45-70 utan verktyg

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Brunker

45-70 utan verktyg

Inlägg av Brunker »

Jag fick en kul och högst hypotetisk tanke.

Handladdning nästan utan verktyg.

Jag vill ha billig och "snäll" ammo till min 45-70, en ekvation som verkar omöjlig att lösa då jag bara skjuter ca 40 skott om året. Kanske skulle skjuta mer om den va billigare.

Hylsor finns för 7,50 kr st.
Krut 3,13 kr
Kula 4,20 kr
Tändhatt 0,63 kr

Tot 15 kr och 46 öre per skott!

Behöver man press, svarv, verktyg osv?

Är jag helt ute och cyklar? Detta är bara en tanke, då jag som sagt inte skjuter 200 skott per år med den så är det svårt att motivera ett köp av utrustning för 3000 kr.
Användarvisningsbild
blancpain

Re: 45-70 utan verktyg

Inlägg av blancpain »

Du kan ju alltid bli kompis med någon som har grejerna och ladda där? :)
"The old man used to say that the best part of hunting and fishing was the thinking about going and the talking about it after you got back"
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

Lee gör väl fortfarande classic loader? Då behövs ingen press.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
Jocke

Inlägg av Jocke »

Hund =Östsibirisk Laika och Jämthund
458 Lott Leupold VX2 1- 4
10,75x68 Leupold VX2 2-7x33
10,75x65R Leupold VX2 1- 4
6,5x55 Vortex 3-9x40 , Helia 1,5-4,5
12/6,5x55 Leupold VX1 2-7x33
12/12

"A man can't just sit around"
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Precis. Lee Loader (classic) finns för 45-70 (https://leeprecision.com/lee-loader-45-70-govt.html).

Med en (begagnad) våg så går det betydligt lättare. Mer behöver TS inte. Jag laddar själv fortfarande med en Lee Loader (i 308) och det blir ammunition som ligger under 1/2 MOA med mig bakom spakarna (det är mao ammunitionen och bössan som är bra, inte jag). (Jag har bestämt mig att köpa en riktig press, men kan inte bestämma mig för vilken... ;))

Ca 450:- + frakt på exv. Grauwolf (https://www.grauwolf.net/45-70-governme ... nsatz.html) så det kostar inte mycket att pröva.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Det ultimata old school är skippa vågen och använda en skopa för krutet. Kanske inte förenligt med god handladdningssed men när man vet vad innehållet i en skopa väger så blir det samma som ett krutmått och på intet sätt olämpligt. Jag är rätt sugen på detta i just 45-70. Har nyligen fått hem verktyg, hylsor, gjutform etc.
/ Rikard

Folk som diskuterar omladdningshastighet så fort enkelskottare kommer på tal borde spärras in :twisted:
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Skopa krut, jo... Jag testade det ganska ingående då jag började ladda. Med övning och erfarenhet och noggrannhet kan man nog få till ganska lika innehåll i skopan. Men man måste se till att krutet är lika packat varje gång där man tar med skopan. Och man måste ta på samma sätt osv. Annars får man kast på flera grain. Hur det ligger till med detta behöver man en våg för att konstatera.

Ska man skopa krut så ska man välja en laddning som ligger lite under medelladdning så att risken att en tung skopa inte går över max och en lätt inte går under min. Logiskt och bra så långt. Men det ska göras också! Det är Din kind vid låset! :wink:

Har själv ingen erfarenhet av 45/70 men nog av den snarlika :shock: 458 Win Mag :lol: . Jo, 45/70 är nog en lämplig patron med den raka hylsan att skopladda. Den är snäll att ladda jämfört med smalhalsade hetmagnumar. Om man inte har något sådant där muséimuskedunder som inte tål tryck som det står om i alla manualer.
Brunker

Inlägg av Brunker »

Jag orkar inte med fler kompisar :lol:

Den här Lee Loader verkar ju intressant. Känns lite spännande :D

Tyvärr kan jag inte ett ord tyska men den finns kanske att köpa någonstans.
Brunker

Inlägg av Brunker »

Skopa upp krutet vågar jag då jag ska hålla mig i den nedre regionerna av mängd. Skulle det dubblas så hamnar jag ändå vad geväret klarar av.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

https://www.titanreloading.com/lee-pres ... ee-loader-
Brukar vara smidigt att handla från Titanreloading och priset är ju inget att gråta över, tyska behöver man heller inte kunna :wink:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Brunker

Inlägg av Brunker »

börje skrev: 26 aug 2020, 00:27 https://www.titanreloading.com/lee-pres ... ee-loader-
Brukar vara smidigt att handla från Titanreloading och priset är ju inget att gråta över, tyska behöver man heller inte kunna :wink:
Här är många som kan mycket och vet lite om allt på detta forumet 😊 Står dock out of stock. Kommer kanske in.
hofboss

Inlägg av hofboss »

https://leeprecision.com/lee-loader-45-70-govt.html
Brunker skrev: 26 aug 2020, 00:16 Jag orkar inte med fler kompisar :lol:

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Nog bara tillfälligt slut, men erbjudandet kanske inte står kvar när varan finns tillgänglig igen. Finns ju även billiga pressar.
https://www.titanreloading.com/lee-presses
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Kolla tradera, ebay eller lägg en köpesanons här. Lee loader funkar hur bra som helst och de som klagar mest har nog inte använt en. Jag har hittills inte hittat någon köpeammo som slår mina noggrant utprovade loaderladdningar. Bara att köra på!

Funderar banne mig på att göra en liten instruktionsvideo med lite tips och trix jag jobbat fram genom åren... funderar alltså...
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Brunker

Inlägg av Brunker »

sevehem skrev: 26 aug 2020, 08:40 Kolla tradera, ebay eller lägg en köpesanons här. Lee loader funkar hur bra som helst och de som klagar mest har nog inte använt en. Jag har hittills inte hittat någon köpeammo som slår mina noggrant utprovade loaderladdningar. Bara att köra på!

Funderar banne mig på att göra en liten instruktionsvideo med lite tips och trix jag jobbat fram genom åren... funderar alltså...
Om du går från fundera till göra så här du en visning iaf ;)
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Brunker skrev: 26 aug 2020, 09:58
sevehem skrev: 26 aug 2020, 08:40 Kolla tradera, ebay eller lägg en köpesanons här. Lee loader funkar hur bra som helst och de som klagar mest har nog inte använt en. Jag har hittills inte hittat någon köpeammo som slår mina noggrant utprovade loaderladdningar. Bara att köra på!

Om du går från fundera till göra så här du en visning iaf ;)
Hehe, ok det låter bra.

Jag vill också passa på att nyansera mitt kategoriska inlägg med att det förutsätter en vettig krutvåg. Skopa upp krut skiljer för mycket mellan gångerna när jag gör det för att jag skall bli nöjd.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Brunker skrev: 26 aug 2020, 00:16 Jag orkar inte med fler kompisar :lol:

Maila dem på engelska så fixar de det. Annars så är det inte så svårt, pröva med google translate på sidan så skall det inte vara några större problem. Du kan ju följa upp beställningen med ett mail på engelska om vad du beställt och be dem kolla att det blev rätt.

Annars så finns ju Brownells.se i sista hand. De är dyra, men har iaf haft Lee Loaders förut.
Freiman

Inlägg av Freiman »

Vet ju inte vad för bössa det gäller men Lee skriver att man inte skall ha den till byglar, är väll med hur den kalibrerar.

Har ingen erfarenhet själv av just 45-70, men läst att det verkar funka ändå..
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Freiman skrev: 26 aug 2020, 11:55 Vet ju inte vad för bössa det gäller men Lee skriver att man inte skall ha den till byglar, är väll med hur den kalibrerar.

Just. Problemet är att Lee Loader bara halskalibrerar så om längden/tjockleken på resten kan ställa till det så måste man helkalibrera.

Men beroende på så fungerar det naturligtvis med halskalibrering i byglar/halvautomater också. Man får vara lite med och kolla själv helt enkelt.

Idén med att börja med en Lee Loader är att den år såpass billig och enkel att det inte kostar något direkt att kolla om man blir biten av handladdning. Blir man det och köper riktiga grejjor så kan man fortfarande ha den kvar (och t ex ta med till banan - alltid är det någon som irriterar sig på att man laddar på skjutbänken ;)), eller lägga den i skåpet och så är det bra med det. Den kostar ju ungefär vad bara en uppsättning billigare verktyg kostar. Om man istället köper billigaste pressen/"kittet" så kommer man ju ofelbart att byta ut den (inklusive verktyg) och då är det mera i sjön.
Brunker

Inlägg av Brunker »

lasse-a skrev: 26 aug 2020, 12:46
Freiman skrev: 26 aug 2020, 11:55 Vet ju inte vad för bössa det gäller men Lee skriver att man inte skall ha den till byglar, är väll med hur den kalibrerar.

Just. Problemet är att Lee Loader bara halskalibrerar så om längden/tjockleken på resten kan ställa till det så måste man helkalibrera.

Men beroende på så fungerar det naturligtvis med halskalibrering i byglar/halvautomater också. Man får vara lite med och kolla själv helt enkelt.

Idén med att börja med en Lee Loader är att den år såpass billig och enkel att det inte kostar något direkt att kolla om man blir biten av handladdning. Blir man det och köper riktiga grejjor så kan man fortfarande ha den kvar (och t ex ta med till banan - alltid är det någon som irriterar sig på att man laddar på skjutbänken ;)), eller lägga den i skåpet och så är det bra med det. Den kostar ju ungefär vad bara en uppsättning billigare verktyg kostar. Om man istället köper billigaste pressen/"kittet" så kommer man ju ofelbart att byta ut den (inklusive verktyg) och då är det mera i sjön.
Att reta folk är ju en anledning så god som någon 😂
Det är en Marlin 1895 det ska vara till.
Visst blir det billigt men jag måste ändå köpa krut och kulor.