Hur mycket friflykt är för mycket friflykt?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Anders Ö

Re: Hur mycket friflykt är för mycket friflykt?

Inlägg av Anders Ö »

hinkraka skrev: 10 sep 2020, 20:33
Anders Ö skrev: 10 sep 2020, 20:21 En modern bössa som tål moderna tryck .

https://en.wikipedia.org/wiki/SIG_Sauer_200_STR
En sådan finns på den långsiktiga inköpslistan, helt klart. Ska bara smörja in chefen ordentligt först.
STR är ju naturligtvis en perfekt banbössa med billiga pipor och så där...

Men att ha med i skogen är nog ingen kul utflykt, även fast jag vet att det är en del som jagar med dom .

En TIKKA T3x 6.5x55 Varmint är skapligt mycket billigare och man kan uppgradera med kplvar och annat vartefter man har lust och pengar .
Precisionen är likvärdig :idea:

Trevligare att jaga med också.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Anders Ö skrev: 11 sep 2020, 12:48

En sådan finns på den långsiktiga inköpslistan, helt klart. Ska bara smörja in chefen ordentligt först.
STR är ju naturligtvis en perfekt banbössa med billiga pipor och så där...

Men att ha med i skogen är nog ingen kul utflykt, även fast jag vet att det är en del som jagar med dom .

En TIKKA T3x 6.5x55 Varmint är skapligt mycket billigare och man kan uppgradera med kplvar och annat vartefter man har lust och pengar .
Precisionen är likvärdig :idea:

Trevligare att jaga med också.
Jag gillar hur du tänker. Just eftersom att STR och T3x är de två alternativen jag suktar efter. Inte nödvändigtvis båda förstås, men ja. T3x Varmin är en fin bössa. Tror jag, bara hört bra om den. Dock aldrig testat.
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Kan tilläggas att byta pipa på en T3X varmint bara är marginellt dyrare än till en STR om man håller sig till originalpipor(5000 plus frakt). Det, inköpspriset och utbudet av kringutrustning gör argumentet överväldigande.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

kattafan skrev: 11 sep 2020, 13:35 Kan tilläggas att byta pipa på en T3X varmint bara är marginellt dyrare än till en STR om man håller sig till originalpipor(5000 plus frakt). Det, inköpspriset och utbudet av kringutrustning gör argumentet överväldigande.
Är det värt att kika på en sådan begad eller ska man kolla på den ny? Är det nog lågt pris på en begad för att motivera eventuella mer brådskande pipbyten etc?
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Men en modern bössa kan vara allt efter ww2. Kraag och bössor från 1903 är nog dom som är vanligast i USA som inte tål höga tryck.

Men valfri sauer, tikka, sako, remington 700 klon mfl.. finns bössan i 308 eller 30-06 så är dom "okej" med trycken.
6.5x55 scan är inte något märkvärdigt med moderna mått, men däremot med 1800-talsmått så..
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

jmkhenka skrev: 11 sep 2020, 15:21

Men en modern bössa kan vara allt efter ww2. Kraag och bössor från 1903 är nog dom som är vanligast i USA som inte tål höga tryck.

Men valfri sauer, tikka, sako, remington 700 klon mfl.. finns bössan i 308 eller 30-06 så är dom "okej" med trycken.
6.5x55 scan är inte något märkvärdigt med moderna mått, men däremot med 1800-talsmått så..
Det jag har nu är ju en cg63, så det är ju en M96-variant med två klackar. Därav att jag är lite försiktig med trycken.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

hinkraka skrev: 11 sep 2020, 13:41
kattafan skrev: 11 sep 2020, 13:35 Kan tilläggas att byta pipa på en T3X varmint bara är marginellt dyrare än till en STR om man håller sig till originalpipor(5000 plus frakt). Det, inköpspriset och utbudet av kringutrustning gör argumentet överväldigande.
Är det värt att kika på en sådan begad eller ska man kolla på den ny? Är det nog lågt pris på en begad för att motivera eventuella mer brådskande pipbyten etc?
Det beror ju på lite vad man får s a s. Det är förvånansvärt många som köper på sig bössor och utrustning bara för att inse att dom inte har intresse/tid efter några hundra skott. Med lite tålamod så kan jag lova dig att ett kap kommer att dyka upp på säljes. Är pipan slutskjuten så ska ju priset spegla det.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Orginalpipor ?

Går det att köpa från nån affär eller är det från smeder typ JP-vapen ? Såg att han hade till försäljning.

En kompis har beställt en därifrån och som jag fattat så är den ny och urtagen från en ny bössa som skall förädlas .

Jag skulle lätt skruva i en orginalpipa så bra som min skjuter , brorsans skjuter lika bra .

Men jag har ju 308win och med mina skott per år så lär det ta ett tag ....

Undrar om det bara är att skruva i och skjuta ?
Ja... naturligtvis skulle jag kolla låsmåttet först men på sådana CNC-frästa lådor och pipor så borde det vara minimal inpassning .
Kan inte tänka mig att det står nån vid en svarv och svarvar anhållet på var pipa som
monteras :roll:

Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Det är JP ja. Vågar inte svära på det, men som jag tolkar svaret jag fick så är det nog tusan nya. Priset var alltså med inpassning. Men även om den trillat av en annan bössa så tycker jag det ett bra pris.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

kattafan skrev: 11 sep 2020, 17:45 Det är JP ja. Vågar inte svära på det, men som jag tolkar svaret jag fick så är det nog tusan nya. Priset var alltså med inpassning. Men även om den trillat av en annan bössa så tycker jag det ett bra pris.
Absolut.
Hoppas JP finns kvar om 8 år ....
Eller man kanske skall hamstra 8)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

JP säljer ju oanvända T3-lådor som grund till byggen , och till ååkåå pris, så det blir ju i dessa fall nya fabrikspipor övers där.

"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)