 time
Been thanked: 91 times

Re: Obalanserad kula?

Inlägg av arnold »

Stabiliteten ligger nog på gränsen men jag tillhör nog dom som tror att den är tillräckligt stabil ,skjut några serier igen på 200m å kolla ,vad har du för sikte?
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
c2h5oh
Been thanked: 3 times

Inlägg av c2h5oh »

arnold skrev:
04 dec 2020, 10:08
Stabiliteten ligger nog på gränsen men jag tillhör nog dom som tror att den är tillräckligt stabil ,skjut några serier igen på 200m å kolla ,vad har du för sikte?
Ja det blir nästa steg. Jag har ett nytt delta Titanium HD 2.5-15x50.

Tack för alla synpunkter!

Användarvisningsbild
c2h5oh
Been thanked: 3 times

Inlägg av c2h5oh »

lasse-a skrev:
04 dec 2020, 09:44
Jodå, vind påverkar vertikal spridning. Se exv. den här tråden där Bryan Litz reder ut begreppen. https://www.longrangehunting.com/thread ... yth.51306/ (Inlägg #4).

Men sidvind ger liten effekt på vertikal spridning. Man får skjuta långt (längre än här) i starkare vind för att det och effekten är större ju stabilare kulor (vilket antagligen inte är problemet här).

Effekten av vertikal vind är större. Skog osv. kan ge vertikala vindar om den tar slut/börjar (rågång), och naturligtvis kuperad terräng.

Om sedan den vind du hadde, och förhållandena räcker till för att ge så stor skillnad. Det är en annan sak.

Du har ingen annan (grövre) bössa du kan skjuta under samma förhållanden och se om det ger skillnad? Om du kan skjuta en mindre vindkänslig kaliber med konsekvent resultat, så har du ju en pusselbit.

Annars så är det ju (tyvärr) vanligt att problemet ligger hos skytten. Hur är det med riktmedel? Jag krympte t ex mina grupper på 100m med hälften (från en MOA till halv MOA) med min 308 bara genom att skjuta med ett kikarsikte med dubbla förstoringen (20x mot 10x förut). Samtidigt så gav nya säckar en vertikal spridning jag inte haft tidigare. Så har du koll på sådant?
Tack, ska läsa lite mer om vertikal spridning pga vind och testa när det är vindstilla. Ska även undvik skjutplats med kuperade partier längs banan.

Jag säger absolut inte att skytten inte är problemet här men jag skjuter konsekvent under 20mm med samma förutsättningar på 200m. även provat att skjuta cold bore på 200 I omvänd ordning.

Skulle det ge fler pusselbitar att skjuta på 300m också?

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 40 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

c2h5oh skrev:
04 dec 2020, 11:53
Skulle det ge fler pusselbitar att skjuta på 300m också?
Ja, kan du skjuta med andra gevär, så är det antagligen (med betoning på det) inte det som spökar här.

Och mer data hjälper ju alltid. T ex så kan vi ju se om spridningen är linjär, dvs om de är motsvarande större som de på 200m, eller om det är något annat som spökar.

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 91 times

Inlägg av arnold »

Du har ju rätt stor vertikal spridning på laddningarna ovan också ,att du lyckas vingla ihop en laddning till hyffsad träffbild säger inte så mycket, skjut 5skott med den laddningen gärna 10 för att bekräfta att den skjuter bra .
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
liwen
Been thanked: 16 times

Inlägg av liwen »

Tycker 222 är lite lynnig på 200m. Jag har inte hunnit testa så värst många olika kulor än men med 40gr Vmax skjuter min 5 skott 100m ~8-10mm cc och på 200m 5 skott ~40mm cc. Testade en del med Sako gamehead 50gr innan men fick inte till det, 5 skott 100m ~20-30mm cc och på 200 spred det väldigt mycket, runt 20 cm. Vinden är boven många gånger tror jag! Får konstiga träffbilder på 200 m ibland även fast jag vet att min skjuter tätt även på 200, då är det oftast en liten vindpust som trycker till ute vid ca 150 m. Kan vara helt vindstilla där jag ligger och skjuter men 150 m bort kan det vara en lätt bris som påverkar kulan, och ute på 150 m är det inte mycket som krävs för att en 40-50 grainare i 222 ska vingla lite.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
-Mattias

Användarvisningsbild
tjuröga
Has thanked: 45 times
Been thanked: 40 times

Inlägg av tjuröga »

Nu har jag 0 erfarenhet ang, dessa små kalibrar.

Men jag kan säga så här angående kulor jag testat på min 308w (5skottare)

1. S&B FMJ - 1cm spridning på 100, katastrofal på 500m, vid ca 200m händer något

2. Sako FMJ (någon lätt kula) - samma som nr1

3. Norma Jaktmach och GT (samma kula i båda) - 4cm på 100meter och samma resultat på 500 som nr1 och nr2

4. Remington UMC - ca 2 cm på 100m, samma som nr1, 2 och 3 på längre håll (kanske lite bättre)

5. Norma DL (168smk kula) - 1,5cm på 100, 5cm på 300m, vid bra vind 20cm på 500m och 35cm på 700m.

6. GGG 147g - dåligt på 100m men inte mycket dåligare på längre hållen. (ganska linjär spridning)

6. Jaktkulor vill jag inte nämna. Lite otur blandat med min snålhel (testat bara billiga) 8) men fortsättning följer.....
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov