Problem ttsx 9,3x62!!

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

karelsk blandning
Has thanked: 18 times
Been thanked: 49 times

Re: Problem ttsx 9,3x62!!

Inlägg av karelsk blandning »

Giobbi skrev:
06 okt 2020, 21:40
..Eller byt kula.
Enklast lösning på problemet.

Användarvisningsbild
Giobbi
Been thanked: 101 times

Inlägg av Giobbi »

potatiskastare skrev:Återigen. Fokus på det viktigaste. Går det inte att föra in en kula i den skjutna hylsans hals är något helfel. Det är inte en bänkskytteräcer vi talar om. Det är en storviltsbössa. Det skall finnas marginal så kulan verkligen släpper i halsen även med ett granbarr i vägen.

Halsens utsida på en laddad patron får enligt CIP inte vara större än 9,92. Kolla det måttet. Om det stämmer så är inte ditt patronläge korrekt. Om de inte stämmer så är det hylsan eller kulan du skall titta vidare på.

Om pipan visar sig ha tight-neck hade jag reklamerat. Det kan ju vara knasfarligt.

Och det där med patronlägets längd kan såklart vara sant. Men även där finns ett max. Om hylsorna är kalibrerade väldigt hårt så de är mindre än de skall är det en sak, men om hylsorna är korrekta skall de smälla. Reklamation då med.
Hur mäter man det, enklast? Nyfiken för det finns troligen en tajtneckare till.

För, om kulan är 9.29, är hylsans hals 0.28 (x2) som blir 9.85, en marginal med 7 hundringar, till Max cip mått alltså vilket är troligt att det är mindre. Med Barnes kulor, övriga har större marginal.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 194 times

Inlägg av potatiskastare »

Kulan får vara så stor som 9,30. Det skall vara OK. Och 9,85 låter helt OK. Då skall du ha ca 0,1mm för halsen att expandera mot minimimåttet på kammaren (9.94) och det är fint.
Tror det är svårt att mäta utan bra tolk eller annan utrustning. Men det borde gå att trixa med en hylsa som du behandlar på olika sätt. Eller en hylsa skjuten i ett korrekt läge.

Men innan man reklamerar är det såklart bäst att undersöka ordentligt. Det kan ju vara en batch hylsor som är liiite större i halsen så de tre hundradelarna är det som felar. Men jag hade tittat noga ändå, för det låter som marginalen är fel.

9,3 brukar vara skurna ganska rymligt. Det är inte max livslängd på hylsan som brukar vara prioriterat på en storviltsbössa och det är inte det jag hade tänkt mest på om en grinig nalle eller monstergalt dök upp.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

sneträff
Been thanked: 23 times

Inlägg av sneträff »

Ja visst kan det vara så att patronläget är för trångt, eller kanske ligger på mintolerans.
men Norma får ursäkta om deras kvalitetsrykte blivit naggat i kanten. så att deras hylsor är misstänkt nr ett.
Och att ett antal patroner klickade tror jag beror på något annat fel, än godstjocklek på hylsan.

sneträff

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

sneträff skrev:
07 okt 2020, 15:39
Ja visst kan det vara så att patronläget är för trångt, eller kanske ligger på mintolerans.
men Norma får ursäkta om deras kvalitetsrykte blivit naggat i kanten. så att deras hylsor är misstänkt nr ett.
Och att ett antal patroner klickade tror jag beror på något annat fel, än godstjocklek på hylsan.

sneträff
Jag misstänker inte hylsorna som nummer 1. Jag tycker felaktiga hylsor är väldigt ovanliga. Feljusterade verktyg är vanligare. T.ex att kulisättaren är vriden så den krymper av misstag.
Brenneke

Användarvisningsbild
Jämthund2013
Been thanked: 3 times

Inlägg av Jämthund2013 »

