45-70 utan verktyg
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
Re: 45-70 utan verktyg
Kan man ladda "för lite"? Jag vill ju ha kulor som lämnar i ca 400 m/s. Så jag börjar på ca 40 grain krut med en 405 grains kula?
- sevehem
Jag kan inte säga på exakt vilka data du kan använda men svaret är JA, man kan ladda farligt lågt. Det här med handladdning är för visso enkelt rent handgripligt men man bör bilda sig en aning på området innan första patronen laddas. En stark rekommendation är att i början av ens "karriär" hålla sig väl inom publicerade laddata från de stora tillverkarna av laddkomponenter.
Bra fråga för övrigt! Ös på med fler!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
-
Vad kan hända, kulan kommer inte ut?sevehem skrev: ↑28 aug 2020, 10:32 Jag kan inte säga på exakt vilka data du kan använda men svaret är JA, man kan ladda farligt lågt. Det här med handladdning är för visso enkelt rent handgripligt men man bör bilda sig en aning på området innan första patronen laddas. En stark rekommendation är att i början av ens "karriär" hålla sig väl inom publicerade laddata från de stora tillverkarna av laddkomponenter.
Laddata som finns här på Robsoft verkar stämma med tillverkarnas egna data (Vihtacuori och Norma).
Vihtavuori har på sin hemsida en laddning med sitt N 133 krut på 47,2 till 52,5 grains. Den ska göra 485-574m/s med en 400 grains kula.
Kan man minska det till säg 44 grains?
- sevehem
Det vanligaste är att hylsan inte håller tätt bakåt utan att gaser smiter emellan patronläge och hylsan, har man tur blir hylsan bara ordentligt sotig, har man otur far gaserna vidare bakåt och beroende på gevärsmodell är dessa gaser mer eller mindre lätta att evakuera säkert men ditt ansikte och ögon är oavsett väldigt nära där grymt varma gaser far ut med en sjujäkla hastighet.
Sedan finns det chans för att krutet används fel och det går jäääkligt illa men det är nog väldigt ovanligt. Men risken finns.
Sedan finns det chans för att krutet används fel och det går jäääkligt illa men det är nog väldigt ovanligt. Men risken finns.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
- börje
Det ska nog räcka med vapenlicens, iaf räcker det för oss när vi åker över till Sverige och handlar finskt krut billigare i Ume/pite än här hemma

Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
-
Men det är om man använder för mycket krut? Lite mindre än tillverkarnas start-vikt kan ju inte skada på något sett?sevehem skrev: ↑28 aug 2020, 11:19 Det vanligaste är att hylsan inte håller tätt bakåt utan att gaser smiter emellan patronläge och hylsan, har man tur blir hylsan bara ordentligt sotig, har man otur far gaserna vidare bakåt och beroende på gevärsmodell är dessa gaser mer eller mindre lätta att evakuera säkert men ditt ansikte och ögon är oavsett väldigt nära där grymt varma gaser far ut med en sjujäkla hastighet.
-
Ja det är ju skrattretande. Som när skåningar åker över till Danmark och köper svensk öl...
Är ammunituion billigt annars i Finland?
- sevehem
Nej det är när tryckert blir för lågt. Hylsan trycks inte mot patronläget tillräckligt för att bli tät. Hylsan växer under trycket och "fyller ut" patronläget vilket gör det hela gastätt.Brunker skrev: ↑28 aug 2020, 11:26Men det är om man använder för mycket krut? Lite mindre än tillverkarnas start-vikt kan ju inte skada på något sett?sevehem skrev: ↑28 aug 2020, 11:19 Det vanligaste är att hylsan inte håller tätt bakåt utan att gaser smiter emellan patronläge och hylsan, har man tur blir hylsan bara ordentligt sotig, har man otur far gaserna vidare bakåt och beroende på gevärsmodell är dessa gaser mer eller mindre lätta att evakuera säkert men ditt ansikte och ögon är oavsett väldigt nära där grymt varma gaser far ut med en sjujäkla hastighet.
-
Där ser man. Jag håller mig väl till angiven mängd då:) Ska nog köpa en våg.sevehem skrev: ↑28 aug 2020, 13:38Nej det är när tryckert blir för lågt. Hylsan trycks inte mot patronläget tillräckligt för att bli tät. Hylsan växer under trycket och "fyller ut" patronläget vilket gör det hela gastätt.Brunker skrev: ↑28 aug 2020, 11:26Men det är om man använder för mycket krut? Lite mindre än tillverkarnas start-vikt kan ju inte skada på något sett?sevehem skrev: ↑28 aug 2020, 11:19 Det vanligaste är att hylsan inte håller tätt bakåt utan att gaser smiter emellan patronläge och hylsan, har man tur blir hylsan bara ordentligt sotig, har man otur far gaserna vidare bakåt och beroende på gevärsmodell är dessa gaser mer eller mindre lätta att evakuera säkert men ditt ansikte och ögon är oavsett väldigt nära där grymt varma gaser far ut med en sjujäkla hastighet.
- lasse-a
Ah, då missförstod jag. Nej, du behöver ingen extra licens. Det räcker med vapenlicensen. Däremot så skall handlaren skriva upp dig i ett särskilt register. Du får ha maximalt 5kg krut (inklusive laddade patroner) så det brukar inte vara något problem.
Jag tänkte mer om du ville beställa på nätet. Då är det som sagt plättlätt att ta hem kulor och hylsor, medan krut och tändhattar är krångligare.
-
Ska man ange då vad man redan har hemma? Låter som en sagobok för polismyndigheten.lasse-a skrev: ↑28 aug 2020, 15:47Ah, då missförstod jag. Nej, du behöver ingen extra licens. Det räcker med vapenlicensen. Däremot så skall handlaren skriva upp dig i ett särskilt register. Du får ha maximalt 5kg krut (inklusive laddade patroner) så det brukar inte vara något problem.
Jag tänkte mer om du ville beställa på nätet. Då är det som sagt plättlätt att ta hem kulor och hylsor, medan krut och tändhattar är krångligare.
-
Lite info om handladdning, skapad av fok här på forumet viewtopic.php?f=7&t=54414 : https://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdn ... ingsskytte
-
Det var välgjort. Jag har börjat läsa, har dock lite kvarhofboss skrev: ↑28 aug 2020, 16:40 Lite info om handladdning, skapad av fok här på forumet viewtopic.php?f=7&t=54414 : https://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdn ... ingsskytte

Lee Loader verkar lite enklare, lite mer amerikanskt.
- lasse-a
Nej. Det är upp till dig att se till att förvaringsbestämmelserna följs. Precis som de inte kollar att du ställer in bössan i skåpet efter dig varje dag du varit ute.
Regelverket är lite krångligt eftersom det faller under två olika lagstiftning. Men om du går till din handlare, med dina licenser, och ber att få handla krut och tändhattar, så är det inga problem. Du kommer att bli uppskriven i en särskild bok, det är det enda som skiljer att köpa vanlig ammunition.
P.S. Och kolla/köp en laddmanual. Läs speciellt de inledande kapitlen om hur man gör och var farorna/fallgroparna ligger, så skall det inte bli några problem.
-
Laddmanual är de det kruttilverkaren har? Där det står att det ska va mellan t.ex. 45 och 54 grains för en viss kaliber.lasse-a skrev: ↑28 aug 2020, 19:00Nej. Det är upp till dig att se till att förvaringsbestämmelserna följs. Precis som de inte kollar att du ställer in bössan i skåpet efter dig varje dag du varit ute.
Regelverket är lite krångligt eftersom det faller under två olika lagstiftning. Men om du går till din handlare, med dina licenser, och ber att få handla krut och tändhattar, så är det inga problem. Du kommer att bli uppskriven i en särskild bok, det är det enda som skiljer att köpa vanlig ammunition.
P.S. Och kolla/köp en laddmanual. Läs speciellt de inledande kapitlen om hur man gör och var farorna/fallgroparna ligger, så skall det inte bli några problem.
Sen tänkte jag på om man har olika långa kulor, hur gör man då? Det måste ju bli olika tryck beroende på hur djupt man trycker in den?
-
Nu vet jag inte om någon nämt det här. Det är skillnad på olika tillverkares data norma till exempel ger ut START laddning och sen max medans vv ger MIN laddning och om jag inte minns fel ligger deras min typ 15% lägre än normas start i tryck. Så ja du kan ladda för lågt och min laddning ska tas reda på samma sätt som en maxladdning gör genom att sakta arbeta sig mot ens mål.
Till lite mer praktiska tips är crimpa hårt för att få högre tryck som kulan lossnar vid vilket då gör att det är större chans att hylsan tätar bra innan krutgasen kommer förbi hylsan. Sätta kulan djupt är nog också bra. Annars kan att sätta kulan mot bommarna ge tryck.
Till lite mer praktiska tips är crimpa hårt för att få högre tryck som kulan lossnar vid vilket då gör att det är större chans att hylsan tätar bra innan krutgasen kommer förbi hylsan. Sätta kulan djupt är nog också bra. Annars kan att sätta kulan mot bommarna ge tryck.
Hdf titan 2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, Llama 9mm, S&W 686 .357, S&W m17 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, Llama 9mm, S&W 686 .357, S&W m17 22lr
-
Men så länge man följer en tillverkares anvisning måste det gå bra.Stainless steel skrev: ↑28 aug 2020, 23:03 Nu vet jag inte om någon nämt det här. Det är skillnad på olika tillverkares data norma till exempel ger ut START laddning och sen max medans vv ger MIN laddning och om jag inte minns fel ligger deras min typ 15% lägre än normas start i tryck. Så ja du kan ladda för lågt och min laddning ska tas reda på samma sätt som en maxladdning gör genom att sakta arbeta sig mot ens mål.
Att crimpa lite hårdare låter ju smart. Tack för tipset.
- lasse-a
Njae, jag tänkte mer en klassisk sådan; exv. från Hornady, Lee, eller varför inte "Ladeboken." Så att du får inte bara info om krutmängder osv. utan även början av boken; Vad man skall tänka på, osv.
Men man kan lära sig samma sak via exv. youtube. Bara man hittar någon bra introduktion av någon som kan.
Men det är inte "rocket-surgery" att ladda om.
-
Ja här va någon som länkade något på wikipedia som verkade rätt matnyttigt.lasse-a skrev: ↑29 aug 2020, 11:45Njae, jag tänkte mer en klassisk sådan; exv. från Hornady, Lee, eller varför inte "Ladeboken." Så att du får inte bara info om krutmängder osv. utan även början av boken; Vad man skall tänka på, osv.
Men man kan lära sig samma sak via exv. youtube. Bara man hittar någon bra introduktion av någon som kan.
Men det är inte "rocket-surgery" att ladda om.
Måste man "grada" kanterna på hylsan med en sånhär https://www.jakt.se/hornady-deburr-verktyg ?
- lasse-a
Måste, och måste. Innan du trimmar hylsor så är det inte strängt nödvändigt. Och går också bra att ta lite med något annat i stål, mässing är ju ganska mjukt.Brunker skrev: ↑29 aug 2020, 14:34 Måste man "grada" kanterna på hylsan med en sånhär https://www.jakt.se/hornady-deburr-verktyg ?