Kikarsiktets vikt för laddutvärdering

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

hinkraka

Kikarsiktets vikt för laddutvärdering

Inlägg av hinkraka »

Jag har ju nyligen kastat mig in i handladdningsdjungeln. Vilket förstås innebär att jag fått för mig att ladda till alla mina centerfire!

På banbössan är det enkelt. 4-16 är riktigt bra för att hålla rätt på 100m.
Men på andra bössan sitter ett 1-3x24. Hårkorset täcker delar av målet och det kan diffa 3-4cm (uppskattning) på var jag håller på tavlan. Det tar bort stor del av poängen med testandet. Kanske jag inte behöver testa allt men har man fått handladdningsdjungelfeber är det knepigt att låta bli!

Så hur gör ni andra som vill ta fram bra laddningar till bössor där ni har låga förstoringar? Accepterar felmarginalen, byter sikte under laddtestning eller har ni andra geniala metoder?
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
Thjona

Re: Kikarsiktets vikt för laddutvärdering

Inlägg av Thjona »

Prova med olika typer av tavlor
Om du hittar en med ring eller prick i storlek som passar riktmedlet det kan vara en stor markering som funkar bättre.
Typ som när det skjuts med diopter så att du får en ring runt riktmedlet eller om det finns några markeringar på tavlan som du ser vid sidan av riktmedlet kan hjälpa.
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Angående tavla så använder jag denna modell vid lägre förstoring, om man nu har ett vanligt kors i siktet. Lättare att hamna rätt.

Men för att leta sista precisionen krävs ett sikte med mer förstoring enligt mig. Så antingen skaffar du snabbfästen eller så har du ett annat som monteras vid testning bara.

https://vildmarken.se/inskjutningstavla/
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Användarvisningsbild
cmk

Inlägg av cmk »

Riktmedlet styr väldigt mycket vad som kan vara ett bra mål att sikta mot. Är det en 4:a, duplex, hårkors eller liknande tycker jag att ett "X" funkar väldigt bra. Även om centrum på rm täcker för mycket, kan man ganska lätt se om man ligger rätt i sida och höjd.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder

PM:a
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

hinkraka skrev: 12 sep 2020, 08:09 Jag har ju nyligen kastat mig in i handladdningsdjungeln. Vilket förstås innebär att jag fått för mig att ladda till alla mina centerfire!

Men på andra bössan sitter ett 1-3x24. Hårkorset täcker delar av målet och det kan diffa 3-4cm (uppskattning) på var jag håller på tavlan. Det tar bort stor del av poängen med testandet. Kanske jag inte behöver testa allt men har man fått handladdningsdjungelfeber är det knepigt att låta bli!

Så hur gör ni andra som vill ta fram bra laddningar till bössor där ni har låga förstoringar? Accepterar felmarginalen, byter sikte under laddtestning eller har ni andra geniala metoder?
Jag byter faktiskt sikte. På jaktbössan så har jag 1.7-10x och det räcker inte (för mina numer inte helt fräscha ögon).

Så när jag bytte till ett fast 20x så krympte grupperna till hälften (1 MOA till 1/2 MOA) bara med den ändringen.
Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Har med åren bytt bort allt vad sikten heter som inte duger till att både jaga å skjuta bra träffbilder med /nolla .
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

lasse-a skrev: 12 sep 2020, 14:18
hinkraka skrev: 12 sep 2020, 08:09 Jag har ju nyligen kastat mig in i handladdningsdjungeln. Vilket förstås innebär att jag fått för mig att ladda till alla mina centerfire!

Jag byter faktiskt sikte. På jaktbössan så har jag 1.7-10x och det räcker inte (för mina numer inte helt fräscha ögon).

Så när jag bytte till ett fast 20x så krympte grupperna till hälften (1 MOA till 1/2 MOA) bara med den ändringen.
Jag överväger att göra detsamma. Har en 1-3 nu, kommer nog att udvidga det spannet när plånboken tillåter, men tills det kan jag ta en fast 10x med mildot för att skjuta laddningar och sen byta tillbaka och skjuta in med jaktsiktet igen. När man vet vilken laddning som duger.
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

arnold skrev: 12 sep 2020, 15:39 Har med åren bytt bort allt vad sikten heter som inte duger till att både jaga å skjuta bra träffbilder med /nolla .