Om ni läser igen hur jag skriver så tar jag en kalibrerad hylsa som går hur lätt som helst i bössan sätter i en ttsx å då går den inte i. Sätter jag i en Oryx går den hur fint som helst. Då måste det va kulan som är för grov. Man märker det på att kulan går mycket tyngre att få i. När man tvingat i patronen å skjutit den så går hylsan lätt att få i igen. I och med att nån mer varit med om samma sak medan andra laddat denna kula i flera bössor utan problem så borde det vara patronläget som är i trängsta laget. Nåt annat kan jag inte tänka mig. Samma sak hände med helt andra hylsor så det var inte bara denna batch.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sauer 200 9,3x62, 6,5x55, zeiss 1,2-5x36 DL, Trijicon 2,5-10x56
Sako Hunter 6 ppc, zeiss HD5 3-15x50
Miroku kombi 12/6,5x55 aimpoint 5000 XD
Mauser 201
Finn 512s DS 8x57 IRS, aimpoint micro
Husqvarna 300C 12
Husqvarna 648 8x57js Ultimax 1-6x24 Helia 8x56

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Fram med mätinstrument så kan du snart reda ut var felet är. Det är många saker som kan bli fel. Men det kan även vara patronläget som är fel.
Brenneke

regnskogII
Has thanked: 156 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av regnskogII »

Nu är jag säkert sen till maten, men en TSX, sätter så mycket hårdare i mitt minne i hylsor, jmfr med vanliga kulor, särskilt om den är lite "fetare" än andra, jag skulle kunna tänka mig att det i ett kulisättarverktyg som inte ger stöd åt hylsan men även ändå i andra kan generera oväntade effekter som buktningar mm.

Kolla var det kärvar och hur? Märk hylsan o se var det skaver.

nicklas blr
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Inlägg av nicklas blr »

Är kanten avfasad på hyllsan? för barns har en förkärlek att skavabort bitar från sig mellan rillorna å har du då otur så hamnar de mellan kulan och hyllsan vilket gör att den kan bli för tjock. Polarn hade samma men han tog en fil och bormaskinen å slipade ner hyllshallsen inget jag rekommenderar plus att de såg förjävligt ut men de funkade.
Browning blr 308win
Mossberg 930
Howa 1500 6,55
Husqvarna 8,57 js

Användarvisningsbild
Jämthund2013

Inlägg av Jämthund2013 »

Borde i så fall gå med den man fixar med efter man svarvat. Kommer inte på vad den heter. Men det blir ju på alla laddade skott

Mauser 201
Husqvarna 300C 12

Användarvisningsbild
eskmat
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av eskmat »

Det som skulle vara möjligt att få dessa patroner att funka är ju att svarva halsarna, men vad jag vet finns det ju inte "piloter" att tillgå
till cal.366. Däremot finns det till .358, tanken jag fick var att byta ut expander kulan i 9,3 verktyget till .358 (förutsatt att halsen krymps så mycket att expandern gör nytta) därefter svarvas halsen och kalibreras på nytt i de kompletta 9,3 verktyget. Eller är det som att plocka ner månen?
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Lite, byta kula är mkt enklare. :)
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 193 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av Anders Ö »

Detta är enkelt :idea:
BarnesKulan går inte att trycka i en skjuten hylsa , dvs inget kalibrerings eller kulisättar fel .

Halsmåttet i patronläget är för trångt :!:

Alternativt att hylshalsarnas godstjocklek är för tjock .

Ta en hylsa utan krut och tändhatt , sätt i en BarnesKula , sota sedan halsen med en ljuslåga , kammra patronen , blir sotet bortskavt runt om så är det definitivt för trångt .

Troligen är det brotchning av halsläget som gäller om du absolut vill ha den kulan, det kanske är läge ändå då det verkar
ovanligt tight .

Det kan ju ÄVEN vara hylsan som är utan för specifikationerna i fråga om godstjockleken.

Andra Forumister kan ju mäta sina skjutna hylshalsar på diverse bössor som referens för TS .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
JockeJ
Been thanked: 6 times

Inlägg av JockeJ »

Jag hade liknande problem med min föredetta t3 i samma kaliber, detta gällde då gmx och accubond.

Jag fann aldrig den exakta felkällan, utan jag köpte ett sats begagnade verktyg från annat fabrikat och hade sedan inga mer bekymmer!

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag mätte på 5 st 9.3x62 hylsor från hylsbingen i dag .
YtterHalsMått på de skjutna hylsorna var...
9.89
9.92
9.93
9.94
10.15 :shock:

Är rätt säker på att de flesta var från olika bössor , då hylsorna var insamlade över flera år.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Flera år?? Horder Anders... :)

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Tanken med mitt inlägg ovan är att TS skall mäta sina skjutna hylsor och jämföra :idea:

Användarvisningsbild
Jämthund2013

Inlägg av Jämthund2013 »

Tack för det. Ska göra det. Har bara inget så exakt mätverktyg. Bara skjutmått. Mäter bara 10-del. Med tanke på den input som jag lagt in i tråden och att man lägger ihop A+B så kan det inte va annat än trångt halsläge på bössan.

Mauser 201
Husqvarna 300C 12

nygamla AKI
Has thanked: 78 times
Been thanked: 76 times

Inlägg av nygamla AKI »

Det är ändå fråga om så pass små marginaler att, trots att alla delkomponenter ligger inom sina respektive marginaler, att OM:

en kula som är max fet och en hylsa som har max halstjocklek i godset och ett patronläge med minimi halsdiameter möts, DÅ kan man få dylika problem.

Håller, för en gångs skull :shock: , med Anders Ö: mät ordentligt. Men sedan ska det fattas rätt beslut också!

Jag skulle brotscha patronläget i sista hand. Det är, som Giobbi glatt påpekar, enklare att byta kula. Håller helt med här. Det finns ju fina alternativ. :D

Men OM man är heltänd på just den krånglande kulan, så är det ju enklare att testa med andra hylsmärken. Eller andra lotter av samma märke. Det är ju enkelt att mäta hylsväggens tjocklek. Ta flera mått runt om hela halsen. Det brukar variera några hundringar.

I slutändan är ju det enda viktiga att bössan funkar tryggt och säkert. Det märker och vet man att den gör då hylsan beter sej som den ska göra. Dvs kulan ska gå att lätt föra ner i en skjuten hylsa eller ramla ner utan motstånd. Någonstans i det intervallet. Om man uppnår detta genom att välja en hylsa med något tunnare väggar är man ju framme vid målet. :!: :D

En tydlig notering i de egna laddanteckningarna bara, så att man minns detta då det i framtiden ska skaffas nya hylsor åt just den bössan.

Användarvisningsbild
scratch
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av scratch »

Ja vad kan det vara som spökar med din bössa?
Har du testat att smörja de laddade patronerna med imperial sizing die wax samt testat att be en bön till handladdningsguden innan du stänger bulten? :mrgreen: :wink:

Förlåt jag kunde bara inte hålla mig när jag läser alla lustiga förslag på vad felet kan vara. :wink:

Jag misstänker att du använder norma hylsor, och problemet blir då att de har alldeles för tjocka och ojämna halsar.

Enligt CIP-specen så skall en 9,3x62 hylsa var 9,92mm i diameter vid övergången mellan halsen och bröstet. Dock så är patronlägen i pipor som är skurna med en CIP-brotch 9,95-9,96 invändigt.

Norma har även mindre diameter på sina kulor, jag mätte upp några jaktmatchkulor och fick dem till 9,28..fast i övergången mellan hyls och bröst så var de 9,92, vilket innebär att tjockleken på halsen är 0,32mm.

När man då sätter en TTSX kula som är 9,30 mm i en oskjuten norma hylsa så får man en totaltjocklek vid övergången mellan bröst och hals på 9,94mm vilket leder att du bara får 0,01mm spel i patronläget med hylsan.

Problemet med skjutna hylsor är dock att de skapar donuts invändigt vid övergången, och blir de större än 0,01mm så leder detta till att du inte kan kammra patronen, oavsett hur mycket du har kalibrerat hylsan eller bumbat bröstet.

Lösningen blev att köpa en KM-svarv och, svarva ned halsarna till 0,28mm, vilket gör att jag får ett spel i patronläget på 0,045mm.

9,3x62 och TTSX är en fantastisk kaliber om man älskar att svarva hylsor :mrgreen: förmodligen världens mest okända tightneck bänkskyttepatron :lol:

Lycka till med svarvandet!

Bild