Mauser m96 absolut bästa prestandan? Har vi laddata?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Grobarcina
Been thanked: 3 times

Mauser m96 absolut bästa prestandan? Har vi laddata?

Inlägg av Grobarcina »

Hejsan kära vänner, amerikanarna är galna i de svenska m96orna i originalutförande och jag innehar en sådan. Det är min favorit utan tvekan, nu kommer frågan är det någon som vet om böcker om att handladda dessa? Eller någon annan intressant information om att uppnå bäst resultat med dessa bössor? Ska man efterlikna m/41 prickskytte kulorna kanske?

Någon som har tips på kulor, krut osv?

Vad jag har sett så ska långsammare krut användas och Norma MRP verkar vara det som liknar mest det som användes för m/41.
140 grains kulor verkar också trivas bäst med bössorna. All info som kan delas glädjeligen emottages.

Såg en löjligt fin gruppering som innehavade:

140 grains Sierra matchking kulor
Reload 22 krut på 40 grains
Federal primers
OAL på 3.150 alltså max för magazinet = 80 mm

attachment=0]Screenshot_20201118-205026.jpg[/attachment]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Sjögren79
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Re: Mauser m96 absolut bästa prestandan? Har vi laddata?

Inlägg av Sjögren79 »

Vihtavuori har laddata specifikt för 96an.

Användarvisningsbild
Arve
Has thanked: 63 times
Been thanked: 110 times

Inlägg av Arve »

Precis som sjögren sade. Men Vv:s tabell är ite snålt tilltagen. Skaffa QuickLoad istället så kan du räkna själv och mecka med COL. Det brukar vara långa magg och lång Ff i m96, och om man utnyttjar utrymmet kan man få upp farten utan högre tryck.

Jag har räknat och laddat till en m96. Max prestanda (anslagsenergi och precision) uppnår man som du redan var inne på, med kulor liknande M41. Dvs runt 140gr. Men med moderna, långsamma krut kan man få upp farten mycket mer. Jag fastnade för ELD-X och MRP. Den laddningen har fått följa med till nya bössan. N560 hade nog gått bra det med.

Man hade även kunnat välja SST om man vill ha nåt blötare, eller AccuBond om man vill ha nåt hårdare (och dyrare). Obs dock att dessa två kräver ett visst övertryck för att prestera klass 1!

För tavelskytte har bara provat lite olika 140-grainare men det går nog med lättare också. Det är ju en match made in heaven - 6,5mm och 140gr.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.

frittejo
Been thanked: 1 time

Inlägg av frittejo »

Hej på er.
Jag har laddat till och skjutit mycket med olika m96:or och fick mycket goda resultat med Sierras 140gn SBT (#1730, Gameking)och naturligtvis den man alltid återvänder till: 140gn. HPBT (#1740, Matchking). "Alla vägar bär till SMK"..
Jag har tyvärr inte nån enda laddata kvar men jag vill minnas att jag använde 45gn. N204 och CCI200 th, men detta ska definitivt tas med en stor nypa salt för det var länge sen och jag minns inte exakt. Jag tror det var lite för mycket för att vara helt vettigt i en m96 dessutom, man ska vara rädd om de sina..

Blyspetskulan fungerade bra både på tavla och till att jaga Rådjur, Hjort, Räv och nån Älg.
Både SBT:n och SMK:n sköt kanon även på längre håll. SMK:n bäst naturligtvis.
På den tiden var det Sierra som gällde för mig, mest kula för pengarna. Nu verkar dom inte vara lika "billiga" längre men vadå?

Jag håller med om att 140gn. till 6,5 är "a match made in heaven", prova den vikten så blir det bra.

Fritte.
TRÄNA!

Grobarcina

Inlägg av Grobarcina »

Sjögren79 skrev:
21 nov 2020, 21:03
Vihtavuori har laddata specifikt för 96an.
Okey tänkte köpa lite VV faktiskt
Arve skrev:
21 nov 2020, 23:57
Precis som sjögren sade. Men Vv:s tabell är ite snålt tilltagen. Skaffa QuickLoad istället så kan du räkna själv och mecka med COL. Det brukar vara långa magg och lång Ff i m96, och om man utnyttjar utrymmet kan man få upp farten utan högre tryck.

Jag har räknat och laddat till en m96. Max prestanda (anslagsenergi och precision) uppnår man som du redan var inne på, med kulor liknande M41. Dvs runt 140gr. Men med moderna, långsamma krut kan man få upp farten mycket mer. Jag fastnade för ELD-X och MRP. Den laddningen har fått följa med till nya bössan. N560 hade nog gått bra det med.

Man hade även kunnat välja SST om man vill ha nåt blötare, eller AccuBond om man vill ha nåt hårdare (och dyrare). Obs dock att dessa två kräver ett visst övertryck för att prestera klass 1!

