Krut Väga vs volym hur stor är skillnaden i fart?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

nicklas blr

Krut Väga vs volym hur stor är skillnaden i fart?

Inlägg av nicklas blr »

Detta är nått jag grubblat på ett tag nu men har ingen möjlighet att testa de för har ingen kronograf. Men tänkte kolla här om nån kanske hade gjort ett test med 10 skott Från krutdoseraren och tio från en riktigt bra våg å vad skillnaden i farten blir. Min tanke med de hela är ju att förbränningen man får sker ju efter hur man har de med balansen mellan volymerna luft och krut i hyllsan eller är jag helt ute? För tycker mig inte få sämmre grupper ur krutdoseraren än från vågen på 100m. Där av vänder jag mig till nån som har en fin kronograf som kan göra ett test å se vad skillnaden blir i fart. Hur? A min tanke var väl typ som jag brukar göra har man en bra laddning som skjuter bra låt säga 44.3gr så ställer man krutdoseraren så den kastar +/- 44.3. Docka ska jag väl tillägga att Norma 202 är jävligt träffsäkert i min dillon doseraren där är de inte många som aviker från målvikten. Mvh Nicklas
Browning blr 308win
Mossberg 930
Howa 1500 6,55
Husqvarna 8,57 js
jmkhenka

Re: Krut Väga vs volym hur stor är skillnaden i fart?

Inlägg av jmkhenka »

nicklas blr skrev: 11 okt 2020, 15:13 Detta är nått jag grubblat på ett tag nu men har ingen möjlighet att testa de för har ingen kronograf. Men tänkte kolla här om nån kanske hade gjort ett test med 10 skott Från krutdoseraren och tio från en riktigt bra våg å vad skillnaden i farten blir. Min tanke med de hela är ju att förbränningen man får sker ju efter hur man har de med balansen mellan volymerna luft och krut i hyllsan eller är jag helt ute? För tycker mig inte få sämmre grupper ur krutdoseraren än från vågen på 100m. Där av vänder jag mig till nån som har en fin kronograf som kan göra ett test å se vad skillnaden blir i fart. Hur? A min tanke var väl typ som jag brukar göra har man en bra laddning som skjuter bra låt säga 44.3gr så ställer man krutdoseraren så den kastar +/- 44.3. Docka ska jag väl tillägga att Norma 202 är jävligt träffsäkert i min dillon doseraren där är de inte många som aviker från målvikten. Mvh Nicklas
Flesta vågar är +/- 0.1 grain och det innebär i praktiken att du kan ha 0.3 grain i skillad mellan min o max på 2 patroner.
min krutdoserare presterar i regel därikring. Kan inte säga att det märks på pappret iaf inte på 100 meter. I grendeln är komprimerad laddning bäst.. lite kras o jag vet att ES för 5 skott kommer vara inom felmarginalen för kronon (1mps). I 6.5x55 var det svårare men då är krutvolymen större, men då är också 0.3 grain mindre relativt sett.

Så hitta en laddning och kör med doserare, men var noga med hylsprepp. Neck tension påverkar en hel del..
nicklas blr

Inlägg av nicklas blr »

Tack för svar a en laddning har jag redan så den är helig inställning i pressen (dillon650) så den rör jag inte bytter huvud om jag ska experimentera. A ne var väll mest nyfiken å få lite mer svart på vitt än mina teorier där av frågan. Sen är de ju en intresant diskussion när så många säger att man inte kan få nån bra presition ur en progressiv press.
Browning blr 308win
Mossberg 930
Howa 1500 6,55
Husqvarna 8,57 js
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

nicklas blr skrev: 11 okt 2020, 15:59 Tack för svar a en laddning har jag redan så den är helig inställning i pressen (dillon650) så den rör jag inte bytter huvud om jag ska experimentera. A ne var väll mest nyfiken å få lite mer svart på vitt än mina teorier där av frågan. Sen är de ju en intresant diskussion när så många säger att man inte kan få nån bra presition ur en progressiv press.
Många PRS skyttar jag följer skapar initiala laddningar med våg, men när det ska laddas 100, 200 eller 500 skott för tävling så kör dom med doserare.

för jakt är precisionen helt duglig, och säkert även till skytte på 300 meter. Om du får hoppande hastigheter som märks på tavla så är det nått annat fel.
nicklas blr

Inlägg av nicklas blr »

Många PRS skyttar jag följer skapar initiala laddningar med våg, men när det ska laddas 100, 200 eller 500 skott för tävling så kör dom med doserare.

Ja jag gör lika dant åt mig å tjejen känns som hårt å sitta och väga 2000 till 2500 skott om året för övning. Jakt är inte många skott men kör dom i pressen med och båda håller femkronan med fem skott på 100m och mer kan man inte begära ur min bössa och mig😂
Browning blr 308win
Mossberg 930
Howa 1500 6,55
Husqvarna 8,57 js
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inlägg av Gunnebrink »

Jag gjorde ett inte så vetenskapligt test när jag sökte en laddning för mina Interbond som ibland är lurig att få att gå bra. När jag hittat en laddning jag trodde på så laddade jag upp några skott något mindre och några något mer krut som sedan sköts på tavla. Utan att det är rätt siffror nu så om målvikten va 10,0 grain lade jag mig typ på 9,8 och 10,2 grain, när dessa sedan sköts och slog så lika jag kunde mäta utan att bli just vetenskaplig i mina tester så var jag nöjd och känner att jag kan ställa in mitt krutmått så bra som det går och sedan mata på.

Dock skulle mitt laddande få ett lyft om jag hade ett ännu bättre mått, men tills vidare får min RCBS-kvarn duga då ammon blir bättre än mig.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inlägg av johaneriksson »

jmkhenka skrev:
nicklas blr skrev: 11 okt 2020, 15:59 Tack för svar a en laddning har jag redan så den är helig inställning i pressen (dillon650) så den rör jag inte bytter huvud om jag ska experimentera. A ne var väll mest nyfiken å få lite mer svart på vitt än mina teorier där av frågan. Sen är de ju en intresant diskussion när så många säger att man inte kan få nån bra presition ur en progressiv press.

för jakt är precisionen helt duglig, och säkert även till skytte på 300 meter. Om du får hoppande hastigheter som märks på tavla så är det nått annat fel.
Om du menar elektronisk automatisk doserare för mängdladdning håller jag med. Jag vet inte någon prs skytt som kör tävlingsammo direkt ur manuell doserare.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Angående topic kan jag bara konstatera att es sjönk när jag skaffade en autotrickler så att laddningen ligger exakt på kornet varje gång.
Katjing

Inlägg av Katjing »

nicklas blr skrev:Min tanke med de hela är ju att förbränningen man får sker ju efter hur man har de med balansen mellan volymerna luft och krut i hyllsan eller är jag helt ute?
Krut behöver inget externt oxidationsmedel. Det brinner alltså även om det helt saknas luft i hylsan. Svarar det på din fråga? :)
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

johaneriksson skrev: 11 okt 2020, 21:55 Angående topic kan jag bara konstatera att es sjönk när jag skaffade en autotrickler så att laddningen ligger exakt på kornet varje gång.
Vilken autotrickler ligger ”exakt på kornet”? Inte min RCBS Chargemaster i alla fall. Det kan fall ner tre korn vid sista tricklingen.

Just detta med vikten av exakt krutvikt är nog en av de vanligaste missförstånden för nybörjare inom handladdning. Dels att minsta laddning över max får bössan att explodera :mrgreen: och att varje patron måste ha exakt samma krutvikt, annars får man spridning.

Det är ingen tvekan om att det är viktigt med jämn hastighet för längre skotthåll med avseende på variationer i träffläge i höjd, men för 99% av jägarkåren kan man ladda varannan patron med exempelvis 45,0 grains och varannan med 45,5 utan att nånsin märka nån skillnad i verkligheten. Undantagen givetvis drivna toppfågeljägare och andra som har bössor med kapacitet att skjuta tätt, rattade av skyttar som kan skjuta utan att förstöra träffbilderna med diverse avfyrningsfel etc.

