Handladdning olika komponenter.

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Luigi

Handladdning olika komponenter.

Inlägg av Luigi »

Det verkar svårt att få synpunkter från Robsoft forum om laddningar med ett fabrikat av krut och en annat fabrikat av kulor. Beror det på rädsla för att det kan gå åt helvete? För många år sedan fanns Robsoft Organizer för att dokumentera gjorda laddningar, den var superbra. Det fanns också ett forum/databas med följares olika förslag om laddningar. Vad har hänt med Robsoft, bara diskussioner ?
Fält

Re: Handladdning olika komponenter.

Inlägg av Fält »

Laddningar skiljer mycket från gevär till gevär. Men så länge du inte väljer udda komponenter som ingen använder eller är intresserade av så får du nog något svar ändå.
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Missat laddatabasen?
Jag mfl ger dagligen tips till vilsna handladdare. Så känner inte igen det du skriver, men kommer någon med en kombination man inte är bekväm med vill man ju inte bara gissa. Då är det bättre att inte skriva nåt
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
kallemek

Inlägg av kallemek »

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Jag får nog inse att jag förmodligen inte förstår vad du menar. Är det någonstans på internet det pratas om olika kombinationer på laddnings-komponenter så är det här. Det blandas ju hej vilt mellan olika tillverkare för både kulor och krut. Jag och flera med mig må ha missförstått din fråga, om du formulerar om den blir det lättare. Vad är det du vill veta ?
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Luigi skrev: 22 okt 2020, 16:18 ett fabrikat av krut och en annat fabrikat av kulor.
Det är ju helt normalt att kulor o krut inte är av samma fabrikat :twisted:
Jag brukar iaf svara så gott jag kan precis som många andra här. Sen finns det ju kombinationer som man själv tycker det är bäst att inte kommentera pga osäkerhet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Jag är heller inte säker att jag förstår frågan. Är det något som delats på robsoft måste väl det vara laddata?

Jag och flera andra har gett mänger med tips genom åren. Men personligen lägger jag numera ogärna in laddningar i databasen. Detta då jag har stött på för mig okända personer som berättat att de hittat en sååå bra laddning på nätet och gått rakt på max. Detta trots att jag uttryckligen skrivit att det varit en våldsamt hård laddning som gett mig tecken på övertryck, eller en laddning som fått kulan att haverera eller liknande knas.

Jag har heller ingen oberoende regelbunden kalibrering av min våg. Även om jag tycker mig ha hyfsad koll vet jag inte hur den slår. När jag säger 50gr kanske det i själva verket är 49. Någon annan ställer sin våg på 50 och får 51.

ALL laddning skall ske genom utprovande av stegar. Jag har märkt att skrämmande många inte respekterar det. Om jag skall ge laddata är jag numera mer benägen att ange startladdningar.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

potatiskastare skrev: 23 okt 2020, 07:57

Jag har heller ingen oberoende regelbunden kalibrering av min våg. Även om jag tycker mig ha hyfsad koll vet jag inte hur den slår. När jag säger 50gr kanske det i själva verket är 49. Någon annan ställer sin våg på 50 och får 51.
Man kan ju som hastigast kolla vågen genom att väga några kulor, kulor diffar väldigt lite i vikt av förståeliga skäl.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

börje skrev: 23 okt 2020, 08:02
potatiskastare skrev: 23 okt 2020, 07:57

Man kan ju som hastigast kolla vågen genom att väga några kulor, kulor diffar väldigt lite i vikt av förståeliga skäl.
Jag kollar vågen ibland. Det var mer som ett exempel på saker som kan diffa.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jo, du har helt rätt.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Luigi skrev: 22 okt 2020, 16:18 Det verkar svårt att få synpunkter från Robsoft forum om laddningar med ett fabrikat av krut och en annat fabrikat av kulor. Beror det på rädsla för att det kan gå åt helvete? För många år sedan fanns Robsoft Organizer för att dokumentera gjorda laddningar, den var superbra. Det fanns också ett forum/databas med följares olika förslag om laddningar. Vad har hänt med Robsoft, bara diskussioner ?
Förstår heller inte riktigt - tittar man på dina tidigare inlägg så har du ju fått en hel del svar på dina frågor, laddatabasen finns ju fortfarande att tillgå, samt att det finns mängder med trådar om laddata (om man söker), GRT finns att ladda ned samt en tråd om själva programmet här på forumet, dessutom finns ju inte så få publicerade data från olika källor där olika fabrikat av krut och kulor listas.

Skriv istället en mer specifik fråga om vad du vill ha synpunkter på så löser det sig nog :wink:
Luigi

Inlägg av Luigi »

Tack för tipsen, jag var nog frustrerad att inte hitta uppgifter. Kommer inte mera att tolka brinntider för laddning av olika krut och hålla på med uppskattning av laddningar. Tack för att ni ger mig insikt. I fortsättningen kommer jag att använda föreskrivet krut till aktuell kula.
Det får kosta med säkerhet och förväntat resultat.