45-70 utan verktyg

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Brunker

Re: 45-70 utan verktyg

Inlägg av Brunker »

Jag ska uppfinna något.
Jag har fått min Lee loader nu. Tyvärr blev jag lite lurad... Decappern är knäckt, ett litet problem men det är tråkigt att folk inte är ärliga.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Grymt dålig stil. Köpte du på forumet?
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Brunker

Inlägg av Brunker »

sevehem skrev: 30 aug 2020, 08:17 Grymt dålig stil. Köpte du på forumet?
Blocket. Men jag får hitta något annat dorn eller liknande.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Jag har gjort ett av ett borr som jag limmade fast i litet rundjärn. Det fungerar.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

De går att köpa lösa som reservdel också.
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

Brunker skrev: 28 aug 2020, 23:57
Men så länge man följer en tillverkares anvisning måste det gå bra.
Men då måste man läsa allt dom skriver om hur du ska ladda. Inte bara laddtatan för dom skriver ganska tydligt att inte bara gå på maxladdningen direkt.

Du kan inte bara ta normas maxxladdning och ladda det och tro att det kommer gå bra. Man BÖR och SKA göra en laddserie. Även din bössa kanske inte har perfect patronläge eller nått annat som gör att kör du efter normas maxladdming får du övertryck.

Sen med raka patroner speciellt kan man få ett problem att låga laddningar med låg fyllnadsgrad lägger sig på längs sidan på patronen och därmed kan tändhatten antända allt krut samtidigt vilket skapar kan skapa så högt tryck i början att hylsan eller annat går sönder.

Sen med låga laddningar så måste ju hylsan täta det är högst individuellt mellan olika tillverkare på hylsor och individuella vapen.
Hdf titan 2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, Llama 9mm, S&W 686 .357, S&W m17 22lr
Brunker

Inlägg av Brunker »

Stainless steel skrev: 30 aug 2020, 15:52
Brunker skrev: 28 aug 2020, 23:57
Men så länge man följer en tillverkares anvisning måste det gå bra.
Men då måste man läsa allt dom skriver om hur du ska ladda. Inte bara laddtatan för dom skriver ganska tydligt att inte bara gå på maxladdningen direkt.

Du kan inte bara ta normas maxxladdning och ladda det och tro att det kommer gå bra. Man BÖR och SKA göra en laddserie. Även din bössa kanske inte har perfect patronläge eller nått annat som gör att kör du efter normas maxladdming får du övertryck.

Sen med raka patroner speciellt kan man få ett problem att låga laddningar med låg fyllnadsgrad lägger sig på längs sidan på patronen och därmed kan tändhatten antända allt krut samtidigt vilket skapar kan skapa så högt tryck i början att hylsan eller annat går sönder.

Sen med låga laddningar så måste ju hylsan täta det är högst individuellt mellan olika tillverkare på hylsor och individuella vapen.
Jag förstår men jag måste ju börja någonstans och då får jag ju börja på minimum. Max vill jag aldrig ladda.
Eller förstår jag inte? Om en specifik kruttillverkare säger att minimum laddning för 45-70 är 40 grains krut så måste jag ju börja där eller? Då kan man ju inte ta 20 grains. Jag kommer ju väga krutet och inte använda den gula skopan.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Du tänker klokt men syna hylsan noga efteråt, är den sotig på utsidan behöver du gå upp i laddvikt trots att du ligger inom gränserna. Passera dock ej max men det verkar ju inte vara ditt intresse ändå!

Kör hårt och var noga med ALLT så löser det sig.
Brunker

Inlägg av Brunker »

sevehem skrev: 30 aug 2020, 18:08 Du tänker klokt men syna hylsan noga efteråt, är den sotig på utsidan behöver du gå upp i laddvikt trots att du ligger inom gränserna. Passera dock ej max men det verkar ju inte vara ditt intresse ändå!

Kör hårt och var noga med ALLT så löser det sig.
Ja jag laddar 3-4 skott med tillverkarens minimum och provar. Ser hylsorna fina ut och jag träffar någorlunda så försätter jag så.
Det ända jag inte riktigt förstår är var jag hittar hur djupt jag sätter kulorna.
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

Brunker skrev: 30 aug 2020, 17:53 Jag förstår men jag måste ju börja någonstans och då får jag ju börja på minimum. Max vill jag aldrig ladda.
Eller förstår jag inte? Om en specifik kruttillverkare säger att minimum laddning för 45-70 är 40 grains krut så måste jag ju börja där eller? Då kan man ju inte ta 20 grains. Jag kommer ju väga krutet och inte använda den gula skopan.
Okej norma ger en STARTLADDNING medans vihtavuori ger till exempel en MINIMUMLADDNING det är en stor skillnad. Vihtavuoris laddata ligger typ runt 15% under normas data sa man ska ladda lite högre än min laddning. Man ska vara försiktig även med att ladda så lågt som möjligt man ska göra en stege neråt och ja du kan gå förbi tillverkarnas rekommenderade data speciellt om man försöker göra nått lite utanför att ladda en simpel kula för älg. Men då är det viktigt att veta vad man gör att göra en stege mot det man letar efter och gärna faktiskt testa och se att 1 grain förbi ens mål är säkert för annars kan man ligge på gränsen (i ditt fall att få massa krut i ansiktet).
Hdf titan 2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, Llama 9mm, S&W 686 .357, S&W m17 22lr
Brunker

Inlägg av Brunker »

Stainless steel skrev: 30 aug 2020, 18:24
Brunker skrev: 30 aug 2020, 17:53 Jag förstår men jag måste ju börja någonstans och då får jag ju börja på minimum. Max vill jag aldrig ladda.
Okej norma ger en STARTLADDNING medans vihtavuori ger till exempel en MINIMUMLADDNING det är en stor skillnad. Vihtavuoris laddata ligger typ runt 15% under normas data sa man ska ladda lite högre än min laddning. Man ska vara försiktig även med att ladda så lågt som möjligt man ska göra en stege neråt och ja du kan gå förbi tillverkarnas rekommenderade data speciellt om man försöker göra nått lite utanför att ladda en simpel kula för älg. Men då är det viktigt att veta vad man gör att göra en stege mot det man letar efter och gärna faktiskt testa och se att 1 grain förbi ens mål är säkert för annars kan man ligge på gränsen (i ditt fall att få massa krut i ansiktet).
Ska ladda med Lovex D060.
Brunker

Inlägg av Brunker »

Screenshot_20200830-185546_Drive.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Brunker skrev: 30 aug 2020, 18:16
Det ända jag inte riktigt förstår är var jag hittar hur djupt jag sätter kulorna.
Om du kollar i tabellen du bifogat här ovan står hur lång patronen skall bli, knacka in lite i taget till dess du når den längden. Bara skruva lite i taget på verktyget och mäta.
Brunker

Inlägg av Brunker »

sevehem skrev: 30 aug 2020, 19:38
Brunker skrev: 30 aug 2020, 18:16
Om du kollar i tabellen du bifogat här ovan står hur lång patronen skall bli, knacka in lite i taget till dess du når den längden. Bara skruva lite i taget på verktyget och mäta.
Okej och angående krutmängden kan jag börja på 25,5 grains? Jag blir förvirrad när någon säger att man måste göra laddserie. Måste ju börja på något.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Vad har du för kula? Tunga kulor bygger fort tryck jämfört med lätta, det gör att man behöver olika krut och krutmängd beroende på vikten på kulan (och vissa andra parametrar men vikten är viktigast).
Brunker

Inlägg av Brunker »

sevehem skrev: 30 aug 2020, 19:58 Vad har du för kula? Tunga kulor bygger fort tryck jämfört med lätta, det gör att man behöver olika krut och krutmängd beroende på vikten på kulan (och vissa andra parametrar men vikten är viktigast).
405 grains blydank.
Fält

Inlägg av Fält »

Är det sådana här kulor:
https://www.brownells.se/RIFLE-MOULDS-D ... 100053444F

Just den kulan skall sättas så att det går att krimpa kulan i spåret som ser annorlunda ut längst upp.

Fixa gärna en bild på just din kula annars. Blykulor har ofta ett exakt djup de skall sättas till för att gå att krimpa på rätt sätt.

När vi vet totallängden så går det att gå vidare och titta på laddvikten, för om längden skiljer mycket från det som Lovex använt till sin laddning så kan det påverka din laddning.

Är du ute efter väldigt mjuka och behagliga laddningar?
Brunker

Inlägg av Brunker »

Fält skrev: 30 aug 2020, 21:23 Är det sådana här kulor:
https://www.brownells.se/RIFLE-MOULDS-D ... 100053444F

Just den kulan skall sättas så att det går att krimpa kulan i spåret som ser annorlunda ut längst upp.

Fixa gärna en bild på just din kula annars. Blykulor har ofta ett exakt djup de skall sättas till för att gå att krimpa på rätt sätt.

När vi vet totallängden så går det att gå vidare och titta på laddvikten, för om längden skiljer mycket från det som Lovex använt till sin laddning så kan det påverka din laddning.

Är du ute efter väldigt mjuka och behagliga laddningar?
https://vildsvin.se/handladdning/kulor- ... 45-70-459/
Den lätta av dessa två ska jag ha, 405 grainsen.

Ja jag vill ha "snälla, mjuka" skott.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Här lämnar jag över till blydanksskjutarna men jag hade nog lagt startladdningen något under 25,5 eftersom den laddvikten var till en något lättare kula. Tyvärr kan jag inte ge dig en siffra då min erfarenhet av kalibern och kulan är noll. Jag skriver detta mest för att du skall få inblick i hur man tänker kring sådana här grejer.

Krutet listas till både lättare och tyngre kulor så du har ju valt bra krut, det är nämligen nästa problem, man kan inte använda samma krut till alla kulor i en viss kaliber (nåja det finns kalibrar som man kan skjuta typ "allt" med ett krut men det är undantaget).
Brunker

Inlägg av Brunker »

sevehem skrev: 30 aug 2020, 21:38 Här lämnar jag över till blydanksskjutarna men jag hade nog lagt startladdningen något under 25,5 eftersom den laddvikten var till en något lättare kula. Tyvärr kan jag inte ge dig en siffra då min erfarenhet av kalibern och kulan är noll. Jag skriver detta mest för att du skall få inblick i hur man tänker kring sådana här grejer.

Krutet listas till både lättare och tyngre kulor så du har ju valt bra krut, det är nämligen nästa problem, man kan inte använda samma krut till alla kulor i en viss kaliber (nåja det finns kalibrar som man kan skjuta typ "allt" med ett krut men det är undantaget).
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro heller för det måste ju va mycket annat som spelar in, piplängd, temperatur, kulans diameter, pipans diameter.

Ja jag får prova men det måste ju va ett bra krut i denna typ (raka) patron som ha lite krut i förhållande till hylsans volym?