Det får bli det långsiktiga målet, eller sätta skena på bössan så man kan byta med mindre meck.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Varför skall du få ner träffbilden till en storlek som saknar betydelse? Du jagar ju ändå inget som kräver någon större precision med ett 1-3, eller hur? Det du inte kan träffa på banan kan du ju knappast heller träffa i skogen.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

sevehem skrev: 12 sep 2020, 15:49 Varför skall du få ner träffbilden till en storlek som saknar betydelse? Du jagar ju ändå inget som kräver någon större precision med ett 1-3, eller hur? Det du inte kan träffa på banan kan du ju knappast heller träffa i skogen.
För att utvärdera laddningen. Simple as that, jag vill veta vilka laddningar som funkar hur i bössan. Kanske man väljer annan jakt framöver eller annat sikte och vill inte behöva börja om med laddstegar etc.
sneträff

Inlägg av sneträff »

Jag vill ha så stor förstoring så jag ser kulhålen på 100 meter.

sneträff
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Låter vettigt, gärna så pass att man kan bedöma avstånd från POA.

Ytterligare ett förtydligande till varför jag vill ha kunna få ihop laddningar är helt enkelt för att utesluta felkällor. Om jag vet att bössan skjuter MOA så är det okej om siktet är mindre exakt, för då sätter siktet gränsen. Om jag däremot har en laddning som ger 2MOA och ett sikte som kan diffa 5cm på 100 så kan det bli drygt 10cm fel, och då är det dålig marginal.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

arnold skrev: 12 sep 2020, 15:39 Har med åren bytt bort allt vad sikten heter som inte duger till att både jaga å skjuta bra träffbilder med /nolla .
Ja, det är klart att det går att jaga (där jag jagar) och skjuta träffbilder med 10x. Men eftersom jag ville veta mer var gränsen går, så vart det ett fall framåt med 20x. Såg mycket mer, även mina egna skjutfel.
Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Riktmedlet är ju viktigast om man vill skjuta precision å inte hög förstoring. Med z8 1-8 så kan jag Skjuta storvilt på alla avstånd men samtidigt Skjuta träffbilder på under 10mm alla dar i veckan tack vare riktmedlet.
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

arnold skrev: 12 sep 2020, 17:58 Riktmedlet är ju viktigast om man vill skjuta precision å inte hög förstoring. Med z8 1-8 så kan jag Skjuta storvilt på alla avstånd men samtidigt Skjuta träffbilder på under 10mm alla dar i veckan tack vare riktmedlet.
Hatten av i så fall. Jag kan det bevisligen inte med z6i 1,7-10x42. Skjuta så tighta grupper alltså. Vid jakt är det siktet ingen begränsning (för den jakt jag bedriver).
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

arnold skrev: 12 sep 2020, 17:58 Riktmedlet är ju viktigast om man vill skjuta precision å inte hög förstoring. Med z8 1-8 så kan jag Skjuta storvilt på alla avstånd men samtidigt Skjuta träffbilder på under 10mm alla dar i veckan tack vare riktmedlet.
Tävlar du bänkskytte? Annars är det dags att börja. Du skjuter ju bättre med jaktbössa och jaktammo är vad många av de bästa skyttarna gjorde i Bänkskytte-SM.

http://www.benchrest.se/?p=2332 Robban har lagt upp resultatlistan.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag anpassar tavlan efter riktmedlet, jag ritar själv med tuschpenna, helst en röd.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

börje skrev: 13 sep 2020, 07:33 Jag anpassar tavlan efter riktmedlet, jag ritar själv med tuschpenna, helst en röd.
Några tips/modeller/konstverk?
Walt Slade

Inlägg av Walt Slade »

För mig passar det bäst med en svart bakgrund och en vit fyrkant i lämplig storlek så att man ser lite av hörnen då man lägger hårkorset i mitten.
Bo Petersson

Inlägg av Bo Petersson »

En duktig skytt skjuter otroligt tätt med diopter. Det måste innebära att, som många redan påpekat, att ett till riktmedlet anpassat mål är avgörande för att det ska gå att skjuta tätt med ett lågförstorande sikte. Ändå så ser jag det som en poäng att använda hög förstoring främst därför att det blir lättare att avgöra om man kan ligga helt still på målet och om man gör dåliga avfyringar. Att det genast går att se kulhålen på tavlan gör skyttet roligare och underlättar analysen av resultatet också. Att i efterhand koppla samman skjutresultatet med en misstänkt dålig avfyring eller vindpåverkan leder bara till rationaliseringar som kan vara direkt missvisande.