45-70 utan verktyg

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
lasse-a

Re: 45-70 utan verktyg

Inlägg av lasse-a »

Brunker skrev: 26 aug 2020, 13:09 Visst blir det billigt men jag måste ändå köpa krut och kulor.
Japp. Det kommer du inte undan. Men det måste du ju ändå, oavsett om de kommer färdigladdade eller inte. Och kulor kan man ofta sälja en öppnad påse (även krut). Så det behöver inte vara en katastrof.

Men det sura är ju ändå kapitalutlägget för att ens kunna starta. Det rundar man (i viss mån) med en Lee Loader.

Sedan så kommer du ändå att fastna i träsket, och då är det kört vad gäller pengar ändå... :mrgreen:
Brunker

Inlägg av Brunker »

lasse-a skrev: 26 aug 2020, 14:49
Brunker skrev: 26 aug 2020, 13:09 Visst blir det billigt men jag måste ändå köpa krut och kulor.
Japp. Det kommer du inte undan. Men det måste du ju ändå, oavsett om de kommer färdigladdade eller inte. Och kulor kan man ofta sälja en öppnad påse (även krut). Så det behöver inte vara en katastrof.

Men det sura är ju ändå kapitalutlägget för att ens kunna starta. Det rundar man (i viss mån) med en Lee Loader.

Sedan så kommer du ändå att fastna i träsket, och då är det kört vad gäller pengar ändå... :mrgreen:
Det är sant. Ska bara ha tiden också :roll:
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Ja. Där kan vi inte hjälpa dig. ;)

Men att ladda en handfull patroner tar ingen direkt tid. Så det beror på om du har tiden eller pengarna (att köpa färdigammo då).
Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inlägg av Yrmff!! »

lasse-a skrev: 26 aug 2020, 19:10 Ja. Där kan vi inte hjälpa dig. ;)

Men att ladda en handfull patroner tar ingen direkt tid. Så det beror på om du har tiden eller pengarna (att köpa färdigammo då).
Näe, Ladda går på ett vips! :)
Det som eventuellt tar tid är ju att ta fram laddningarna... :mrgreen:

lasse-a skrev: 26 aug 2020, 12:46
Freiman skrev: 26 aug 2020, 11:55 Vet ju inte vad för bössa det gäller men Lee skriver att man inte skall ha den till byglar, är väll med hur den kalibrerar.

Har ingen erfarenhet själv av just 45-70, men läst att det verkar funka ändå..
Just. Problemet är att Lee Loader bara halskalibrerar så om längden/tjockleken på resten kan ställa till det så måste man helkalibrera.

Men beroende på så fungerar det naturligtvis med halskalibrering i byglar/halvautomater också. Man får vara lite med och kolla själv helt enkelt.

Idén med att börja med en Lee Loader är att den år såpass billig och enkel att det inte kostar något direkt att kolla om man blir biten av handladdning. Blir man det och köper riktiga grejjor så kan man fortfarande ha den kvar (och t ex ta med till banan - alltid är det någon som irriterar sig på att man laddar på skjutbänken ;)), eller lägga den i skåpet och så är det bra med det. Den kostar ju ungefär vad bara en uppsättning billigare verktyg kostar. Om man istället köper billigaste pressen/"kittet" så kommer man ju ofelbart att byta ut den (inklusive verktyg) och då är det mera i sjön.

Lee loader har jag bara laddat .44 Mag och .30-30WCF båda till byglar och det har funkat perfa! (nu laddar jag ju iofs bara milda laddningar så det kan ju hänga på det)
mvh Y
" You ever get lonely?" "Only around people." (The thin red line) :)
Freiman

Inlägg av Freiman »

Kul att höra att det funkar till byglar oxå.

Ang tid så laddar jag till min 30-06 med en loader och det går ganska fort att få fram 50st. Det går ju att köra i tempo så kan man dela upp det.
Brunker

Inlägg av Brunker »

Nä lite tid hittar man nog men jag har ett problem att jag snöar in på saker så helt plötsligt kommer jag sitta där i källaren med 7000 kulor och 40 kg krut och en arg fru som trampar demonstrativt på ovanvåningen...
Brunker

Inlägg av Brunker »

Yrmff!! skrev: 26 aug 2020, 19:21

Näe, Ladda går på ett vips! :)
Det som eventuellt tar tid är ju att ta fram laddningarna... :mrgreen:

lasse-a skrev: 26 aug 2020, 12:46
Freiman skrev: 26 aug 2020, 11:55 Vet ju inte vad för bössa det gäller men Lee skriver att man inte skall ha den till byglar, är väll med hur den kalibrerar.

Har ingen erfarenhet själv av just 45-70, men läst att det verkar funka ändå..
Just. Problemet är att Lee Loader bara halskalibrerar så om längden/tjockleken på resten kan ställa till det så måste man helkalibrera.

Men beroende på så fungerar det naturligtvis med halskalibrering i byglar/halvautomater också. Man får vara lite med och kolla själv helt enkelt.

Idén med att börja med en Lee Loader är att den år såpass billig och enkel att det inte kostar något direkt att kolla om man blir biten av handladdning. Blir man det och köper riktiga grejjor så kan man fortfarande ha den kvar (och t ex ta med till banan - alltid är det någon som irriterar sig på att man laddar på skjutbänken ;)), eller lägga den i skåpet och så är det bra med det. Den kostar ju ungefär vad bara en uppsättning billigare verktyg kostar. Om man istället köper billigaste pressen/"kittet" så kommer man ju ofelbart att byta ut den (inklusive verktyg) och då är det mera i sjön.

Lee loader har jag bara laddat .44 Mag och .30-30WCF båda till byglar och det har funkat perfa! (nu laddar jag ju iofs bara milda laddningar så det kan ju hänga på det)
mvh Y
Jag är också ute efter milda laddningar :P
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Brunker skrev: 26 aug 2020, 21:20 Nä lite tid hittar man nog men jag har ett problem att jag snöar in på saker så helt plötsligt kommer jag sitta där i källaren med 7000 kulor och 40 kg krut och en arg fru som trampar demonstrativt på ovanvåningen...
Då skall du absolut inte börja handladda. Det är ett djuuupt hål! Bottenlöst nästan. ;)
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Hmm, verkar inte som att man kan crimpa med lee loader, finns något handhållet crimpverktyg ifall man vill ladda till bygel? Går ju att köra med 2-skotts laddning i bygeln iofs
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Tomps skrev: 27 aug 2020, 15:34 Hmm, verkar inte som att man kan crimpa med lee loader, finns något handhållet crimpverktyg ifall man vill ladda till bygel? Går ju att köra med 2-skotts laddning i bygeln iofs
Jo. Det går visst att crimpa med Lee Loader. Det är inga problem. Ja, förutom att man inte kan detaljstyra hur stark crimpen blir pss som med en press. Man får istället ha lite känsla med hammaren.

Jag har exv. crimpat mina TTSX i 308 för att se om det gjorde något till eller från på träffbilden. Men det var inte där skon klämde. :)
Brunker

Inlägg av Brunker »

lasse-a skrev: 27 aug 2020, 14:40
Brunker skrev: 26 aug 2020, 21:20 Nä lite tid hittar man nog men jag har ett problem att jag snöar in på saker så helt plötsligt kommer jag sitta där i källaren med 7000 kulor och 40 kg krut och en arg fru som trampar demonstrativt på ovanvåningen...
Då skall du absolut inte börja handladda. Det är ett djuuupt hål! Bottenlöst nästan. ;)
För sent... nu har jag köpt 😁
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Brunker skrev: 27 aug 2020, 16:02 För sent... nu har jag köpt 😁
Välkommen i träsket! ;)
hofboss

Inlägg av hofboss »

Och här är utbildningsvideon utan massa skitsnack 8)

https://www.youtube.com/watch?v=UeEl9wZyabc

Här är en med lite mer snack och tips.

https://www.youtube.com/watch?v=noFKV8S6cnQ
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

hofboss skrev: 27 aug 2020, 17:07 Här är en med lite mer snack och tips.

Och det finns många fler. Ett påpekande med den videon dock. Han smörjer hylsan. Det kan man göra, men om man då laddar som Lee själv i den första filmen så häller man alltså krut genom ett verktyg med smörja i. Det blir gärna krutkladd kvar i verktyget av det. Så skall man använda den enligt beskrivningen i manualen så skall man inte smörja. (Det behövs inte heller).

Nu får han inte det problemet eftersom han fyller krut utanför verktyget, och det går naturligtvis bra det med. Själv så gör jag faktiskt så med; dvs jag gör det batch-vis; först bort med primer, sedan tvätt och tork, omformning, sedan ny primer (med separat handverktyg), mäter/fyller krut, och sist så sätter jag kulorna. Detta med kanske tjugo patroner åt gången.
Brunker

Inlägg av Brunker »

lasse-a skrev: 28 aug 2020, 08:23
hofboss skrev: 27 aug 2020, 17:07 Här är en med lite mer snack och tips.

Och det finns många fler. Ett påpekande med den videon dock. Han smörjer hylsan. Det kan man göra, men om man då laddar som Lee själv i den första filmen så häller man alltså krut genom ett verktyg med smörja i. Det blir gärna krutkladd kvar i verktyget av det. Så skall man använda den enligt beskrivningen i manualen så skall man inte smörja. (Det behövs inte heller).

Nu får han inte det problemet eftersom han fyller krut utanför verktyget, och det går naturligtvis bra det med. Själv så gör jag faktiskt så med; dvs jag gör det batch-vis; först bort med primer, sedan tvätt och tork, omformning, sedan ny primer (med separat handverktyg), mäter/fyller krut, och sist så sätter jag kulorna. Detta med kanske tjugo patroner åt gången.
Hur tvättar man?
Tänkte också skaffa ett verktyg för att sätta i tändhatt.
Känns lite vanskligt att slå i kulan när den är "laddad", jaja jag är försäkrad.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Brunker skrev: 28 aug 2020, 09:55 Hur tvättar man?
Känns lite vanskligt att slå i kulan när den är "laddad", jaja jag är försäkrad.
Det går bra med hink och yes+citronsyra. Rör om och torka. Men du behöver egentligen inte tvätta. Det räcker att hylsorna är rena från sand/skräp (torka av dem). Du kan göra rent tändhattsfickan med exv. en liten flat skruvmejsel. Inte heller det är egentligen kritiskt.

Att slå i kulan när den är laddad är inget problem. Bara du har tändhatten i först(!), och ser till att använda botten på verktyget att slå emot.

När man slår i tändhatten med verktyget så kan den smälla, men i en tom hylsa så är det inte farligt. (Hörselskydd och glasögon är att föredra om man vill vara på den säkra sidan).

Men man får lite bättre känsla med ett handhållet verktyg, och det smäller "garanterat" inte.
Brunker

Inlägg av Brunker »

lasse-a skrev: 28 aug 2020, 10:05
Brunker skrev: 28 aug 2020, 09:55 Hur tvättar man?
Det går bra med hink och yes+citronsyra. Rör om och torka. Men du behöver egentligen inte tvätta. Det räcker att hylsorna är rena från sand/skräp (torka av dem). Du kan göra rent tändhattsfickan med exv. en liten flat skruvmejsel. Inte heller det är egentligen kritiskt.

Att slå i kulan när den är laddad är inget problem. Bara du har tändhatten i först(!), och ser till att använda botten på verktyget att slå emot.

När man slår i tändhatten med verktyget så kan den smälla, men i en tom hylsa så är det inte farligt. (Hörselskydd och glasögon är att föredra om man vill vara på den säkra sidan).

Men man får lite bättre känsla med ett handhållet verktyg, och det smäller "garanterat" inte.
Det känns lite överkurs med att rengöra och sånt. Jag ska ju inte skjuta prick på 300 meter.
Ja det ska bli mycket spännande när jag får grejerna 😊

Måste man ha någon licens för att köpa tändhatt och krut?
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Brunker skrev: 28 aug 2020, 10:12 Det känns lite överkurs med att rengöra och sånt. Jag ska ju inte skjuta prick på 300 meter.

Ja, det behöver du. Men inte hylsor och kulor.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Det är väl vapenlicensen som krävs även i sverige? Alltså ingen extra "inköpslicens"?
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Brunker

Inlägg av Brunker »

börje skrev: 28 aug 2020, 10:18 Det är väl vapenlicensen som krävs även i sverige? Alltså ingen extra "inköpslicens"?
lasse-a skrev: 28 aug 2020, 10:16
Brunker skrev: 28 aug 2020, 10:12 Det känns lite överkurs med att rengöra och sånt. Jag ska ju inte skjuta prick på 300 meter.

Ja, det behöver du. Men inte hylsor och kulor.
Ja jag har licens på 4 vapen men jag menade om man behöver någon mer för krut osv?