Norma svarar inte på tekniska frågor mm

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Luigi

Norma svarar inte på tekniska frågor mm

Inlägg av Luigi »

Jag har kört Norma till 90 % under 50 år och handladdat med deras komponenter i 15 år. Nu har jag tröttnat på att dom ignorerar mina frågor, av 15 frågor har jag inte fått någon respons! Även vad jag förstår så har dom dragit in ballistikprogrammet på datorn, finns fortfarande på deras app men det syns dåligt i lilla telefonfönstret. Vad har ni för erfarenheter.
Frågor jag ställde till Lee och Federal som jag ställde idag fick jag svar på inom en timme. Vad gör vi med vårt Norma för att dom ska bli mer kundorienterade. Dessutom har priset på kulor accelererat. Dags att byta leverantör? För mig känns det så!

Obs frågan till Lee och Federal var en viktig säkerhetsfråga! Enligt Lee så varnar dom för att använda maganiserad isättning av Federal tändhattar med Lee auto prime. Flera olyckor hade inträffat då tändhattarna, vid flera tillfällen, exploderat i auto prime. De ska laddas en och en.
Federal svarar att deras tändhattar är marknadens mest sensitiva, men att dom följer alla gällande standarder. Varning!!!
Användarvisningsbild
JohanL73

Re: Norma svarar inte på tekniska frågor mm

Inlägg av JohanL73 »

Svar från Norma har jag aldrig fått. I alla fall inte från någon som vetat vad de pratat om.

Det är visserligen en lögn. Jag har fått svar, men i form av att bli vidareskickad.

RUAG är en anledning, en annan att man nu kommer till försäljningspersonal som inte vet något om gamla produkter eller har kunskap om tekniska frågor. Lite grann som ett annat gammalt företag som blivit uppköpta av en större konsern.

Bästa källan till teknisk kunskap med praktisk backning är Robsoft.
Sökes: Tid på skjutbanan.
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Vore kul att testa maila från en amerikansk adress och fråga på engelska och se om det blir svar då ;)
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

fonkystuff skrev: 13 okt 2020, 19:07 Vore kul att testa maila från en amerikansk adress och fråga på engelska och se om det blir svar då ;)
Jag har också noterat att Norma helt blankt skiter i Epost. Och försöker dribbla bort en när man ringer. (Samma stil som Sako Sverige f ö)

Amerikanska firmor brukar vara rappa på både mail och telefon. Likaså förväntas detta av amerikanska kunder - man får inte förtroende bara för att man har en hemsida. Om Norma marknadsför sig i USA så borde det finnas en amerikansk kundtjänst också (?).
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Arve skrev: 14 okt 2020, 09:29
fonkystuff skrev: 13 okt 2020, 19:07 Vore kul att testa maila från en amerikansk adress och fråga på engelska och se om det blir svar då ;)
Jag har också noterat att Norma helt blankt skiter i Epost. Och försöker dribbla bort en när man ringer. (Samma stil som Sako Sverige f ö)

Amerikanska firmor brukar vara rappa på både mail och telefon. Likaså förväntas detta av amerikanska kunder - man får inte förtroende bara för att man har en hemsida. Om Norma marknadsför sig i USA så borde det finnas en amerikansk kundtjänst också (?).
Garanterat, och de lär göra ett enormt mycket bättre jobb än det inavlade gänget i Åmotsfors.

Förr hade vi Åke som svarade på mail. Sen ersattes han av nån amerikan (Don Heath) som skulle vara sååå bra. Vad har de nu? En kanariefågel i en bur som ska svara på telefonsamtal?

Det är fantamej pinsamt hur ett företag med sådan potential kan fucka upp relationen med kunderna på ett sånt här sätt.
/ Rikard

Folk som diskuterar omladdningshastighet så fort enkelskottare kommer på tal borde spärras in :twisted:
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

exabit skrev:
Arve skrev: 14 okt 2020, 09:29

Garanterat, och de lär göra ett enormt mycket bättre jobb än det inavlade gänget i Åmotsfors.

Förr hade vi Åke som svarade på mail. Sen ersattes han av nån amerikan (Don Heath) som skulle vara sååå bra. Vad har de nu? En kanariefågel i en bur som ska svara på telefonsamtal?

Det är fantamej pinsamt hur ett företag med sådan potential kan fucka upp relationen med kunderna på ett sånt här sätt.
Notera att Don Heath var en mycket välkänd "tekniker" och PH.
Tyvärr gick han bort för ett antal år sedan.
Han hjälpte mig med mina buffel laddningar.
American???

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

RIP :?
/ Rikard

Folk som diskuterar omladdningshastighet så fort enkelskottare kommer på tal borde spärras in :twisted:
Användarvisningsbild
blancpain

Inlägg av blancpain »

Jag har mest goda erfarenheter. Var missnöjd med en kula, skrev till dem på social media. Fick en kontaktuppgift till deras produktchef. Sen var det tyst i typ 6-8v innan han hörde av sig. Jag fick skicka in ammunitionen och han skickade tre nya askar till mig som plåster på såren. Det var bra kundservice!

Sen har jag iofs mailat om olika laddningar med norma kulor, krut etc och där har jag aldrig fått svar.
"The old man used to say that the best part of hunting and fishing was the thinking about going and the talking about it after you got back"
Katjing

Inlägg av Katjing »

2017 och 2018 fick jag hjälp med laddningar av dem via mejl. Är det sedan dess det har blivit sämre? Har själv bara goda erfarenheter, men de är som sagt ett par år tillbaka i tiden.
Användarvisningsbild
Urpo

Inlägg av Urpo »

Förr i tiden var det jättebra. Åke och Don Heath har jag fått massor med hjälp av.

En gång i modern tid har jag faktiskt fått svar, då jag sökta laddata som inte fanns på hemsidan. Fick då svaret att de inte lämnar ut data över huvud taget. Sedan dess har jag inte brytt mig om att försöka mer.

Åke hade alltid data till alla kulor man undrade över, oavsett om det fanns publicerat på hemsidan eller inte.
Det var bättre förr!!!
Senast redigerad av 1 Urpo, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Urpo skrev: 14 okt 2020, 15:32 Förr i tiden var det jättebra. Åke och Don Heath har jag fått massor med hjälp av.

En gång i modern tid har jag faktiskt fått svar, då jag sökta laddata som inte fanns på hemsida. Fick då svaret att de inte lämna ut data över huvud taget. Sedan dess har jag inte brytt mig om att försöka mer.

Åke hade alltid data till alla kulor man undrade över, oavsett om det fanns publicerat på hemsida eller inte.
Det var bättre förr!!!
Just samma här. Fick svar av Åke för ett par år sedan ang en specialare i 7x57R. Numera är enda svaret att de inte lämnar ut opublicerad laddata. Undrar om Åke gått i pension, eller om de bara sänkt servicenivån.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.
Sjögren79

Inlägg av Sjögren79 »

De har alltid svarat mig, inkl tre frågor 2020. Ibland har det dock tagit tid.
Att man inte lämnar ut opublicerad, av dem själva, laddata är ju egentligen inget konstigt, men även det har jag relativt nyligen fått svar på.
Användarvisningsbild
cnas

Inlägg av cnas »

Arve skrev: 14 okt 2020, 15:44
Urpo skrev: 14 okt 2020, 15:32 Förr i tiden var det jättebra. Åke och Don Heath har jag fått massor med hjälp av.

En gång i modern tid har jag faktiskt fått svar, då jag sökta laddata som inte fanns på hemsida. Fick då svaret att de inte lämna ut data över huvud taget. Sedan dess har jag inte brytt mig om att försöka mer.

Åke hade alltid data till alla kulor man undrade över, oavsett om det fanns publicerat på hemsida eller inte.
Det var bättre förr!!!
Just samma här. Fick svar av Åke för ett par år sedan ang en specialare i 7x57R. Numera är enda svaret att de inte lämnar ut opublicerad laddata. Undrar om Åke gått i pension, eller om de bara sänkt servicenivån.
Åke slutade pga sjukdom,tror det var runt 2013 och det var nog då den där "afrikanen" tog över.
Var dig själv.....Det finns så många andra!
Imá gunnaholic and BLASER helps.

CNAS.
45blaser #13
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

cnas skrev: ...
Åke slutade pga sjukdom,tror det var runt 2013 och det var nog då den där "afrikanen" tog över.
Tog över är knappast rätt beskrivning.
D H var Manager R&D
(African PH med Woodleigh)

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
slovenskykopov

Inlägg av slovenskykopov »

En jaktkompis till mig hade kontakt med en som jag har för mig hette Patrik och fick riktigt bra hjälp av denna vid flera tillfällen. Det gällde då krut och hylsor. Testa att ringa istället för att maila!!!
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Det fanns en karl på Norma som hette Sture Brolund på 70-&80-tal som höll på med handladdning.
Tyvärr har Sture avlidit men hans son går i pappas fotspår och han heter Anders Brolund 0571-31538 anders.brolund(at)norma.cc.

Lite ot så blev jag inbjuden av Sture på slutet av 80-talet på studiebesök på Norma.
Om nu ni blev nyfikna på mina kontakter så har ni svaret ovan. :D
Sov även över hos Sture natten fredag till lördag och sedan älgjakt på lördagen utanför Åmotsfors. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

För typ 10 år sedan fick jag hjälp med laddata från Åke, men när jag frågade om laddata nyss för Hornady GMX fick jag ett genetiskt svar om att de inte kunde hjälpa till... Tråkigt.

Det kanske är så att Quickload och frågande på forum är det enda sättet att få fram laddata för nya kulor...
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

Verkar som man får fixa en usa-isk epostadress och maila den usa-iska supporten istället. :-(

Ganska typiskt beteende vid uppköp, tycker jag mig ha märkt. Gäller det mesta faktiskt.
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Schnegelwerfer skrev: 18 okt 2020, 09:31 Det kanske är så att Quickload och frågande på forum är det enda sättet att få fram laddata för nya kulor...
Problemet med forum är att man måste ha ganska mycket kunskap för att bedöma om datan man får är rimlig och har man den kunskapen behöver man oftast inte hjälpen. Det finns ju massor med riktiga experter på forum, men en och annan mindre begåvad också, dessutom är skrivfelsnisse och minnesfel nåt som drabbar nästan alla. Inget slår data från krutleverantören
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2