Obalanserad kula?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
c2h5oh
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Obalanserad kula?

Inlägg av c2h5oh »

Har en 222 som jag bäddat och satt på ett delta. Den skjuter ofta bra och jämnt med diverse kulor i 40-55 grain på 100 meter. Laddade en sako 105g 50 grain med 20.2 grain VV120 som sköt 10mm på 90meter men sprider ca 10 cm på 200 meter. Vad tusan är det som händer? Vad kan vara felet och hur hittar jag en kula för fågel på 200-250m?
IMG_20201203_130052.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 184 times

Re: Obalanserad kula?

Inlägg av potatiskastare »

Tolkar jag det rätt att du fått en enstaka tät grupp på 100? Eller vad är de andra grupperna för nåt?

Annars stämmer 200m tavlan väl med mina egna erfarenheter av .222. Den lilla kulan far som ett maskrosfrö i vinden.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

potatiskastare skrev:
03 dec 2020, 21:35
Tolkar jag det rätt att du fått en enstaka tät grupp på 100? Eller vad är de andra grupperna för nåt?

Annars stämmer 200m tavlan väl med mina egna erfarenheter av .222. Den lilla kulan far som ett maskrosfrö i vinden.
Nej det är olika laddningar, den bästa skjuter regelmässigt 10-20mm

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Ok, men det är fortfarande svårt att skjuta 200m med .222. Tycker jag. Om man har det minsta knepiga eller varierande vindar sprider det överallt.
Har du vindindikatorer?
Brenneke

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Inlägg av börje »

Just pga liten o lätt kule, = taskig BC, så är den väldigt vindkänslig. Från att en dag i finväder skjuta tätt så sprider den en annan dag rejält ifall man inte har koll på vinden medelst indikatorer och dessutom behärskar förhållandena.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

börje skrev:
04 dec 2020, 06:24
Just pga liten o lätt kule, = taskig BC, så är den väldigt vindkänslig. Från att en dag i finväder skjuta tätt så sprider den en annan dag rejält ifall man inte har koll på vinden medelst indikatorer och dessutom behärskar förhållandena.
Jo, blåste väl 1-2 sekundmeter. Men vertikal spridning pga vind?

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Det är ingen omöjlighet beroende på hur terrängen ser ut men kanske ändå inte så vanligt.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

börje skrev:
04 dec 2020, 07:27
Det är ingen omöjlighet beroende på hur terrängen ser ut men kanske ändå inte så vanligt.
OK, någon annan menade att det var obalanserad kula då det syntes på kulhålen. Kan du tolka sånt?

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Svårt att säga om hålen är runda elr aningen ovbala, men den lilla kulan ska nog vara stabil hursom. Men du kan testa att gå ner lite i krutvikt, du ligger ju kring max. Kulan funkade bra i min Tikkapipa med N120, 19,4grain om jag minns rätt. Inte säkert att just den kulan trivs i hög fart. Testa att stega ner med 0,2/steg :idea:
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 101 times
Been thanked: 33 times

Inlägg av fonkystuff »

Om 200m tavlan är likadan som 90m tavlan så sprider ju den största träffbilden på 90m nästan 4cm. 4/0.9x2 är ju typ 9cm så jag tror inte att den öppnar upp speciellt mycket mer p g a avståndet?
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

Användarvisningsbild
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

börje skrev:
04 dec 2020, 07:42
Svårt att säga om hålen är runda elr aningen ovbala, men den lilla kulan ska nog vara stabil hursom. Men du kan testa att gå ner lite i krutvikt, du ligger ju kring max. Kulan funkade bra i min Tikkapipa med N120, 19,4grain om jag minns rätt. Inte säkert att just den kulan trivs i hög fart. Testa att stega ner med 0,2/steg :idea:
Hmm uppskattar dina synpunkter men jag får olika bud beroende på vem man ä frågar.

Någon säger att kulan är för tung, det känns ju konstigt med tanke på att den skjuter tyngre kulor bra.

Någon säger att den för lång, den delen som har kontakt med räfflorna men samtidigt föreslås flat base för att den lättare stabiliseras.

En del säger mer fart, andra mindre (jag har testat 5 stegar men mindre krut vilket gav att mindre krut = sämre precision på 100 meter. Kan det ge bättre precision på 200 meter?

Läser även att det verkar vedertaget att en 222 sprider så här i normalfallet? Trodde det var en lätt sak att får ihop en 50mm grupp på 200 om man utgick från en på 10mm på 100....

Användarvisningsbild
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

fonkystuff skrev:
04 dec 2020, 08:03
Om 200m tavlan är likadan som 90m tavlan så sprider ju den största träffbilden på 90m nästan 4cm. 4/0.9x2 är ju typ 9cm så jag tror inte att den öppnar upp speciellt mycket mer p g a avståndet?
Det är serien nere till vänster som används, de andra ingick i andra stegar.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Ok, den ser ju bra ut. Testa mer med samma laddning olika dagar på 200m
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Ovala kulhål är ett tecken på att kulan flyger snett. Men kulor brukar bli stabilare ju längre de flyger. Så om den skjuter som en dröm på 100m borde den inte bli instabil på 200.
Däremot ökar vindspridningen fort med ökat avstånd. Samtidigt som det kanske är vanligare med parrallaxfel och annat.

En tredje sak är att många ställen jag skjutit på har en ganska snäll 100m sträcka. Lite skog och buskar runt skytten som både dämpar lite ljud och bromsar vind. En bit ut kanske det är en myr eller bäck eller annat där vindarna får fart.

Hur ser det ut där du skjuter? Och har du vindindikatorer?

Har du koll på allt tycker jag du skall testa en spetsig välskjutande kula. Typ 50gr v-max eller någon 52gr matchkula.

Funkar inte det heller så är t.ex 6mmBR i en helt annan liga när det gäller att stå emot vind på lite håll :wink:
Brenneke

Användarvisningsbild
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

potatiskastare skrev:
04 dec 2020, 08:45
Tack, värdefulla synpunkter.

Jag reflekterade på att skjutplatsen låg väl skyddad från vind men tänkt på styrkan när jag gick till målet några vändor, upplevde det som mer byigt med kanske 2 m/s men erkänner att jag är novis på att bedöma vinden. Men det som förvånar mig är den vertikala spridningen, kanske är som börje skriver, att det kan bero på vind.

Sköt en annan 50gr kula för ett tag sedan, då var det absolut vindstilla, och den gick också bra på 100 sen spred den lika på 200, men enstaka grupp höll ihop bra, det var då en annan skytt som presterade riktigt bra träffbild. Det får mig att tänka på skjutställning, paralax osv, samtidigt tycker jag att jag har koll på de bitarna (har justerbar paralax) och det var som sagt vindstilla...

Om vi avvaktar lite med tanken på att byta kaliber (den pågår ändå konstant) och fortsätter utredningen så bör jag alltså skjuta lite mer och i lugnade förhållanden. Finns något annat jag bör ändra? Tycker ju som sagt att de flesta internballistiska parametrarna borde vara ok då den skjuter bra på 100.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

c2h5oh skrev:
04 dec 2020, 08:05

Någon säger att kulan är för tung, det känns ju konstigt med tanke på att den skjuter tyngre kulor bra.

Den kulan är varken för tung eller lång, fabriksammon med den kulan brukar iaf skjuta bra i finska bössor med 14" stigning.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Min erfarenhet att jag fått värst höjdproblem när jag skjutit över vatten eller snö. Det blir någon slags mirageeffekt tror jag.
Förresten har jag fått problem när jag skjutit över en sänka med. Men då är ju kulan långt över marken en bit, och där blåser mer.

Men hur har du det med parrallaxjusteringen? Och skjuter du med samma stöd på 100 och 200?
Och nästa gång tycker jag du skall ta med dig lite pinnar och snören eller snitslar, för att göra enkla vindindikatorer. Du kanske inte skall gå all in på att läsa vind men du kan åtminstone slippa de värsta variationerna.

För min erfarenhet är att en laddning som skjuter bra på 100 går att få skaplig på 200. Bara skytten gör sitt.

Men jag slutade själv med .222 just för att den var för vindkänslig. På pappret räcker prestandan, men inte i praktiken., där jag jagade då.
Brenneke

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 37 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

Jodå, vind påverkar vertikal spridning. Se exv. den här tråden där Bryan Litz reder ut begreppen. https://www.longrangehunting.com/thread ... yth.51306/ (Inlägg #4).

Men sidvind ger liten effekt på vertikal spridning. Man får skjuta långt (längre än här) i starkare vind för att det och effekten är större ju stabilare kulor (vilket antagligen inte är problemet här).

Effekten av vertikal vind är större. Skog osv. kan ge vertikala vindar om den tar slut/börjar (rågång), och naturligtvis kuperad terräng.

Om sedan den vind du hadde, och förhållandena räcker till för att ge så stor skillnad. Det är en annan sak.

Du har ingen annan (grövre) bössa du kan skjuta under samma förhållanden och se om det ger skillnad? Om du kan skjuta en mindre vindkänslig kaliber med konsekvent resultat, så har du ju en pusselbit.

Annars så är det ju (tyvärr) vanligt att problemet ligger hos skytten. Hur är det med riktmedel? Jag krympte t ex mina grupper på 100m med hälften (från en MOA till halv MOA) med min 308 bara genom att skjuta med ett kikarsikte med dubbla förstoringen (20x mot 10x förut). Samtidigt så gav nya säckar en vertikal spridning jag inte haft tidigare. Så har du koll på sådant?

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Vad gäller kulvikt tror jag det är en sammanblandning med någon av 55gr kulorna. Vanliga 50gr är skapta för .222. Enda undantaget skulle vara om någon tillverkare gör en extremt aerodynamisk och därmed lång variant.

För det är längden som gör kulor instabila. De blir faktiskt aningen mer stabila när de är tunga. Men en tung kula blir även längre och tillslut väger det över. Flatnosar är av den anledningen lättast att stabilisera, vid en given vikt.
Brenneke

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 37 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

potatiskastare skrev:
04 dec 2020, 09:45
För det är längden som gör kulor instabila. De blir faktiskt aningen mer stabila när de är tunga. Men en tung kula blir även längre och tillslut väger det över. Flatnosar är av den anledningen lättast att stabilisera, vid en given vikt.
... och det är som sagt därför man räknar bort ev. plastspets. Den tillför ingen vikt långt fram, så kulan blir "kortare" ur stabilitetssynpunkt.