Sättdjup kula skiljer 0.3mm

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Gblenn

Re: Sättdjup kula skiljer 0.3mm

Inlägg av Gblenn »

Att det skiljer så mycket som tiondels millimetrar har jag inte upplevt, men väl hundradelar. Jag har dock inte tyckt mig notera någon skillnad om jag trycker en, två eller flera gånger med verktyget. Vad jag själv tror, och har skrivit om i tråden länkad ovan, är att det i mitt fall framför allt kommer av små skillnader i kulans form, kombinerat med "fel" sättverktyg.

När jag mäter använder jag en Hornady comparator som har samma diameter som kalibern, och alltså mäter på samma plats som bommarna "tar" på kulan. Mitt sättverktyg däremot trycker betydligt längre upp på ogivalen och om kulans form (diameter längre upp) varierar även ytterst lite får jag därför skillnader i friflykt. Ju mer långsmal kulan är, desto större skillnad.

Några hundradelar kanske kan tyckas irrelevant men framför allt när man labbar för precision så vill man ju säkra att man verkligen har avsett sättdjup i varje laddad grupp.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Dabo skrev: 15 okt 2020, 07:39 Är ute efter att se om/hur sättdjupet påverkar precisionen på min jaktladdning. COAL anges till 57mm i VV:s data. Kan man då prova 56-57-58mm tre skott vardera? Eller är det för stora/små hopp?

Om man skulle man nu sätta friflykten till 0,0 och kulan ligger mot bommarna, skulle detta inte innebära en säkerhetsrisk? Eller är det bara precisionen som blir lidande?

Har Lymans laddbok hemma men det står inget om COAL/sättdjup i den. (jag är duktig på att leta med dålig på att hitta)
En milimeter steg är alldeles för grovt :idea:

Det är klart att 1mm kan ge bättre/sämre precision men det finns förmodligen flera bra noder som du missar på vägen .

Erik Cortinas video bör ses :idea:
https://youtu.be/9FKq8Jj8YEI

Och kolla dessa inlägg .

viewtopic.php?p=3201129#p3201129

viewtopic.php?p=3202719#p3202719

viewtopic.php?p=3206560#p3206560

viewtopic.php?p=3206589#p3206589

viewtopic.php?p=3215214#p3215214

viewtopic.php?p=3215438#p3215438

viewtopic.php?p=3216505#p3216505
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Anders Ö skrev:
Dabo skrev: 15 okt 2020, 07:39 Är ute efter att se om/hur sättdjupet påverkar precisionen på min jaktladdning. COAL anges till 57mm i VV:s data. Kan man då prova 56-57-58mm tre skott vardera? Eller är det för stora/små hopp?

Om man skulle man nu sätta friflykten till 0,0 och kulan ligger mot bommarna, skulle detta inte innebära en säkerhetsrisk? Eller är det bara precisionen som blir lidande?

Har Lymans laddbok hemma men det står inget om COAL/sättdjup i den. (jag är duktig på att leta med dålig på att hitta)
En milimeter steg är alldeles för grovt :idea:

Det är klart att 1mm kan ge bättre/sämre precision men det finns förmodligen flera bra noder som du missar på vägen .

Erik Cortinas video bör ses :idea:
https://youtu.be/9FKq8Jj8YEI

Och kolla dessa inlägg .

viewtopic.php?p=3201129#p3201129

viewtopic.php?p=3202719#p3202719

viewtopic.php?p=3206560#p3206560

viewtopic.php?p=3206589#p3206589

viewtopic.php?p=3215214#p3215214

viewtopic.php?p=3215438#p3215438

viewtopic.php?p=3216505#p3216505
Där kom inlägget jag var ute efterBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Kollade Erik Cortinas video igen, och noterade en sak jag måste ha missat förra gången. Nämligen den, viktiga, poängen att det inte är ett 1:1-förhållande mellan optimalt sättdjup och friflykt när patronläget eroderar.

Alltså, när man väl hittat sin nod, så handlar det endast om att då och då testa en liten bit utanför noden (längre COL) för att se om den förflyttat sig. Strunt samma om friflykten ökat med en tiondel eller mer...
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Ok. kort och gott: Han sätter en kula långt ut i en oladdad hylsa, smörjer ogivalen, kamrar alltihop så att kulan hamnar mot bommarna och när han drar ut den så har man en patron med 0,0 i friflykt? Så då har man början där? Har jag förstått detta rätt då?

Då kan man alltså backa kulan 0,5mm och sen göra en laddning med 0,1mm steg bakåt? skall se del 2 ikväll...
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Dabo skrev: 15 okt 2020, 15:10 Ok. kort och gott: Han sätter en kula långt ut i en oladdad hylsa, smörjer ogivalen, kamrar alltihop så att kulan hamnar mot bommarna och när han drar ut den så har man en patron med 0,0 i friflykt? Så då har man början där? Har jag förstått detta rätt då?

Då kan man alltså backa kulan 0,5mm och sen göra en laddning med 0,1mm steg bakåt? skall se del 2 ikväll...
Det viktiga är egentligen inte friflykten utan att labba med sättdjupet. Det är så klart bra att ha koll på FF, men då främst för att det är bra att veta så du inte sätter den i bommarna (om du inte är ute efter det vill säga). HUR du mäter fram ditt mått hittar du i första inlägget i den tråd som AndersÖ länkade till. Du kommer troligen upptäcka att med långa kulor är det snarare ditt magasin som utgör begränsningen, och då börjar du från den COL som magasinet bestämmer istället.

Sen får du kanske fundera över vilken steglängd du ska köra med... Jag har kört 0.06mm när jag testat och tycker mig se att det KAN finnas anledning till ännu mindre steg. Framför allt om du kör med kort friflykt som du kan se i mitt sista test (sista länken i AndersÖ's lista). Det ser där ut som att jag med längre friflykt får mer utsträckta noder. Börjar du med 0,5mm FF så kanske du får räkna med väldigt korta steg för att "se" noden tydligt och därmed hitta rätt.
Om teorin stämmer så blir det mindre känsligt för variationer om du går längre ut från bommarna.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag rekommenderar INTE Cortinas metod med slutstycket att användas att trycka ihop och dra ut mäthylsan , då patronlängden kan variera om kulan fastnar i bommarna eller inte :arrow:

Jag rekommenderar någon av dessa metoderna :wink:
viewtopic.php?p=3199214#p3199214

Kriterierna som styr patronlängd och friflykt FÖR JAKTLADDNINGAR .

För korrekt funktion så bör 3 kriterier uppfyllas .

1.Patronen skall få plats och kunna matas upp i kammaren från magasinet.

2.Kulan bör vara isatt minst en kalibertjocklek ned i hylshalsen för att den säkert skall sitta fast samt att starten på förbränning ska bli uniform .

3 . Kulan bör ha en sk friflykt... (Värt att Diskutera... )det betyder att kulan skall kunna röra sig en bit i hylshalsen innan den träffar räfflorna.
Normal friflykt är ca 1.5-10+mm , friflykt måste mätas för det aktuella vapnet och exakt den kulsort/vikt du tänker använda.
Bänkskytte och Matchladdningar brukar inte sällan ha noll milimeter i friflykt , eventuellt plus/minus några tiondelars milimeter.
För jaktvapen ger det mer krångel än vinst i precision, ENLIGT MIG :wink:
Kort friflykt under 1mm ger också en brantare tryckkurva och laddningarna från laddatatabeller stämner dåligt .

Kriterie 1 och 2 är viktiga , och oftast blir då friflykten vad den blir ...

Scenario 1
Tex på 308 win så är oftast maxlängden på magasinet ca 71.5mm och med en spetsig kula som 10g Lapua Scenar så blir då friflykten tex 3mm , men med en Trubbnosig kula som 12g Lapua Mega så blir patronen alldeles för lång med 71.5mm då kulan tar i räfflorna innan du ens fått in patronen så det går att stänga slutstycket ....
Med Scenar är det alltså magasinet som styr , och med Mega är det friflykten som avgör patronlängden . :idea:

Scenario 2
 så har du en lätt 7.1g Hornady fmj rundnoskula , och sätter du den till 71.5mm så passar den i magasinet och du har friflykt, men... kulan sitter för grunt i halsen och måste tryckas in längre....

Antingen sätter du kulan till patronens totallängd som anges i laddatan eller så mäter du enligt kriterierna 1-3 ovan .

Mäta Friflykt.
viewtopic.php?p=3199214#p3199214

Normal friflykt bör vara minst 1.5mm och uppåt , du trycker alltså in kulan minst 1.5mm kortare än max-noll-måttet .

Eller så att kulan får plats i magasinet. ...

Eller så att kulan har en kalibertjockleks isättsdjup i hylsan .....

Har kulan sk boattail , dvs avsmalnad bakände skall bara kalibertjock del mätas som isättdjup , boattail räknas inte som sättdjup pga att den inte har kontakt med hylshalsen

Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Ok. Jag har mätt upp att för friflykt =0 så krävs att COAL = 57,89
Vihtavuori uppger ett COAL =57mm med den kulan.
Då sätter jag kulor på
56,8
56,9
57
57,1
Och ser hur det ser ut.
Eller övertänker man detta med jaktammunition?

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Dabo skrev: 18 okt 2020, 18:58 Ok. Jag har mätt upp att för friflykt =0 så krävs att COAL = 57,89
Vihtavuori uppger ett COAL =57mm med den kulan.
Då sätter jag kulor på
56,8
56,9
57
57,1
Och ser hur det ser ut.
Eller övertänker man detta med jaktammunition? Bild

Övertänker... , nä det tycker jag inte :idea:

Vill man få resultat och veta "vad som är vad" så måste man gå metodiskt tillväga .

Jag hoppas du mäter på ogivalen :!:

Att mäta på spetsen kommer ge
dig gråa hår :wink:

För övrigt så ser det helt okej ut .
Nu gäller det att inte slarva med skyttet/stödet , och ha realistiska förväntningar utefter vilken bössa och kula du har :wink:

Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

O ja, jag mäter på ogivalen
Nu blev det inte exakt dessa mått men ändå inom spannet... exakt hur mycket rör sig kulverktyget i höjdled när man skruvar det neråt?

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Dabo skrev: 18 okt 2020, 19:48 exakt hur mycket rör sig kulverktyget i höjdled när man skruvar det neråt?

Det är lite olika på gängstigning på olika verktyg :idea:

Detta är ett relativt enkelt sätt att mäta hur mycket man skruvat .

viewtopic.php?p=3207752#p3207752

Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Anders Ö skrev:
Dabo skrev: 18 okt 2020, 19:48 exakt hur mycket rör sig kulverktyget i höjdled när man skruvar det neråt?

Det är lite olika på gängstigning på olika verktyg :idea:

Detta är ett relativt enkelt sätt att mäta hur mycket man skruvat .

viewtopic.php?p=3207752#p3207752
Ja det där hade man ju kunnat räkna ut med ena hälsenan... det lär ju annars stå i verkstadshandboken.

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Om du inte får något tydligt, och bra, resultat så KAN det bero på aning för stora steg, möjligen i kombination med relativt kort friflykt. Antingen testar du då att sätta "mellan" de steg du nu valt, eller så fortsätter du metodiskt att flytta dig längre från bommarna.
Beretta56e

Inlägg av Beretta56e »

Vet inte om någon sagt det innan. Men att sätta kulorna i två omgångar kan nog få bort skillnaden om man inte har andra fel.
Först sätta alla kulor ungefär 0,5mm från tänkt sättdjup.
I omgång två ner till färdig coal.