Förstås ingen nackdel att ha jämna laddvikter och fick man önska skulle alla ha två elektroniska krutdoserare hemma så man kunde köra dem parallellt och då få upp hastigheten också. Men som sagt: vikten av det kritiska med jämna laddvikter överdrivs otroligt mycket.
/ Rikard

Folk som diskuterar omladdningshastighet så fort enkelskottare kommer på tal borde spärras in :twisted:
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

En viss herre sålde till mig ett Harrels mått,

det är så pass bra/trevligt och jämnt i sin hantering att jag bara kör det, kastar åter alla doseringar som inte känns bra i spaken och testar 1:5:7:10, först 1 på fem, stämmer den laddningen är nästa efter 7 osv.

De avvikelser jag kan se på vågen är inte sådana att de kan ses på pappret.

Skjuter man ELR dvs väl äver 1000 meter, då är det ett helt annat koncept/innehåll.

För oss andra fungerar ett väl inpassat och brukat LEE Perfect Powder Measure otroligt bra, jag har två kvar som används från tid till annan.
Användarvisningsbild
johaneriksson

exabit skrev:
johaneriksson skrev: 11 okt 2020, 21:55 Angående topic kan jag bara konstatera att es sjönk när jag skaffade en autotrickler så att laddningen ligger exakt på kornet varje gång.
Vilken autotrickler ligger ”exakt på kornet”? Inte min RCBS Chargemaster i alla fall. Det kan fall ner tre korn vid sista tricklingen.

https://www.autotrickler.com/autotrickler.html#

Den som heter autotrickler ;)
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

johaneriksson skrev: 12 okt 2020, 12:18
exabit skrev:

https://www.autotrickler.com/autotrickler.html#

Den som heter autotrickler ;)
Ok. Använd då versal nästa gång så man förstår att det är ett namn och inte ett substantiv :wink:
/ Rikard

Folk som diskuterar omladdningshastighet så fort enkelskottare kommer på tal borde spärras in :twisted:
Fält

Inlägg av Fält »

Det är svårt att uppgradera från en sådan! När bara vågen kostar 15-20000 så är det långt utanför min budget.

Men jag antar att du svarvar halsar och gör allt det där för att matcha krutuppvägningen så gott det går?
Användarvisningsbild
johaneriksson

Fält skrev:Det är svårt att uppgradera från en sådan! När bara vågen kostar 15-20000 så är det långt utanför min budget.

Men jag antar att du svarvar halsar och gör allt det där för att matcha krutuppvägningen så gott det går?
Vågen kostar kring 5k. Har inte sett något behov av att svarva halsar. Skjuter 6,5x47 med n150 och brukar ha väldigt lågt es. Hade tidigare en chargemasterkopia från smartreloader med ett es på 0,3 vid krutuppvägning och då gällde det att verkligen hamna perfekt på noden för att få lågt es vad gäller utgångshastigheten.
Fält

Inlägg av Fält »

Ok, fel av mig. Jag sökte bara på namnet på Sartorius vågen de nämner på hemsidan och fick fram priser mellan 1200 och 1800$
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

johaneriksson skrev: 12 okt 2020, 13:01
Fält skrev:Det är svårt att uppgradera från en sådan! När bara vågen kostar 15-20000 så är det långt utanför min budget.

Vågen kostar kring 5k. Har inte sett något behov av att svarva halsar. Skjuter 6,5x47 med n150 och brukar ha väldigt lågt es. Hade tidigare en chargemasterkopia från smartreloader med ett es på 0,3 vid krutuppvägning och då gällde det att verkligen hamna perfekt på noden för att få lågt es vad gäller utgångshastigheten.
Kan ju informera om att låg ES inte nödvändigvis måste bero på krutvågen. Jag har ES på 1 (2FPS om jag ändrar till fot) över 5 skott mer ofta än inte i min 6.5 Grendel.
Kör med en frankford intellidropper, men har inte sett nån större skillad med Hornadyvågen.

beror mycke på krutmängd och sort. N135 med smockfull hylsa? Alltid bra ES/SD.. men även 133, n530 och N140/540.
Gick aldrig så bra i 6.5x55 dock, där var ES sällan ner på mindre än 5.