Korta 6.5x55

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Farmlip

Korta 6.5x55

Inlägg av Farmlip »

Som rubriken lyder:)
Går det att korta fabriksladdade 6.5x55:or till 75mm så att dom passar i tex ai-stålmagasin?
Om det går, vad exakt behöver man?
Givetvis utan att bli sämre eller farlig på något vis.

Användarvisningsbild
cmk
Has thanked: 48 times
Been thanked: 23 times

Re: Korta 6.5x55

Inlägg av cmk »

Farmlip skrev:
15 nov 2020, 12:52
Som rubriken lyder:)
Går det att korta fabriksladdade 6.5x55:or till 75mm så att dom passar i tex ai-stålmagasin?
Om det går, vad exakt behöver man?
Givetvis utan att bli sämre eller farlig på något vis.
Om du menar att du ska trycka tillbaka kulan utan att ändra något annat, så vill jag STARKT avråda från detta.

Med kulan längre in så ska ju samma mängd krut antändas i ett mindre utrymme, med ökat tryck som följd.

Enda säkra sättet är plocka ut kulan och se till du har att rätt mängd (och sort) krut för den tänkta patronlängden.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder

PM:a

Farmlip

Inlägg av Farmlip »

Det är lite så jag tänker, att den blir för kraftig men har fått tipset och hört att det går eftersom att man då skulle kunna köra SA mag till tex en 6.5x55:a. Någon som kör så?

regnskogII
Has thanked: 149 times
Been thanked: 50 times

Inlägg av regnskogII »

Som angivet ovan, det går inte att göra med bibehållen säkerhet, du kommer att få oerhörda övertryck, typ möjligen katastrofala.

Man kan så klart ladda ammo till 6,5x55 som gör att den, patronen passar i en AICS-magasin, dessa har dock original en inre kapacitet på 72-72,5 mm och kan moddas att ta COL- total längder upp till 74-75 mm,

det innebär dock att man hela tiden tullar på många principer för både erhållande av god precision såväl som annan rimlighet, kulan skall helst inte var så långt ner i patronen.

Vidaremera, det är enbart i en T3:a eller motsvarande mekanism som jag kan se att en manöver av detta slag kan fungera, dvs en mekanism som är medium eller lång samt är kompatibel med AICS mag.

Not- all bearbetning av fabriksammo ändrar dess egenskaper, vet man inte vad man gör, vad det har för effekt, skall man avstå, inte kanske, inte bara lite, man skall avstå.

Användarvisningsbild
cmk

Inlägg av cmk »

Visst går det. Men du måste nog börja handladda för att det ska bli praktiskt.

Du kan ladda den patronen till en maxlängd på 55 mm. :-) men inte med vilka kulor du vill, och inte med de resultat du kanske förväntar dig.

Betänk att parametrar som kullängd och önskad patronlängd styr den kvarvarande hylsvolymen. Krutvikt, krutsort, kulvikt och hylsvolym styr tryckutvecklingskurvan, och därmed den hastighet du får ut (piplängd spelar även roll och kan vara relevant vid val av krutsort). Hastighet och kulvikt ger energin som kulan får och det är på detta klassindelningen vilar.

6,5×55 ligger med de tyngsta kulorna och långa patroner (mer kvarvarande volym = mer krut) ganska nära underkanten på klass 1. Så om klass 1 är målet, så kanske det inte går.
Byta bort/sälja:

Söker:

Farmlip

Inlägg av Farmlip »

Det gäller en T3x 6.5x55. Har chans på ett MDT ACC chassie som är ett SA. Har för mig att ”orginal” är 6.5:an 77-79mm. Om det går att trycka ihop Norma Diamond fält.
I ett sånt här mag:
2.960” max cartridge overall length (COAL) without binder plate (see limitations below)

Nisnes
Has thanked: 56 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av Nisnes »

Tryck är ett säkerhetsproblem. Et annat problem är precision pga lång friflukt.

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 37 times
Been thanked: 105 times

Inlägg av kattafan »

Det är rätt bra fjong i fält redan innan man höjer trycket. Nån med QL kanske skulle kunna testa vad som händer om man kortar COL på en DL som går i 870m/s som standard. Vore rätt intressant att se vad teorin säger.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Jag har ett CDI underbeslag till Tikkan och köpte nobindermagasin , det gick dåligt då magasinsbrunnen var maximalt långt fram så att kulor som var satt till max i magasinet kom inte upp
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
johaneriksson
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av johaneriksson »

Bara testa med dl bana eller golden target och se hur det skjuter i ditt vapen.

Farmlip

Inlägg av Farmlip »

Tack för alla svar! Överger nog denna idé :)
Hittade en tidigare tråd här med ett byggprojekt och som ni säger, kanske spelar mer med både säkerheten och träffsäkerheten.

Carl A
Has thanked: 20 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av Carl A »

Bara en tanke; testa, genom singelmatning, med att sätta kulan ngn (knapp) tiondel djupare i taget o se om/när trycktecken uppkommer...

regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Carl A skrev:
16 nov 2020, 09:57
Bara en tanke; testa, genom singelmatning, med att sätta kulan ngn (knapp) tiondel djupare i taget o se om/när trycktecken uppkommer...
Det var nog en riktigt dum idé, eller snarare det är det, men visst prova att simulera det i QL eller Gordons och se vad svaret är, min uppfattning är att man inte kan göra något särskilt på längden innan trycket sticker, hårt och oåterkalleligt.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Inlägg av börje »

cmk skrev:
15 nov 2020, 14:13

6,5×55 ligger med de tyngsta kulorna och långa patroner (mer kvarvarande volym = mer krut) ganska nära underkanten på klass 1. Så om klass 1 är målet, så kanske det inte går.
Så du menar att en Woodleigh 160pp med V3 på 828m/s ligger på gränsen :roll: :mrgreen:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
cmk

Inlägg av cmk »

börje skrev:
16 nov 2020, 10:43
cmk skrev:
15 nov 2020, 14:13

Så du menar att en Woodleigh 160pp med V3 på 828m/s ligger på gränsen :roll: :mrgreen:
Då eldar du på en smula Börje :-)

156gr Norma Oryx fabrikladdade (v0 780m/s enl deras egna vanligtvis optimistiska info) ger 2449 J på 100m - vilket i mina ögon 'ganska nära' de 2000 som krävs, speciellt om man är ute efter att göra patronen mindre. Om den verkliga hastigheten är på 750 m/s så är det 'bara' 2250 J. Nu verkar ju inte jakt ha varit TS's målsättning, så just detta spelar kanske mindre roll.
Byta bort/sälja:

Söker:

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Inlägg av börje »

Jag stegade upp 10m/s ytterligare, sen backa jag ett steg, fastän det inte blev nåpgra tecken på hiskeligt tryck i min stabila M65.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
exabit
Has thanked: 123 times
Been thanked: 93 times

Inlägg av exabit »

Carl A skrev:
Jag hade nog vågat göra detta personligen, men det är inget jag skulle råda en amatör att ge sig på.

Nu vet jag inte hur långt kulan behöver tryckas tillbaka? Är det i häraden 0,3-1,5 mm’ish så KANSKE det funkar. Snackar vi 4 mm eller så kan man nog glömma det direkt.

Allt jag skrivit ovan är ANTAGANDEN.
/ Rikard

regnskogII

Inlägg av regnskogII »

exabit skrev:
16 nov 2020, 13:44
Carl A skrev:
Jag hade nog vågat göra detta personligen, men det är inget jag skulle råda en amatör att ge sig på.

Nu vet jag inte hur långt kulan behöver tryckas tillbaka? Är det i häraden 0,3-1,5 mm’ish så KANSKE det funkar. Snackar vi 4 mm eller så kan man nog glömma det direkt.

Skulle du göra en simulering först?

Användarvisningsbild
exabit
Has thanked: 123 times
Been thanked: 93 times

Inlägg av exabit »

regnskogII skrev:
16 nov 2020, 16:05
exabit skrev:
16 nov 2020, 13:44
Carl A skrev:

Skulle du göra en simulering först?
Hade knappast skadat.
/ Rikard

Gbg-1
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Inlägg av Gbg-1 »

Nu är det jag kommer skriva inte något som trådskaparen ska grunda sina beslut på.

Köpt ammunition har garanterat en marginal för att inte generera höga tryck (möjligt undantag Hornady Super perfomance) och vapnen har även de en säkerhetsmarginal. Jag skulle tro att man kan korta ner längden på ammunition någon millimeter utan att överskrida max tryck enligt gällande regelverk, varken för kalibern i sig eller vapnet (under förutsättning att det är ett modernt vapen)
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen