Hur smal hylshals kan man ha utan att det blir farligt?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Björnensover
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Hur smal hylshals kan man ha utan att det blir farligt?

Inlägg av Björnensover »

Har tydligen inget bättre för mig så tänkte prova min nya forster hylshalssvarv jag fått hem.
Norma 308w helkalibreras med redding till det jag vill ha, kör sen en expandermandrel och gradning. 1gångs skjutna.
Halsarnas tjocklek är lite ojämna mätt med micrometer 0,32-0,34 typ, när jag tagit ned hals tills att den typ är ren 0,32 så är det fortfarande uppåt 0,004" i rundgång på haLsen. Med kula i samma lika.
Tar jag ned till 0,28-0,29 blir det väldigt bra även med kula med reddingverktyg och micrometerhuvud. Är det för lite gods kvar? som att trycka fingret i rumsvarmt smör ungefär vid kulsättningen.
Har bara gjort några dummies.

Har ingen tävlingspuffra, inga sådan ambitioner, men orkar inte med "det duger" får rysningar av sånt.

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 94 times
Been thanked: 64 times

Re: Hur smal hylshals kan man ha utan att det blir farligt?

Inlägg av JohanL73 »

Stewe, har jag för mig, har skrivit en lång tråd om halssvarvning. Läs den.

Tillräckligt bra är ibland även det för mycket. Vad har du för precisionskrav?

Jag tror att om du är ute efter perfektion så har du många andra faktorer än godstjocklek i halsen att oroa dig över.
Sökes: Tid på skjutbanan.

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

Björnensover skrev:
07 nov 2020, 17:32
Har tydligen inget bättre för mig så tänkte prova min nya forster hylshalssvarv jag fått hem.
Norma 308w helkalibreras med redding till det jag vill ha, kör sen en expandermandrel och gradning. 1gångs skjutna.
Halsarnas tjocklek är lite ojämna mätt med micrometer 0,32-0,34 typ, när jag tagit ned hals tills att den typ är ren 0,32 så är det fortfarande uppåt 0,004" i rundgång på haLsen. Med kula i samma lika.
Tar jag ned till 0,28-0,29 blir det väldigt bra även med kula med reddingverktyg och micrometerhuvud. Är det för lite gods kvar? som att trycka fingret i rumsvarmt smör ungefär vid kulsättningen.
Har bara gjort några dummies.

Har ingen tävlingspuffra, inga sådan ambitioner, men orkar inte med "det duger" får rysningar av sånt.
0,2 cirka har jag själv kört som tunnast utan problem men vet inte vart gränsen går. Som du själv är inne på så går det inte att få speciellt mycket necktension med väldigt tunna halsar. Går att få bra precision ändå, speciellt om kulan ligger i bom.
Hunt to live. Live to hunt

Björnensover

Inlägg av Björnensover »

Tack!

Då kommer jag nöja mig med att jag får till de raka och fina :D

Användarvisningsbild
LiMe
Moderator
Been thanked: 2 times

Inlägg av LiMe »

Allt beror på hur stort ditt patronläge är. Är skillnaden mellan halsmått i patronläget och kalibrerad hylsa mer än typ .006-.008" kommer du förr eller senare få halsar som spricker, men det är ju inte hela världen och inte farligt på något vis.

Svarva på och ha kul, sålänge du tror på det finns inget att förlora. Se till att du har tillräckligt med necktension bara så att inte sättdjupet på skotten i magasinet förändras när du skjuter. :o
MVH Peter Ericson

Shoppingtokig??!! Skulle hellre kalla det handlingskraftig...

sneträff
Been thanked: 21 times

Inlägg av sneträff »

Är det 4 tusendels tum, som du skriver i första inlägget, så bör det gå att få bättre.
Men är det 4 tusendels millimeter som jag misstänker, så är det tveksamt om det går att komma vidare.
och vad menar du med rundgång? är halsen fortfarande olika i godstjocklek? så är det kanske svarvtekniken som behöver tränas. det är ganska svårt att svarva i tunt gods.
vassa svarvstål, testa olika varv och matningar. kanske testa olika kvaliteter på svarvstål.
Men är det att halsen kastar mot resten av hylsan så är ju frågan, hur kastar dom andra delarna av hylsan. och vilken del av hylsan ska man ha som referensyta.

Om man ska jaga hundradelar och tusendelar på hylsan, vilka krav ska man då ha på patronläget?
ovalitet? vinkelriktighet mot loppet och slutstycket? kast mot loppet?
Finns det någon vapensmed som har kordinatmätmaskin i sin verkstad?
i så fall vill jag lägga honom på minnet?

sneträff

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 188 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

För svag necktension ger mer krångel än fördelar på ett standard patronläge , som LiMe påpekar så arbetas halsen onödigt hårt och spricker snabbare.
Med friflykt så får man ojämna hastigheter särskilt med med mellan 0.1-1mm , därefter jämnas det ut till det bättre med längre friflykt. I värsta fall även ojämn friflykt om skotten ligger i magasinet och skramlar .

Jag rekommenderar inte lättare än 0.04mm

Svarva bara så mycket att du får bort 75% gammal yta på halsen på den som är tunnast i din batch .

Har du nått matchpatronläge med tightneck eller har kulan mot bommarna så gör du som du vill , det gör du ju naturligtvis ändå , jag bara viftar med flaggan :mrgreen:

Edit .
För att runout är det extremt viktigt att hylsmynningen är trimmad rak :!:
Börjar kulan snett i halsen så är det kört hur än mycket fina kulisättarverktyg man har .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Björnensover

Inlägg av Björnensover »

Anders Ö skrev:
07 nov 2020, 19:56
För svag necktension ger mer krångel än fördelar på ett standard patronläge , som LiMe påpekar så arbetas halsen onödigt hårt och spricker snabbare.
Med friflykt så får man ojämna hastigheter särskilt med med mellan 0.1-1mm , därefter jämnas det ut till det bättre med längre friflykt. I värsta fall även ojämn friflykt om skotten ligger i magasinet och skramlar .

Jag rekommenderar inte lättare än 0.04mm

Svarva bara så mycket att du får bort 75% gammal yta på halsen på den som är tunnast i din batch .

Har du nått matchpatronläge med tightneck eller har kulan mot bommarna så gör du som du vill , det gör du ju naturligtvis ändå , jag bara viftar med flaggan :mrgreen:

Edit .
För att runout är det extremt viktigt att hylsmynningen är trimmad rak :!:
Börjar kulan snett i halsen så är det kört hur än mycket fina kulisättarverktyg man har .
Provat med ca 75% svarvad hals målade högsta punkten, fick inte ned runout. men fick till det när jag tog lite till av halsen till 0,30 ifrån största 0,34 och lägsta punkt 0,32 därav frågan om godstjockleken då jag inte hittade säker info på det :shock:
Har kört Cortinas friflykts sökning av träffbilder med utgång ifrån magasinet när jag hittat bra krutdos över kronon. tänkte få till hylsorna med lite jämnare necktension och få ned e/s ytterligare.

har sinclairs runout jig med analog 0,01" klocka.

Mäter man halsen före och efter kulsättning för att få reda på vad den sitter med?
sprillans ny GGG oskjuten låg på 0,36-0,39 i halsen.

nygamla AKI
Has thanked: 77 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av nygamla AKI »

Mycket bra inlägg här ovan!

En liten hälsning från bänkskyttet. De som är lagda åt det hållet svarvar hylsorna i två steg. Först ett grövre då man tar bort kanske 80-95% av det man ska ha bort. Sedan en finputsning där man tar bort de sista 5-10%. Mätnoggrannheten är ju inte mycket större än så.

Men det är en markant skillnad i känslan då man tar andra gången. Dels skär man ju betydligt mindre, så motståndet är betydligt mindre. Dels är det ju redan en i stort sett perfekt hals som man tar en aningen till på.

Men om du har ett standardpatronläge är det bara till nackdel att ta mer än att ta just så mycket att svarven skär bort material runt hela. Jag brukar vara nöjd om det bara bli en lite fläck nästan osvarvat material på ena sidan halsen. Då är det bara fråga om tusendelar om ens det. Spelar INGEN roll, framförallt inte om inte HELA riggen är full bänkskytteklass, från skytt till kulspets och pipmynning!

Nackdelen med att svarva mer än att just och just jämna upp halsarna är att man ödslar hylsliv. En tunn hals kommer att expandera mer och alltså bearbetas mera vid omladdningen. Följden är färre omladdningar innan halsen ger upp.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 188 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Björnensover skrev:
07 nov 2020, 21:48

Provat med ca 75% svarvad hals målade högsta punkten, fick inte ned runout. men fick till det när jag tog lite till av halsen till 0,30 ifrån största 0,34 och lägsta punkt 0,32 därav frågan om godstjockleken då jag inte hittade säker info på det :shock:

Mäter man halsen före och efter kulsättning för att få reda på vad den sitter med?
sprillans ny GGG oskjuten låg på 0,36-0,39 i halsen.
Du körde med mandrel såg jag , då bör du mäta steg för steg var i processen runout kommer.

För stora vidgningar av halsen , antingen med mandrel eller kula ger större risk för runout .

Det kan ju vara så att halsen kalibreras ihop för mycket i det verktyg du har och med svarvning kommer du under den magiska gränsen där halsen inte vidgas för mycket.

Jag har inget mått på den magiska gränsen men runt mer än 0.05 mm i vidgning känns osäkert .
Ju mindre destå bättre :idea:

Som du pekar på så är det skillnaden på måttet på halsens utsida utan och med kula som är necktension-måttet
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö