Sättdjup kula skiljer 0.3mm

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Dabo

Sättdjup kula skiljer 0.3mm

Inlägg av Dabo »

Försöker sätta kulor. Skruvar ner vertyget tills jag har rätt längd på kulan. Men när jag ska sätta nästa så hamnar den upp till 0.3mm djupare!? Vad kan vara fel?
Jag mäter på ogivalen...
Kal. 223

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
börje

Re: Sättdjup kula skiljer 0.3mm

Inlägg av börje »

Verktyget kanske trycker på spetsen?
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Vet inte hur det skulle kunna hända?
Kan vara ett litet glapp då jag inte hade dragit fast låsringen 100%
fast det var ändå anliggning så det bör inte göra så mycket.
20201012_062355.jpg
20201012_062409.jpg
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Dabo, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Hornadyseaterns lösa cylinder kan vara lite lurig och liksom ”fastna lite” ibland och då sätter den kulan djupare, men det känner man när det händer. Ganska säker på att det inte beror på att du inte låst fast justeringen. vad är det för kula och hur är col (totallängden)? Dessutom hur många kulor blir för korta - 10% lr mer? Lr blir alla för korta - isf är det ju bara att skruva upp till det blir bra?
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

fonkystuff skrev: 12 okt 2020, 07:21 Hornadyseaterns lösa cylinder kan vara lite lurig och liksom ”fastna lite” ibland och då sätter den kulan djupare, men det känner man när det händer. Ganska säker på att det inte beror på att du inte låst fast justeringen. vad är det för kula och hur är col (totallängden)? Dessutom hur många kulor blir för korta - 10% lr mer? Lr blir alla för korta - isf är det ju bara att skruva upp till det blir bra?
Det är lapua scenar 77grain och jag siktar på COAL 57,4mm
Nu varierar det mellan 57,1 - 57,4mm

Jag justerar tills jag har 57,4 +-0,02mm sen när jag upptäcker att nästa kula hamnar helt fel så skruvar jag upp och börjar om.

Jag kanske skulle börja med tumstock istället :lol:
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Ta ut seatern som sitter i verktyget och testa på din kula.

Den är universal på så vis att den passar lika dåligt för dom flesta kulor. Hornady säljer andra seaters som man kan byta mellan.

Risken är stor att ogivalen på kulan gör att spetsen tar emot i seatern, istället för ogivalen som du mäter på.
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Skall kolla i eftermiddag.
Senast redigerad av 1 Dabo, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Är inte riktigt säker på vad du menar men om du med nedre menar klämringen och själva verktyget som skruvas till rätt position så ska dessa justeras enligt instruktion på verktyget och har egentligen inget med sättdjup att göra. sättdjup sätter du med ”de övre”. Den övre ”skruven” justerar sättdjupet och ”runda muttern” låser läget. Tror att fel grundinställning av seatern kan vara orsaken till ditt problem. Se grundinställning här:

https://m.youtube.com/watch?v=4l5qM6AQqRQ

edit: nu har du tagit bort texten om övre och nedre, så mitt inlägg blir lite obegripligt.
Senast redigerad av 1 fonkystuff, redigerad totalt 12 gånger.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Glöm det. Blandade ihop ett annat inlägg till ett annat forum. Jag är morgontrött... :D
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

fonkystuff skrev: 12 okt 2020, 07:21 Hornadyseaterns lösa cylinder kan vara lite lurig och liksom ”fastna lite” ibland och då sätter den kulan djupare, men det känner man när det händer. Ganska säker på att det inte beror på att du inte låst fast justeringen. vad är det för kula och hur är col (totallängden)? Dessutom hur många kulor blir för korta - 10% lr mer? Lr blir alla för korta - isf är det ju bara att skruva upp till det blir bra?
Kan meddela att det var fett med lite skräp i som fick denna cylinder att gå trögt. numera förvaras verktygen i sina respektive lådor när dom inte används.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Antar att det löste sig om du fick bory skräpet...?

Annars så är det ett känt fenomen att vid väldigt små justeringar av patronlängden, runt 0.1-2mm så fjädrar hylsan+pressen en aning och ger falsk för lång patronlängd, och sedan när man sätter en färsk kula så blir den kortare då hylsans/pressens flex
övervinns ordentligt :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Wargen

Inlägg av Wargen »

Jag får samma fenomen med i princip alla kalibrar och verktyg jag använder. Mer med standardverktyg och Lee lättmetallpress, mindre med wilson och arbor-press, men även där finns fenomenet.
Anders Ö gav sin förklaring ovan, och jag håller nog med. Själv har jag resonerat som så, att flera separata drag innebär att flex-effekten multipliceras, eventuellt med litet mindre effekt per drag, men dock. Jag brukar numera stanna då jag hittar den sökta längden + 0,2 - 0,3 mm. Då tar jag nästa "i ett drag" och kollar, är det ok är allt bra och jag drar den första en gång till. Om inte, så är det bara att korrigera, och testa med ännu en ny i "ett drag"...
Om det nu var så att ditt sättdjup fortsatt varierar, så är det sannolikt inte (bara) det ovan beskrivna som spökar. Tipsen gällande seaterns utformning är logiska och kan säker ställa till med detta problem.
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Om man nu ska börja experimentera med olika friflykter... vart skall man börja? Hur mycket törs man frångå angivet mått i laddatan? Alltså måttet som vihtavuori har angivit.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Man ”törs” frångå rejält men man bör veta vad man sysslar med och vad kortare/längre FF och patronlängd innebär för trycket.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Wargen

Inlägg av Wargen »

Dabo skrev: 14 okt 2020, 14:47 Om man nu ska börja experimentera med olika friflykter... vart skall man börja? Hur mycket törs man frångå angivet mått i laddatan? Alltså måttet som vihtavuori har angivit.
1. Mät vilken COAL som ger friflykt 0mm i DIN bössa.
2. Nu har de ett jämförelsetal att använda då du kollar publicerade data. (VV och andra)
3. Olika kulor/kultyper trivs bäst med olika mått på friflykt, och vissa är mera förlåtande än andra om man tvingas/vill avvika. Inte helt lätt att ge andra råd, än ovanstående, och att du tar det därifrån och börjar testa. Här på RS och på andra ställen hittar du andras erfarenheter.
4. Sen beror förstås mycket på varför du vill laborera med friflykten :) För att söka den ultimata precisionen? För att få patronen att passa magasinet? Nåt Annat?
Som alltid gäller det att starta i nedre spannet av publicerad data (just VV är ganska konservativa, så där kanske mitten är rimligt) och ta i beaktande att såväl friflykt 0, som djupare sättning än datan höjer trycket. Hur mycket är omöjligt att säga, så starta på rimlig nivå.
Wargen

Inlägg av Wargen »

Wargen skrev: 14 okt 2020, 20:57
Dabo skrev: 14 okt 2020, 14:47 Om man nu ska börja experimentera med olika friflykter... vart skall man börja? Hur mycket törs man frångå angivet mått i laddatan? Alltså måttet som vihtavuori har angivit.
1. Mät vilken COAL som ger friflykt 0mm i DIN bössa.
2. Nu har de ett jämförelsetal att använda då du kollar publicerade data. (VV och andra)
3. Olika kulor/kultyper trivs bäst med olika mått på friflykt, och vissa är mera förlåtande än andra om man tvingas/vill avvika. Inte helt lätt att ge andra råd, än ovanstående, och att du tar det därifrån och börjar testa. Här på RS och på andra ställen hittar du andras erfarenheter.
4. Sen beror förstås mycket på varför du vill laborera med friflykten :) För att söka den ultimata precisionen? För att få patronen att passa magasinet? Nåt Annat?
Som alltid gäller det att starta i nedre spannet av publicerad data (just VV är ganska konservativa, så där kanske mitten är rimligt) och ta i beaktande att såväl friflykt 0, som djupare sättning än datan höjer trycket. Hur mycket är omöjligt att säga, så starta på rimlig nivå.
Jag var litet för snabb.. Inom extremt precisionsskytte är det vanligt med minimal eller ingen friflykt. Oftast, men inte alltid, ger detta den bästa precisionen. För jakt rekommenderas däremot alltid friflykt, ren av den anledningen att du inte vill ha kulan kvar i bommarna vid patron ur.. Ett granbarr eller annat skräp kan också ställa till det, så litet toleranser är att föredra.
h Wargen
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Är ute efter att se om/hur sättdjupet påverkar precisionen på min jaktladdning. COAL anges till 57mm i VV:s data. Kan man då prova 56-57-58mm tre skott vardera? Eller är det för stora/små hopp?

Om man skulle man nu sätta friflykten till 0,0 och kulan ligger mot bommarna, skulle detta inte innebära en säkerhetsrisk? Eller är det bara precisionen som blir lidande?

Har Lymans laddbok hemma men det står inget om COAL/sättdjup i den. (jag är duktig på att leta med dålig på att hitta)
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Som nämnts innan bör du mäta i bössan vad maxlängd är innan du labbar för mycket åt det längre hållet. Finns en tråd på ämnet.

Angående precisionsskillnader vid olika sättdjup kan det göra ganska stor skillnad.

Edit: viewtopic.php?f=7&t=272803
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

kattafan skrev: 15 okt 2020, 08:35 Som nämnts innan bör du mäta i bössan vad maxlängd är innan du labbar för mycket åt det längre hållet. Finns en tråd på ämnet.

Angående precisionsskillnader vid olika sättdjup kan det göra ganska stor skillnad.
Jo jag tänkte offra en hylsa just för det ändamålet. Egentligen så har jag en ganska liten träffbild det ska bli väldigt intressant att se vad detta gör.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Dabo skrev: 15 okt 2020, 08:42
kattafan skrev: 15 okt 2020, 08:35 Som nämnts innan bör du mäta i bössan vad maxlängd är innan du labbar för mycket åt det längre hållet. Finns en tråd på ämnet.

Jo jag tänkte offra en hylsa just för det ändamålet. Egentligen så har jag en ganska liten träffbild det ska bli väldigt intressant att se vad detta gör.
Vanligtvis för mig brukar det vara av magnituden 0.5 till 1 moa, . Dock upplever jag att dessa variationer är inom millimetern i friflykt, dvs att du vill justera med kortare steg när du testar (inte att en millimeter eller mindre i ff är optimalt).
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram