Lee säkerhetsvarning isättning tändhattar. Federal

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Luigi

Inlägg av Luigi »

Lee varnar för att använda Federal tändhattar med deras typer av utrustning, risk för detonering.
Vilket det gjort när dom testat.
Federal skriver att deras tändhattar är de mest känsliga på marknaden, så det kanske gäller för fler
isättare av andra fabrikat? Men att dom uppfyller alla standarder.
Tips andvänd alltid glasögon vid montering av tändhattar.
Se bilaga med svar från LEE och Federal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sevehem

Re: Lee säkerhetsvarning isättning tändhattar. Federal

Inlägg av sevehem »

OOOPS... exakt min kombo! :shock:

Tack för att du delar med dig
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Fält

Inlägg av Fält »

Jag vet inte varför de varnar om alla Federal tändhattar och för alla sina tändhattsisättare, det kan vara att det blivit dyrt när Federal 100 tändhattar exploderat så att någon blivit skadad. Problemet har helt säkert uppkommit i progressiva Lee pressar, om en tändhatt smäller i dem så kan en rad tändhattar i matarskenan detonera tills det slutligen når magasinet. Andra pressar har bättre system för att separera tändhattsisättningen från magasinet.

Men vad som är en dålig lösning för en progressiv press duger för det mesta alldeles utmärkt när man skall sätta i en handfull tändhattar manuellt.

Men med tanke på hur detaljerat de specificerar hur många tändhattar man får ha i magasinet av vissa sorter så börjar jag undra om de inte detonerat tändhattar för att se hur lätt man får en seriereaktion. Så det är kanske lite viktigare att använda skydd och vara försiktig även med andra Federal tändhattar.

Federal 100 är den bästa small pistol tändhatten när man har slaka hammarfjädrar och på annat sätt trimmade avtryck i pistoler och revolvrar. Jämfört med andra pistoltändhattar så är den tunn som folie.

Den har också något skarpare vinklar än de flesta tändhattar jag sett, det är den enda Federal tändhatten som jag använder i någon volym så jag vet inte om de skarpare vinklarna är något som Federal tändhattar ofta har. Men de Federal LPM och LRM tändhattar jag använt har varit trögare att få i trånga tändhattslägen jämfört med andra tändhattar. Federal 100 har varit den enda tändhatten som jag lyckats få att sätta sig på tvären helt och det har hänt ganska många gånger då den deformeras lätt.

Federal 100 har mycket lättare att komma i snett eller skadas när man trycker i den i ett trångt tändhattsläge. Även i ett normalt tändhattsläge så deformeras Federal 100 om ett krutkorn hamnar mellan kolven som trycker i tändhatten och tändhatten, de flesta andra tändhattar får man inget avtryck alls på och om man får något så är det bara en antydan. På vissa progressiva pressar är det väldigt lätt för ett krutkorn att hamna där.
Användarvisningsbild
Mille

Inlägg av Mille »

Har den gamla handhållna tändhattsisättaren, med det runda magasinet.
Den har inget skydd mellan tändhatten som sätts i och övriga i magasinet, som den nya med fyrkantigt magasin har.

Jag har i alla fall alltid använt både skyddsglasögon och hörselskydd när jag sätter tändhattar, för säkerhets skull.
Det är inte många minuter som går åt för att sätta 100 th så det obehaget står jag ut med.

Läste för länge sen att LEE's avrådan från att använda just Federal berodde på någon stämning för länge sen där LEE fick ta hela "smällen" i samband med ett tillbud. Men sanningshalten i det påståendet är jag osäker på.

mvh Mille
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Blotta tanken på att tillverka en tändhattsisättare i USA med magasin för 100 hattar där samtliga kan detonera är för mig helt obegriplig. Borde man inte lägga pengar på en FMEA när man designar något sådant i det stämningsvänliga landet? :shock:

Jag har både gamla Lee och nya men använder mest RCBS handjagare då den är mer ergonomisk. Gissar att avskiljanden på den är bättre också men vad vet jag.

Beställde igår en RCBS Ram Priming Unit för pressen för att få bättre känsla. Den saknar magasin vilket ju minskar riskerna rätt rejält. Frågan är om den lägre sättningshastigheten får en att flippa till slut.
/ Rikard

Folk som diskuterar omladdningshastighet så fort enkelskottare kommer på tal borde spärras in :twisted:
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Fält skrev:Jag vet inte varför de varnar om alla Federal tändhattar och för alla sina tändhattsisättare, det kan vara att det blivit dyrt när Federal 100 tändhattar exploderat så att någon blivit skadad. Problemet har helt säkert uppkommit i progressiva Lee pressar, om en tändhatt smäller i dem så kan en rad tändhattar i matarskenan detonera tills det slutligen når magasinet. Andra pressar har bättre system för att separera tändhattsisättningen från magasinet.

