Breech lock conversion kit - bra eller ...

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
cmk
Has thanked: 48 times
Been thanked: 23 times

Breech lock conversion kit - bra eller ...

Inlägg av cmk »

Innan nån skriker "Hornady LnL" så kan jag nämna att Lee gör en del kalibrerings-grejer som passar direkt in i Breech Lock, dvs utan en bussning. Det skulle vara rätt trevligt att ha. Inser ju att jag skulle behöva skaffa låsringar/bussningar till övriga laddverktyg - men... är det OK prylar? Ser ju ut att vara aluminium i olika glada färger som är "det nya svarta". Är även press-adaptern i alu?

Känns lite ..sådär.. när resten av pressen (RockChucker Supreme) är stål och gjutjärn.

Eller... är Breech Lock-systemet lika bra som Hornady LnL-bussningarna i praktiken?

Erfarenheter mottages tacksamt.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder

PM:a

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Re: Breech lock conversion kit - bra eller ...

Inlägg av Fält »

Jag vet inte hur breech lock systemet fungerar när man inte har låsningen som finns på Lee pressarna. Utan den så tror jag att det kan bli lite skillnad när man drar ner dem olika hårt. Men det är ju inte värre än när man använder en stoppmutter.

Användarvisningsbild
turbo87
Has thanked: 67 times
Been thanked: 90 times

Re: Breech lock conversion kit - bra eller ...

Inlägg av turbo87 »

cmk skrev:
27 nov 2020, 17:43
Innan nån skriker "Hornady LnL" så kan jag nämna att Lee gör en del kalibrerings-grejer som passar direkt in i Breech Lock, dvs utan en bussning. Det skulle vara rätt trevligt att ha. Inser ju att jag skulle behöva skaffa låsringar/bussningar till övriga laddverktyg - men... är det OK prylar? Ser ju ut att vara aluminium i olika glada färger som är "det nya svarta". Är även press-adaptern i alu?

Känns lite ..sådär.. när resten av pressen (RockChucker Supreme) är stål och gjutjärn.

Eller... är Breech Lock-systemet lika bra som Hornady LnL-bussningarna i praktiken?

Erfarenheter mottages tacksamt.
Har haft det systemet i 5 år, har nu classic cast breech lock pressen, det är stål både i pressen och bussningarna, har sett några fancy anodiserade men dom vanliga är stål. Funkar hur bra som helst, kan välja om man vill ha verktyget lite friflytande genom att inte dra åt dom fullt, eller helt fast, Kalibrerar friflytande och sätter kulor fast.

Någon på forumet hade upplevt att LNL bussningarna hade glappat upp sig vid användning, det har aldrig mina gjort iaf
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj