Hur mycket friflykt är för mycket friflykt?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

hinkraka

Hur mycket friflykt är för mycket friflykt?

Inlägg av hinkraka »

Jag förstår att det skiljer sig mellan applikationer, jakt eller max precision etc.
Men jag tänkte när bör man bli fundersam?

Jag har en laddad patron som enligt ladeboken föreslår 75mm COL med mina Sierra 175grain SPSPT. När jag testar att mäta friflykten med den kulan och ogivalmäter mellan laddad patron och "jam" skiljer det 7mm.

Jag inser ju att kulan är relativt kort jämfört med många matchkulor etc, men finns det någon gräns? När friflykten är längre än hur djupt man sätter den i hylshalsen eller finns det något annat som kan spöka?
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Re: Hur mycket friflykt är för mycket friflykt?

Inlägg av Anders Ö »

Nä...ingen gräns :idea:
Det finns mycket värre exempel :!:
Weatherby magnumpatronlägen brukar ha lååång friflykt.

En annan jag kommer på är 7x65R i en dubbelstudsare Farsan hade ... det var
ca 15mm med normal patronlängd , den skjöt bra ändå :idea:

Det som styr .

Patronen bör passa i magasinet.

Kulan bör sitta minst 80% av kuldiametern i halsen .

För tryckets skull med tabell-laddningar så bör friflykten vara 1 mm +
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Anders Ö skrev: 09 sep 2020, 13:35 Nä...ingen gräns :idea:

Det som styr .

Då var det verkligen god marginal! Insåg att det är klart att det måste finnas en god marginal, men jag visste inte hur mycket. Tack!
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Ja, bara blaj.

Någon som vet vad detta handlar om, jag har missat det.

https://www.sveaskog.se/press-och-nyhet ... terbotten/
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Giobbi skrev: 09 sep 2020, 17:13 Ja, bara blaj.

Någon som vet vad detta handlar om, jag har missat det.

https://www.sveaskog.se/press-och-nyhet ... terbotten/
Känns som om du hamnade i fel tråd nu. xD
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Anders Ö skrev: 09 sep 2020, 13:35 Nä...ingen gräns :idea:

Det som styr .

Det var nog inte bara din farsas dubbelstudsare som hade rymlig övergång i 7x65R, den är väl generellt designad så. I mina laddningar med 175 gr nosler pt och woodleigh pp till en Merkel kipplauf har jag 15,7 mm friflykt :wink: , men den skjuter väldigt tätt ändå
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Även i 458wm är det normalt med rejäl friflykt.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

I 6.5x55 är ju lång friflykt ganska vanligt. En kula laddade jag till 80mm coal, en annan till 70.. båda skjöt lika bra (för mig då).

handlar ju stor del hur kulan är formad, vissa kulor gillar mer friflykt och är då lättare att ladda för andra är petiga och då är det svårare och hitta en bra längd. Speciellt då errosion flyttar vart bommarna är med tiden.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

300win mag brukar oxå ha bra friflykt.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

kan vara värt att nämna att man alltid bör mäta vad som är maxlängd för en kula i bössan.

Upptäckte häromdagen att Vihtavuoris rekommendatoin för COL och 123 resp. 136gr Scenar inte funkade med min bössa. 78mm var tjoff i bommarna för 136gr och 0,5mm för långt med 123gr.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

kattafan skrev: 10 sep 2020, 13:31 kan vara värt att nämna att man alltid bör mäta vad som är maxlängd för en kula i bössan.

Upptäckte häromdagen att Vihtavuoris rekommendatoin för COL och 123 resp. 136gr Scenar inte funkade med min bössa. 78mm var tjoff i bommarna för 136gr och 0,5mm för långt med 123gr.
Helt klart vettigt.
Låter som en 6.5*55, är jag felt hel ute?
Det kanske är ett större problem på kalibrar med generellt långa kulor? Alltså att det kan variera så mycket mellan långa och korta kulor, jämfört med exempelvis en 8*57JS som jag uppfattat som ha generellt kortare kulor.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Ja precis, 6.5x55
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

kattafan skrev: 10 sep 2020, 14:02 Ja precis, 6.5x55
Det jag då funderar på är om/hur man bör tänka kring laddvikter om det är så att man behöver sätta kulan djupare än rekommenderar C.O.L?
Jag tänker på dina exempel. Det står ju en C.O.L. och det är ju den laddatan från VV är baserad på. Bör man då exempelvis börja på lägre startvikt och jobba sig uppåt eller är startvikten så pass låg att man ändå kan börja på den om C.O.L kan vara exempelvis 77.0 istället för 78.0
Eller i mitt fall som senare ska ladda 139gr Scenar Moly och 144gr FMJBT, på 78 respektive 79mm.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

hinkraka skrev: 10 sep 2020, 14:17
Det jag då funderar på är om/hur man bör tänka kring laddvikter om det är så att man behöver sätta kulan djupare än rekommenderar C.O.L?
Jag tänker på dina exempel. Det står ju en C.O.L. och det är ju den laddatan från VV är baserad på. Bör man då exempelvis börja på lägre startvikt och jobba sig uppåt eller är startvikten så pass låg att man ändå kan börja på den om C.O.L kan vara exempelvis 77.0 istället för 78.0
Eller i mitt fall som senare ska ladda 139gr Scenar Moly och 144gr FMJBT, på 78 respektive 79mm.
Trycket blir högre med samma krut med kortare COL. Men om du inte ligger på max är det inte lika avgörande som att öka krutvikten säg, 1%.

Jag vet inte exak relationen krut vs COL, men jag har då aldrig stött på några katastrofala övertryck med 1mm kortare patron. Men då sitter jag sällan på max. Sen är ju i regel 6.5x55 data konservativ, såvida du inte går efter SCAN data på VV.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Det är alltid bra att stega sig upp :idea:

Särskilt om man känner sig osäker på om det är högt tryck eller inte när man drar i avtryckaren på nya laddningen :arrow:

Det är enkelt , det behövs inte skjutas 5skottare med 0.5gr steg för att finna om det är på gränsen eller inte .

En chronograf är mycket lämpligt att ha i handladdarens verktygslåda :idea: , den.är den enklaste/säkerhetsvetil tillsammans med laddatas hastighet , och som extra hängslen så är QL eller GRT bra för att kolla vilket tryck man ligger på, det också för
närvarande gratis :idea:

Ladda från där det känns säkert och ladda med 0.5gr steg , 1-2 skott med var laddning , skjut över chronograf och jämföra med laddatas hastighet, plus eller minus 2.5m/s a centimeter piplängd från laddatapipas längd.

Eller skjut över chronograf och kalibrera QL eller GRT med dina komponenter så att hastigheten stämmer , kolla vilket tryck som programnet anger .
Vill man tex med en Mauser m96 inte ladda över 3000Bar så stannar man på den hastigheten .

Det är när hastigheten börjar bli högre än maxladdningens hastighet som det är dags att dra i handbromsen och stanna, även... fast man kanske inte har max krutladdning :idea:

Angående att trycket ökar vid kortare patronlängd än längre (kortare friflykt ) är ovanligt :idea: , kandke om man ligger på runt 10mm och redan har maxtryck och trycker i kulan ännu mer att trycket ökar ...
Vid normal friflykt och tryck så minskar trycket oftast när man ökar avståndet till bommarna .
Oftast så kommer sig dessa påstenden från att man lekt i QL och GRT där det inte finns friflykt med i ekvationen.

Men... vid handladdning så bör man INTE anta något, särskilt om man är ovan , stega både krut och friflykten i inte allt för stora steg gör laddningen säkrare och de stora otrevliga överraskningarna uteblir om man bara är uppmärksam.

hinkraka

Inlägg av hinkraka »

jmkhenka skrev: 10 sep 2020, 18:17
hinkraka skrev: 10 sep 2020, 14:17
Trycket blir högre med samma krut med kortare COL. Men om du inte ligger på max är det inte lika avgörande som att öka krutvikten säg, 1%.

Jag vet inte exak relationen krut vs COL, men jag har då aldrig stött på några katastrofala övertryck med 1mm kortare patron. Men då sitter jag sällan på max. Sen är ju i regel 6.5x55 data konservativ, såvida du inte går efter SCAN data på VV.
Där är jag nyfiken, vad är SCAN-data på VV? För jag har nämligen funderat på att börja ladda N160 i min 6.5*55 när jag får slut på Norma 204. Och eftersom jag har scenarkulor så är det ju VV-data jag kommer att gå på. Vad behöver jag veta där, när du nämner SCAN-data?
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

En modern bössa som tål moderna tryck .

https://en.wikipedia.org/wiki/SIG_Sauer_200_STR

hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Anders Ö skrev: 10 sep 2020, 20:21 En modern bössa som tål moderna tryck .

https://en.wikipedia.org/wiki/SIG_Sauer_200_STR
En sådan finns på den långsiktiga inköpslistan, helt klart. Ska bara smörja in chefen ordentligt först.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Happy wife , happy life :wink:

hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Anders Ö skrev: 10 sep 2020, 21:00 Happy wife , happy life :wink:
Jag menar den riktiga chefen, så lönen matchar inköpsmålen :P