Det här med handladdning, är det värt det?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Det här med handladdning, är det värt det?

Inlägg av Velcro Fly »

Håller med ovan ;)
Finns prylar som behövs för att kunna ladda och egentligen räcker det.
Sen finns det prylar man vill ha, prylar som är ”bra o ha” och prylar som är coola att ha.
De tre sistnämnda kategorier är dock inget måste och man klarar sig utan. Det är de som får kostnaden o stiga fort.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Glooie

Re: Det här med handladdning, är det värt det?

Inlägg av Glooie »

fonkystuff skrev: 30 aug 2020, 17:38...och sluta surfa på robban för det är galet dyrt i längden :lol:
Ouch, dagens sanning! :mrgreen: 8)
Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Bara7 skrev: 25 aug 2020, 00:16 Har funderat på handladdning och nyligen införskaffat en Sauer 200 STR i 6.5x55, och målet är att börja med fältskytte i kikar klassen. Funderar lite över det med handladdning och om det går att göra skyttet billigare eller det är endast för att göra patronerna bättre än fabriksladdade? Kör idag med Norma DL bana, så den patronen får bli min referens.

Jag har inte så värst mycket tekniska frågor utan det handlar mer om att jag tycker kulor, hylsor, krut, tändhatt har blivit as dyrt i Sverige de senaste åren eller letar jag på fel ställen, vart handlar ni och i vilka kvantiteter eller är handladdning endast till för att få bättre precision i skyttet?

Verkar kul att handladda, men det skall kännas värt det om ni förstår vad jag menar och skulle jag börja så satsas det fullt ut med bra grejor och det hade varit kul om man fick igen den investeringen någon gång i framtiden.

Jag kommer endast att hålla på med kaliber 6.5 x 55

Ha det bra
Ja.
Ja.
Låt bli.

MVH, en-som-redan-är-hooked.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.
Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Skämt åsido. Jag blir lite bitter när jag tänker på hur mycket tid och pengar jag plöjt ner i handladdning. Men jag blir ännu mer bitter över att jag inte började ladda tidigare.

En kanotist som bygger sin egen kanot känner varje fog, och får skutan precis som hon/han önskar. Samma med den som syr sina egna kläder, skriver sina egna låtar etc. Det är värt mycket för vissa (som mig) men inte för alla.

För att fortsätta min liknelse så krävs det viss förkunskap - man behöver kunna paddla lite innan man börjar bygga. Men eftersom du landat i 6,5x55 så gissar jag att du redan har grundbultarna för att dra igång.

Ang den ekonomiska biten har du fått flera bra svar redan.
För skytte: Man tjänar knappt en krona, men får millimeterprecision på köpet.
För jakt: Man tjänar in prylarna på några hundra smällar, och jaktmässig precision fixar du utan problem.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.