Men vad som är en dålig lösning för en progressiv press duger för det mesta alldeles utmärkt när man skall sätta i en handfull tändhattar manuellt.

Men med tanke på hur detaljerat de specificerar hur många tändhattar man får ha i magasinet av vissa sorter så börjar jag undra om de inte detonerat tändhattar för att se hur lätt man får en seriereaktion. Så det är kanske lite viktigare att använda skydd och vara försiktig även med andra Federal tändhattar.

Federal 100 är den bästa small pistol tändhatten när man har slaka hammarfjädrar och på annat sätt trimmade avtryck i pistoler och revolvrar. Jämfört med andra pistoltändhattar så är den tunn som folie.

Den har också något skarpare vinklar än de flesta tändhattar jag sett, det är den enda Federal tändhatten som jag använder i någon volym så jag vet inte om de skarpare vinklarna är något som Federal tändhattar ofta har. Men de Federal LPM och LRM tändhattar jag använt har varit trögare att få i trånga tändhattslägen jämfört med andra tändhattar. Federal 100 har varit den enda tändhatten som jag lyckats få att sätta sig på tvären helt och det har hänt ganska många gånger då den deformeras lätt.

Federal 100 har mycket lättare att komma i snett eller skadas när man trycker i den i ett trångt tändhattsläge. Även i ett normalt tändhattsläge så deformeras Federal 100 om ett krutkorn hamnar mellan kolven som trycker i tändhatten och tändhatten, de flesta andra tändhattar får man inget avtryck alls på och om man får något så är det bara en antydan. På vissa progressiva pressar är det väldigt lätt för ett krutkorn att hamna där.
Har ingen aning om Fed 100 men jag fick ett tag sedan en batch av Fed 205 GM och hade då en massa genomslag på hattarna = slagstiftet slog ett hål i de.
Hände både med 6 Creedmoor och .223 Rem med laddningar en bra bit under max.
Fick lämna tillbax möget mot CCI BR4 och problemet löst :-)

Skrev en tråd om den då ...
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Det är känt att federal är känsliga. Laddar man för halvautos så ska man INTE använda dom, risken för slamfire är större.

ska man ladda för halvautos är CCI 41 bäst (small rifle) eller 450, då dessa är dom hårdare. Även remington är bra/godkända.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Inte lätt idag.

Har man Lee får man inte använda Federal. Har man Blaser måste man använda Federal. Ergo man kan inte ladda till Blaser med Lee. Eller för den delen till andra studsare med spänntangent. Till halvisar däremot kan man då inte använda federal. Troligen inte heller till andra bössor som slår som de skall.
Hur skall en ammotillverkare tänka? Kan de alltså inte göra patroner som både fungerar i Blaser och halvisar?

Eller? Skall konsumenten kanske kräva att grejer funkar med andra grejer inom standard?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Funderar på hur många fed210 jag laddat hittills i min lee utan problem och tänker att jag nog fortsätter MEN troligen blir det inte fullt tråg i framtiden utan kanske 20 i stöten eller så.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Fält skrev: 14 okt 2020, 13:16 Jag vet inte varför de varnar om alla Federal tändhattar och för alla sina tändhattsisättare, det kan vara att det blivit dyrt när Federal 100 tändhattar exploderat så att någon blivit skadad. Problemet har helt säkert uppkommit i progressiva Lee pressar, om en tändhatt smäller i dem så kan en rad tändhattar i matarskenan detonera tills det slutligen når magasinet. Andra pressar har bättre system för att separera tändhattsisättningen från magasinet.

Intressant - gäller det alla Federals hattar (dvs även t ex large rifle magnum)? Alltså att de är tunnare och mer lättdetonerande än t ex cci? Man hör ju ibland om handladdare som får klick - byte till federal kanske isf är grejen- eller är jag fel ute (som oftast)?
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

fonkystuff skrev:
Fält skrev: 14 okt 2020, 13:16 Jag vet inte varför de varnar om alla Federal tändhattar och för alla sina tändhattsisättare, det kan vara att det blivit dyrt när Federal 100 tändhattar exploderat så att någon blivit skadad. Problemet har helt säkert uppkommit i progressiva Lee pressar, om en tändhatt smäller i dem så kan en rad tändhattar i matarskenan detonera tills det slutligen når magasinet. Andra pressar har bättre system för att separera tändhattsisättningen från magasinet.

Intressant - gäller det alla Federals hattar (dvs även t ex large rifle magnum)? Alltså att de är tunnare och mer lättdetonerande än t ex cci? Man hör ju ibland om handladdare som får klick - byte till federal kanske isf är grejen- eller är jag fel ute (som oftast)?
Jag kör med , och har alltid gjort , Fed 215 till 6.5x55.
Aldrig haft ett klick eller genomslag på de.
För allt annat är det dock numera CCI hattar.
jimbo!

Inlägg av jimbo! »

Hmmm...har kört över 10000 federal hattar och inget missöde...kanske dax att byta nu då...eller noooot...
skjut det kan ta bättre än vad du tror!!
Fält

Inlägg av Fält »

Om man bara läser det som står längre upp i tråden så skulle jag nog provat Federal tändhattar även för gevär om jag fick ett som inte fungerade med tex CCI.

När det gäller halvauto och att inte använda Federal så beror det på hur slagstiftet sitter. På tex en AR så har man ingen slagstiftsfjäder och man har ofta ett litet märke i tändhatten från när slagstiftet slår fram tillsammans med slutstycket. Jag har aldrig några märken på tändhattarna när jag tagit ur patroner oskjutna ur min Browning BAR, så frågan är om man inte kan ignorera något som bara gäller gevär vi inte får jaga med här i Sverige.

Jag tycker att det är befängt att dra paralleller mellan en vanlig Lee handjagare där det nästan är omöjligt att få en tändhatt att gå i fel och en progressiv press som kostar en tredjedel av andra progressiva pressar och som baserar sin tändhattsmatning på att det vibrerar tillräckligt mycket när man använder pressen.

Att man inte har möjlighet att kontrollera hur tändhatten hamnat i den progressiva pressen innan man trycker i den, att man också kontrollerar så att hylsan fyllts med krut och att man manuellt sätter i kulan gör också att risken är väldigt mycket högre att smälla en tändhatt med en progressiv press. Till skillnad från Lee så har Dillon har flera saker som skiljer tändhattarnas isättning från magasinet och lika förbannat är magasinet ett aluminiumrör som ligger inne i ett stålrör.

Så risken är väldigt mycket mindre med en handjagare, men Lee finner det ändå lämpligt att varna för att fylla magasinet i sina senaste produkter. Men efter en tur i amerikanska domstolar så är det nog svårt att ta bort en varningstext från nyare produkter. Är det inte så att det är lite mer drag i Federal tändhattar? Det kanske är det och inte bara att de är känsliga som är problemet. Att de varnar för Large Rifle tändhattar tycker jag att tyder på det.

https://leeprecision.com/files/instruct/PT1204.pdf

The New Auto Prime (patented) is designed to reduce the
likelihood of a mass detonation when priming cases. This is
accomplished by remotely locating the mass of primers during the
priming operation. A separate elevator raises a single primer from
the tray and presents it for priming. We have tested the tool by
intentionally setting off a variety of brands and types of primers.
Our testing has demonstrated that wearing safety glasses and
hearing protection will prevent serious injury. However, all
types of FEDERAL BRAND LARGE PRIMERS frequently
caused the entire tray to explode with sufficient force to
cause serious and painful injuries. These primers must be
fed individually, see step 7, single priming option.
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

jimbo! skrev: 14 okt 2020, 20:28 Hmmm...har kört över 10000 federal hattar och inget missöde...kanske dax att byta nu då...eller noooot...
Samma här, med gamla runda handjagaren. Satsar på noooot och skyddsglasögon, men skippar masken eftersom jag aldrig laddar om jag inte kan distansera.
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

exabit skrev: 14 okt 2020, 13:47 Frågan är om den lägre sättningshastigheten får en att flippa till slut.
Jag har flera olika handisättare med magasin, men kör nu uteslutande med Co-axpressens enpetarlösning som jag tycker är helt outstanding. tändhattisättning går relativt smidigt/fort även med enpetarlösning och jag har aldrig stört mig på att jag hattar några färre hylsor per minut - men i gengäld får perfekt isättning och samtidigt minskar risken för tändhattssmäll. Det finns ju många surare arbetsuppgifter i handladdning som t ex rengöring, trimning och smörjning av hylsor....
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Jag föredrar handjagare , enpetare av bra kvalitet.
Har ett par olika (Sinclair & K&M) och har satt tusentals TH med dessa. Det går fortfort och en känner exakt vad som händer. Hade först en RCBS handpetare med magasin men den går inte jämföra med ”riktig” handpetare.
Gillade aldrig den inbyggda isättaren på RCBS RC IV ,som var min första press. Nuvarande pressen (MEC Marksman) ”saknar” den funktionen men som det framgår ovan så skiter jag blankt i det :-)

Alla för sitt ..
Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Nån som vet hur bolagsindelningen ser ut här?
Det vore ju 'typiskt' om Lee ägs av samma fond/moderbolag som någon konkurrerande tändhattstillverkare.

//Konspiratören
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Nå men så gör man väl inte ! :0
Skulle ju vara oetiskt o riggad. :-)
Fake news !
Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Velcro Fly skrev: 15 okt 2020, 17:58 Nå men så gör man väl inte ! :0
Skulle ju vara oetiskt o riggad. :-)
Fake news !
För att inte tala om ÖVERRASKANDE, ellerhur.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

:-)