För tavelskytte har bara provat lite olika 140-grainare men det går nog med lättare också. Det är ju en match made in heaven - 6,5mm och 140gr.
Intressant tack för infon. Snackar vi om .263 eller .264? Vill inte ha för högt tryck.
frittejo skrev:
22 nov 2020, 01:07
Hej på er.
Jag har laddat till och skjutit mycket med olika m96:or och fick mycket goda resultat med Sierras 140gn SBT (#1730, Gameking)och naturligtvis den man alltid återvänder till: 140gn. HPBT (#1740, Matchking). "Alla vägar bär till SMK"..
Jag har tyvärr inte nån enda laddata kvar men jag vill minnas att jag använde 45gn. N204 och CCI200 th, men detta ska definitivt tas med en stor nypa salt för det var länge sen och jag minns inte exakt. Jag tror det var lite för mycket för att vara helt vettigt i en m96 dessutom, man ska vara rädd om de sina..

Blyspetskulan fungerade bra både på tavla och till att jaga Rådjur, Hjort, Räv och nån Älg.
Både SBT:n och SMK:n sköt kanon även på längre håll. SMK:n bäst naturligtvis.
På den tiden var det Sierra som gällde för mig, mest kula för pengarna. Nu verkar dom inte vara lika "billiga" längre men vadå?

Jag håller med om att 140gn. till 6,5 är "a match made in heaven", prova den vikten så blir det bra.

Fritte.
tack det ska jag göra, men är nojjig, Sierra kulorna är .264 och partizan kulorna som jag skjutit är .263

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Ja, det låter lite väl nojigt. Jag tolkade det som att du har en original militär svensk arme-mauser modell 96, är det korrekt? I så fall förstår jag inte riktigt problemet.

Japp, jag pratar om .264-kulor.

En pålitlig kronograf och QuickLoad så kommer du fixa detta galant. Just m/96 och de tre banskyttegevär som byggts på återanvända m96-lådor står nog för 90% av all handladdad ammunition under senaste århundradet.
//Kapten Ahab.

Grobarcina

Inlägg av Grobarcina »

Arve skrev:
03 dec 2020, 21:25
Ja, det låter lite väl nojigt. Jag tolkade det som att du har en original militär svensk arme-mauser modell 96, är det korrekt? I så fall förstår jag inte riktigt problemet.

Japp, jag pratar om .264-kulor.

En pålitlig kronograf och QuickLoad så kommer du fixa detta galant. Just m/96 och de tre banskyttegevär som byggts på återanvända m96-lådor står nog för 90% av all handladdad ammunition under senaste århundradet.
Japp en original 1909 CG. Kronograf har jag icke. Frågan om diameter är för att jag fick fel kulor en gång i en butik av en ung ny snubbe. Misstag görs, älskar butiken ändå, fick carcano .268 kulor fastän kvittot stod 6.5x55 ppu 139 grains .263 och artikelnummret stämde på hemsida och kvitto. Klantigt av mig och kunde gått riktigt illa, två tändhattar som piercades och en sticky bolt. Så därför jag är extra nojjig och hittar inte riktigt ett bra svar när jag googlar på.

Har bara skjutit ppu kulor i bössan och dessa är .263
Kan ha skjutit Kron ammunition också :lol: men kan inte hitta deras diameter.

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Åfyfan, det låter inte som någon trevlig upplevelse!

Jag hade en ask Norma #66516 för ett tag sedan. Alltså samma kula som laddades i arméns m/41 Prick. De har diameter .264, så alla moderna 264-kulor håller sig, så att säga, till originalreceptet såtillvida.

Utan kronograf hade jag själv inte givit mig i kast med "bästa prestandan" på min m96. Specen säger 3800bar, precis som för min Tikka T3x, men i Tikkan har jag mycket större felmarginaler. När jag laddade ELD-X till kl1 i min CG63 så räknade QL ut att jag hade 3500bar vid 850m/s - alltså hyfsad marginal. Men då gäller det att ha stenkoll på att det verkligen ÄR 850m/s, för annars kan det gå fel fort.
Sambandet Krutmängd--->Tryck--->Hastighet stämmer sällan bra mellan teori och verklighet.
Sambandet Hastighet<---Tryck är mycket säkrare.
Obs att 3500bar vid 850m/s gäller MIN bössa med MIN pipa och MINA komponenter och mått. Återanvänd ej!

Vad har du valt ut för kula nu då?
//Kapten Ahab.

Grobarcina

Inlägg av Grobarcina »

Arve skrev:
04 dec 2020, 10:20
Åfyfan, det låter inte som någon trevlig upplevelse!

Jag hade en ask Norma #66516 för ett tag sedan. Alltså samma kula som laddades i arméns m/41 Prick. De har diameter .264, så alla moderna 264-kulor håller sig, så att säga, till originalreceptet såtillvida.

Utan kronograf hade jag själv inte givit mig i kast med "bästa prestandan" på min m96. Specen säger 3800bar, precis som för min Tikka T3x, men i Tikkan har jag mycket större felmarginaler. När jag laddade ELD-X till kl1 i min CG63 så räknade QL ut att jag hade 3500bar vid 850m/s - alltså hyfsad marginal. Men då gäller det att ha stenkoll på att det verkligen ÄR 850m/s, för annars kan det gå fel fort.
Sambandet Krutmängd--->Tryck--->Hastighet stämmer sällan bra mellan teori och verklighet.
Obs att 3500bar vid 850m/s gäller MIN bössa med MIN pipa och MINA komponenter och mått. Återanvänd ej!

Vad har du valt ut för kula nu då?

Jag kommer göra laddstege idag o testa och vara försiktig, köpte VV 560 krut och Sierra gameking SBT 140 grains kulor.
Har inte ekonomisk möjlighet för en kronograf tyvärr. Kommer använda flera program som Gordon reloading och quickload för att hålla mig på säkra sidan
Har handladdar mycket för bössan, märker jag något på tändhatten av tillplattnkng så går jag tillbaka mycket.

Jasså, går det o få tag i dessa kulor ens nuförtiden?

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Det var det jag var orolig för. Man lägger tusentals kronor på bra laddutrustning, vapen och laddkomponenter. Sedan försöker man spara en tusenlapp på kronograf. Allt man kan utan kronograf är kvalificerade gissningar. I bästa fall. Och att nosa på maxladdningar med en m96 kräver mer än så tycker jag. När man ser eller känner något oroväckande kan man redan vara över Pmax.

Varken Gordon eller QL stämmer särskilt bra med verkligheten tyvärr. Jag har sett avvikelser runt 50m/s i min och andras 6,5or. Både uppåt och neråt i hastighet alltså.

Tyvärr, 66515 tillverkas inte längre. Men ibland kan man komma över en större batch på Blocket och Tradera. Poppis bland fågeljägare. Men för skytte går det minst lika bra med Sierra eller annat.
//Kapten Ahab.

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 37 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

Arve skrev:
04 dec 2020, 10:20
Japp. Och sambandet är (iaf i teorin) kvadratiskt. Så lite högre medeltryck ger större skillnad i hastighet. Men nu är det inte så lätt, eftersom det är maxtrycket vi är ute efter, och andra effekter spelar in, så då blir det krångligare.

Men hastighetsmätning är det enda sättet som vi amatörer har att tillgå. Här är en intressant inlaga (andrahandsuppgifter) från en expert vid kruttillverkare: Summa summarum, man bör jämföra de resultat man får i sitt gevär från de resultat som tillverkaren (som ju är de enda som faktiskt mäter tryck direkt) och de resultat man får själv. Då kan man skala resultaten i laddmanualen till ens egen situation, och därför dra slutsatser om trycket i ens egen bössa, baserat på hastigheten.

https://www.shootingtimes.com/editorial ... 810/100229

frittejo
Been thanked: 1 time

Inlägg av frittejo »

Hejsvejs!

Kronans kulor till m/41 prick är 6,70mm i diameter, alltså .264 tum.

Laddata efterfrågades. Detta sköts i förrgår i en M96 Oberndorf från 1899 i mycket bra skick, Labradar kronograf mätte fart:

Nosler 140gn Custom Competition, Norma 204- 42gn, Federal 2101 tändhatt, Col. 75,5mm, Norma hylsor.
Medel: 758m/s.
Es: 12m/s.
Sd: 5,0m/s.

Kronans m/41 kula 140gn, Norma 204- 42gn, Federal 2101 tändhatt, Col 77,0mm, Norma hylsor.
Medel: 754m/s.
Es: 14m/s.
Sd. 5,7m/s.

Väldigt snällt och fint, inga somhelst tecken på för höga tryck. Jag kommer nog öka farterna lite framöver. Ska prova tills jag har kulbana som matchar Ajack:ens BDC, sen blir det roligt!

Köp en kronograf när du laddar själv annars är du i princip blind. Det behöver inte vara nån av dom dyra, har skjutit massor över Chronos billiga och det funkar det också.

Hälsningar Fritte.
TRÄNA!

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 37 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

frittejo skrev:
05 dec 2020, 03:26
Köp en kronograf när du laddar själv annars är du i princip blind. Det behöver inte vara nån av dom dyra, har skjutit massor över Chronos billiga och det funkar det också.
Särskilt om man fixar belysning och hänger ett skynke över.