Handladdat VS fabriksladdat?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Anders_Gevär

Handladdat VS fabriksladdat?

Inlägg av Anders_Gevär »

Ska börja med att säga att jag inte handladdar själv.
Har däremot en bekant som gör och han brukar ladda åt det hårdare hållet.

Har förstått att det för varje kultyp finns ett intervall i antal grain krut av en viss sort man ska använda.
Men nu till min fråga:

Väljer att jag att köpa Norma Vulkan eller Oryx fabriksladdat, hur är det laddat då?
Är det laddat i det nedre intervallet, mellanintervallet eller kanske övre intervallet?
Det står väl inte på förpackningen hur många grain krut och av vilken sort de använt? Det står bara Vo, eller mynningshastighet på kulan, men det säger ju inte så mycket. Beror ju alldeles på vilket vapen det är avfyrat i.
Jaktmatch (FMJ) har jag uppfattat det som är väldigt försiktigt laddat, men hur är det med den skarpa jaktammon? Hur är den laddad i förhållande till laddata?
Jagar med 9,3x62.
Sjögren79

Re: Handladdat VS fabriksladdat?

Inlägg av Sjögren79 »

Övre i allmänhet vill jag påstå. Men det är inte säkert att det är fabriksladdat med ett krut som finns tillgängligt för handladdning heller. Så, lite haltande jämnförelse.

Sen är det ju naturligtvis en säkertsmarginal också, om det är det du efterfrågar egentligen.
Vore tämligen förödande för exepelvis Norma att åka på ett skadeståndskrav i USA.

Edit, ovanstående gäller enligt Normas laddtabeller. Amerikanska tillverkare, vet ej.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Re: Handladdat VS fabriksladdat?

Inlägg av potatiskastare »

Det är en lång lista parametrar och det kan skilja på olika patroner, men för 9,3x62 är fabriksladdningarna ganska nära max-prestanda i standard. Somliga tycker det är smart att ladda hårdare än standard. Det brukar gå ut över hylslivet, och såklart tumma på marginalerna. Jag anser att de som tycker sig behöva mer fart istället skall köpa en större patron, och behålla säkerhetsmarginalerna.

Jaktmatch är inte laddad till full fart. Ofta så är den laddad till ungefär samma fart som jaktammon, men med lättare kula. I x62 vill jag minnas farten ligger mitt mellan 15 och 18,5 grammarna, men den hade kunnat laddas upp till minst samma fart som 15grams jaktammon.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke